AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #1 Del Skrevet 21. januar 2022 Dere som har fjernet galleblæra. Ble dere kvitt anfallene? Og hvordan er det å leve uten den, merker man noe til at den mangler? Den har jo en funksjon, tenker derfor at man kan få plager når den er fjernet? Anonymkode: 024d8...71c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 21. januar 2022 #2 Del Skrevet 21. januar 2022 Fjernet galleblæra i 2010, etter et par år med gallesteinsanfall. Selve operasjonen var med kikkhullskirurgi og jeg var på bena igjen samme dag, ute av sykehuset dagen etter og tilbake på jobb 2 dager senere. Har etter operasjonen ikke hatt et eneste anfall (selvsagt, er jo ikke noe organ å få anfall i...) og har ikke hatt noen problemer. Jeg vet mange må være forsiktige med hva de spiser etter en slik operasjon, f.eks mye fet mat kan være problematisk, men jeg har ikke hatt noen begrensninger i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet 21. januar 2022 #3 Del Skrevet 21. januar 2022 Fjernet galleblæra for 3 år siden, og ingen anfall, men de få gangene jeg virkelig ikke har tenkt over hva jeg har spist, og det er blitt MYE fet mat over en kort periode, har jeg fått noe som minnet om anfallene, men det har gått fort over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #4 Del Skrevet 21. januar 2022 Operert for 25 år siden, ble kvitt anfallene umiddelbart og har ikke hatt problemer siden. De sa i utgangspunktet at man burde være forsiktig med feit mat, men det bør man jo uansett og har aldri merket noe selv etter ribbemiddagen. Anonymkode: 415c3...82e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 21. januar 2022 #5 Del Skrevet 21. januar 2022 Jeg har heller ikke merket noe til det i ettertid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #6 Del Skrevet 21. januar 2022 Jeg opererte for snart 15 år siden, og har ikke merket noen ting etter operasjonen. (Hadde egentlig ikke smerter i magen umiddelbart etter operasjon heller, det føltes mest som om jeg var ekstremt støl. Opererte en torsdag, hadde fint klart en ikke voldsomt fysisk krevende jobb påfølgende mandag). Har ikke hatt noe som minner om anfall, uansett hva jeg spiser. Er ikke voldsomt glad i veldig fet mat (det søte, derimot ), men selv de gangene jeg "må" spise ribbe, fete steker etc., hos svigers, går det helt fint. Har ikke angret ett sekund! Anonymkode: a129a...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #7 Del Skrevet 21. januar 2022 Jeg fjernet galleblæren for 6 år siden. Fikk diare plager i ettertid, som normalt pleier å gi seg etter ett år. Men jeg er fortsatt plaget med diare. Har innimellom smerter som kan minne om starten på anfall, gjerne da etter å ha spist fet mat. Heldigvis sjeldent. Fikk beskjed om at steiner også kan sette seg fast i gallegangene og de er verre å få ut. Anonymkode: 04310...6bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonebelinda Skrevet 21. januar 2022 #8 Del Skrevet 21. januar 2022 Jeg fjernet galleblæra for sikkert 20 år siden. Har ikke hatt noen plager i ettertid, men er 2 legemidler jeg ikke tåler. Tar jeg de får jeg gallesmerter, absolutt ikke som anfallene jeg hadde før, men at man kjenner det. Så de legemidlene tar jeg ikke. Det er da paralgin forte og cosylan hostesaft. Jeg fjerna hele galleblæren pga gallestein og galleblærebetennelse. Alt av mat har jeg tålt hele veien . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #9 Del Skrevet 21. januar 2022 Tusen takk for svar. Hvor på smerteskalaen lå dere etter operasjonen? Var det veldig smertefullt da dere våknet fra narkosen? Kan man reise hjem samme dag? Anonymkode: 024d8...71c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #10 Del Skrevet 21. januar 2022 Jeg fikk den fjernet for 2 år siden, plager i ettertid med steinet i gallegangene. Og kroniske postoperative smerter👍 jeg måtte bli der 2 dager etter operasjonen, men tror de aller fleste får dra hjem samme dag☺ Anonymkode: 25de6...6e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bithiah Skrevet 21. januar 2022 #11 Del Skrevet 21. januar 2022 Opererte for et år siden, dagkirurgisk. Reiste hjem ca kl 14, operasjon kl 08. En del smerter sånn umiddelbart etterpå, men fikk godt med smertestillende som tok det fort. Fikk med noe smertestillende jeg skulle ta uavhengig av smerter de neste dagene, så det gjorde jeg. Var helt overkommelig! I løpet av 2-3 dager var jeg relativt oppegående, men kunne ikke gå så langt. Absolutt ingen anfall eller smerter etterpå, ingenting jeg ikke kan spise. De sa at de ikke kunne garantere at smertene forsvant når jeg ble tilbudt operasjon, men det var fordi en aldri kan vite 100% sikkert at det er galleblære/-steinene (og kun det) som forårsaker smertene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #12 Del Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tusen takk for svar. Hvor på smerteskalaen lå dere etter operasjonen? Var det veldig smertefullt da dere våknet fra narkosen? Kan man reise hjem samme dag? Anonymkode: 024d8...71c Smerteskala? Jeg har kroniske smerter ellers også, smertene i magen i seg selv kan ikke ha vært mer enn en 3'er. Jeg syntes ikke det var særlig smertefullt da jeg våknet heller. Nå fikk jeg helt hinsides hodepine etter narkosen, slik at jeg fikk morfinsprøyte. Da gjorde jo ingenting vondt... Det varierer tydeligvis om dette gjøres dagkirurgisk eller om man overnatter. Jeg lå over ei natt, mye også på grunn av nevnte hodepine. Min romkamerat var veldig redd og bodde alene uten særlig nettverk. Hun fikk tilbud om å ligge to netter på sykehuset (det var utrolig lite belegg der akkurat da), men nøyde seg med ei natt. Husk å komme deg raskt på beina, selv om det er strevsomt. Det kan være greit å slippe trange klær du må tre over hodet, eller som strammer rundt magen. Sykepleierne fnøs av at jeg hadde tatt med meg minifom mot luftsmerter, men jeg slapp unna dem også. Anonymkode: a129a...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå