Gå til innhold

Å kjøpe valp via nettsidene til Norsk Kennel Klub er kanskje ikke så trygt som du tror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så dere på Tv2 hjelper deg i går? (Valpeshokket)

Ser mange her skriver «kjøp fra NKK registrert oppdretter så er du trygg på at alt er bra og blir gjort skikkelig. Vel… har dere tv2 play så ligger episoden der. 

Noen fremstiller NKK som noe seriøst. Man kan snart ikke stole på noen man kan kjøpe hund fra. 

Anonymkode: 6d888...ad4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så dere på Tv2 hjelper deg i går? (Valpeshokket)

Ser mange her skriver «kjøp fra NKK registrert oppdretter så er du trygg på at alt er bra og blir gjort skikkelig. Vel… har dere tv2 play så ligger episoden der. 

Noen fremstiller NKK som noe seriøst. Man kan snart ikke stole på noen man kan kjøpe hund fra. 

Å det skal selvfølgelig stå VALPESJOKKET innledningsvis 🙈

Skrevet

Når man skal kjøpe valp bør man gjøre grundig sjekk av oppdretteren selv, uansett om de er med i NKK eller ikke. NKK kan være et tegn på at ting kan være som de skal, og er absolutt en fordel siden du kan sjekke digitale stamtavler for å se på sykdomshistorikk og sånt, men man bør ikke kun vurdere oppdretteren på om den er registrert som NKK-kennel eller ikke. Bruk hodet og gjør egne vurderinger, og ta i bruk verktøy som raseklubber for å snakke med andre som eier rasen (og deres oppfatning av ulike oppdrettere), gjør søk på stamtavler, og still spørsmål til oppdretteren. 

Til å være en som har kjøpt en god del hunder gjennom et liv blir jeg sjokkert over hvor lite research folk gjør når du skal kjøpe valp. Jeg pleier alltid å besøke oppdretter for å hilse på mor og valper når de er unge, og da får jeg også en god magefølelse på oppdretteren. I de fleste tilfeller har det vært snakk om å skravle hund med oppdretteren i mange timer mens vi har drukket kaffe, så da er det jo enkelt å få en god magefølelse på oppdretteren, dens verdier og holdninger. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså. At bikkja er NKK-registrert er det absolutte MINIMUM. Det fritar deg ikke fra å gjøre grundige undersøkelser selv. Det er lov å bruke hodet litt!

• Liker 17
Skrevet

Er helt enig med dere. Er bare så lei av at folk stoler blindt på folk bare fordi de er NKK registrert. 

• Liker 3
Skrevet

Ser (heldigvis) at ikke det tar helt av her inne vedrørende NKK. Oppfordrer uansett flere til å lese hva NKK skriver som svar til dokumentaren. Så kan folk få litt flere input før de legger skyld på NKK i denne saken. 

• Liker 4
Skrevet
Troyamin skrev (32 minutter siden):

Ser (heldigvis) at ikke det tar helt av her inne vedrørende NKK. Oppfordrer uansett flere til å lese hva NKK skriver som svar til dokumentaren. Så kan folk få litt flere input før de legger skyld på NKK i denne saken. 

Ja, det stemmer at det ikke er NKKs skyld, men den enkelte oppdretteren. På den annen side så innrømmer de jo i brevet at de omtrent ikke kan kontrollere noe som helst, så at en oppdretter har medlemskap hos dem betyr egentlig ikke så mye.

Anonymkode: 1f5b9...c14

Skrevet

Så grusomt hvordan denne fyren holder på, stakkars hunder.

Anonymkode: 35864...844

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det stemmer at det ikke er NKKs skyld, men den enkelte oppdretteren. På den annen side så innrømmer de jo i brevet at de omtrent ikke kan kontrollere noe som helst, så at en oppdretter har medlemskap hos dem betyr egentlig ikke så mye.

Anonymkode: 1f5b9...c14

Nåja, jeg synes det er fint å kunne sjekke registrerte hunder opp mot innavlsgrad, hd/ad, øyelysing, foreldredyr +++ 

• Liker 6
Skrevet

Bli like imponert over at det ikke ringte noen bjelle til de som kjøpte kvalpene.. Når de ikke fikk treffe hunden/besøke hjemmet før levering, eller at de kom med pass (!) med med sannsynligvis stempel, chip og vaksine fra utlandet. ... Red flag bare det.. 

Til og med jeg har fått med meg at blå +blå staff kan ende med mye allergi.. 

Grusom valpefabrikk og tafatte kjøpere 

Anonymkode: 4cd05...a0b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bli like imponert over at det ikke ringte noen bjelle til de som kjøpte kvalpene.. Når de ikke fikk treffe hunden/besøke hjemmet før levering, eller at de kom med pass (!) med med sannsynligvis stempel, chip og vaksine fra utlandet. ... Red flag bare det.. 

Til og med jeg har fått med meg at blå +blå staff kan ende med mye allergi.. 

Grusom valpefabrikk og tafatte kjøpere 

Anonymkode: 4cd05...a0b

Ja 😅 

Skrevet

Jeg synes det er ansvarsfraskrivelse fra NKK sin side og mene at det er valpe kjøper sitt ansvar. De «reklamerer» jo for sinne oppdrettere og man kan fort få inntrykk av at NKK er et kvalitetsstempel om man leser på sidene. Jeg synes de burde være mer ærlige på at de ikke har noen form for kontroll av valpene som tilbys gjennom dem og at man dermed ikke kan gå ut i fra at deres valper er friskere en tilfeldig valgt på finn.no. Ikke bare når folk klager, men klart å tydelig på sidene hvor de tilbyr valper. Om man tror at renrasede hunder fra NKK betyr «kvalitets hunder», så er det ko ikke rart man ikke undersøker mere. Så problemer er vel først å fremst villedende reklame å dårlig veiledning fra NKK til valpe kjøpere. 

• Liker 2
Skrevet

At hundeoppdrettere er NKK-registrerte (og katteoppdrettere NRR-registrerte) er absolutt minimum. Det er en pekepinn i riktig retning. Det er bunnen av research-pyramiden, der man starter å lete og stille spørsmål. Men at useriøse oppdrettere opererer innenfor disse rammene som NKK og NRR har satt (og ofte bryter ut av rammene også, uten at noen følger med) er selvfølgelig fryktelig trist, frustrerende og irriterende for de som driver seriøst og alle kjøpere som blir rammet.

Anonymkode: c9bab...7fb

• Liker 4
Skrevet

Altså, NKK har egen Mops-gruppe (og andre raser som er avlet halvt ihjel), så hadde ikke akkurat stolt på at så lenge det var NKK-hund så var alt ok nei..

Anonymkode: a69b5...720

• Liker 1
Skrevet

NKK er bønn i bøtta.

Syns molboer som simpelthen nekter for at AAAAALTFOR mange renrasete er ØDELAGTE av innavl og fskap kan lese oppdatert forskning på forskning.no

De har studert 50 000 og ALLTID vil jeg velge en  genestisk overlegen blandingshund. 

Ps en blandingshund har gjerne FLERE  enn to raser i seg så ikke kom med intelligent søppel om at "åh så hvis man parrer to syke så blir de bra osv.

Tabris mfl har mye å lære.

Anonymkode: e4f81...01a

• Liker 2
Skrevet

Rettelse :" Uintellegent søppel "

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Rettelse :" Uintellegent søppel "

Siterte du deg selv nå?🤣

Anonymkode: 9300f...983

• Liker 1
Skrevet

Altså, folk sjekker jo grundigere før bilkjøp enn valpekjøp! Disse idiotene som kjøper valp fra mennesker som utnytter NKK sitt system, hvorfor skal de få legge skylda på oppdretter og NKK og gå avsted som stakkars ofre? Folk får jaggu meg begynne å undersøke grundigere og stille seg mer kritisk før valpekjøp. 

Anonymkode: fa52e...27a

• Liker 3
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Siterte du deg selv nå?🤣

Anonymkode: 9300f...983

Lykke til med å finne anerkjent forskning og ikke minst topp veterinærer internasjonalt som  er uenige i at renrasete i stor grad er ødelagt og at blandinger er veien videre.😂

Sikkert litt vanskelig å ta inn- mine hunder har for eksempel 6 og 7 raser i seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...