Gå til innhold

Bruker varmepumpe gass?

JDT

Anbefalte innlegg

Hei

Har aldri hatt varmepumpe før jeg flyttet inn i huset for 1,5 år siden,altså forrige høst. Da virkrt varmepumpen bra det kom varme og vi kunne justere. Nå blåser det bare luft,ikke varm luft,bare masse tom luft. Er det tomt for gass eller noe? Kanskje dumt å spørre siden jeg flyttet inn og hadde bare fjernkontrollen som jeg da måtte finne utav...den bruker jo strøm og er koblet til veggen som alle andre varmepumper jeg ser.men vet ikke om den trenger noe ekstra utenom strøm, for å virke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er gass i kanalen ja.  Mulig du bør ha en service.

Men begynn med å rense filter i innerdelen. Det klarer du selv.

Anonymkode: c6b67...2a4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JDT skrev (4 timer siden):

Hei

Har aldri hatt varmepumpe før jeg flyttet inn i huset for 1,5 år siden,altså forrige høst. Da virkrt varmepumpen bra det kom varme og vi kunne justere. Nå blåser det bare luft,ikke varm luft,bare masse tom luft. Er det tomt for gass eller noe? Kanskje dumt å spørre siden jeg flyttet inn og hadde bare fjernkontrollen som jeg da måtte finne utav...den bruker jo strøm og er koblet til veggen som alle andre varmepumper jeg ser.men vet ikke om den trenger noe ekstra utenom strøm, for å virke?

Ja, det fungerer ved å ha en kompressor som komprimerer gass til flytende form som tar opp varme når den går over til gassform igjen...

Den "bruker" ikke gass, men fungerer som et omvendt kjøleskap. Gassen skal være i et lukket system. Jeg tror neppe problemet er at gassen har lekket ut, men du må nok ha en service.

Anonymkode: 5377d...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, det fungerer ved å ha en kompressor som komprimerer gass til flytende form som tar opp varme når den går over til gassform igjen...

Den "bruker" ikke gass, men fungerer som et omvendt kjøleskap. Gassen skal være i et lukket system. Jeg tror neppe problemet er at gassen har lekket ut, men du må nok ha en service.

Anonymkode: 5377d...714

Det kan den godt ha gjort, om varmepumpa er gammel. Systemet er lukket, men over tid kan det likevel lekke ut nok til at effekten blir redusert. Og er den gammel nok bruker den gass av den gamle typen, med skyhøy miljøavgift. Da lønner det seg fort å bytte varmepumpe. Uansett bør TS ha en servicetekniker til å se på den hvis det ikke hjelper å rense filtrene. 

Anonymkode: aa339...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal rense filteret en gang i måneden og service 1 gang i året.

Anonymkode: 4c465...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme problemet hadde jeg. Gammel varmepumpe som begynte å lekke gass. 

Anonymkode: 2339f...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du skal rense filteret en gang i måneden og service 1 gang i året.

Anonymkode: 4c465...fd8

Det varierer. Min gamle skulle ha service annethvert år. 

Anonymkode: aa339...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...