AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #1 Skrevet 21. januar 2022 Pga samlivsbrudd endrer den økonomiske situasjonen min seg veldig. Til nå har jeg eid 50% av hus og sekundærbolig til en verdi av ca 6 mill, og altså fått fradrag for halvparten av gjelda. Vi går i pluss når vi deler, så etter bruddet tar jeg over sekundærbolig (gjeldfri), som jeg antagelig kommer til å selge (utleiehybel jeg ikke kan bo i). Hvordan slår det ut for meg skattemessig nå når jeg ikke har gjeld og sikkert får formue? Er det annerledes å ha kapital i bolig i forhold til å ha 1 mill på konto sånn sett? Anonymkode: 3aaab...258
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #2 Skrevet 21. januar 2022 Skattemessige formue primærbolig er ca. 25 % av markedsverdi og av sekundærbolig ca. 90 %, mens skattemessig verdi av bankinnskudd er 100 %.. Anonymkode: 60ccc...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #3 Skrevet 21. januar 2022 Man skal ha endel formue før formuesskatten slår inn, over 1,7 mill. Da er satsen 0,7% til kommune og 0,25% til stat (opp til 22 mill, 0,4% på formue over 22 mill.). Siden du ikke lenger får fradrag for gjeldsrenter, vil du ha noe høyere skattbar inntekt, og vil derfor ha noe høyere inntektsskatt. Anonymkode: 2bc50...6e7
Pachka Sigaret Skrevet 21. januar 2022 #4 Skrevet 21. januar 2022 Sekundærbolig får en verdsettelsesrabatt på bare 10 prosent. Den nye regjeringen har også redusert verdsettelsesrabatten på aksjer, fond, osv verdipapirer til bare 25%. Det betyr at du mest sannsynligvis får formueskatt og at du har lite å tjene på å flytte pengene med mindre du vil ta høy risiko.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå