AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #1 Skrevet 21. januar 2022 Mitt bankkort med bilde går ut i disse tider, og da jeg ikke har førerkort og pass tenkte jeg å bestlle id kort. Må jeg avlegge fingeravtrykk da? Vil helst ikke at noen skal ha mitt fingeravtrykk. Om jeg må det, finnes det andre id kort jeg kan bruke for å identifisere meg selv? Anonymkode: 05f7e...17d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #2 Skrevet 21. januar 2022 Du må det på ID-kort med reiserett, i alle fall. Jeg fikk det for to dager siden. Vet ikke om du må det hvis du velger uten reiserett. Anonymkode: fd557...ca8
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #3 Skrevet 21. januar 2022 Da blir alternativet ditt å få førerkort tror jeg. Du kan jo ta mopedlappen? Anonymkode: c03a5...317
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #4 Skrevet 21. januar 2022 Ja, jeg avga fingeravtrykk elektronisk da jeg fikk nasjonalt id-kort i januar i fjor. Anonymkode: 8cb28...c8d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #5 Skrevet 21. januar 2022 Hva er grunnen til at du ikke vil at snuten skal ha fingeravtrykkene dine, ts? 🙂 Snuten er bare snille de 🙂 Anonymkode: 975b1...41a 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #6 Skrevet 21. januar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er grunnen til at du ikke vil at snuten skal ha fingeravtrykkene dine, ts? 🙂 Snuten er bare snille de 🙂 Anonymkode: 975b1...41a Ja Jøss, snille de. Derfor jeg alltid bruker hansker. Anonymkode: eed57...e7f
Pachka Sigaret Skrevet 21. januar 2022 #7 Skrevet 21. januar 2022 Ja, og jeg har avlagt fingeravtrykk for å få pass også. Dette skjedde digitalt. Dette er på grunn av at fingeravtrykk er sikreste måte å identifisere deg på dersom det skulle være nødvendig. Ingen har noensinne sjekket dette i ettertid. Jeg har forresten ikke giddet å skaffe meg ID-kort siden passet er mange ganger mer nyttig enn ID-kortet. Jeg tror at de vil slutte å tilby at førerkort o.l. kan brukes som ID-kort i fremtiden, så det er vel noe du burde skaffe deg hvis du trenger å kjøpe alkohol eller ta ut pakker på posten? Og ikke vil drasse med deg passet? Politiet er heller ingenting å være redd for med mindre du er kriminell, ekstremt paranoid eller hva det enn måtte være?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #8 Skrevet 21. januar 2022 Er ikke kriminell men vil helst være minst mulig synlig i samfunnet om du skjønner. Vil heller ikke at mitt fingeravtrykk skal kunne knyttes til meg. Jeg har alltid kun hatt bankkort som bevis og nå skal de slutte med det. Anonymkode: 05f7e...17d
Pachka Sigaret Skrevet 21. januar 2022 #9 Skrevet 21. januar 2022 (endret) 58 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke kriminell men vil helst være minst mulig synlig i samfunnet om du skjønner. Vil heller ikke at mitt fingeravtrykk skal kunne knyttes til meg. Jeg har alltid kun hatt bankkort som bevis og nå skal de slutte med det. Anonymkode: 05f7e...17d Ja for dette systemet var mye mindre sikkert enn systemet rundt ID-kortene. Sikkerheten er skjerpet og ID på bankkort er gjort ugyldig nylig. Dette er et resultat av et behov for sikrere legitimasjon som er umulig å forfalske, ditt fingeravtrykk er for eksempel veldig vanskelig for noen å forfalske. Jeg anbefaler deg å skaffe deg gyldig legitimasjon, hvis denne noensinne utløper så kan du streve med å skaffe deg nye gyldige papirer. Det finnes folk som ikke har gyldige dokumenter og de sliter i hverdagen. Endret 21. januar 2022 av Pachka Sigaret 1
Kittykat Skrevet 21. januar 2022 #10 Skrevet 21. januar 2022 Pachka Sigaret skrev (6 minutter siden): Ja for dette systemet var mye mindre sikkert enn systemet rundt ID-kortene. Sikkerheten er skjerpet og ID på bankkort er gjort ugyldig nylig. Dette er et resultat av et behov for sikrere legitimasjon som er umulig å forfalske, ditt fingeravtrykk er for eksempel veldig vanskelig for noen å forfalske. Jeg anbefaler deg å skaffe deg gyldig legitimasjon, hvis denne noensinne utløper så kan du streve med å skaffe deg nye gyldige papirer. Det finnes folk som ikke har gyldige dokumenter og de sliter i hverdagen. Kilde til dette? Jeg har bankkort med bilde på og det er gyldig som ID hos alle steder jeg må identifisere meg hos. Har aldri fått noen kommentarer fra de forskjellige stedene at bankkort med bilde på ikke er gyldig legitimasjon.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #11 Skrevet 21. januar 2022 Kittykat skrev (3 minutter siden): Kilde til dette? Jeg har bankkort med bilde på og det er gyldig som ID hos alle steder jeg må identifisere meg hos. Har aldri fått noen kommentarer fra de forskjellige stedene at bankkort med bilde på ikke er gyldig legitimasjon. Når går ditt bankkort med bilde ut? Anonymkode: 05f7e...17d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #12 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke kriminell men vil helst være minst mulig synlig i samfunnet om du skjønner. Vil heller ikke at mitt fingeravtrykk skal kunne knyttes til meg. Jeg har alltid kun hatt bankkort som bevis og nå skal de slutte med det. Anonymkode: 05f7e...17d Da må du heller ikke oppdatere legitimasjonen din. Hvis du har biometrisk pass så har de uansett fingeravtrykkene dine lagret. Anonymkode: 81e08...4be
Kittykat Skrevet 21. januar 2022 #13 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når går ditt bankkort med bilde ut? Anonymkode: 05f7e...17d Det går ut Februar neste år. Jeg bruker Sparebanken Vest og de har ikke sagt noe om å slutte med bankkort med bilde på, så da regner jeg med å få et med bilde på neste år også.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #14 Skrevet 21. januar 2022 Kittykat skrev (5 minutter siden): Kilde til dette? Jeg har bankkort med bilde på og det er gyldig som ID hos alle steder jeg må identifisere meg hos. Har aldri fått noen kommentarer fra de forskjellige stedene at bankkort med bilde på ikke er gyldig legitimasjon. Det er ikke gyldig som id flere steder, bla på min arbeidsplass. Nye bankkort sendes ut uten bilde. Så du må nok venne deg til å bruke noe annet. Anonymkode: 52760...aa9 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #15 Skrevet 21. januar 2022 Pachka Sigaret skrev (4 timer siden): Ja, og jeg har avlagt fingeravtrykk for å få pass også. Dette skjedde digitalt. Dette er på grunn av at fingeravtrykk er sikreste måte å identifisere deg på dersom det skulle være nødvendig. Ingen har noensinne sjekket dette i ettertid. Jeg har forresten ikke giddet å skaffe meg ID-kort siden passet er mange ganger mer nyttig enn ID-kortet. Jeg tror at de vil slutte å tilby at førerkort o.l. kan brukes som ID-kort i fremtiden, så det er vel noe du burde skaffe deg hvis du trenger å kjøpe alkohol eller ta ut pakker på posten? Og ikke vil drasse med deg passet? Politiet er heller ingenting å være redd for med mindre du er kriminell, ekstremt paranoid eller hva det enn måtte være? Pakke på posten? Jeg har ikke vist leg på posten på snart 10år. De spør bare «hvilket navn står det på» Anonymkode: d38de...4a7
Kittykat Skrevet 21. januar 2022 #16 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke gyldig som id flere steder, bla på min arbeidsplass. Nye bankkort sendes ut uten bilde. Så du må nok venne deg til å bruke noe annet. Anonymkode: 52760...aa9 Min bank sender fremdeles ut bankkort med bilde på. Jeg bruker det som ID på apoteket, hente pakker på posten, på vinmonopolet, hos politiet, ute på byen og en del andre steder. Så klart så blir det et nasjonalt ID kort på meg, hvis banken min slutter med det, men pr dags dato så har de ingen planer om å endre det.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #17 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da må du heller ikke oppdatere legitimasjonen din. Hvis du har biometrisk pass så har de uansett fingeravtrykkene dine lagret. Anonymkode: 81e08...4be Jo kortet mitt går ut i masr i år og banken vil ikke sende nytt med bilde. Har ikke fingertrykkene mine lagret noen plass Anonymkode: 05f7e...17d
Pachka Sigaret Skrevet 21. januar 2022 #18 Skrevet 21. januar 2022 24 minutter siden, AnonymBruker said: Pakke på posten? Jeg har ikke vist leg på posten på snart 10år. De spør bare «hvilket navn står det på» Anonymkode: d38de...4a7 Posten har begynt med dette, jeg bestilte noe for bare 1000 kr fra Elkjøp og Posten krevde ID for å utlevere pakken min. Jeg tenker at det har med verdien på sendingen om de krever ID eller ikke, så hvis du har mange sendinger som er av lavere verdi eller til områder med lav kriminalitet (jeg bor i by), så kanskje du ikke får krav om ID? PostNord har alltid gjort dette uansett verdi på sendingen, så lenge den må hentes fra hentested.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #19 Skrevet 21. januar 2022 5 minutter siden, Pachka Sigaret said: Posten har begynt med dette, jeg bestilte noe for bare 1000 kr fra Elkjøp og Posten krevde ID for å utlevere pakken min. Jeg tenker at det har med verdien på sendingen om de krever ID eller ikke, så hvis du har mange sendinger som er av lavere verdi eller til områder med lav kriminalitet (jeg bor i by), så kanskje du ikke får krav om ID? PostNord har alltid gjort dette uansett verdi på sendingen, så lenge den må hentes fra hentested. Det er ikke posten som krever, det er avsender Anonymkode: 216d1...fc9
Million Skrevet 21. januar 2022 #20 Skrevet 21. januar 2022 (endret) Kittykat skrev (41 minutter siden): Det går ut Februar neste år. Jeg bruker Sparebanken Vest og de har ikke sagt noe om å slutte med bankkort med bilde på, så da regner jeg med å få et med bilde på neste år også. Nei, det får du ikke. Det er i ferd med å fases ut. Bankkort med bilde er egentlig ikke en gyldig leg lenger, men det er mange steder som fremdeles godtar det i en overgangsfase og fordi mange kunder ikke har annen id på seg. Særlig eldre. Du kommer antageligvis til å få neste bankkort uten bilde. EDIT; her i denne artikkelen som er publistert i januar i år, står det at bankkort med bilde vil vare maks to til tre år til før de slutter å lage dem. Så ja, kanskje du får ditt neste kort med bilde likevel, men det er begrenset gyldighet på det som legitimasjon. Endret 21. januar 2022 av Million 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå