Gå til innhold

En søster med fremtidsfullmakt solgte huset for min demente mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt sikker på at de to søstrene mine har fordelt det seg i mellom . Jeg har ingen kontakt med de. Nå er mor død. Hva skal jeg gjøre nå for å finne ut om de har tatt alle pengene. Kan mor med fremtidsfullmakt velge å gi alt til to av søstrene mine å ikke meg ? 

Anonymkode: 452e7...a58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett på en pliktdelsarv. Ta kontakt med en advokat så fort som mulig. Arvestrider er det bare ikke verdt å ta alene

• Liker 8
Skrevet

Hva kan en advokat hjelpe meg med i denne saken?

Skrevet

Hvordan jobber de?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva kan en advokat hjelpe meg med i denne saken?

En advokat vet hva du evt har krav på, vet i hvilke registre man må søke og kan hjelpe deg med fremgangsmåten.  Hvis din mor etterlot seg arv og dine søstre  har bevisst lurt til seg din del av arven, vil de neppe bare gi deg de pengene sånn helt uten videre. Et krav fra en advokat er langt vanskeligere å avfeie. 

Anonymkode: 922e9...732

• Liker 3
Skrevet

I en fremtidsfullmakt kan man i utgangspunktet bestemme at fullmektigene skal kunne selge verdier og dele verdiene mellom seg, så det avhenger av hva som sto i fremtidsfullmakten. Dersom de ikke hadde fullmakt til dette derimot, har du krav på arv dersom de solgte det etter fremtidsfullmakten var trådt i kraft. 

Støtter forslagene om advokat, de kjenner regelverket og hvordan du kan finne ut av dette. 

Anonymkode: e305b...5ef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I en fremtidsfullmakt kan man i utgangspunktet bestemme at fullmektigene skal kunne selge verdier og dele verdiene mellom seg, så det avhenger av hva som sto i fremtidsfullmakten. Dersom de ikke hadde fullmakt til dette derimot, har du krav på arv dersom de solgte det etter fremtidsfullmakten var trådt i kraft. 

Støtter forslagene om advokat, de kjenner regelverket og hvordan du kan finne ut av dette. 

Det er riktig at fullmektigene kan selge verdier og fordele dem, men man kan ikke gjøre noen arveløse gjennom fremtidsfullmakt, fylkesmannen ville ikke godtatt en slik fullmakt.

Anonymkode: 795f2...377

• Liker 8
Skrevet

Ta kontakt med advokat nå 

Anonymkode: 84552...b0a

• Liker 1
Skrevet

Så lenge moren din ikke er død, har de vel i utgangspunktet ikke fått noe arv enda. Hun er vel sikkert da på sykehjem? Det er sikkert lurt å ta en samtale med advokat, men i utgangspunktet ligger disse pengene i din mors system og skal ikke fordeles før de er en del av et dødsbo. Moren din har tydeligvis har tillitt til at din søster kan håndtere dette på en god måte. 

Anonymkode: 3090f...d1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er riktig at fullmektigene kan selge verdier og fordele dem, men man kan ikke gjøre noen arveløse gjennom fremtidsfullmakt, fylkesmannen ville ikke godtatt en slik fullmakt.

Hun har vel ikke blitt gjort arveløs. Å bli arveløs skjer f.eks. gjennom et testament hvor testator skriver at hans barn skal gjøres arveløse. Det er selvfølgelig i strid med loven, men det å være arveløs har ingenting med saken å gjøre. Hvis gjenlevende ektefelle(la oss si at moren til TS satt i uskiftet bo) forbruker hele arven uten å handle i strid med arveloven, så er det ikke noe arv igjen for barna, men de er ikke blitt gjort arveløse.. 

Spørsmålet i denne saken er om fremtidsfullmakten var nok for å få solgt eiendommen og hvis moren til TS satt i uskiftet bo blir neste spørsmål om hun handlet i strid med arvelovens regler ved å gi så store gaver til sine barn.

Ta kontakt med advokat. 

Anonymkode: 6e988...49e

• Liker 2
Skrevet

Lurer du på om huset er solgt eller vet du? For om du ikke vet så kan du sjekke på matrikkel.no, bare søk opp adressen og sjekk grunnboka for å se hvem som står som eiere. 

Anonymkode: 77167...069

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så lenge moren din ikke er død, har de vel i utgangspunktet ikke fått noe arv enda. Hun er vel sikkert da på sykehjem? Det er sikkert lurt å ta en samtale med advokat, men i utgangspunktet ligger disse pengene i din mors system og skal ikke fordeles før de er en del av et dødsbo. Moren din har tydeligvis har tillitt til at din søster kan håndtere dette på en god måte. 

Anonymkode: 3090f...d1e

Det står i HI at mor nå er død. 

Om ikke det er tydelig at verdiene er i boet (jeg vet ikke om dere har offentlig skifte eller det er privat og hvem som er bobestyrer) så synes jeg som alle andre at du bør ta kontakt med en advokat som er god på arv. Du kan også søke på virdi for å se når huset ble solgt og hvor mye det ble solgt for.

Anonymkode: 7f8d6...f9d

• Liker 1
Skrevet

Ring skifteretten. De kan veilede deg hvordan du best går fram. I en slik sak hvor det er usikkerhet knyttet til arv, kan det kanskje være best å kreve offentlig skifte selv om det koster penger. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo ikke arv dersom det gis før vedkommende er død? Jeg tenker at dersom en person er ved sine fulle fem, som man må være når man skriver fremtidsfullmakt, og bestemmer at to av de tre barna skal få dele verdien på huset den dagen det selges, så er det ikke snakk om arv, men gave?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...