Gå til innhold

Står på, spiser lite, trener, går oppover 🥺 trenger oppmuntring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt oppmuntring.

Jeg har holdt på siden 3 januar. Jeg veide meg ikke før 8 januar, noe jeg kanskje angrer på, da jeg kanskje gikk ned noe første uken.

Jeg har i snitt ligger på rundt 1500-1600kcal siden 3 januar. Jeg begynte med yoga den 8 januar. Jeg blir svett og sliten, så føler jeg gjør en god innsats. Fikk mye gangsperr etter søndag 9.

Mandag 10 var jeg gått opp 1 kg fra søndag 9 😕 men leste at gangsperr kan føre til økt vannoppsamling rundt skadede muskler. Brukte hele uken på å komme tilbake til der jeg var, lørdag var jeg 88,7 kg. 

Jeg fikk noen plager som følge av yoga, så jeg tok en pause fra yoga gjennom helgen og frem til tirsdag denne uken. Men heiv med på igjen onsdag og torsdsg, kjørte dobble økter for å gi litt ekstra. Hva skjer i dag, opp til 89,2kg. Var 88,9kg på torsdag.

Jeg er så lei. Føler jeg spiser ingenting, går sulten hele dagen, og finner en viss metthetsfølelse etter middag. Jeg spiser nesten 16:8, men litt mer 15:9. jeg har kuttet ut store mengder karbohydrater, og ligger på rundt 100g karbohydrater til dagen.

En vanlig dag:

Frokost: 1 glass melk, 1 knekkebrød (Toro 5 korn), med makrell i tomat.

Lunch: varierer; suppe eller salat.

Mellommåltid: 1 Q yoghurt mousse og 1 glass melk.

Middag: varierer, laks/torsk/kylling med ei potet og grønnsaker, med litt saus. Da ofte en fløtesaus som har en del kalorier, men prøver å holde litt lavkarbo, så fett er bra.

Kvelds: 1 skål blåbær evt. anne frukt/bær, eller ingenting om middagen var nok.

Trener minst 30 min yoga til dagen, men har hatt 60 min de siste to dagene, og kommer til å kjøre på det de neste dagene også, kanskje opp i 1,5 time i helga når jeg har bedre tid.

Men jeg går ikke nedover! Men opp! 😩

Jeg er ikke noe særlig trent, har «ingen» muskler, og vet at muskler veier mer enn fett, men forventet ikke at det skulle slå ut etter så kort tid.

Eneste positive er at fitbit vekta mi sier at jeg i dag er ned 0.6% fett, selv om vekta generelt er gått opp.

Men hva annet kan jeg gjøre? Jeg prøver å få i meg nok mat, da for lite mat også har feil innvirkning. Jeg har begynt å trene, og jeg hater virkelig å trene. Jeg føler jeg gjør alt, men så skjer det ingenting. Det er så sinnsykt demotiverende å holde på, prøve, når det nesten kjennes ut som at man bare kunne latt være å finne frem chipsposen og sjokoladen, for vekta rikker seg ikke/går opp uansett 😓

Anonymkode: 2359e...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da spiser du for mye rett og slett. Tell kalorier i begynnelsen så du får en viss peiling. Muskler veier mer enn fett så kan være pga vektøkningen. Begyn å mål kroppen di istedenfor. 

Jeg går ned 1 kg i uka uten trening. Kuttet ned på porsjoner bare eller spiser jeg all den maten jeg ønsker, godteri og kan ta en cider her og der.

Anonymkode: d0280...e61

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller kalorier og går ned en kilo i uka. Trener nesten hver dag. Både styrke, yoga og kardio.

Er ganske sikker på at du tror du spiser lite, men det er mye kalorier i det du spiser. 

Anonymkode: 8bcbc...7f7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Muskler veier mer enn fett så kan være pga vektøkningen.

Ingen i hele verden går opp noen hundre gram i muskler etter to ukers trening. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut den j… melka. Skift til soya eller mandelmelk. Spis mer egg og få i deg mer umettet fett som bedrer sulthetsfølelsen. 

Anonymkode: 5329d...edc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du kan få i deg mer fett. Spis egg, og evt se på type knekkebrød. Noen grove knekkebrød er likevel ikke noe som gjør at en holder seg mett. Kornknekkebrød ("hjemmelagde") som feks Sigdal sine inneholder flere kcal, men du holder deg mett lenger. 

Til middag så har jeg alltid bare 100 kcal fra karbohydrater. Uansett om det er potet, ris eller pasta. Så er resten proteiner, grønnsaker og feks litt rømme eller noe. 

Du trenger ikke tvinge deg gjennom trening som du hater. Gå deg heller en tur i raskt tempo, sykle eller hva enn du liker. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke gi opp! Du må bare finne ut hvor feilen ligger. Jeg tror ikke du trenger å bytte ut noen matvarer. Kanskje fasting ikke er riktig for deg? Kanskje du blir så sulten at du spiser "for mye" i hovedmåltidet? Anbefaler havregryn med sukrin og lettmelk til ett av måltidene, det metter skikkelig og lenge.

Anonymkode: fef3c...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da spiser du for mye rett og slett. Tell kalorier i begynnelsen så du får en viss peiling. Muskler veier mer enn fett så kan være pga vektøkningen. Begyn å mål kroppen di istedenfor. 

Jeg går ned 1 kg i uka uten trening. Kuttet ned på porsjoner bare eller spiser jeg all den maten jeg ønsker, godteri og kan ta en cider her og der.

Man får ikke mye økt muskelvolum av bare snaue 3 ukers trening. Her er det nok for mye mat som er årsaken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe flott du vil endre livsstil. 
Du skriver du kan spise en del fløtesaus pga lavkarbo. Men da MÅ du holde deg til lavkarbo også. Ikke knekkebrød/brød osv.. 

til sammenligning , jeg har vært slank hele livet og stort sett spist det samme hele livet. En vanlig dag for meg ser slik ut: 

frokost: havregrøt kokt på skummet melk , uten sukker, nøtter osv.. helt plain!  

lunsj: 2 brødskiver med leverpostei 

mellom: 1 kaffe latte 

middag: kylling, ris og brokkoli , bruker soya sauce, istedet for saus med masse kalorier 

(igår hadde vi sushi, da spiste jeg 12 biter)

kvelds: 1 rundstykke med pålegg 

I helgene koser jeg meg litt ekstra , feks en skolebolle til lunsj , biff/berne/pommes frites til middag osv… men 

Og jeg går minst 10.000 skritt hver dag + at jeg løper 8-10 km hver dag (så totalt er jeg mellom 20-30.000 skritt hver dag 

Anonymkode: 77a5b...487

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kutt ut den j… melka. Skift til soya eller mandelmelk. Spis mer egg og få i deg mer umettet fett som bedrer sulthetsfølelsen. 

Melk er ikke usunt for den som tåler det. Viktig å få i seg nok kalsium. Melk har er ufortjent dårlig rykte. Velg den magre varianten.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller du faktisk helt nøyaktig? Eller tar du ting på slump? Fløtesaus, stekesmør, olje osv er i allefall noe man ikke kan ta på slump om man vil ned i vekt. En desiliter fløte har over 300 kalorier, en spiseskje med olje har 100 kalorier..

Anonymkode: b565b...c9d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjempe flott du vil endre livsstil. 
Du skriver du kan spise en del fløtesaus pga lavkarbo. Men da MÅ du holde deg til lavkarbo også. Ikke knekkebrød/brød osv.. 

til sammenligning , jeg har vært slank hele livet og stort sett spist det samme hele livet. En vanlig dag for meg ser slik ut: 

frokost: havregrøt kokt på skummet melk , uten sukker, nøtter osv.. helt plain!  

lunsj: 2 brødskiver med leverpostei 

mellom: 1 kaffe latte 

middag: kylling, ris og brokkoli , bruker soya sauce, istedet for saus med masse kalorier 

(igår hadde vi sushi, da spiste jeg 12 biter)

kvelds: 1 rundstykke med pålegg 

I helgene koser jeg meg litt ekstra , feks en skolebolle til lunsj , biff/berne/pommes frites til middag osv… men 

Og jeg går minst 10.000 skritt hver dag + at jeg løper 8-10 km hver dag (så totalt er jeg mellom 20-30.000 skritt hver dag 

Glemte å skrive at jeg har veid 51-52 kg hele mitt voksne liv.. er 164 høy 😅 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du brenner ikke mye kcal på 30-60 minutter yoga. Det er supert for kroppen, men monner ikke på vektnedgang.

Jeg har en veldig enkel regel. Jeg drikker ikke kalorier på hverdager. Drikker vann, te og svart kaffe.

Jeg spiser alltid en rå gulrot eller to mens jeg lager middag. Det er det første jeg skjærer opp. Nesten null kalorier, mye vitaminer og fiber, og kan bidra til mindre porsjon middag 

Lag dobbelt så mye grønnsaker som kjøtt/potet. Når du forsyner deg med en middagsporsjon med alt på tallerken så spiser du hovedsakelig grønnsaker først med litt av det andre. Da kan du forsyne deg en gang til av grønnsaker, og du lurer deg selv til å tro at du har spist to middagsporsjoner.

Min svakhet er kveldsspising, så jeg går en tur på kvelden når jeg får lyst på "noe". Da kan jeg spise noe når jeg kommer inn igjen om jeg fremdeles er sulten, eller så har hodet blitt distrahert så det ikke vil ha noe lenger...

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke holdt på så lenge, det er ikke alle som raser ned i begynnelsen. Det kommer helt an på hvor mye vann og lignende du har i kroppen. Går du på hormonprevensjon? Er du rundt mens eller eggløsning i syklusen? Det er så utrolig mye som kan påvirke vekten, særlig til oss kvinner (nå gikk jeg ut i fra at du var kvinne da, uten at jeg egentlig kan vite det).

Synes du veier deg alt for ofte. Det holder å veie seg en gang i måneden på samme sted i syklusen, og bruke målebånd ellers. Selv kasta jeg vekta ganske fort i min vektnedgang, den bare ødela for selvtilliten. Om du vil veie deg ofte, holder det med maks en gang i uken selvom personlig synes jeg det er for ofte også. Har selv gått ned 60 kg (flere år siden nå, holdt vekta) og for meg gikk det veldig trått i begynnelsen. 

Også kan du jo se på maten som andre nevner her. Teller du alle kaloriene? Får du i deg nok mat som metter godt? For min del ser det ut som du spiser utrolig lite på begynnelsen av dagen. Bestem deg også om du skal spise lavkarbo eller ikke. Du trenger ikke kutte karbohydrater for å gå ned i vekt. Bytt ut glasset med melk med noe som faktisk metter, flytende kalorier gjør ikke så mye for deg. Kjører du doble økter med yoga? Kanskje du heller skal forsøke å kjøre en styrke eller kardioøkt, og en yogaøkt? Yoga er veldig fin trening, men ikke særlig fettforbrennende. 

Endret av Inwe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

På KG er det ikke lov å snakk om (for det er regner som for lite), men om jeg spiser for mye, betyr det at jeg må under 1500kcal til dagen 😟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle ned i vekt så gikk det 3-4 uker uten at det skjedde noe, selv om jeg hadde redusert til 1500 kcal per dag. Gikk også opp litt. Men etter rundt en måned så løsnet det og jeg gikk ned 3 kg (!) fra en uke til den neste. Kostholdet var det samme. Vektnedgang skjer ikke like alltid skje så forutsigbart som man ønsker, men over tid vil kcal reduksjon alltid gi mindre vekt. Vær tålmodig, eller juster kostholdet litt. 

Anonymkode: 5d6f8...455

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg teller kalorier og går ned en kilo i uka. Trener nesten hver dag. Både styrke, yoga og kardio.

Er ganske sikker på at du tror du spiser lite, men det er mye kalorier i det du spiser. 

Veier opp og legger inn i lifesum. Om dataen i lifesum er feil vet ikke jeg.

Jeg vet at det er middagen der kaloriene «tar» meg, men tenker at selv om middagen er «stor» så totalt sett ligger jeg på rundt 1500 kcal til dagen. Skal ikke bety når du spiser dem.

Jeg telte kun kalorier i 2019, gikk fint ned 8 kg. Men i 2020 prøvde jeg både før og etter sommeren, og akkurat som nå sto det stilt.

Var sa jeg prøvde meg på en mild form for lavkarbo (100g karbohydrater lov om dagen), og gikk ned 3 kg i høst.

Men nå igjen funker ingen av delene ser det ut som 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ingen i hele verden går opp noen hundre gram i muskler etter to ukers trening. 

Er jo akkurat det jeg skrev selv, at jeg mener det er alt for tidlig at jeg skal gå opp i vekt av trening, etter så kort tid, men hva ellers skal jeg tenke er grunnen når jeg spiser 1500 kcal til dagen, trenger og fortsatt går opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg liker ikke soya og mandelmelk.

Jeg drikker ekstra lett melk. Jeg jobber meg å kutte i den, men den er en god kilde til kalsium og annet, i tillegg så kan jeg ikke kutte ut alt godt her i livet heller. Da treffer jeg en hard vegg.

Jeg kan finne på å spise egg i helgene, men er noe vanskeligere å få til på jobb.

Men hadde trodd at 1500kcal skulle vært nok.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke spise "litt lavkarbo" og dynke på med fett til middag. Det er enten eller. Kutt ut fete sauser, det blir fort for mye kalorier.

Anonymkode: 9b2a5...df7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...