Gå til innhold

Hva er greia med navnet Matheo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på hva som egentlig er greia med navnet Matheo. Jeg irriterer meg grenseløst over at annenhver person som får barn her jeg bor velger å kalle sønnen sin for det. Helt i orden hvis du kommer fra sørligere strøk og dette er et tradisjonelt navn der du kommer fra, men utrolig merkelig at alle nordmenn plutselig har begynt å kalle barnet sitt for det. Hvis du absolutt vil kalle opp barnet ditt etter evangelisten kan du gjerne velge Matteus. Jeg er ikke kristen selv, bare irriterer meg grønn over dette navnevalget. Er også lærer, og er utrolig lei av alle Matheo A, B og C i klassene.

Anonymkode: 59dd0...250

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kjenner bare en Matheo og ja, han er halvt norsk, så navnet er derfor. 

Anonymkode: 57684...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei! Jeg lurer på hva som egentlig er greia med navnet Matheo. Jeg irriterer meg grenseløst over at annenhver person som får barn her jeg bor velger å kalle sønnen sin for det. Helt i orden hvis du kommer fra sørligere strøk og dette er et tradisjonelt navn der du kommer fra, men utrolig merkelig at alle nordmenn plutselig har begynt å kalle barnet sitt for det. Hvis du absolutt vil kalle opp barnet ditt etter evangelisten kan du gjerne velge Matteus. Jeg er ikke kristen selv, bare irriterer meg grønn over dette navnevalget. Er også lærer, og er utrolig lei av alle Matheo A, B og C i klassene.

jeg liker matheo veldig godt,men enig at det er utrolig mange, er 5 stk på trinnet til min sønn

Anonymkode: da353...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan uttales det? Math-eo, med engelsk th? 

Veldig rart

Anonymkode: 0e127...f32

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan uttales det? Math-eo, med engelsk th? 

Veldig rart

Uttales med vanlig t, som Mathias. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fallt for navnet, for 10 år siden, derfor heter min sønn nettopp det. Om du har så lite å irritere deg over i hverdagen, da har  du ikke store problemene. Så flott for deg 😃

Anonymkode: 9137c...cb8

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (11 minutter siden):

Uttales med vanlig t, som Mathias. 

Å, jeg har alltid tenkt at Mathias uttales med engelsk th, i motsetning til Mattias. Så rart at man velger en skrivemåte som ikke stemmer med uttalen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så flytt og bytt yrke 😘

Anonymkode: 22758...bd2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er litt "wannabe successful".

Anonymkode: ef567...30a

Er vår tids ronny

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro det er fordi både bibelske navn og navn med mange vokaler eller vokaler etter hverandre er populære for tiden. Og da passer Matheo rett inn blant navn av typen folk gjerne liker for tiden. Kanskje en del syns det er eksotisk også. 

Jeg er egentlig helt enig med deg, jeg syns det er snodig. Selv syns jeg Matteo klinger veldig fint (helst uten den h'en altså, selv om den er stum). Jeg ser for meg en kjekk italiener med vakre øyne. Men selv om jeg syns det er fint, hadde jeg ikke valgt det til mine barn om de hadde vært gutter. Delvis fordi vi har et rotnorsk etternavn, og de har stort sett bare norske, svenske og islandske aner. Og delvis fordi jeg ikke er kristen. For meg har opprinnelsen til og betydningen av navnene betydd del når vi valgte navn til våre barn. Men jeg kan skjønne at mange liker Matheo om de går ut i fra klangen. 

Vi er veldig flokkdyr når det kommer til navn. Jeg syns også det er underlig at så mange er så veldig begeistret for Olivia. Hvordan skjedd det? Jeg tror det er noe av det samme som Matheo, selv om det er et navn med en helt annen opprinnelse igjen. Mange vokaler som "passer inn i tiden", og kanskje litt eksotisk. 

Når dette er sagt så syns jeg at folk skal få velge akkurat de navnene de vil :) Jeg tenker noen ganger at det er lite fantasifullt, kanskje samtidig som foreldrene er originale. Men det spiller jo egentlig ingen rolle. Og man vet aldri hver enkelts bakgrunn for navnevalget heller, det kan være svært nøye gjennomtenkt. 

Anonymkode: 98fb7...abe

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil tro det er fordi både bibelske navn og navn med mange vokaler eller vokaler etter hverandre er populære for tiden. Og da passer Matheo rett inn blant navn av typen folk gjerne liker for tiden. Kanskje en del syns det er eksotisk også. 

Jeg er egentlig helt enig med deg, jeg syns det er snodig. Selv syns jeg Matteo klinger veldig fint (helst uten den h'en altså, selv om den er stum). Jeg ser for meg en kjekk italiener med vakre øyne. Men selv om jeg syns det er fint, hadde jeg ikke valgt det til mine barn om de hadde vært gutter. Delvis fordi vi har et rotnorsk etternavn, og de har stort sett bare norske, svenske og islandske aner. Og delvis fordi jeg ikke er kristen. For meg har opprinnelsen til og betydningen av navnene betydd del når vi valgte navn til våre barn. Men jeg kan skjønne at mange liker Matheo om de går ut i fra klangen. 

Vi er veldig flokkdyr når det kommer til navn. Jeg syns også det er underlig at så mange er så veldig begeistret for Olivia. Hvordan skjedd det? Jeg tror det er noe av det samme som Matheo, selv om det er et navn med en helt annen opprinnelse igjen. Mange vokaler som "passer inn i tiden", og kanskje litt eksotisk. 

Når dette er sagt så syns jeg at folk skal få velge akkurat de navnene de vil :) Jeg tenker noen ganger at det er lite fantasifullt, kanskje samtidig som foreldrene er originale. Men det spiller jo egentlig ingen rolle. Og man vet aldri hver enkelts bakgrunn for navnevalget heller, det kan være svært nøye gjennomtenkt. 

Samtidig som foreldrene tror de er originale, skulle det stå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bacteria skrev (Akkurat nå):

Enig faktisk. 
Hvorfor ikke Mathias, eller enda bedre, Mads eller Mattis. 
🇳🇴

Mathias er kjempe fint,mye finere enn mads og mattis. Mikkel er jo også fint

Anonymkode: da353...b04

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å, jeg har alltid tenkt at Mathias uttales med engelsk th, i motsetning til Mattias. Så rart at man velger en skrivemåte som ikke stemmer med uttalen!

Jeg er vant til at både Thea, Theo, Theodor, Thorvald skrives med th. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (1 minutt siden):

Jeg er vant til at både Thea, Theo, Theodor, Thorvald skrives med th. 

Rotnorske Thor også. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wannabe spanjol, men får det ikke helt til?

Mateo går an, jeg vet om to som heter det. En spansk gutt og en som har norske foreldre. Ikke min type navn, men ikke noe heg reagerer på heller. Men hva tenker man når man putter inn en malplassert h? 

Jeg har selv noen jålebokstaver i etternavnet, pompøse forfedre sørget for det. Jeg gremmes. Men å aktivt velge å framstå snobbete? Aldri i verden.

Anonymkode: 35a83...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...