Gå til innhold

Kjøkkenleverandør- hvilken?

Blålilla

Anbefalte innlegg

Liker kombinasjonen treverk og glatte skap.

Åpen løsning, så viktig at det ser «ryddig» ut med hele skap etc

Skal ha en øy med koketopp og noen sitteplasser (ikke plass til kjøkkenbord)

Lurer også på:

1 eller 2 oppvaskmaskiner

Innebygget kaffemaskin, eller en løs som står i en nisje

quoker eller vanlig kran?

Tips til løsnigner og leverandører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bygget mange ganger (nei, ikke selvskryt) og har erfart en rekke leverandører.

Uansett hvordan jeg vrir og vender på det, er det Ikea som kommer best ut. Både på kvalitet og pris.

Sigdal og Norema, er vannvittig dyrt. Kvaliteten er dessverre ikke som prisen.

HTH er helt ok. De har litt flere variasjoner av skap og skuffeseksjoner enn Ikea, men jeg synes ikke det er verdt det.

Nå bor jeg i en leilighet med Sigdal kjøkken. Misfornøyd så det holder. Kommer fra et drømmekjøkken levert av Ikea til dette.

Bare å få inn en ekstra skuffeseksjon med 3 skuffer, kostet meg nesten like mye som et helt nytt Ikea kjøkken. Og jeg mener helt klart at kvaliteten til Ikea går langt over Sigdal i hvert fall. Leveringstider og bytte/retur ordningen er helt suveren hos Ikea.

Anonymkode: bdcaa...b25

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvilken prisklasse du ser for deg?

Billigkjøkken ala HTH, Norema, Kvik og IKEA?

Midt på treet kjøkken som Multiform og Hamran?

Eller high-end kjøkken som Poliform og Boffi?

Anonymkode: 37e7c...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye tips, men ville styrt unna Kvik. 
Elendig kvalitet, mye rot med bestillingen, dårlig service. 

Anonymkode: f9d50...870

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du plass til to oppvaskmaskiner er det gull. Har det ikke selv, men skulle ønske jeg hadde det. 
Når det gjelder leverandører er det veldig mange å velge mellom. Som en over skriver, er det nok IKEA som gir best valuta for pengene. Kjenner også mange som er fornøyd med Kvik.
Skal man legge 500 000+ i kjøkkenet og velge en litt dyrere leverandør, ville jeg i alle fall vært sikker på at jeg skulle bo der en del år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert mye kjøkken opp i mellom, i alle prisklasser. Men skulle jeg valgt noe til eget bruk, så vil jeg alltid ende opp med IKEA..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde 500.000 i budsjett, L form + kjøkkenøy. 

Endte opp med ikea, etter å ha sett på mange ulike. De har veldig mange kule løsninger, kan gjøre om i ettertid og fleksibelt når så mange andre produserer hvitevarer og fronter til Ikea kjøkken.

Vi valgte å kjøpe benkeplate i stein med 4cm et annet sted, men det var bare fordi mannen skulle ha noe spesielt som matchet stein på pipa.

All innredning kom på 57.000 hos Ikea, med fronter, krydderskuffer og masse lure greier. Tilsvarende hos en av midt på treet produsentene kom på 460.000...og da foretrakk jeg frontene ikea hadde.

Anonymkode: b9cd7...987

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålilla skrev (8 timer siden):

Liker kombinasjonen treverk og glatte skap.

Åpen løsning, så viktig at det ser «ryddig» ut med hele skap etc

Skal ha en øy med koketopp og noen sitteplasser (ikke plass til kjøkkenbord)

Lurer også på:

1 eller 2 oppvaskmaskiner

Innebygget kaffemaskin, eller en løs som står i en nisje

quoker eller vanlig kran?

Tips til løsnigner og leverandører?

Vi gikk for Drømmekjøkkenet. De har noen veldig fine fronter i trelook og masse utvalg i design. Selv gikk vi for modellen Bistro med hvitevarer fra neff og bora platetopp med benkeplate i silestone. Valgte å ikke kjøpe integrert kaffemaskin, men gikk for to stekeovner og er glad for det. Vi er fornøyd med bare ha en oppvaskmaskin, men der er jo folk veldig forskjellige. Bestemte oss for å droppe quooker siden vann uansett kokes så raskt opp på induksjon og vi ville ha armatur i messing og da kostet vel den fra quooker nærmere 30.000, de pengene la vi i platetoppen i stedet. 

Anonymkode: 26191...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøkken fra Strai. Er veldig fornøyd, både med hjelpen ved bestilling, levering og montering og i ettertid.

Anonymkode: 27742...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse svar.

Det blir ikke det mest eksklusive, men har sett på Aubo f eks. Noen som har vært borti det?

Ikea kan være aktuelt- men jeg ønsker ekte treverk på noen av frontene på øya. Det har vel ikke de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har montert epoq og Stray kjøkken. Ikke fornøyd med epoq, veldig mye rot med levering pluss at benkeplata var en meter for kort og da måtte vi vente 8 uker på ny. Stray leverte alt, vi manglet ikke en skrue. Skapene kommer ferdig montert med dører og skuffer på. Vi brukte 4 timer på å sette sette det opp og da var vi syke både meg og mannen. Prismessig var det ikke store forskjellen.

Anonymkode: 37821...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Blålilla said:

Takk for masse svar.

Det blir ikke det mest eksklusive, men har sett på Aubo f eks. Noen som har vært borti det?

Ikea kan være aktuelt- men jeg ønsker ekte treverk på noen av frontene på øya. Det har vel ikke de? 

Mange som selger heltre fronter til ikea-kjøkken

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere her om at Ikea danker konkurrentene ned i støvlene. Har erfaring med HTH, Norema, Strai og Aubo. Ikea har de soleklart beste løsningene. F.eks får du pga sokkelhøyden (8 cm hos Ikea, mot 17 hos Strai f.eks.)en ekstra skuff i Ikea sine 😊 Sjekk ut Noremax og Superfront når det gjelder fronter til Ikea sine.

Nå skal vi bygge igjen, og har vært innom 10-12 kjøkkenleverandører. Og vi lander på Ikea, klarer ikke en sokkel på 20 cm og lite plass i skuffene slik som mange av de andre har. Samme med foringer rundt stekeovn og under platetopp og mange andre tulleting som Ikea løser suverent i forhold til andre. 

Anonymkode: baf13...7d4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale Kvik - vi er i hvert fall veldig fornøyde. Vi har kjøpt Kvik og Norema, ikke spesielt fornøyd med Norema. Med Kvik får du alt på en plass, kjøkken, benkeplate, fronter, hvitevarer. Prisen er bare litt mer enn Ikea sin og det er for det meste fordi de selger dyrere hvitevarer og bedre dyrere benkeplater. Kvik har også lav sokkel, og dermed mer skuff. 

jeg tror absolutt du vil få like bra kvalitet på ikea, men du blir nødt til å stå selv for arbeid med å velge bedre hvitevarer, av bedre merker, en annen plass. Og bedre benkeplater, kvalitet, igjen, en annen plass. Og bedre fronter, som rett og slett bare ikke ser ut som standart ikea fronter, en annen plass. Og jeg vet at mange blir fornøyde - men for min del, er det for mye jobb, var det nok med alle valgmulighetene hos en leverandør liksom. 

Vi har platetopp med integrert ventilator, det vil jeg absolutt anbefale om du har råd. 

Vi har Qooker, og jeg elsker den. Men, du må nesten vurdere det selv, det er "glorified vannkoker" til 10+ tusen. Jeg drikker mye te, og vi liker pasta og jeg vet ikke, vi simpelheten elsker den og bruker den hver eneste dag.

Kvik selger tandemskap, tror ikke Ikea har slik?

image.png.e94530af79677cb09bb7fdb404dbeea5.png

jeg valgte bort innebygd kaffemaskin fordi jeg ikke ville bunde meg til én kaffemaskin, jeg synes kaffe fra kaffemaskiner er sjeldent (nei, egentlig aldri) godt. Fortrekker Moccamaster. 

Anonymkode: 5ed6d...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har AUBO og er kjempefornøyd med både kvalitet, service og leveranse. 

Har tidligere erfaring med Ikea og Drømmekjøkken og hadde uten tvil valgt AUBO foran begge disse. 
Skjønner ikke helt hvorfor Ikea skrytes så opp i skyene, for det er ikke tvil om at kvalitetsmessig så er hakket under flere av de andre merkene som er på markedet. F.eks så er mdf-platene hakket mindre ‘kompakte’ enn f.eks AUBO og HTH sine. Hengsler og skuffeskinner fra fleste leverandører kommer fra Blum, men de som Ikea og Epoq bruker er av en kjipere legering enn hos kvalitetsmerker. Så joda Ikea har gode kjøkken, ingen tvil om det, men å skryte uhemmet og påstå at det er noe av det beste man kan få tak er å dra det veeeel langt.

Anonymkode: 6fe9c...1e7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea har 25 års garanti, og veldig god kundeservice - så om det skulle være noe slipper man å krangle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Blålilla said:

Takk for masse svar.

Vi skal ha Aubo. Var innom flere leverandører, men de hadde frontene vi likte best til en ok pris. Har lest mye om Aubo, og ser at mange montører mener at Aubo er blant de bedre (ifht pris). 

Jeg mener at det er lurt å sjekke løsninger hos flere leverandører, hvis du er usikker og har god tid. Da får du litt innblikk i forskjellene de ulike stedene, og kan kjenne på magefølelsen hva som er rett. 

Husk også at nesten alle leverandører med jevne mellomrom har kampanje med minst 25% rabatt (ikke Ikea, men de er jo rimeligere uansett). Så aldri kjøp et kjøkken til fullpris noen andre steder enn Ikea. 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...