Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er blitt uplanlagt gravide, med vår første felles. Har barn fra hver vår kant fra før, men føles godt å skulle få et felles bara. 
Kjæresten er fast bestemt bestemt på at vi skal beholde, men… Hun røyker, og viser ingen tegn til å kutte ned, eller slutte. Det har jo gått bra tidligere sier hun…

Noen her som har røyka i graviditeten? Hvor farlig er det egentlig? Hva kan jeg som far gjøre? 

Vil det være bedre om ho går over til mildere røyk? 

Anonymkode: 2762b...216

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjapt googlesøk. 

Hva kan skje med fosteret?

Det er flere tilfeller av abort og dødfødsler blant røykere, og barna blir ofte litt mindre og har trangere luftveier. De er generelt litt svakere og har oftere umodne lunger.

Langsiktige skader?

Flere undersøkelser tyder på at barn av røykere kan henge litt etter i vekst. Røyking er også forbundet med større risiko for krybbedød.

Det er vist at barn født av mødre som røyker i svangerskapet, har økt risiko for luftveisinfeksjoner og ørebetennelser.

Anonymkode: 76114...0dd

• Liker 2
Skrevet

Ærlig talt, her hadde jeg satt foten ned. Det er ditt barn også. Og røyking er svært skadelig for barnet! 

Skriv ut all forskning og tving henne til å lese. Fysj!

• Liker 6
Skrevet

Noen er ikke egnet som mødre…. 

Anonymkode: 76114...0dd

• Liker 12
Skrevet

Æsj 🤢 Selv om det «har gått bra» med hennes barn, er det ikke sikkert det går like bra med neste. Man sikrer jo barnet i bilen hver gang selv om det er svært sjelden at man krasjer. Dessuten vil jo kreft og lignende komme først når barnet er blitt gammelt, så hun vet jo ikke om det går bra med det første barnet. 

Du som far kan dessverre ikke gjøre så mye, annet enn å snakke med henne, lese deg opp på forskning du kan vise henne. Kanskje dere kan ta dere en tur til lege/jordmor sammen og diskutere problemstillingen? 

Anonymkode: 46186...f64

• Liker 3
Skrevet

Hun vet jo at det ikke er bra, men sier at ho ikke klarer å slutte… 

Vil det være bedre om hun bytter til et mildere merke?

Skrevet

nei, det er ikke noe bedre. Hun kan få hjelp av lege til å slutte hvis hun sliter. Hvis hun ikke er villig til det, så hadde jeg revurdert om dere er klare for et barn til. Tror ikke jeg hadde klart å leve med meg selv om jeg røkte i svangerskapet og barnet blir født med sykdom eller skader. 

Anonymkode: d7fed...2e6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun vet jo at det ikke er bra, men sier at ho ikke klarer å slutte… 

Vil det være bedre om hun bytter til et mildere merke?

Hun har jo ikke prøvd engang? Gravide som røyker får hjelp til å slutte, hun må jo gjøre en innsats for å hvertfall prøve å holde babyen sin frisk og rask. Hvis hun ikke klarer å gjøre en innsats her, hva mer i rollen som mor er det hun ikke får til? 

De barna dere har i dag, røyker hun foran dem? 

Skrevet

Ærlig talt. Det er utrolig egoistisk å sette egen avhengighet foran barnets helse. Klart det er vanskelig å slutte, men det ubehaget står man i hvis man vil beholde barnet. Her må du sette hardt mot hardt.

• Liker 4
Skrevet

Du må be hun slutte altså. 

Jeg blir sikkert halshugget nå; men jeg røyket med mitt første barn. Han ble født i et slags gult vann og LUKTET røyk, samt at han ble født med abstinenser og måtte ligge på intensiven å få medisiner i en uke. Det er en helt grusom følelse å vite at man utsatte barnet sitt for noe sånt. Barnet får heller ikke nok oksygen. Nei du må bare be hun slutte. Fort som faen. 

Anonymkode: 3a2af...25b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hun har jo ikke prøvd engang? Gravide som røyker får hjelp til å slutte, hun må jo gjøre en innsats for å hvertfall prøve å holde babyen sin frisk og rask. Hvis hun ikke klarer å gjøre en innsats her, hva mer i rollen som mor er det hun ikke får til? 

De barna dere har i dag, røyker hun foran dem? 

Hun er en flott mor for både sine og mitt barn! At hun ikke klarte å kutte røyken i svangerskap er ikke ensbetydende med at hun ikke er en god mor! 
Om hun røyker foran barna? Hva har det å si? Røyking foregår selvfølgelig ute.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun er en flott mor for både sine og mitt barn! At hun ikke klarte å kutte røyken i svangerskap er ikke ensbetydende med at hun ikke er en god mor! 

Røyking foran barn er et dårlig forbilde, og øker sjansen for at barna selv begynner å røyke når de blir eldre. Og i verste fall dør av det.

• Liker 3
Skrevet

Det går an å få tak i tobakk som er uten tilsetningsstoffer, det vil nok være bedre. Hun kan rulle med papir i hemp da varer en røyk mye lenger også og hun kan kanskje halvere forbruk.

Anonymkode: 67df3...974

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les deg opp på passiv røyking og tredjehåndsrøyking. Røyking er skadelig for menneskene en bor med selv om man røyker utendørs 👎🏼

• Liker 1
Skrevet

Meld henne til barnevernet. Det hun gjør er omsorgssvikt.

Skrevet

Det er ikke bra, men..

Jeg røyket i svangerskapet. Jeg halverte røykingen. Barnet mitt var født 2 uker for tidlig, og var således litt liten (48 cm, 2750 g). Men vokste seg fort stor og sterk. Han har ikke vært noe særlig syk, men han har utviklet pollenallergi, som han sliter litt med innimellom. Ellers er han frisk og rask, og har alltid vært det. Fysisk og psykisk. Han er 15 år nå, over 180 cm høy, sterk, god og omsorgsfull, og HATER røyk selv. 

Anonymkode: dcb69...29f

Skrevet

jeg brukte veldig lang tid før jeg sluttet å røyke i svangerskapet da jeg var gravid, og jeg hadde oppfølging av lege hele veien. 

Det beste er å slutte helt så fort som mulig, men alle monner drar. Å røyke de mildeste form for sigaretter og noen få om dagen er bedre enn å røyke 10 røyk, 10 røyk er bedre enn 20 osv. Det var I alle fall det legen sa til meg. 

Det betyr jo ikke at man burde gå inn for å fortsette å røyke hele svangerskapet. Det beste er at man kutter ut helt så fort som mulig.

Anonymkode: 41603...f53

• Liker 1
Skrevet

Bare røyk i vei. Og snu for all del barnet fra trygg bakovervendt bilsikring til forovervendt ved 2 års alder også. Ta gode valg fra start, si. 

Anonymkode: 8a5ea...890

• Liker 2
Skrevet

Moren min røykte i svangerskapet og jeg ble født 4 uker for tidlig pga morkaken sviktet. Den hadde sluttet å fungere pga forgiftning. Tilfeldig at de oppdaget det. Hun ble igangsatt og jeg kom ut og veide i underkant av 2000 g med gulsott og måtte være i lyskasse i 2-3 dager. Dette kunne skjedd utenom røyking og, MEN dette er også noen av tingene som KAN skje om man røyker i svangerskapet. Og ja, jeg er liten av vekst. 

Anonymkode: 5c1fa...ab5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...