Gå til innhold

Står på, spiser lite, trener, går oppover 🥺 trenger oppmuntring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trenger litt oppmuntring.

Jeg har holdt på siden 3 januar. Jeg veide meg ikke før 8 januar, noe jeg kanskje angrer på, da jeg kanskje gikk ned noe første uken.

Jeg har i snitt ligger på rundt 1500-1600kcal siden 3 januar. Jeg begynte med yoga den 8 januar. Jeg blir svett og sliten, så føler jeg gjør en god innsats. Fikk mye gangsperr etter søndag 9.

Mandag 10 var jeg gått opp 1 kg fra søndag 9 😕 men leste at gangsperr kan føre til økt vannoppsamling rundt skadede muskler. Brukte hele uken på å komme tilbake til der jeg var, lørdag var jeg 88,7 kg. 

Jeg fikk noen plager som følge av yoga, så jeg tok en pause fra yoga gjennom helgen og frem til tirsdag denne uken. Men heiv med på igjen onsdag og torsdsg, kjørte dobble økter for å gi litt ekstra. Hva skjer i dag, opp til 89,2kg. Var 88,9kg på torsdag.

Jeg er så lei. Føler jeg spiser ingenting, går sulten hele dagen, og finner en viss metthetsfølelse etter middag. Jeg spiser nesten 16:8, men litt mer 15:9. jeg har kuttet ut store mengder karbohydrater, og ligger på rundt 100g karbohydrater til dagen.

En vanlig dag:

Frokost: 1 glass melk, 1 knekkebrød (Toro 5 korn), med makrell i tomat.

Lunch: varierer; suppe eller salat.

Mellommåltid: 1 Q yoghurt mousse og 1 glass melk.

Middag: varierer, laks/torsk/kylling med ei potet og grønnsaker, med litt saus. Da ofte en fløtesaus som har en del kalorier, men prøver å holde litt lavkarbo, så fett er bra.

Kvelds: 1 skål blåbær evt. anne frukt/bær, eller ingenting om middagen var nok.

Trener minst 30 min yoga til dagen, men har hatt 60 min de siste to dagene, og kommer til å kjøre på det de neste dagene også, kanskje opp i 1,5 time i helga når jeg har bedre tid.

Men jeg går ikke nedover! Men opp! 😩

Jeg er ikke noe særlig trent, har «ingen» muskler, og vet at muskler veier mer enn fett, men forventet ikke at det skulle slå ut etter så kort tid.

Eneste positive er at fitbit vekta mi sier at jeg i dag er ned 0.6% fett, selv om vekta generelt er gått opp.

Men hva annet kan jeg gjøre? Jeg prøver å få i meg nok mat, da for lite mat også har feil innvirkning. Jeg har begynt å trene, og jeg hater virkelig å trene. Jeg føler jeg gjør alt, men så skjer det ingenting. Det er så sinnsykt demotiverende å holde på, prøve, når det nesten kjennes ut som at man bare kunne latt være å finne frem chipsposen og sjokoladen, for vekta rikker seg ikke/går opp uansett 😓

Anonymkode: 2359e...43e

Med det kostholdet der, kan du ikke si du kjører litt lavkarbo. Men ser ut som et veldig sunt og fint kosthold. Du bør gå med i vekt om dette er det eneste du spiser. Hva med drikke til måltidene? Ikke juice, brus med sukker og så videre? 

Anonymkode: 94c64...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville spist litt mer til frokost og litt mindre til middag. Dropp potet og saus. 
Det tar også tid å gå ned i vekt. Det skjer ikke magi på noen uker.

Husk at uken før du får mensen kan du veien mer da du har mer vann i kroppen.

stå på så ser du resultater etterhvert :)

Anonymkode: f5934...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Støtter de som sier at du bør droppe meieriproduktene. Kalorier i form av melk er jo helt tullete hvis du skal slanke deg.

Du skriver at du ikke blir mett av grønnsaker men hva slags grønnsaker spiser du da og hvordan er de tilberedt? Kål, kålrabi og gulrot er kalorifattige og ihvertfall de to siste metter etter min mening mer om de kokes. Kål blir man kanskje litt oppblåst av i starten men det er jo egentlig bare positivt for da føles magen veldig full uten at du trenger spise.

Du burde også legge inn en times gåtur hver dag. Det er lettere å ikke tenke på mat når man holder seg opptatt med noe og kommer seg ut døra.

Anonymkode: 6cd40...d96

Jeg har droppet godt over halvparten av melken jeg normalt drikker. Jeg er ekstremt glad i melk. Bruker (har brukt) det gjerne som tørstedrikk, elsker melk. Vil vel nesten kalle meg avhengig av det. Det jeg drikker nå er foreløpig det jeg har klart å komme meg ned på. Og akkurat nå kan jeg ikke kutte mer. Pasta og brød/loff er allerede 2 ting jeg elsker som er kuttet ut, og det er alt jeg takler akkurat nå. Vektnedgang er ikke bare mat og trening, der er en psykisk komponent også, og man kan pushe seg selv, men vi vet alle hvor smertegrensa går. Og akkurat nå er jeg der med melken. Jeg teller kalorier, alle desiliterene jeg får i meg til dagen.

Grønnsaner går i gulrøtter, brokkoli, blomkål, rosenkål, røbeter, flaskegresskar.

1 times gåtur skjer ikke. Igjen kommer den mentale biten inn. Når man hater noe, virkelig hater noe, da skal det ikke mye til før man går lei. 1 times gåtur vet jeg er bra, men det kommer aldri til å skje, for jeg finner absolutt ingen glede i det. Det er bare tidkrevende, og ork.

Vet det da høres ut som at jeg ikke vil. Jeg vil, men må ta hensyn til flere deler av livet. Yoga ble der jeg endte, og jeg har faktisk funnet litt glede i det, noe som er helt nytt for min del når det kommer til trening.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss summers skrev (1 time siden):

1 kg er en 1 kg, uavhengig av hva den inneholder. Dette er jeg så lei av å lese som argument. 

Korrekt, det tar lang tid og dedikert trening (og veldig nøye kosthold) for å øke vekt i muskler. 

Alle andre enn deg forstår at det er i forhold til volum. 

Med din argumentasjon kan man si at alt i hele verden veier det samme. 1kg er 1kg.

Poenget er at en kubikkdecimeter muskelmasse er tyngre enn samme volum fett. 

Anonymkode: cc226...ec2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På KG er det ikke lov å snakk om (for det er regner som for lite), men om jeg spiser for mye, betyr det at jeg må under 1500kcal til dagen 😟

Vi er mange som må under 1500 om dagen for å gå ned i vekt. På et nettforum er det naturlig at det modereres slik at ikke det trigger spiseforstyrrelse (mange med anoreksi henger på slike kostholdsforum). Det betyr ikke at det er feil eller farlig for en overvektig å ligge litt lavt i kaloriinntak. 

Anonymkode: c402c...14b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (1 time siden):

Hvorfor venne seg av med småspising om det er null kcal (så og si) og du da slipper å endre den vanen?

Om du blir mer mett av kjøtt, så kutt saus og potet helt fra middag. Du kan faktisk spise rent magert kjøtt og et lass med grønnsaker. Fløtesaus erstattes med lettrømme, kraft som du jevner med mel/maisenna, soya/sweet chili. Eller likegjerne: en pure av grønnsaker. 

Hater du trening? Gå en tur, få med deg en nabo eller hør på musikk eller podcast. Ta på deg en sekk med 5kg i, så får du en god treningseffekt om du rører lite på deg ellers.

Det tar tid å endre vaner, og "blir ikke mett av grønnsaker " er fordi du ikke er vant til det, så hodet har bestemt seg for det, eller du kombinerer det ikke med proteiner og riktig mengde fett.

Det har litt med vaner å gjøre. Er man vandt til å småspise litt, så vil man alltid ha lyst på noe. Er bedre for tannhelse og ikke spise utenom måltider.

Problemet med å spise mer kjøtt, er det sier at om man kutter karbohydrater, og spiser masse proteiner, så gjør kroppen noe med proteinene, som gjør det om til karbohydrater eller noe. Man skal ikke ha for mye proteiner. Nei jeg kan ikke dette, men er det jeg har lest.

Jeg mener at 1 dl fløtesaus er innafor, når jeg teller kalorier. Kalorier skal bare være kalorier, enn om det er 1 dl fløtesaus eller 5 dl kesamsaus.

For meg er det å gå en tur trening. Jeg må opp og ut, og det får meg til å falle av lasset. Jeg kan ikke en gang telle hvor mange ganger jeg har startet på «nytt og bedre liv, ut på tur». Og jeg har falt av hver eneste gang. Jeg blir så lei. Podcast og musikk hjelper ikke, det å gå med noen andre hjelper hvertfall ikke. Jeg blir drittlei og faller av. Kjenner megselv godt nok til å vite det. Da synes jeg 30 min yoga er er bedre valg, for da gjennomfører jeg, hjemme, uten noe stress.

Jeg holdt på i 2-3 mnd i høst, grønnsaker fylte meg ikke opp da, ble ikke mett av det. Og det har ikke endret seg til nå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosatoast skrev (1 time siden):

Dumt å veie seg så tidlig, og ofte. Heller en gang i måneden. 

Muskler veier mye mer enn fett, så det er klart vekta går oppover når man får muskler, men det betyr ikke at du ikke går ned i fettprosent selv om. Folk flest kjenner sin egen kropp, og merker endringer selv uten å måtte gå på vekta. Mitt tips er å gå på vekta en gang i mnd, men fortsette som før. Hvis du ikke er overvektig, hadde jeg muligens kasta vekta. Vekt er egentlig en uting å ha i hjemmet, den styrer for mye.

Jeg er veldig overvektig, og må ta grep. Jeg er 164cm og nå i dag 89,2kg. Det er ikke bra, jeg må ned i vekt.

Vekta i seg selv er ikke det som styrer meg, jeg har teknisk sett et mål, men det er mer et «kroppen i speilet» mål enn noe annet. Å kunne komme meg inn i en ren L størrelse i klær f.eks er et mål. Vekta er bare en måte det er enkelt å se progresjon på. Spesielt siden fitbit vekta er koblet til mobilen, og jeg kan se graf over progresjon, eller ikke progresjon.

Rosatoast skrev (1 time siden):

Støtter deg i valget av yoga, jeg trenger selv ashtanga yoga og det er klart dette er god trening. Man svetter, blir støl og blir myk, helt klart man kan gå ned i vekt med ashtanga og andre harde yogametoder.

Men foruten det har du et veldig usunt syn på kropp og kalorier. Jeg har selv vært der hvor jeg teller alt, og veier meg ofte. Trist at du tviholder på dette, når det helt klart ikke er bra for deg. Og det å veie seg en gang i uka gir deg absolutt ingen svar på vekta generelt. Grunnet muskler veier såpass mye mer enn fett, og man går generelt mye opp og ned flere gram eller kg ofte. Både pga mensen, avføring og vannmasse. Jeg hadde kasta den og muligens oppsøkt en psykolog. For dette kommer til å enda med en spiseforstyrrelse.

Det er ingen grunn til å opprettholde det regimet du har for deg selv, du er nødt til å bli trygg i deg selv.  Derfor jeg anbefaler psykolog. Yoga kan også hjelpe deg psykisk og følelsesmessig, men da må du også praktisere yoga på den måten den er ment for. 

Jeg har faktisk funnet litt glede i yoga. Det er en helt my følelse for meg rundt noe som er trening. Så yoga gir jeg ikke slipp på. Jeg blir svett, har vært sinnsykt støl, men det har gitt seg nå når jeg er mer vandt til det. Har kastet meg på 30 day move med Adrene på YT, og liker det godt så langt. Startet 1 uke bak, og skal ta dag 13 og 14 i dag.

Telling av kalorier er noe jeg gjorde i 2019, og for første gang noen gang i livet mitt gikk jeg ned i vekt. Det er grunnen til at jeg holder på den. For å ha noe kontroll på kalorier inn. Men er nok kanskje kalorier ut jeg ikke har kontroll på.

Jeg pleier ikke å veie meg mer enn 1 gang i uken, men ble litt ofte her i starten, og når jeg da så jeg var gått opp et helt kilo ble jeg litt sjokkert og ville følge med mer. Jeg vet at vekta endrer seg. Jeg går kontinuerlig på p-piller pga endometriose, så har ikke en direkte syklus akkurat nå. Men jeg vet at det er mye som spiller inn på vekt, men hadde forventet å se en liten trend nedover og ikke oppover.

Selv om muskler veier mer enn fett, så hadde jeg ikke forventet at det ville gi utslag allerede nå, etter så kort tid. Men vet ikke hva annet jeg kan skylde på, for jeg kan ikke tro at det er mulig å gå opp i vekt når man ligger på 1500-1600 kcal tildagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er viktigere å spise sunt enn å

spise lite. Og du må trene mye. Yoga er bra med løp eller gå fort ute. Det skal være slitsomt, du skal svette. Og hvis du begynte 3 januar er det jo bare noen uker siden… tar lenger tid

Anonymkode: d3b3e...dfb

Jeg spiser sunnere nå enn jeg noen gang har gjort, masse grønnsaker er noe jeg aldri pleier å spise. Merker at magen setter bedre pris på kostholdet nå enn før.

Yoge er trening for meg, pulsen stiger, jeg blir ikke bare varm, men det drypper av meg. Det er en skikkelig treningsøkt.

Ut å gå eller løpe skjer ikke. Jeg vet av erfaring at det starter godt, så går jeg lei. Spesielt så er det den der skyldfølelsen og «jeg må ut» som totalt ødelegger og velter hele lasset. Jeg har ikke tenkt til å gi opp denne gangen, men da må jeg holde alt som har med «opp og ut» borte fra min hverdag.

Selv om det er en kort stund siden jeg startet hadde jeg forventet å se noe nedgang, en trend som viser at jeg er på rett vei. Ned kanskje til 88.0 fra 88.6 isteden for opp til 89,2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoga ble valget, for jeg hater trening, all trening. Det er virkelig yoga eller ingenting. Har hørt fra noen som driver med yoga at det jeg holder på meg er ikke direkte klassisk yoga, men har noen styrketreningsaspekter ved seg.

Jeg småspiser ikke noe gjennom dagen. Prøver å venne meg av vanen med det. Det vil da også gjelde en gulrot.

Problemet mitt med dette med man kan spise så mye grønnsaker som mulig, er at jeg ikke blir mett av det. Det gir absolutt ingen følelse av metthet. Da er det enklere å spise noe ekstra kjøtt isteden.

Jeg har en svakhet for å ville ha noe på kveldstid selv. Har gjerne hatt en skål med blåbær. Evt 1 bit sjokolade. Og jeg presiserer 1 bit, som også telles med i det totale på hele dagen. Jeg drikker ofte heller vann enn å spise noe på kvelden.

bra å trene yoga, men beveger du deg nok ellers om dagen? Det er summen av alt som teller, om du er stillesittende hele dagen uten om den timen med yoga, så blir resultatet der etter. Du må nok få opp hverdagsaktiviteten. 

Anonymkode: 44bde...214

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke viktigere å spise sunt enn lite. Sunt er viktig for å ha mye energi og ikke få mangelsykdommer foreksempel. Å bruke mer enn man inntar er viktig for vektnedgang. Da kan du spise sjokolade og gå ned i vekt. (Men bli sløv og etterhvert syk om det er det eneste man spiser) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er veldig overvektig, og må ta grep. Jeg er 164cm og nå i dag 89,2kg. Det er ikke bra, jeg må ned i vekt.

Vekta i seg selv er ikke det som styrer meg, jeg har teknisk sett et mål, men det er mer et «kroppen i speilet» mål enn noe annet. Å kunne komme meg inn i en ren L størrelse i klær f.eks er et mål. Vekta er bare en måte det er enkelt å se progresjon på. Spesielt siden fitbit vekta er koblet til mobilen, og jeg kan se graf over progresjon, eller ikke progresjon.

Jeg har faktisk funnet litt glede i yoga. Det er en helt my følelse for meg rundt noe som er trening. Så yoga gir jeg ikke slipp på. Jeg blir svett, har vært sinnsykt støl, men det har gitt seg nå når jeg er mer vandt til det. Har kastet meg på 30 day move med Adrene på YT, og liker det godt så langt. Startet 1 uke bak, og skal ta dag 13 og 14 i dag.

Telling av kalorier er noe jeg gjorde i 2019, og for første gang noen gang i livet mitt gikk jeg ned i vekt. Det er grunnen til at jeg holder på den. For å ha noe kontroll på kalorier inn. Men er nok kanskje kalorier ut jeg ikke har kontroll på.

Jeg pleier ikke å veie meg mer enn 1 gang i uken, men ble litt ofte her i starten, og når jeg da så jeg var gått opp et helt kilo ble jeg litt sjokkert og ville følge med mer. Jeg vet at vekta endrer seg. Jeg går kontinuerlig på p-piller pga endometriose, så har ikke en direkte syklus akkurat nå. Men jeg vet at det er mye som spiller inn på vekt, men hadde forventet å se en liten trend nedover og ikke oppover.

Selv om muskler veier mer enn fett, så hadde jeg ikke forventet at det ville gi utslag allerede nå, etter så kort tid. Men vet ikke hva annet jeg kan skylde på, for jeg kan ikke tro at det er mulig å gå opp i vekt når man ligger på 1500-1600 kcal tildagen.

Jeg skjønner. Siden du er overvektig støtter jeg deg i å telle kalorier, spise grønnsaker og rent kjøtt, samt fiber og proteiner. Visste ikke om du var normalvektig eller ikke. 

Jeg er normalvektig og i fjor høst hadde jeg ikke trent på 2 år. Jeg var egentlig godt trent og slank, var fortsatt slank, men musklene ble jo til fett. Hadde godt grunnlag, og begynte sakte med trening igjen. Veide meg i høst etter oppstart med trening (var veldig støl) og da hadde jeg PLUTSELIG "gått opp" 3-4 kg. Men det var pga musklene mine, jeg følte og så i speilet at kroppen var i forandring allerede pga grunnlaget mitt fra tidligere. Så jo, musklene har utrolig mye å si faktisk - så jeg anbefaler deg å veie 1 gang i mnd når man er på en "diett" som du er på. Progresjon vises ikke slik DU vil, hvis du veier deg så ofte, for det er så mange faktorer som spiller inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar tid å se endringer på vekten. Vektnedgang er ikke en lineær prosess, vekta på tallet vil i perioder vise et høyere tall enn ved tidligere målinger. Vekten kan stå stille eller variere opp-ned i flere uker, før den plutselig dropper ned et kilo eller to. Målebånd er et mer presist verktøy.

Hvis du spiser 2000 kalorier eller mindre i gjennomsnitt hver dag, vil du gå ned i vekt. Vektnedgang tar måneder og år, så tålmodighet er nøkkelen. Finn ut hva slags kosthold du kan leve med over lang tid, for varig vektnedgang handler om livsstilsendring, ikke dietter og kurer.

Hva du spiser har veldig liten betydning for vektnedgang, det er kalorier som er viktigst. Det er ikke nødvendig å kutte karbohydrater, fett, meieriprodukter eller noe som helst annet. Derimot finnes det noen funn fra vitenskapelige tidsskrift som kan være lurt å ha i bakhodet: 1. Kombinasjonen protein, fett og fiber i måltidene øker metthetsfølelse. 2. Vi fordøyer mer prosessert mat mer effektivt (tar opp mer kalorier) enn mindre prosessert mat, derfor kan det være lurt å i hovedsak holde seg til hele frukt og grønnsaker, velge kjøtt eller fiskefilet over bearbeidede kjøttprodukter osv.

Trening og aktivitet er svært bra for helsa, men betyr lite for vektnedgang, er et annet funn. Man forbrenner så pass lite ved aktivitet at det ikke er realistisk at de fleste av oss vil klare så mye aktivitet at det utgjør noen stor betydning for vektnedgang. Hvis du liker yoga, fortsett med det og ha fokus på å holde på et fornuftig kosthold. Endre på en vane om gangen, du kan alltid legge til mer aktivitet når du føler at du har mer kontroll på kostholdet.

Og husk at det finnes hjelp å få i helsevesenet, ernæringsfysiolog og lege kan i mange tilfeller være gode støttespillere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

bra å trene yoga, men beveger du deg nok ellers om dagen? Det er summen av alt som teller, om du er stillesittende hele dagen uten om den timen med yoga, så blir resultatet der etter. Du må nok få opp hverdagsaktiviteten. 

Kosthold er det viktigste for vektnedgang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke helt hva du ønsker å få av oppmuntring som ikke er foreslått enda? Av det du sier så rører du lite på deg, en gåtur ute på 30 min bør være et minimum, det kan ikke bli mer lavterskel enn det. Styrketrening i studio 5x uken er å gå hardt ut. En gåtur hver dag er ikke en diett, det er et minimum av bevegelse. 

Du har tydeligvis ikke plass til "1dl fløtesaus " i det daglige kcalregnskapet om du skal få til en vektnedgang 

Om 5 om dagen er for mye, start med 2....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kosthold er det viktigste for vektnedgang. 

Jada, det er det.. men det er åsså viktig å være aktiv. Du skal spise bra lite om du har et veldig innaktivt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke godt nok frem i hovedinnelgget, men dette opplegget vil aldri få meg til å fullføre.

Melk er en ting jeg jobber med. Jeg elsker melk. Jeg har kuttet ned mye allerede. Jeg kan fint drikke over 1 liter til dagen, og har allerede kuttet ned en hel del på dagsforbruket mitt der, og prøver å kutte ut en del mer. Men jeg kan faktisk ikke leve uten, da går jeg på en stor smell.

Jeg skrev jeg hater trening. Jeg HATER trening. Det er noe av det verste jeg vet. Yoga ble noe jeg kastet meg på, og jeg har faktisk funnet litt glede i det. Det er noe styrke i det, jeg har blitt sterkere allerede på kort tid. Jeg vet det ikke er intens styrke, men det gir meg glede. For meg er det snakk om yoga eller ingenting.

Når man hater alt så har med trening p gjøre, er det lite motiverende å tvinge seg selv til å gjøre noe som helst, da faller man av.

Jeg forstår at havregrøt er noe alle liker, men jeg begynner nermest å spy av det, jeg takler det ikke. Havre har en eller annen smak jeg ikke talker. Jeg kan tvinge i meg mye mat som jeg ikke liker særlig godt, men havre er ikke noe for meg.

Jeg har holdt meg nå i 3 uker uten særlig kos. Har hatt litt sjokolade nå i uke 3 (da er det snakk om få biter og ikke mye). Men i 2019 kunne jeg legge inn 100g sjokolade i kostholdet og fortsatt gå ned.

Det å lge frokost selv er ikke noe jeg får til, for jeg orker ikke stå opp enda tidligere. Jeg står opp 04:30, spiser frokost på jobb rundt 09.00. På jobber det knekkebrød lett tilgjengelig, derfor er det valget jeg ender på. 

Jeg forstår at du liker yoga men du kommer ikke så langt med kun yoga. Du har fått gode råd her i tråden men du nekter å ta dem i mot. Du er ikke motivert nok. Det hjelper ikke med å si " jeg hater å trene" eller "jeg har kuttet ut det meste,men litt glede må jeg ha". Kroppen endrer seg jo eldre man blir,så det at noe fungerte i 2019 trenger nødvendigvis ikke å fungere i 2022. Du kommer ikke til å gå ned så lenge du har den holdningen.

Anonymkode: 18540...956

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beveger du deg mye daglig i tillegg til yogaen? Fitbiten sier vel noe om hvor mange steg du tar? Yoga er en fin aktivitet, men hvis du ikke liker det så foreslår jeg at du prøver å finne noe annet. 

Ikke vei deg for ofte. Jeg skjønner at de små seirene kan virke motiverende, men det er faktisk resultatet i det lengre løp som teller.

Anonymkode: 54fda...8ca

Det er en fitbit vekt jeg har, ikke en fitbit. Jeg har ikke kjempemye bevegelse i hverdagen. Har noe på jobb. 

Jeg tror kanskje HI har vært misvisende. Jeg hater å trene. Alt generelt, men ekstra spesielt om jeg må opp og ut. Yoga ble jeg litt inspirert til å prøve. Og jeg finner faktisk litt glede i det. Kommer til å fortsette med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke bare om mengden du spiser, men også hva du spiser. 
Pass på å få i deg nok næring du trenger: magert kjøtt, masse grønnsaker (dette kan du spise ubegrenset og ekstra av for å blir ordentlig mett). Du trenger også litt karbohydrater for å prestere ordentlig, f.eks havregryn, grovt brød, fullkornsris osv. 

Fokuser på å være i bevegelse hver dag, hverdagsaktiviteten teller mye. Vask ekstra mye i huset(hjelper jo også å ha det koselig rundt seg), start gjerne dagen med en tur. Få inn noen styrkeøkter i uken, men ikke overdriv i starten. Muskler forbrenner fett. 

Ikke minst- drikk nok vann og ta en runde på søvnen din. Dette er utrolig viktig for resultater. Sover du for dårlig og lite hjelper det ikke så mye hvor mye du trener.

Anonymkode: 8bde6...ed9

Jeg mener jeg får i meg nok næring. Melk har masse næring, selv om mange ser ut til å hate det.

Jeg spiser ofte egg når jeg har salat. Jeg spiser masse grønnsaker. Mye mer enn før, når jeg spiste ingen. Jeg får i meg karbohydrater, bare ikke for mye. Ligger opp mot 100g til dagen.

Tur for å starte dagen er det ikke en sjans i havet for, 04:30 er tidlig nok å stå opp 😅 og tur er demotiverende for min del. Det funker ikke i lengen, og jeg faller av lasset, som jeg ikke ønsker. Yoga er veien til bevegelse for min del. Der finner jeg faktisk litt glede.

Jeg får i meg minst 1 liter vann bare til middag. Tror ikke vann er et problem :) 

Søvn er ja, sover jeg dårlig? Ja. Har gjort det store deler av livet. Sover best når jeg ikke har noe jeg MÅ opp for, altså må ha alarm på for. Men er ikke så mye å gjøre med det. Endometriose som gir blæreproblemer, som fører til at hver gang jeg våkner om natta, så må jeg opp på do. Det er ikke noe å gjøre for det, tro meg, det er prøvd. Jeg sover lett, den minste lyd skal til for å vekke meg, og nei jeg takler ikke å sove med ørepropper, det er testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det kostholdet der, kan du ikke si du kjører litt lavkarbo. Men ser ut som et veldig sunt og fint kosthold. Du bør gå med i vekt om dette er det eneste du spiser. Hva med drikke til måltidene? Ikke juice, brus med sukker og så videre? 

Lifesum kaller det «Enkel Keto diett», maks 100g karbohydrater til dagen. Jeg kaller det enkel lavkarbo. Poenget med det for min del er å kutte 2 ting ut av kostholdet mitt loff og pasta. De fleste vil være enig i at loff og pasta ikke bør ta opp største delen av et sunt kosthold.

Men i følge lifesum holder jeg meg innafor på det, men jeg får i meg alt for mye proteiner i forhold til det som er satt opp.

Jeg drikker melk der jeg skrev det, og vann ellers. I helgene kan jeg finne på å ha sukkerfri brus. Jeg vet at det ikke er supert i forhold til vektnedgang, men det hjelper noe på søtsuget og føle jeg kan «kose meg» litt. Er ikke snakk om store mengder i løpet av en helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (25 minutter siden):

Vet ikke helt hva du ønsker å få av oppmuntring som ikke er foreslått enda? Av det du sier så rører du lite på deg, en gåtur ute på 30 min bør være et minimum, det kan ikke bli mer lavterskel enn det. Styrketrening i studio 5x uken er å gå hardt ut. En gåtur hver dag er ikke en diett, det er et minimum av bevegelse. 

Du har tydeligvis ikke plass til "1dl fløtesaus " i det daglige kcalregnskapet om du skal få til en vektnedgang 

Om 5 om dagen er for mye, start med 2....

Oppmuntring: noen oppmuntrende ord som dette klarer du. Det tar litt tid men så skjer det … et eller annet.

Nei du kan si jeg nok ikke har plass til 1 dl fløtesaus. Men stort sett er det å anta at noen som er svert overvektig som meg bør gå ned i vekt med p legge seg på 1500-1600 kcal. En normal kvinne skal spise rundt 2000kcal for å opprettholde vekta si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...