Gå til innhold

Dårlig tilrettelegging ammepermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk ned til 80% stilling etter barn nummer to men fant nettopp ut at jeg jobber 100. Fikk betalt for 80.. Har sagt ifra til leder men de har ikke tid til å ordne det med en gang.  Dette ble planlagt flere måneder før jeg skulle tilbake i jobb., 

Jeg er egentlig for dårlig form og er for sliten til å jobbe turnus med to små barn og ene har ikke barnehageplass før august.. I tillegg ble jeg lovet ammepermisjon men har ikke fått gå tidligere en eneste kveld. Blir satt på en tung bruker og har ingen mulighet til å dra tidligere fordi bruker kan ikke være alene og ingen andre kan ta over.. 

Er veldig skuffet over dette. Har jobbet tre kveldsvakter uten mulighet for å dra tidligere og i tillegg jobber jeg 100.. 

Jeg taper 8000kr i mnd på å gå ned, og kjenner at jeg blir veldig skuffet over jobben. Får mest lyst til å sykmelde meg resten, men har jo ikke lyst til det heller.. 

Kan noen hjelpe meg her? 

Anonymkode: 84e22...928

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sendt melding til leder men ingen svar.. Tenker å ringe i morgen! Kjenner jeg er skikkelig frustrert nå og jeg kommer til å si ifra at jeg skal dra tidligere i morgen grunnet ammepermisjon og feil i turnus. 

Skrevet

Hm

Skrevet

Håper du er organisert, søk i såfall hjelp hos tillitsvalgte. 

Om du ikke er organisert, sett deg inn i tariffavtalen som gjelder for dere, samt hovedavtalen. 

Du skal selvfølgelig ha betalt for det du har jobbet over 80% men ikke fått betalt for. Hele perioden. Dette er det mest alvorlige, og jeg ville tatt kontakt med arbeidsgiver over leder (kommunen?) hvis samtaler med leder ikke fører frem. 

Og ellers må du forklare for din leder hvordan situasjonen din er nå. Man får ikke ammeperm fordi man er sliten, men for at barnet skal få mat - bare så du er obs på det i samtalen. Ikke nevn noe om sykemelding, men si at du er interessert i å klare å stå i jobb videre, og at det er derfor du har søkt om 80% i den krevende livssituasjonen dere er i nå. 

Anonymkode: fc57e...a99

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Håper du er organisert, søk i såfall hjelp hos tillitsvalgte. 

Om du ikke er organisert, sett deg inn i tariffavtalen som gjelder for dere, samt hovedavtalen. 

Du skal selvfølgelig ha betalt for det du har jobbet over 80% men ikke fått betalt for. Hele perioden. Dette er det mest alvorlige, og jeg ville tatt kontakt med arbeidsgiver over leder (kommunen?) hvis samtaler med leder ikke fører frem. 

Og ellers må du forklare for din leder hvordan situasjonen din er nå. Man får ikke ammeperm fordi man er sliten, men for at barnet skal få mat - bare så du er obs på det i samtalen. Ikke nevn noe om sykemelding, men si at du er interessert i å klare å stå i jobb videre, og at det er derfor du har søkt om 80% i den krevende livssituasjonen dere er i nå. 

Anonymkode: fc57e...a99

Ja! 

Det står at jeg har rett på to timer ammefri hver dag.. 

Jeg skal ringe i morgen å få det gjort. Har sendt mail! Jeg kommer ikke på jobb for de resterende 100%.. Jeg får betalt for 80, og kommer kun for de. Har heller ikke mulighet til å jobbe fulltid. 

Er så dritt lei av dette styret! P

Skrevet

Dårlig tilrettelegging og kommune er en kjent sak

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja! 

Det står at jeg har rett på to timer ammefri hver dag.. 

Jeg skal ringe i morgen å få det gjort. Har sendt mail! Jeg kommer ikke på jobb for de resterende 100%.. Jeg får betalt for 80, og kommer kun for de. Har heller ikke mulighet til å jobbe fulltid. 

Er så dritt lei av dette styret! P

Det er viktig å være klar over at man bare har rett på ammefri til den tiden man faktisk ammet barnet eller bruker til å pumpe. Så hvis du feks ammer barnet 15 min før og etter vakt, kan du bare ta 30 min ammefri. 

Anonymkode: ad272...444

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er viktig å være klar over at man bare har rett på ammefri til den tiden man faktisk ammet barnet eller bruker til å pumpe. Så hvis du feks ammer barnet 15 min før og etter vakt, kan du bare ta 30 min ammefri. 

Stort sett så tar det ikke 15 min å amme. Det tar tid med litt forberedelser, raping og legging/løsrivelse, kjøring. Man har rett til så mye ammefri man bare trenger. Men inntil 1-2 timer lønnet, spørs på hvor du jobber. Og man har rett til å ta de ut når som helst på dagen, men det må være avklart på forhånd. Så lenge man ikke forteller arbeidsgiver at jeg bruker bare 5-10 min på å amme (hvis det er det du gjør) , så er det bare å ta den timen eller de to timene, who cares? Du skal ha ammefri når du trenger ammefri. Hvis man legger seg oppi hvor lenge ammestunden varer så har man faen meg lite å  ta seg til 😂

Anonymkode: 66c5c...257

• Liker 4
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Gikk ned til 80% stilling etter barn nummer to men fant nettopp ut at jeg jobber 100. Fikk betalt for 80.. Har sagt ifra til leder men de har ikke tid til å ordne det med en gang.  Dette ble planlagt flere måneder før jeg skulle tilbake i jobb., 

Jeg er egentlig for dårlig form og er for sliten til å jobbe turnus med to små barn og ene har ikke barnehageplass før august.. I tillegg ble jeg lovet ammepermisjon men har ikke fått gå tidligere en eneste kveld. Blir satt på en tung bruker og har ingen mulighet til å dra tidligere fordi bruker kan ikke være alene og ingen andre kan ta over.. 

Er veldig skuffet over dette. Har jobbet tre kveldsvakter uten mulighet for å dra tidligere og i tillegg jobber jeg 100.. 

Jeg taper 8000kr i mnd på å gå ned, og kjenner at jeg blir veldig skuffet over jobben. Får mest lyst til å sykmelde meg resten, men har jo ikke lyst til det heller.. 

Kan noen hjelpe meg her? 

Hvordan er det mulig å jobbe 100 men få betalt for 80? Om dette stemmer tar du kontakt med fagforening, arbeidstilsynet eller andre

Anonymkode: 333bd...6e5

• Liker 1
Skrevet

Men hvorfor jobber du 100 da?

Anonymkode: cfc9d...86b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kan noen hjelpe meg her? 

Tilretteleggingen var ikke den beste her men hvor er far her i bilde? Du nevner han ikke. 
hvorfor kommer ikke han med babyen på din jobb så du får ammet? Hvis alle Som ammer skal kjøre hjem og ha barnet til å rape og legge barnet, da kan det gå tid.  Jeg har selv 3 barn og ammet alle. Men en må møtes halvveis med arb giver når man planlegge å amme etter foreldrepermisjonen. Det er slitsomt å være småbarnsforeldre og jobbe turnus, vet alt om det da jeg selv gjør det. Men man kan ikke sykemelde seg av den grunn. Verden skal gå rundt også.

Anonymkode: e852a...4b5

• Liker 1
Skrevet

Du har krav på ammefri når det passer deg, ikke arbeidsgiver! Det er arbeidsgivers problem å dekke den tiden du er borte, ikke ditt. Og at de ikke har tid til å fikse det hadde jeg ikke funnet meg i, du skal ha betalt det du har jobbet for! 

Anonymkode: 40bc7...1ad

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Tilretteleggingen var ikke den beste her men hvor er far her i bilde? Du nevner han ikke. 
hvorfor kommer ikke han med babyen på din jobb så du får ammet? Hvis alle Som ammer skal kjøre hjem og ha barnet til å rape og legge barnet, da kan det gå tid.  Jeg har selv 3 barn og ammet alle. Men en må møtes halvveis med arb giver når man planlegge å amme etter foreldrepermisjonen. Det er slitsomt å være småbarnsforeldre og jobbe turnus, vet alt om det da jeg selv gjør det. Men man kan ikke sykemelde seg av den grunn. Verden skal gå rundt også.

Anonymkode: e852a...4b5

Hvis man går tilbake i perm før barnet er 1 år har man lovfestet rett på 1 time ammefri og trenger ikke møte arbeidsgiver på halvveien her ved at far er nødt til å kjøre til jobb. TS sier jo også at hun vil gå tidligere fra jobb, at man går fra jobb en time før eller kommer en time senere burde jo absolutt være det beste for arbeidsgiver også heller enn at man skal ha en time her og der midt i dagen. 

Noen arbeidsgivere har også 2 timer ammefri i sin avtale, da må de jo også overholde det. Man kan ikke bare love ansatte goder som ikke er reelle, all den tid slike goder feks brukes for å vurdere om man ønsker å si ja til en stilling. 

At man ikke skal sykemelde seg fordi det er slitsomt å være småbarnsforelder er jeg enig i. Så jeg synes ikke det skal være din første tanke TS, det du må gjøre er jo å gå videre med det at du skal ha lønn for den % du jobber, du skal ikke jobbe mer enn stillingsprosent uten å bli pålagt overtid og få overtidsbetalt (noe som ikke skal skje planlagt og jevnlig, det er ikke lov), og du skal ha den ammefri som du har rett på. 

Anonymkode: 99be0...0c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Stort sett så tar det ikke 15 min å amme. Det tar tid med litt forberedelser, raping og legging/løsrivelse, kjøring. Man har rett til så mye ammefri man bare trenger. Men inntil 1-2 timer lønnet, spørs på hvor du jobber. Og man har rett til å ta de ut når som helst på dagen, men det må være avklart på forhånd. Så lenge man ikke forteller arbeidsgiver at jeg bruker bare 5-10 min på å amme (hvis det er det du gjør) , så er det bare å ta den timen eller de to timene, who cares? Du skal ha ammefri når du trenger ammefri. Hvis man legger seg oppi hvor lenge ammestunden varer så har man faen meg lite å  ta seg til 😂

Anonymkode: 66c5c...257

Ja, og det er slike som deg som gjør at arbeidsgivere blir skeptiske, du skal selvfølgelig ikke ta ut to timer hvis du kun bruker en time på ammingen, det er misbruk av ordningen.Kjøring til og fra tror jeg er inkludert i tiden hvis man forlater arbeidsplassen for å amme og så kommer tilbake igjen, men ikke hvis det er på begynnelsen eller slutten av arbeidstiden.

Jeg mener ikke at arbeidsgiver skal legge seg opp i hvor lenge ammestunden varer, men det er viktig å være klar over at man ikke bare kan ta en eller to timer fri fordi man vil dersom denne tiden faktisk ikke brukes på amming.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...