Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig balansegang.

Viktig med tiltak, men tror ikke brannvesenet liker utviklingen med klesvask og tromling nattestid.

Om noe skjer, så har man satt familien i en brannfelle.

Selv med alarmer, er reaksjonsevnen dårligere når man blir oppvåkt. 

Men det er jo de som argumenterer med at julebelysning ikke er verre enn å ha kjøleskap. 

(Nå er ikke dette kritikk, kun et apropos.) 

Setter selv på oppvaskmaskin i 23 tiden, men jeg legger meg ikke før den er ferdig.  

Anonymkode: 08fc7...d41

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest AnomynBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er flaut å se oss og hvilke saker som engasjerer nok til at vi marsjerer i gatene. Billig mat, billig strøm, billig bensin. Vi skal ikke betale noe som helst for å leve - å moderere seg en dyd, men ikke for oss. 

Anonymkode: 8f3ac...99b

La meg minne deg på at vi har mange fattige i landet. 

Skrevet

Skjønner frustrasjonen, men tror du kan spare enda mer i strøm. Vi har god råd, men nå gjør vi det av prinsipp. Bor i et hus på 240 kvm, to voksne, en tenåring og 2 barn. Jeg dusjer på treningsstudio, mannen dusjer nå kun 3 ganger i uka, tenåringen dusjer på trening og barna to ganger i uka. Ser på appen og lader teslaen kun når det er billig på natta. Sjekker strømprisene hver dag. De dagene prisene er høyest prøver vi å bruke så lite som mulig. Har varmepumpa på 19 grader, varmekabler på et bad og litt temp på ene soverommet. Fyrer ellers med ved. Vi er heldige for huset er godt isolert og holder greit på varmen. Men vi bruker alle ull inne og tepper på hjemmekontoret. Vi brukte 2000 kWh time i desember og det blir mindre i januar. Det fungerer helt greit og har gått litt sport i det. Til info, i fjor stod varmepumpa på mer, hadde på flere varmekabler og dusjet hver dag. Så vi har gjort endringer. 

Anonymkode: 2089d...092

• Liker 3
Skrevet

Så debatten til Fredrik nå sist. Fy faan folk blir flådd av staten. Bor en nord for Dovre får de null i støtte fordi snitt prisen er satt til under 70 øre🙈🙈.

Sør så reklamerer de med 55% støtte. Virkelighetens regnestykke tilsvarer 26-33%… stygt.

• Liker 6
Skrevet
Thanos skrev (5 timer siden):

Nei. Man har buffer for å håndtere en bil som uforutsett må på verkstedet eller for å dekke en skattesmell. Å bli flådd levende av staten, på en vare som befolkningen eier selv og produserer selv, en vare som er essensiell for å kunne leve i et kaldt land oppe i nord, det skal man virkelig ikke ha buffer for å dekke. Folk er vandt med at strømprisen varierer fra årstid til årstid, men her snakker vi 500% økning over natten. Det stinker råtten drift lang vei. 

Du kan vel også tillegge at eukåte politikere har selv tatt seg til rette for en snikinnføring i eu når folket stemte imot. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ok, dere må sette dere inn i strømforbruket og avtalen dere har i dag.

2 stk kan umulig ha et forbruk som tilsvarer 7-8000,-

Hvor stort er huset deres? Har dere varmepumpe? Husk at den ikke må stå på auto men på heat.

Jeg lever på 60 kvadrat og har forbruk på rundt 600 kwt i des og januar. Fordi jeg var tidlig ute og sjekket avtaler så kom regningen for desember på 700,- - med kompensasjon 400.

Sjekk spotpris for dagen. Strømleverandøren har sannsynligvis en app som viser sanntid. Bruk minst strøm når prisen er høy (typ 7-9 og 17-19)

Nå går det ikke lenger an å prismatche, og fastprisavtalene er relativt dyre, så velg en spotpris med minst mulig påslag, evt minuspåslag, lavest mulig faste avgifter (f.eks 19,- mnd og ikke 49,-) og kvitt dere med alt av ekstra utgifter som «trippelgaranti» etc.

Men sjekk forbruket i kwt og prisen dere har betalt. Med de enkle grepene jeg har listet opp, kan dere sannsynligvis halvere regningen. Hvis huset er nyoppusset er det sannsynligvis energieffektivt. Har dere fjernvarme? Steng av rom dere ikke bruker. Soverommet blir litt feil.. Kan dere fyre med ved?

Strømstøtten er ikke 80% av DITT forbruk over 70 øre

Den er 80% av snittpris spot over 70 øre i ditt område

Dvs at selv om det er støtte så må du likevel følge med når du bruker strøm. Selv dusjer jeg kortere og ikke mellom 7-9 hvis ikke jeg MÅ, har jevnt 21 grader og tar heller på meg teppe eller ullkjole.

Anonymkode: 8d752...0cd

Tror ikke du aner noe som helst om hus? Du bor i leilighet der du har folk rundt rundt deg som gjør at leiligheten ikke blir kald (litt gratispassasjer om man slår av varmen da faktisk). Litt kald blir leiligheten kanskje, men ikke ute temperatur, liksom. Stenger du av varmen helt i rom i et hus risikerer du fuktskader, det er ikke noe særlig.

En mill i oppussing av et stort hus dekker ikke ting som isolasjon, tak, nye vinduer og dører og slikt som regel - to bad og kjøkken, samt maling og kanskje gulv her og der, så er de mer enn brukt opp. Vet du hvor mye varme som forsvinner ut i gamle hus?

Så utrolig lei av besserwizzere som ikke aner hva det vil si å bo i hus, og som bor alene i en leilighet som er mindre enn stua i et stort hus og tror en stor familie kan ha samme strømforbruk som dem selv. Og nei, små barn kan ikke sove i minusgrader eller leke i 10 grader med kalt gulv, da blir de syke (som om de ikke er syke nok fra før). Prøv også å tørke klær og sengetøy og håndklær i et kaldt og fuktig vaskerom - det tar mange dager. For en familie på 5 er det ikke noe særlig.

Forøvrig enig i at man skal ha en buffer, men en buffer er ikke noe som vanligvis skal dekke en strømregning altså, det går under vanlig forbruk. Nå man kjøper hus og pusser opp er det også ofte at man må ta noe av bufferen siden allting blir dyrere enn man trodde, sp antakeligvis er det ikke mye igjen hos TS akkurat nå.

Og så kan du jo prøve å droppe eksempelvis matlaging i 16-17 tiden med tre unger - da blir det dårlig stemning.

Slutt å vær så bastant når du ikke har peiling på hva det koster å bo i et hus! Ikke alle har tid og ork til å overvåke strømavtalen sin konstant når det har vært stabilt i alle år - og det er litt sent å kakke folk i hodet med det nå.

Anonymkode: f9a90...0a7

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei TS😊 Vi brukte ca 3000kwh i desember og fikk 6300kr i strømregning. Overraskende lite siden vi har stor enebolig fra 80 tallet. 

Tror ikke dere har brukt så veldig mye strøm. Det er mye saker i avisene der folk har fått 10.000-14.000 i strømregning. Så mulig din strømregning hadde vært så høy hvis dere ikke hadde tatt de grepene dere har. Fellesnevneren er at de har store barn. 

Her er det vi gjør for å spare strøm:

Vi stapper så mye vi kan inn i oppvaskmaskin: alt det vanlige + kjeler, matbokser, stekespade, boller++. Setter på oppvaskmaskin annenhver dag (kun på natt, da er strømprisen lavest.
Det er kun opp stekepanner vi vasker opp for hånd.

En håndoppvask er mye dyrere enn oppvaskmaskin. 
En håndoppvask bruker 75 liter varmtvann, kontra en oppvaskmaskin som bruker 14 liter for samme jobb. 
Konklusjonen er at du kan sette på oppvaskmaskin 5 ganger for å bruke like mye varmtvann som 1 håndoppvask.

Vi setter på oppvaskmaskin om natta, og vaskemaskin om natta, og henger opp klærne om morgenen.

Det er varmtvann (+oppvarming) som bruker mest strøm.

Her hjemme dusjer mannen på skolen sin, jeg dusjer 1-2 ganger i uka. Før dusjet jeg hver dag. Og barna (som ikke er i puberteten enda) dusjer 1-2 ganger i uka. 

Sjekk hvilken temperatur varmtvannsberederen deres står på. Den trenger ikke mer enn 70 grader. 
Hvis dere har gammel bereder så kan det være den bruker mer strøm enn en ny.

Anonymkode: 81d33...e09

Du vet at det er brannfarlig og sterkt frarådet? 

Og du skriver at dere har barn. Tenker dere ikke på risikoen dere utsetter barna for, kun for å spare noen kroner? 

Anonymkode: 2821b...246

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du snakker som en bortskjemt nordmann med sølvskjea stikkende ut av munnen. 

Det er bra at vi nordmenn må betale litt mer for å leve, så kanskje vi kan bruke litt mindre på luksusforbruk. 

I flere år nå har vi levd over evne med høye boliglån, unaturlige lave renter, nye biler når den gamle er litt utdatert. 

Hva gjør du når renta stiger? Det blir blodig det, hvis 1 mnd med litt høyere strømregning (som i tillegg er delsubsidiert av staten) vipper dere av pinnen. 

Vi har et eldre hus som er pusset opp for å bli varmere (etterisolert, smartstyring av oppvarming) og brukte rundt 3000 kwt i desember. Vi fikk subsidiert 2300,- av regningen. 

Det er flaut å se oss og hvilke saker som engasjerer nok til at vi marsjerer i gatene. Billig mat, billig strøm, billig bensin. Vi skal ikke betale noe som helst for å leve - å moderere seg en dyd, men ikke for oss. 

Og hvilke saker ser du helst at nordmenn marsjerer i gatene for?

Anonymkode: 63738...a94

• Liker 4
Skrevet

Ser det er veldig mange tips her om å benytte strømmen på natta da strømmen er rimeligste, men det gjelder jo kun for de som har spotpris, mange har variabel pris eller fastpris og da har det ikke noe å si når man vasker klær og setter på varmen. 

Hvilken leverandør og avtale har dere, TS?

Anonymkode: 64248...ff7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi er ikke 2 stk, vi er to voksne og tre barn. Og vi kan ikke la barna sove i iskaldt soverommet, fordi strømprisen er gått opp. Vi har allerede redusert mye, siden strømprisen er gått opp.  

vi slår alt av, og slår på varmen på soverommet når vi legger oss, og våkner til iskaldt stue og kjøkken. Barna går og henter jakker når de går på stue/kjøkkenet, er ikke dette galskap? 
Jeg bruker ikke lenger oppvaskmaskin og tørketrommel.  Beløpet ble redusert kun 500kr, og det hjelper jo ikke når su sitter med 6500 eller 7000 regning ??? 

Anonymkode: a3131...e5f

Hvis dere slår av alt, blir det ikke dyrere å varme opp igjen når dere lar det bli så kaldt. 

Er det ikke slik at det beste er å ha en jevn, lav temperatur? Og heller kle seg litt ekstra med en genser og ragger. 

Anonymkode: 0b3e8...f0f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 4.18):

Enda en ting til lista:

Vi bruker robotstøvsuger. Regner med en vanlig støvsuger bruker mye mer strøm.

Anonymkode: 81d33...e09

Hvorfor det, er det mindre kraft i robotstøvsugere? Må huske på at slike ofte går lengre enn om man selv hadde dratt raskt over med vanlig støvsuger. 

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 7.31):

Hvis dere slår av alt, blir det ikke dyrere å varme opp igjen når dere lar det bli så kaldt. 

Er det ikke slik at det beste er å ha en jevn, lav temperatur? Og heller kle seg litt ekstra med en genser og ragger. 

Anonymkode: 0b3e8...f0f

Hvis boligen lekker mye varme, så fyrer man for kråka ved å la det stå på hele tiden. Da er det bedre å skru av/ned. 

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 5.40):

Skjønner frustrasjonen, men tror du kan spare enda mer i strøm. Vi har god råd, men nå gjør vi det av prinsipp. Bor i et hus på 240 kvm, to voksne, en tenåring og 2 barn. Jeg dusjer på treningsstudio, mannen dusjer nå kun 3 ganger i uka, tenåringen dusjer på trening og barna to ganger i uka. Ser på appen og lader teslaen kun når det er billig på natta. Sjekker strømprisene hver dag. De dagene prisene er høyest prøver vi å bruke så lite som mulig. Har varmepumpa på 19 grader, varmekabler på et bad og litt temp på ene soverommet. Fyrer ellers med ved. Vi er heldige for huset er godt isolert og holder greit på varmen. Men vi bruker alle ull inne og tepper på hjemmekontoret. Vi brukte 2000 kWh time i desember og det blir mindre i januar. Det fungerer helt greit og har gått litt sport i det. Til info, i fjor stod varmepumpa på mer, hadde på flere varmekabler og dusjet hver dag. Så vi har gjort endringer. 

Anonymkode: 2089d...092

Voksen mann som dusjer tre ganger i uka??😳

• Liker 2
Skrevet

Vi er ikke 2 stk, vi er to voksne og tre barn. Og vi kan ikke la barna sove i iskaldt soverommet, fordi strømprisen er gått opp. Vi har allerede redusert mye, siden strømprisen er gått opp.  

vi slår alt av, og slår på varmen på soverommet når vi legger oss, og våkner til iskaldt stue og kjøkken. Barna går og henter jakker når de går på stue/kjøkkenet, er ikke dette galskap? 
Jeg bruker ikke lenger oppvaskmaskin og tørketrommel.  Beløpet ble redusert kun 500kr, og det hjelper jo ikke når su sitter med 6500 eller 7000 regning ??? 

Anonymkode: a3131...e5f

Bidrar barna med noe da? Hvis de jobber, så kan de fint bidra med noe

Anonymkode: 100cc...787

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 2.05):

Det er dyrere å varme opp varmtvannstanken enn å bruke strøm til oppvaskmaskinen. Samme hvis du koker vann til oppvask, så er det dyrere å ha på komfyren enn å starte en oppvaskmaskin. Så her sparer du ingen ting. 

Anonymkode: 5b73d...c2f

Det spørs helt hvordan man vasker opp, jeg fyller litt lunkent vann i kommen med såpe, lasker det der og skyller av i kaldt vann. Bruker 5 min på det.

Kan på ingen måte tenke meg at det er dyrere enn å sette på en oppvaskmaskin på 70 grader som går i 3,5 timer. Og mange har tørking inkludert. 

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 7.25):

Ser det er veldig mange tips her om å benytte strømmen på natta da strømmen er rimeligste, men det gjelder jo kun for de som har spotpris, mange har variabel pris eller fastpris og da har det ikke noe å si når man vasker klær og setter på varmen. 

Hvilken leverandør og avtale har dere, TS?

Ser dette tipset komme i mange sammenhenger uten at man vet hvilken avtale mottageren av informantene har. Mange uopplyste. Det er fort et veldig dårlig råd. 

Skrevet
AnomynBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kommenterer akkurat hva jeg vil. 

Har du ikke råd til strøm i huset ditt, har du ikke råd til huset. 

Ditt HI er enten bløff, eller så har du ingen kunnskap om privatøkonomi. 

Enig, ikke synd på ts. Finnes det penger til all mulig oppussing, burde man klare strømregninger og.

Anonymkode: 6b3b0...c28

• Liker 2
Skrevet

Vi har leid leilighet 70 kvm. Normalt betaler vi 1200- 1500kr på vinteren , mens nå kom regning på 4000kr...fordi strømmen var sinnsyk dyr denne ganga. og vi sparer og fryser. Hilsen fra sør

Anonymkode: b5eeb...167

Dette skjønner jeg ikke hvordan er mulig, da må man sterkt revurdere egen strømavtale. Jeg bor også i sør, i en 70 kvadrat leielighet. Gjør absolutt ingen aktive strømsparetiltak, har varme på stuegulv og bad, bruker vaskemaskin og oppvaskmaskin som normalt, dusjer som normalt. Min strømregning endte på 1600 for desember, som var ca 600 mer enn i november

Anonymkode: 19c34...536

• Liker 2
Skrevet

Vi har leid leilighet 70 kvm. Normalt betaler vi 1200- 1500kr på vinteren , mens nå kom regning på 4000kr...fordi strømmen var sinnsyk dyr denne ganga. og vi sparer og fryser. Hilsen fra sør

Anonymkode: b5eeb...167

Vi eier leilighet på litt over 100 kvm, har ikke innført noen særlige tiltak og hadde regning på 3.500 inkl nettleien, 3140 etter støtten. så at dere hadde så dyr er litt rart.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis boligen lekker mye varme, så fyrer man for kråka ved å la det stå på hele tiden. Da er det bedre å skru av/ned. 

De kan da ikke ha brukt 1 million på oppussing og fremdeles ha et trekkfullt hus?

Anonymkode: 4a487...8c4

• Liker 8
Skrevet

Mange kan nok spare noe strøm men folk i leilighet som ikke skjønner at strømregningen blir dyr for store familier i enebolig bør tenke seg litt om. Strømforbruket i et hus er noe helt annet enn i en sentralt plassert leilighet som kun mister varme i 1-2 retninger. Opptil 80% går til oppvarming og varmtvann. Hvis man bor i kaldt klima i gammel bolig og ikke har mulighet eller anledning til å fyre med billig ved så blir strømkostnadene store når prisen er slik som nå.

Da jeg fikk installert varmepumpe ble det konstatert at det ikke var noe isolasjon å se i veggen (Ja, det bør ordnes når jeg har tid/penger). Selv har jeg brukt ved som ville kostet mange tusen bare i desember hvis jeg hadde kjøpt den fra andre. Dette sørger for at strømregningen holdes lav (vel, høyere enn i fjor men håndterbar). Jeg synes synd på de som ikke har denne anledningen.

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 8.05):

De kan da ikke ha brukt 1 million på oppussing og fremdeles ha et trekkfullt hus?

Jo, det er fullt mulig.  Hvis du ikke gjør noe annet enn å betale et firma for å bytte vinduer, dampsperre, vindsperre og etterisolere vegger og tak blir dette fort  en million (eller mye mer) på et stort gammelt hus.

Så blir det en prioriteringssak opp mot andre ting (gamle bad, manglende drenering, etc etc). Det er dyrt.å vedlikeholde hus.

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes ikke den regninga virka urimelig for et hus. 

Vi er to voksne som brukte 3000 kWh i desember (hus på i underkant av 200 m2) og fikk en regning på rett under 6000. Vi har gjort enkelte tiltak; skrudd ned temperaturen på begge bad og setter ikke på vaskemaskin/oppvaskmaskin de dyreste timene. Vi lukker av rom vi ikke bruker, men har behagelig temperatur i stua med varmepumpe. Vi kunne kuttet varme på ett av badene og spart mer, men vi har råd til strømregningen, så vi har valgt å varme opp begge. Vårt hus lekker mye varme pga gamle vinduer. Vi skal bytte, men må spare opp penger. Og så er det et gammelt hus som ble etterisolert på 80-tallet, så det kan ikke sammenlignes med effektiviteten til nye hus mtp oppvarming. 

Anonymkode: 9ccd2...392

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I flere år nå har vi levd over evne med høye boliglån, unaturlige lave renter, nye biler når den gamle er litt utdatert. 

Hva gjør du når renta stiger? Det blir blodig det, hvis 1 mnd med litt høyere strømregning (som i tillegg er delsubsidiert av staten) vipper dere av pinnen. 

Dette er veldig riktig.

Tror veldig mange lever litt over evne og har for høye boutgifter . Det fungerer slik det er nå med historisk lave renter men de vil ikke tåle en oppgang som garantert vil komme. 

Greit nok at strømprisene er unormalt høye men de fleste med sunn og bra økonomi vil ikke las seg vippe av pinnen for det. 

Så TS - selv om det ikke er andre utgifter du spør om (det er jo totale utgifter som teller)  - så bør du ta til deg alle råd du får her også om andre utgifter enn strøm. Klarer dere økte renteutgifter på lån feks. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...