AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #1 Skrevet 21. januar 2022 Tok en positiv graviditetstest idag ❤️ og lurer egentlig bare på, hva gjør jeg nå? Ringer jeg legen min? Får man time hos legen for å bekrefte graviditeten? Eller må man vente helt til første Ul? Og hvordan bestiller man den timen da? Noen som kan fortelle litt om det som skal skje nå de første ukene, hva jeg må gjøre? Sikkert veldig dumt innlegg men har ingen å spør og er veldig usikker og forvirra 😩 Anonymkode: 89d56...838
IDGAF Skrevet 21. januar 2022 #2 Skrevet 21. januar 2022 (endret) Jeg skjønner deg, lurte på akkurat det samme da jeg ble gravid for noen måneder siden. Og vil man holde det hemmelig er det ikke så mange å spørre heller. 🤭 Start med å ta utgangspunkt i denne: Svangerskapskontroller - helsenorge.no. Første kontroll er en gang før uke 12. Du bestemmer selv om du vil ta første time hos lege eller jordmor. Det er egentlig bare å ringe når du vil, men jeg ville kanskje anbefalt å vente til litt lengre ut i graviditeten med første time (men kan være lurt å ringe tidlig hvis det er lang ventetid). Jeg hadde første time hos jordmor i uke 10, det synes jeg fungerte veldig greit, men er første graviditeten min så har ikke noe å sammenligne med. Du skal ikke til legen for å bekrefte graviditeten, hjemmetester er like pålitelige som legen sin test. Det du kan gjøre disse ukene er å lese litt og ta stilling til om du vil ta tidlig ultralyd. Dette er isåfall noe du må betale for selv, og jeg ville anbefalt å gjøre der rundt uke 12 (men mange tar før dette for å se et bankende hjerte). Du kan også lese om NIPT, KUB og slike tester for å se om det er noe du ønsker å gjøre eller om du er i den anbefalte gruppen. Og gratulerer! 🥰 Endret 21. januar 2022 av IDGAF 1
IDGAF Skrevet 21. januar 2022 #3 Skrevet 21. januar 2022 Og apropo om man skal ringe og fortelle det til legen, eller om det holder å vente til du er der på kontroll vet jeg ikke 😅 Jeg ringte min lege dagen etter positiv test da jeg har noen medisiner jeg ønsket avklaring på om jeg kunne fortsette med, så hun fikk vite det på den måten.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #4 Skrevet 21. januar 2022 IDGAF skrev (7 minutter siden): Jeg skjønner deg, lurte på akkurat det samme da jeg ble gravid for noen måneder siden. Og vil man holde det hemmelig er det ikke så mange å spørre heller. 🤭 Start med å ta utgangspunkt i denne: Svangerskapskontroller - helsenorge.no. Første kontroll er en gang før uke 12. Du bestemmer selv om du vil ta første time hos lege eller jordmor. Det er egentlig bare å ringe når du vil, men jeg ville kanskje anbefalt å vente til litt lengre ut i graviditeten med første time (men kan være lurt å ringe tidlig hvis det er lang ventetid). Jeg hadde første time hos jordmor i uke 10, det synes jeg fungerte veldig greit, men er første graviditeten min så har ikke noe å sammenligne med. Du skal ikke til legen for å bekrefte graviditeten, hjemmetester er like pålitelige som legen sin test. Det du kan gjøre disse ukene er å lese litt og ta stilling til om du vil ta tidlig ultralyd. Dette er isåfall noe du må betale for selv, og jeg ville anbefalt å gjøre der rundt uke 12 (men mange tar før dette for å se et bankende hjerte). Du kan også lese om NIPT, KUB og slike tester for å se om det er noe du ønsker å gjøre eller om du er i den anbefalte gruppen. Og gratulerer! 🥰 Åh tusen takk for fint svar! Det hjalp veldig ❤️ Så da kan jeg egentlig vente litt med å ringe, testen sa jeg var 2-3 uker på vei☺️ Anonymkode: 89d56...838
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #5 Skrevet 21. januar 2022 Jeg ringte legekontoret med en gang jeg fikk positiv test, var da 4 uker siden jeg testet dagen før forventet mens. Fikk time rundt 8, det er langt ventetid hos legen, så for min del var det greit å være tidlig ute. Sa også ifra om hva det gjaldt. Tok med urinprøve til timen, tok blodprøver og ble veid på kontoret + fylte ut helsekort. Legen sender henvisning til sykehus for UL, enten rundt uke 12 hvis du er 35, eller rundt uke 18 hvis du er yngre. Anonymkode: 1d3c3...636
tørkestativ Skrevet 21. januar 2022 #6 Skrevet 21. januar 2022 Jeg gjorde ingenting med en gang jeg fant ut av det egentlig. Leste meg opp på helsenorge hva man bør holde seg unna av mat osv. i uke 6 ringte jeg helsestasjonen for å høre når det var normalt å ha første time. Fikk ikke komme før uke 12, men det virker som at dette varierer veldig fra sted til sted så du må bare ringe å høre😊 i uke 6 ringte jeg også legen for sykemelding pga hyperemesis og spurte med det samme når jeg skulle inn til første kontroll der. Det var også i uke 12. da fylte vi ut helsekort og tok blodprøver. så egentlig trenger du ikke å gjøre så mye enda. jeg hadde behov for å se at det faktisk var noe der inne så jeg googlet og ringte til en jordmor som drev med privat UL når jeg var i uke 8. det kostet ca 900kr. Jeg var på enda en privat UL hos samme jordmor i uke 13 for anatomisk gjennomgang. Det kostet 1100 kr 😊 den første ultralyden du får fra det offentlige er enn så lenge mellom uke 18-20.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå