Gå til innhold

Min fine orkide er avblomstret/visnet... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

I løpet av kun et par dager har den ene av mine to flotte orkideer, visnet eller blomstret av om man vil. Den hadde tre blomster og plutselig hang alle med hodet den ene dagen og etter et par dager falt de av og nå har også stilken blitt noe brunlig i fargen. Har hørt at man skal klippe stilken men hvor langt nede skal man gjøre dette?

Er det på midten eller helt nede ved jorden i potten?

Og hvordan bør jeg behandle planten etterpå for at den skal blomstre opp igjen?

Hvilken type gjødsel bør man gi til orkideer og hvor ofte?

Hvor mye vann skal en orkide egentlig ha? Noen sier et eggeglass i uken mens andre sier at den skal stå i vann en stund...

Takker for alle svar - blir så forvirret av alt jeg hører og leser rundtomkring :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er absolutt ingen blomsterkjenner, men har faktisk klart å holde orkideen min i live i 2 år nå :) Når jeg kjøpte blomsten ble jeg fortalt at jeg skulle klippe under ledd to (telt fra oversiden). Men.. Hele stilken visner bort uansett, så jeg klipper helt nederst nå.

Jeg vanner min en gang i uka, ca en halv desiliter. Samme når den er avblomstret. Kusinen min oppbevarer sine orkideer i et mørkt skap mens de ikke har blomster, men mine overlever helt fint på sin faste plass (bare at de ikke ser like bra ut da..)

Det var mine 5 cent om orkideer ;)

Skrevet

Jeg har ventet med å klippe til jeg ser hvor mye som dør, og så fjerner jeg det døde.

Orkidéene mine tilbragte sommeren ute i hagen. Når de ikke står ute, får de vann en gang i uken, da setter jeg dem i kjøkkenvasken og setter på kranen med lunkent vann i noen minutter. Gjødsler litt ved annenhver vanning.

Alle blomstrer på nytt nå. Den fineste har fire blomsterstilker.

Skrevet

Hvor lenge blomstrer en orkidé egentlig? Min har holdt på en stund nå :)

Skrevet

Jeg kjøpte en i januar som blomstret til slutten av april.

Skrevet

Bare klipp av stilken som visner, det vokser opp en ny om tid og stunder! Det tar litt tid, men så blomstrer de jo i flere mnd også da! :)

Skrevet

Forstår på diskusjonen at det er en Phalaenopsis orkide du har.

Hvor du bør kutte stengelen er avhengig av hvor frisk planten er, dvs har den mye blader og godt med røtter ? Er den i god tilstand kan du prøve å klippe av over 3dje ledd ev. 2dre ledd (minst ca 1 cm over leddet). Hensikten med dette er å prøve å få initiert et av leddene som er vekstpunkt til å skyte en ny stengel. Siden stilken har startet å visne er det ikke sikkert at det har noen hensikt da min erfaring er at da visner nok stilken likevel.

Planten trenger både lys og vann selv om den ikke er i blomst.

Ellers vil du finne mine svar på de fleste av spørsmålene du stiller på min hjemmeside om orkideer. Se spesielt under "Kultur" - Phalaenopsis.

Auds Orkidevindu

Aud

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...