Gå til innhold

Hvor mye gaming "godtar" du fra din partner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette.. Samboer gamet en del som tenåring, men minimalt da vi datet og de første årene sammen.

For 2 år siden flyttet vi til et nytt sted, og siden da har han brukt mer og mer tid på gaming. Vi har to barn sammen i bhg-alder og en hund. Han gjør sin del av husarbeid og er flink med barna, men gamingen går ut over parforholdet, jobbsøking og (fysisk) sosialt samvær. 

Han bruker dagtid (mens barna er i bhg) og kveld på gaming, og er "sosial" der, men han har ikke blitt ordentlig kjent med noen her vi bor. Han var nyutdannet juni 2021 og er nå på "jobbleting", men jeg stoler ikke helt på at han gjør en ordentlig innsats der. Jeg har lenge tenkt at det nok bedrer seg når han får seg jobb, at han vil trives bedre, få seg et nettverk og bruke tiden mer fornuftig, men det skjer ingenting. Han har lagt litt på seg det siste året, og jeg kjenner at jeg er så lei av å forsøke å "dra han ut av huset" og lokke han med på ting. Han virket litt deprimert, men han har ikke noe tiltakslyst til å gjøre noe med det. Jeg skjønner at gaming er hans hobby, men jeg synes den har fått for stor plass. Er jeg helt på bærtur?

Så hvor mye gaming er "ok" synes dere, og har dere noen gode råd?

Helst unngå "Dump ham!" o.l., for det er ikke aktuelt. Jeg er oppriktig glad i ham, og ikke interessert i å bryte opp familien vår.

Anonymkode: b1c47...3af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En voksen mann, med barn? Null timer! 

Anonymkode: 16401...925

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Prat med ham hvis du mener det er et problem. Si hva du synes er greit og ikke, og diskuter rundt det. Og ikke gå rundt grøten - ingen "vennlige hint" men rett ut med ordene. Ikke forvent at han skal "skjønne det sjøl". Folk gjør sjelden eller aldri det.

Anonymkode: c1b40...153

Skrevet

Så mye at det ikke går ut over noe annet i lengden. Min mann setter seg ned på kveldene for å spille, men sjekker alltid inn med meg om jeg har behov for tid eller en prat først. Så og si. Somregel legger jeg meg på senga ved pulten hans og ser tv og scroller også småprater vi litt innimellom i tillegg. Veldig koselig 😊

Anonymkode: c2979...519

• Liker 9
Skrevet

Et par-tre kvelder i uka er helt ok. Fint hvis vi samkjører det sånn at jeg har planer med venner eller trening etc. Har to barn på 5 og 6 år. 

Hvis min hadde vært arbeidsløs hadde jeg forventet at vanlig arbeidstid ble brukt på jobbsøking / familielogistikk / husarbeid. Etter leggetid for barna er det egentid.

Anonymkode: 1526e...828

• Liker 2
Skrevet

Nei, her bør det kun gå i husarbeid, lufting av hund, samvær med madammen og barna. Samt jobbsøking. Ellers skal ikke fyren få lov til å drive på med sin hobby!

Vanskelig å si hvor mye tid, hva du føler er for mye. Som gamer, ville jeg selv sagt mest mulig, men nå har jeg ikke barn. 3-4 timer i løpet av uken kanskje?

Anonymkode: bb02a...31f

Skrevet

Han spiller 1-2 timer hver dag. Hadde vi hatt barn skulle han fått spille 1-2 timer i uka. 

Anonymkode: 3c0ff...f72

Skrevet

Mannen min gamer litt på kveldstid etter at barnet er lagt og litt i helgen. Går aldri ut over noe som er viktig.

Høres ut som om han har havna i en dump ja. Hva sier han angående jobbsøkingen? Finnes det få jobber ute eller hva er greia? Utdanning er ferskvare.

Anonymkode: b9a59...576

• Liker 2
Skrevet

1-2 timer i uka kanskje? Jeg personlig ville ikke bodd med noen som gamet, har fått helt angst etter å ha vært sammen med en som drev med det, spilleavhengigheten er jo verre enn heroin.. 🤪. Syntes også det er litt rart at voksne folk gamer.. Men jeg skjønner også at jeg er litt streng, så endelig svar blir 1-2 timer i uka når man har barn/familie. 

Anonymkode: c2306...4b6

• Liker 2
Skrevet

Her spiller vi begge to. Vi har ikke noen faste rutiner på det, men spiller når det passer oss/vi har anledning. Ser mange reagerer på at voksne mennesker spiller, men for oss gir spill oss mer enn tv-serier og filmer.

Anonymkode: 7e725...034

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

1-2 timer i uka kanskje? Jeg personlig ville ikke bodd med noen som gamet, har fått helt angst etter å ha vært sammen med en som drev med det, spilleavhengigheten er jo verre enn heroin.. 🤪. Syntes også det er litt rart at voksne folk gamer.. Men jeg skjønner også at jeg er litt streng, så endelig svar blir 1-2 timer i uka når man har barn/familie. 

Anonymkode: c2306...4b6

Jeg syns det er veldig rart å ikke ha en hobby man kan bruke flere timer i uka på uten å skulle få en masekjerring på nakken som har null forståelse for at fyren har behov for egentid. Har du ikke behov for egentid du, eller klenger du bare på typen eller bruker tiden de på husarbeid?

• Liker 11
Skrevet

Mannen min kan game så mye han vil etter at barna er lagt for kvelden. Før det er det familietid og jobbtid. 😊 Hvorfor skal jeg nekte han å drive med sin hobby? Om han vil spille i stedet for å glane på ett eller annet på tv, så er det greit for meg. Jeg spiller ikke selv, men klarer fint å gjøre noe annet - lese en bok, se en serie, ringe ei venninne, gå en tur. 

Det er lenge å sitte 8 timer å søke etter jobb, men du kan si at du ønsker at han skal bruke en halv arbeidsdag, og at spilling må vente til etter at barn er lagt. Ønsker du å tilbringe tid med han på kvelden, så må du si det. Og du må si det før han setter seg til for å spille! Si fra under middagen "i dag hadde det vært ordentlig kos og se en film sammen og poppe popcorn, bare oss to ❤) om han er deprimert (noe som ikke er usannsynlig dersom det har vært vanskelig å få jobb), så snakk med han om det, finn lystbetont aktiviteter han kan gjøre i mellomtiden mens han leter. Kan han jobbe frivillig med noe? Tiltaksløsheten kan også komme av depresjon, og da må han få hjelp til å komme ut av den. 

Anonymkode: 50f86...3cd

• Liker 8
Skrevet

Er gamingen problemet her? For meg virker dette som en fyr som sliter med å gjøre noe fornuftig med livet sitt og har gitt opp. Noe må han gjøre med all fritiden, ser ikke helt at det spiller noen rolle om det er gaming eller noe annet tidsfordriv. Problemet er at han ikke har noe annet å gjøre i utgangspunktet.

• Liker 4
Skrevet

Gaming kan ofte være en måte folk "flykter" fra virkeligheten. Hadde samme problem selv, og har også hatt perioder der jeg var relativt deprimert. Det er veldig vanskelig å komme seg ut av denne bobla, dersom noen kommer og sier "du må slutte å spille så mye" så ble jeg bare oppgitt og frustrert fordi det på den tiden var den eneste måten jeg følte at jeg hadde det greit. 

Du kan be han lage seg en konto her og sende meg en PM om han er interessert i å høre konsekvensene av hva for mye gaming og negligering av det virkelige liv kan forårsake :P

• Liker 4
Skrevet

Dette er generasjonen av mannfolk som er oppvokst med gaming, og den vil følge dei helt til aldershjemmet. Det er ikke bare barn som gamer, det er denne generasjonen som virkelig startet dette. 

Hva er forskjellen på at gubben gamer, en at kjærringa sitter med serier/strikker osv? 

Hadde det vert bedre om han drev med hobby som jakt, fiske og var borte i flere uker der du ikke hadde en mann hjemme med barna? 

Han gjør husarbeid og er flink med barna. La han få leve litt.. bare litt? 🤷🏻‍♀️ Er du sikker på at han er sosial av seg? Mange som ikke vil vere sosiale. Enkelte er bare født slik. 

Min mann gamer om kvelden, og han gamer MED barna på dagtid! Tenk så gøy det blir for dine barn som har en pappa som kan game med dei da 🥰  se litt positivt på gaming óg. 

Anonymkode: 40a1f...348

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

bruke tiden mer fornuftig, men det skjer ingenting. Han har lagt litt på seg det siste året, og jeg kjenner at jeg er så lei av å forsøke å "dra han ut av huset" og lokke han med på ting. Han virket litt deprimert, men han har ikke noe tiltakslyst til å gjøre noe med det. Jeg skjønner at gaming er hans hobby, men jeg synes den har fått for stor plass. Er jeg helt på bærtur?

Så hvor mye gaming er "ok" synes dere, og har dere noen gode råd?

La meg forsvare ham😉

Korona. Det har vært mye stress på grunn av pandemien. Det forklarer han er deprimert. En del folk drikker mer,,,,en del folk gamer mer...disse er bare symptomer - grunnleggende årsaken er pandemien. 

Alder. Var han kanskje for ung for å bli pappa? Han ble bare jo nyutdannet i 2021, og så allerede har familie...sikkert yngre enn 30, ikke sant? Du skrev ikke alderen, men er han bare i 20årene? Du burde ha tenkt på at du kan ikke forvente samme modenhet... Han er kjekk, morsom, underholdende osv. men prisen du betaler er disse problemer. 

"Hvor mye gaming" er ikke det riktige spørsmål. Gaming er bare et symptom.

Han opplever mye stress, og han må gjøre noe med stressen...

Klarer du å stoppe gaming.....6 måneder senere begynner han å drikke, spille poker...eller begynner å flørte med damer. 

Risken kan være for stor at når du vinner kampen mot symptomet (gaming), et annet symptom skal dykke opp...

Råd?

Jeg vet ikke, det er ingen lett "løsning"...dere må gå gjennom sammen en tung periode som kan gjøre forholdet sterkere.

Ta problemet som positivt.

Mannen din trenger deg...

• Liker 1
Gjest AnomynBruker
Skrevet

Min mann gamer, MYE. 

Og det er helt greit for han avslutter når jeg ber han om det. 

Jeg har mine egne ting å styre med, som trening og å lese. 

Gaming er stort sett ikke en "sykdom". Din type virker å være en egoist. 

Skrevet

Han bør ikke få lov å game før han har fått seg jobb. To unger og hund, nyutdannet uten jobb, bare gamer, hva skjedde egentlig?

Anonymkode: 8ed03...7f5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han bør ikke få lov å game før han har fått seg jobb. To unger og hund, nyutdannet uten jobb, bare gamer, hva skjedde egentlig?

Anonymkode: 8ed03...7f5

Jeg tenkte det samme. Det kan i hvert fall ikke gå foran jobbsøkingen. 

Anonymkode: 46f3d...7b0

Skrevet

Her var det mangen "strenge". Her gjør mannen/vi  det vi vil når barna er lagt.  Om det er spilling/scrolling/lesing/tv/jobb/andre hobbyer. Legger meg ikke opp i hva mannen bruker "egentid" på.  

Anonymkode: 53814...992

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...