Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor på sørlandet (Agder). Har et hus på 3 etasjer. Strømregningen for desember var 3500kr. Varmepumpe i 2 etasjer, litt kjølige soverom, fyring i peisen de kaldeste dagene. 

Har dere varmepumpe?

Anonymkode: 6e313...424

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 0.07):

Vi har et stort hus, som vi kjøpte for et år siden, og brukt en million å pusse opp. 
Nå snakker mannen om at vi kanskje må selge huset, hvis ikke strømprisene går ned, og flytte inn i 3 roms leilighet. 
Vi har gått mye ned i økonomi, og får 7-8000 kr i strøm faktura, selv om vi har redusert mye. 

Frokosten spiser vi i iskaldt kjøkkenet. På nettene legger vi oss i kald seng og kaldt soverommet. Sluttet å bruke tørketrommel. Altså dette her er galskap.

Jeg er så sint, er det virkelig sånn vi skal leve nå? Er vi så naive at vi fortsatt stoler på politikere? 

Anonymkode: a3131...e5f

Null sympati! dere har kjøpt stort hus og hadde jammen 1 million(!!!) til overs å pusse opp for! Kvalmt. Håper dere må selge huset. 

Anonymkode: 0bbf3...8e3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ble bare irritert av denne tråden. Folk som bor i et liten leilighet sammenligner sine 2000/2500kr regning med et stort enebolig, og ikke skjønner prisforskjellen. 

Anonymkode: a3131...e5f

Jeg har bodd i forskjellige flere eneboliger med vedfyring og strøm i 20 år. Vertikaldelt tomannsbolig med vedfyring men hovedsaklig varmepumpe i 10 år og nå i leilighet med  vannbåren varme som oppvarming. De første 30 årene med 3 barn i varierende alder. Så langt har jeg aldri vært over 12000 kWh i strømforbruk pr år. 

Mange som bruker 100kwh pr døgn og mange er over dette. Jeg fatter ikke hvordan det er mulig. Mine foreldre drev et småbruk med melkeproduksjon, egen sag og normalt forbruk av strøm for to husholdninger (inkl mine besteforeldre) til slutten av 90-tallet. De lå dengang på ca 100 kWh i døgnet for hele gården. 

Jeg mener mange sløser med strømmen. Jeg ser mange av dere må ha varme på soverom, sikkert mange som lader elbiler som trekker en del, men hvor forsvinner resten? 

Anonymkode: 7e513...c88

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bor på sørlandet (Agder). Har et hus på 3 etasjer. Strømregningen for desember var 3500kr. Varmepumpe i 2 etasjer, litt kjølige soverom, fyring i peisen de kaldeste dagene. 

Har dere varmepumpe?

Vi er forresten to voksne (som sitter på hjemmekontor) og 2 tenåringsjenter. Ingen dusjer hver dag og når jeg har kokt varm vann tar jeg resten på en termos så det holder varmen. Varmepumpene går døgnet rundt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner det ikke.. Vi bor i et gammelt hus, typ før 1850 tallet.. Det er dårlig isolert, ja vi har vedfyring men jeg har ikke brukt verken mer eller mindre strøm enn vanlig og fortsatt så fikk vi strømregning på bare 2000kr🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 011d2...84c

Hvor mange kvh har dere brukt og hvilken strømleverandør har dere?

Anonymkode: 64248...ff7

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis du har vært bortreist og ikke vasket klær på 2-3 uker er desember vel ikke akkurat å regne som representativ for de fleste? Hvordan kan du sammenligne dette samt at dere bare er to voksne med en barnefamilie? 2-3 uker uten klesvask, 15 grader i huset, flere dager med null strømbruk på varmt vann, apparater og oppvarming samt iskalde soverom funker særs dårlig med 3 små i hus 🤷‍♀️

Anonymkode: f9a90...0a7

Hvor har jeg skrevet at hva vi har gjort funker for alle eller skal være for de fleste? 🤷‍♀️
Jeg har fortalt hva vi gjorde, som fungerte for oss. TS skriver at de har stort hus, men ikke noe om antall barn i HI (antar det ikke er en stor skokk siden mannen foreslår 3roms). Da kan det jo være noe å vurdere om man trenger 20 grader i alle rom de dagene strømmen er som dyrest. Vi har forresten heller ikke hytte, men har i desember vært på besøk i helger og i jula hos familie med hytte - da kan man spare ved å senke temperaturen når man ikke er hjemme. 
Folk har ulike situasjoner og muligheter for å spare, mitt innspill gjaldt kun å dele hva vi hadde gjort. Har aldri påstått at det skal passe for verken deg eller de fleste. 

Anonymkode: 941ff...bd2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At du er ufør er irrelevant i denne sammenhengen.

Du kan for alt vi vet ha en god privat uføreavtale som gir deg 10 000 kr mer i måneden enn en lavtlønnet ung eneforsørger, eller en enslig pensjonist.

Jeg kjenner "Turid" på 78 år. 
Hun har en nedbetalt 15 år gammel bolig, og betaler kun fellesutgifter (som nå har økt p.g.a prisstigningen på kommunale avgifter, økte renter på borettslagets lån, og strøm til fellesarealer) for leiligheten.  Hun har en pensjon som gjør at hun klarer seg godt i hverdagen fordi hun er nøysom, og har satt tæring etter næring, men hun har ikke rom til de store utskeielsene.

Til nå har hun hatt ekstrakostnader på nesten 4  000 kr for november og desember (strøm, økte fellesutgifter, og ekstra ved), og ennå gjenstår de kaldeste månedene januar og februar.  Totalt vil hun vel ha ekstrakostnader på ca 8-10 000 kr for denne vinteren.
Det holder hardt når man allerede lever på et minimum.

Å flytte vil ikke hjelpe henne, for hun vil ikke finne noe billigere enn hva hun allerede har, og hun er ikke kvalifisert til bostøtte.
Så, på hvilken måte lever hun over evne?

Anonymkode: b7d61...038

Kan flytte ett sted det er billigere. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da får du mer en nok penger siden du klarer deg...mange uføre lever på minstesats og mye utgifter går til lege, medisin og annet sykdoms relatert

Anonymkode: b5eeb...167

Jeg har aldri jobbet, har 18000 utbetalt. Har flere faste medisiner. Stort gammelt hus, brukte 2700 kwh i desember. 

Anonymkode: 3c847...a63

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri jobbet, har 18000 utbetalt. Har flere faste medisiner. Stort gammelt hus, brukte 2700 kwh i desember. 

Og regningen kom på?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og regningen kom på?

3700

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Aldri jobbet???? OMG. Visste ikke at det fantes sånne. Trodde alle måtte prøve seg i arbeidsmarkedet. Hvorfor har du aldri jobbet?

Anonymkode: 2089d...092

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Aldri jobbet???? OMG. Visste ikke at det fantes sånne. Trodde alle måtte prøve seg i arbeidsmarkedet. Hvorfor har du aldri jobbet?

Det er mange som har vært på tiltak og så fått trygd. 

Anonymkode: 7aeac...117

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 1.23):

Mitt gamle strømselskap ringte meg og tilbød meg 76øre i fastpris og kalte meg idiot når jeg sa nei :) 

Sånn egentlig var du vel det, men det som forundrer meg med at flere selskaper ville binde folk til 3 år feks. Altså om de vet at prisene vil være slik neste 3 årene vil de jo egentlig tape ekstreme summer, og de driver vel butikk fremdeles? Virker litt merkelig at strømselskap ønsker tape masse penger på lav fastpris over 3 år, når de kunne tjent det 3 dobbelte minst i perioden. 

Anonymkode: e75d3...535

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Sånn egentlig var du vel det, men det som forundrer meg med at flere selskaper ville binde folk til 3 år feks. Altså om de vet at prisene vil være slik neste 3 årene vil de jo egentlig tape ekstreme summer, og de driver vel butikk fremdeles? Virker litt merkelig at strømselskap ønsker tape masse penger på lav fastpris over 3 år, når de kunne tjent det 3 dobbelte minst i perioden. 

Anonymkode: e75d3...535

Jeg var jo ikke det, bare ti dager eller noe strømmen var mer enn det. Nå er det 18 øre kwh.

Aetat ville ha meg på uføre

Aetat ville ha meg på uføre

Ja, men hva vil du?? Det er deg og ditt liv, ikk skyv det over på andre. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, men hva vil du?? Det er deg og ditt liv, ikk skyv det over på andre. 

Jeg ville ha meg jobb... prøvde i mange år... sosialen ga for lite til at jeg hadde råd til å gjøre noe så holdt meg hjemme, til slutt fikk jeg angst for å gå ut... fikk ingen av jobbene jeg søkte, kunne fått en jeg ikke søkte på men ville ikke tjent en krone bare mer utgifter så da fikk jeg uføre

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan kan du si det når du ikke vet hvor høy eller lav husleie hun har?  

Det er utrolig arrogant  av deg å tro at du har fullstendig oversikt over alle andres livssituasjon og økonomisk situasjon uten å vite noe som helst om dem.

Anonymkode: b7d61...038

• Liker 3
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner det ikke.. Vi bor i et gammelt hus, typ før 1850 tallet.. Det er dårlig isolert, ja vi har vedfyring men jeg har ikke brukt verken mer eller mindre strøm enn vanlig og fortsatt så fikk vi strømregning på bare 2000kr🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 011d2...84c

Ja, og jeg skjønner ikke det; vi har dårlig isolert hus fra 1970 og har 9000 i regning. Lite konstruktivt bidrag.

Anonymkode: 9724c...123

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor har jeg skrevet at hva vi har gjort funker for alle eller skal være for de fleste? 🤷‍♀️
Jeg har fortalt hva vi gjorde, som fungerte for oss. TS skriver at de har stort hus, men ikke noe om antall barn i HI (antar det ikke er en stor skokk siden mannen foreslår 3roms). Da kan det jo være noe å vurdere om man trenger 20 grader i alle rom de dagene strømmen er som dyrest. Vi har forresten heller ikke hytte, men har i desember vært på besøk i helger og i jula hos familie med hytte - da kan man spare ved å senke temperaturen når man ikke er hjemme. 
Folk har ulike situasjoner og muligheter for å spare, mitt innspill gjaldt kun å dele hva vi hadde gjort. Har aldri påstått at det skal passe for verken deg eller de fleste. 

Anonymkode: 941ff...bd2

Reise bort og bruke andres hytter for å spare på strømmen? Du har jo faktisk bare dyttet forbruket ditt over på andre? Mon tro hvem som vil ha besøk av en familie på fem barn og vaske klærne deres så da kan spare på strømmen? Det blir som hun over her som sparte masse strøm når hun sendte barna til besteforeldrene for å bade. Gratispassasjer eller snylter - du kan få bestemme tittel selv. Håper dere bidro litt økonomisk til hytteeier - for hytter får ikke tilskudd til strøm.

Anonymkode: f9a90...0a7

• Liker 2
Skrevet

Jeg var jo ikke det, bare ti dager eller noe strømmen var mer enn det. Nå er det 18 øre kwh.

Men da bor du vel nordpå regner jeg med... 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, og jeg skjønner ikke det; vi har dårlig isolert hus fra 1970 og har 9000 i regning. Lite konstruktivt bidrag.

Anonymkode: 9724c...123

Dårlig isolert hus fra 1927, 150 m2. Forbruk i desember 2023 kWh, regninga ble totalt på 1310 etter fratrukket kompensasjon. Fastpris på 85 øre(angrer på at jeg ikke fikk fastpris tidligere!) Fyrer med ved, har på varmekabler i gang og på det ene badet. Varmeovn på bad nummer to. Bruker vaskemaskin og oppvaskmaskin som vanlig, trommel bare til håndklær/sengetøy. Har på litt varme på alle tre soverom. Vi bor fire stykker her. Det jeg i hovedsak har spart på er varme i stua, har en sånn konvektorovn som settes litt på om natta, fyrer hele dagen. Så det går nok fort 4000 i ved i løpet av vinteren. 

Anonymkode: 10a04...a60

Skrevet

Skjønner godt at folk på stønad og studenter sliter. Men har null sympati for de med hus og vanlige jobber. Hvis et par strømregninger velter hele lasset, har dere dårlig økonomisk styring.

Her i huset har vi opplevd å være permittert over lengre tid pga pandemien, dvs gått ned i lønn til 62% over lengre tid. Det utgjør VESENTLIG mer enn et par høye strømregninger. Klarer man ikke noen ekstra tusen i strømregning et par måneder, kommer man hvertfall til å slite om man mister jobben, eller hvis/når renten stiger til det dobbelte. 

Ta litt ansvar selv for egen økonomi!

Anonymkode: eccdd...cbb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men da bor du vel nordpå regner jeg med... 

Anonymkode: 10a04...a60

Nei nordpå er det 12 øre

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner godt at folk på stønad og studenter sliter. Men har null sympati for de med hus og vanlige jobber. Hvis et par strømregninger velter hele lasset, har dere dårlig økonomisk styring.

Her i huset har vi opplevd å være permittert over lengre tid pga pandemien, dvs gått ned i lønn til 62% over lengre tid. Det utgjør VESENTLIG mer enn et par høye strømregninger. Klarer man ikke noen ekstra tusen i strømregning et par måneder, kommer man hvertfall til å slite om man mister jobben, eller hvis/når renten stiger til det dobbelte. 

Ta litt ansvar selv for egen økonomi!

Anonymkode: eccdd...cbb

Nei, du tar FEIL.

Folk tar ansvar for seg selv og sin egen økonomi, men når de bare skrur opp skatt, strøm, matvarepriser, renter, bompenger, egenandeler osv så reagerer folk. Og det med GOD grunn.

"Vanlige folks tur er bare TÅKELEGGING"

Se det for HVA det er, det er "ledere" som rett og slett gir strømm til andre land mens vi tar regningen, de visste om konsekvensene på forhånd men likevel valgte de å disse eget folk.

Når vi gir beskjed så får vi kritikk og skal ta ansvar, javisst men hva med de som sitter på toppen, hever millionlønner, etterlønn, ekstra feriepenger, pendlerbolig osv.. skal ikke de ha interesser for oss som lever i Norge?

Anonymkode: 955eb...6f7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...