Gå til innhold

Hvor viktig er relevant sommerjobb mellom 4. og 5. år av masterstudiet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg går 4. år i en master i fysisk planlegging (innen by-/areal-/samfunns- planlegging) ved NTNU, og lurer på om det er svært viktig at man får en relevant sommerjobb mellom 4. og 5. året, tenker mest ift. å få jobb som planlegger (enten i en kommune eller i en privat bedrift) etter studiene. 

Jeg spør fordi jeg allerede har en 40% deltidsjobb innen administrasjon og logistikk (i reiselivssektoren) ved siden av studiene. Jeg liker denne jobben, og foretrekker derfor å ikke gi den opp for å ta en fulltids sommerjobb innen planlegging. Det er også viktig for meg å forsette i denne jobben sånn at jeg fortsatt har en jobb ved siden av studiene neste år :) Jeg har også lyst til å nyte min siste sommer som student, før jeg begynner med karriere/arbeidsliv året etter! 

Jeg har enn så lenge A i snitt (etter første semesteret) og føler at jeg har gode sjanser for å få jobb etter studiene uansett, men jeg føler også mye press fra kjente og medstudenter, som sier at sommerjobb og erfaring innen planlegging er svært viktige for å få jobb etter endt studie. 

Jeg må også si at norsk er ikke morsmålet mitt, så er litt bekymret på at relevant erfaring blir enda viktigere for noen som meg, pga. dette. Er også kanskje relevant å si at jeg ønsker mest å bli i Trondheim etter studiene. 

Har noen av dere erfaringer med dette? Enten folk som jobber innen planlegging, eller andre relevante felt?

Takk på forhånd :)

Endret av sh2os
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jobber med ingeniører i privat sektor. Når vi ansetter og kaller inn til intervju så ser vi på fagkombinasjon, karakterer og erfaring fra relevante jobber. +eventuelle verv som skiller seg ut. Ofte er nyutdannede relativt like på papiret.

Den jobben du har i dag vil ikke gi deg noe ekstra på CVen. Om du jobber der 2 eller 3år feks så utgjør det ikke noen forskjell. Hvis du får deg relevant sommerjobb så er det en ekstra linje på CVen, og du får en attest til. Du får flere referanser og du får bredere erfaring. Alt dette teller positivt. Å stå i jobben du har nå vil ikke gi noe mer fra eller til.

Hvis du er heldig så kan også sommerjobben gi deg fast jobb. Vi ser ofte sommerjobber som et langt jobbintervju.

Anonymkode: 5c43a...03f

Skrevet

Jeg kjenner ikke til studieretningen din, men for min del var jeg student med kun A’er, med deltidsjobb jeg elsket (og jobbet mye ekstra på, både underveis og i ferier). For egen del var det vanskeligere å få relevant jobb etter studier sammenliknet med studievenner med halvdårlige karakterer, men mer relevant jobberfaring. I retrospekt tenker jeg at jeg burde valgt mer relevant sommerjobb/jobberfaring underveis. 

Anonymkode: 904b9...cd6

Skrevet

Relevant sommerjobb er gull verdt. Da får du virkelig en fot innenfor og det gjør det mye enklere å finne en fulltidsjobb etter studiene 

Anonymkode: 38371...d3e

• Liker 1
Skrevet

Når vi ansetter nye folk sjekker vi først gjennom de vi har hatt i sommerjobb for å se om noen av dem egnet seg. Sommerjobben er et eneste langt jobbintervju 😊

Anonymkode: 283e0...d7b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...