AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #1 Skrevet 20. januar 2022 Skriver dette her, med tanke på alt hysteriet og de drakoniske regler og bøter mm som gjelder korona. Så, et av barna i husstanden har testet positivt for korona. Hva er neste steg da? Vi voksne er fullvaksinerte, så all logikk skulle tilsi null karantene etc., men nei, leser at det er 10 dagers karantene. Er dette noe folk driver med? Være borte fra jobb i 10 dager fordi et av barna har testet positivt, uten symptomer til og med? Hva gjør man i en sånn situasjon? Skal vi varsle skolen til barnet, skal jeg varsle min arbeidsgiver, eller gå på jobb som normalt i morgen (jeg er da fullvaksinert, så strengt tatt burde jo det være mer enn nok)? Anonymkode: 9c0cd...aed 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #2 Skrevet 20. januar 2022 PS: hurtigtest er vel bra nok? Leser at folk drar og tester seg ved teststasjoner i tillegg, men det er jo helt insane - hvorfor belaste helsevesenet ytterligere når man allerede har testet positivt? Og når man evt. tester seg negativ etter karantene, må det være "offisiell" test eller hjemmetest/hurtigtest? Anonymkode: 9c0cd...aed 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #3 Skrevet 20. januar 2022 Hele tiden nye regler som en skal forholde seg til. Jeg som lærer kan gå på jobb om feks mannen min tester positivt siden jeg har tre doser med vaksine. Men jeg må vel teste meg hver dag i noen dager som jeg ikke vet antallet på, men som jeg selvsagt skal sjekke opp om det blir en realitet. Anonymkode: 90aa1...860 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #4 Skrevet 20. januar 2022 Dersom dere voksne har fått dose tre for mer enn en uke siden, er det ikke noe krav til karantene. Dere skal teste dere et par ganger fremover, bare. Søsken, derimot, som jo ikke har tre doser vaksine er husstandsmedlemmer og må i karantene i ti dager (kan teste seg ut etter syv) dersom den smittede kan isoleres fra dem og i 14 dager (kan teste seg ut etter 11) dersom de ikke kan holdes adskilt fra den som er smittet. Skikkelig stas når den ene etter den andre smittes, så kan sistemann ta en måned eller så i karantene før hen isoleres selv til slutt. Anonymkode: 22423...c7d 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #5 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hele tiden nye regler som en skal forholde seg til. Jeg som lærer kan gå på jobb om feks mannen min tester positivt siden jeg har tre doser med vaksine. Men jeg må vel teste meg hver dag i noen dager som jeg ikke vet antallet på, men som jeg selvsagt skal sjekke opp om det blir en realitet. Anonymkode: 90aa1...860 Ja, jeg er jo også fullvaksinert. Og er lærer. Så jeg skal bare dra på jobb som vanlig i morgen? Og ha såkalt fritidskarantene utenom jobb? Anonymkode: 9c0cd...aed
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #6 Skrevet 20. januar 2022 Hurtigtest holder for så vidt, men det lønner seg å ta PCR og få det registrert - da vil barnet slippe karantene om f.eks søsken får covid om seks uker. Det er ganske kjekt. Anonymkode: 22423...c7d 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #7 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hele tiden nye regler som en skal forholde seg til. Jeg som lærer kan gå på jobb om feks mannen min tester positivt siden jeg har tre doser med vaksine. Men jeg må vel teste meg hver dag i noen dager som jeg ikke vet antallet på, men som jeg selvsagt skal sjekke opp om det blir en realitet. Anonymkode: 90aa1...860 Er texas i skolen vår nå kan du tro, ene klassen som var på leir er nettopp kallet hjem pga smitte i gruppen. 😐 Anonymkode: 90aa1...860 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #8 Skrevet 20. januar 2022 Jeg ville tatt en pcr på barnet som tester positivt slik at det som flere nevner blir registrert og er unntatt karantene senere. Anonymkode: 81dd8...795 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #9 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville tatt en pcr på barnet som tester positivt slik at det som flere nevner blir registrert og er unntatt karantene senere. Anonymkode: 81dd8...795 Er pcr "offisiell" test på testastasjon? I nese, eller munn? Anonymkode: 9c0cd...aed
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #10 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg er jo også fullvaksinert. Og er lærer. Så jeg skal bare dra på jobb som vanlig i morgen? Og ha såkalt fritidskarantene utenom jobb? Anonymkode: 9c0cd...aed Fritidskarantene gjelder ikke for lærere lengre (jeg har sjekket lovteksten, er lærer selv, så var nysgjerrig). Det gjaldt bare for karantene blant "øvrige nærkontakter" (utover hustandsmedlemmer), og den typen karantene er nå fjernet. Det er nå kun enda mer kritisk personell som kan få unntak, og bare ved bruk av munnbind, og eksemplene som nevner inkl ikke lærere. Så vi lærere har nå samme regler som alle - kun karantene hvis husstandsmedlemmer ++ tester positiv, og bare hvis vi ikke har 3. Dose (for mer enn en uke siden). Ingen fritidskarantene Anonymkode: 21ec8...876
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #11 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville tatt en pcr på barnet som tester positivt slik at det som flere nevner blir registrert og er unntatt karantene senere. Anonymkode: 81dd8...795 Man kan jo selv registrere positiv hjemmetest på nett. Du bør gi beskjed til rektor ved ditt barns skole slik at h*n får informert foreldrene i klassen om å være obs på symptomer. Anonymkode: 2d47c...d61 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #12 Skrevet 20. januar 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg er jo også fullvaksinert. Og er lærer. Så jeg skal bare dra på jobb som vanlig i morgen? Og ha såkalt fritidskarantene utenom jobb? Anonymkode: 9c0cd...aed Fritidskarantene forsvant vel forrige pressekonferanse? Anonymkode: 30045...1e6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #13 Skrevet 20. januar 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hele tiden nye regler som en skal forholde seg til. Jeg som lærer kan gå på jobb om feks mannen min tester positivt siden jeg har tre doser med vaksine. Men jeg må vel teste meg hver dag i noen dager som jeg ikke vet antallet på, men som jeg selvsagt skal sjekke opp om det blir en realitet. Anonymkode: 90aa1...860 Alle med 3 doser kan gå på jobb. Anonymkode: 30045...1e6 3
Lill3My Skrevet 20. januar 2022 #14 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): PS: hurtigtest er vel bra nok? Leser at folk drar og tester seg ved teststasjoner i tillegg, men det er jo helt insane - hvorfor belaste helsevesenet ytterligere når man allerede har testet positivt? Og når man evt. tester seg negativ etter karantene, må det være "offisiell" test eller hjemmetest/hurtigtest? Anonymkode: 9c0cd...aed At en ikke har symptomer betyr ikke at en ikke er smittsom. Dere i samme husstand har stor sjans for p bli smittet og spre smitten videre. Det tar tid før det slår ut på prøven og du kan rekke å smitte folk før du evt tester positivt. Samboeren min testet positivt. Har ingen symptomer. Jeg ble derimot ganske så dårlig. Begge var i isolasjon. Selv etter at symptomene gikk over. Og begge er vaksinert Tenker vi bare følger reglene. De er der av en grunn og er like for alle 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #15 Skrevet 20. januar 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: PS: hurtigtest er vel bra nok? Leser at folk drar og tester seg ved teststasjoner i tillegg, men det er jo helt insane - hvorfor belaste helsevesenet ytterligere når man allerede har testet positivt? Og når man evt. tester seg negativ etter karantene, må det være "offisiell" test eller hjemmetest/hurtigtest? Anonymkode: 9c0cd...aed For å få det registrert. Her har kommunen sagt at alle skal ta pcr. Anonymkode: 30045...1e6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #16 Skrevet 20. januar 2022 Jeg er litt usikker ift oppdaterte regler, men ville bare si at dersom en kollega eller venn som har et familiemedlem med korona i hjemmet, bevegde seg i nærheten av meg/ satt ved siden av meg på jobb/fritid, så hadde jeg blitt irritert om jeg ikke fikk beskjed. Da hadde jeg selv kunne valgt å holde meg unna med god avstand så godt jeg kunne. For uavhengig av regler, gjør jeg alt jeg kan for å holde meg unna covid. Så en bønn til dere alle, kan dere ikke gi beskjed om situasjonen, hvis dere kommer på jobb/ på besøk osv, når dere har smitte blant nærkontakter? Så kan folk rundt dere få velge om de vil ta grep å holde seg unna❤️ Anonymkode: ac55d...706 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #17 Skrevet 20. januar 2022 Om dere er fullvaksinert med tre doser for over en uke siden,så skal ikke dere foreldre være i karantene. Men dere må teste dere hver dag før jobb i 7 dager. Søsken må I karantene i 10 dager fra første symptomdag eller dagen for positiv test hvis det ikke er symptomer. Har dere ikke fått denne informasjonen av smittesporing? Regner med at dere kontaktet dem når dere fikk positiv test. Anonymkode: 5d13a...be9 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #18 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hurtigtest holder for så vidt, men det lønner seg å ta PCR og få det registrert - da vil barnet slippe karantene om f.eks søsken får covid om seks uker. Det er ganske kjekt. Anonymkode: 22423...c7d Jeg vil også tro det kan være fint å få det journalført mtp evt senplager o.l. Når dere tar en pcr test som er positiv blir dere oppringt av smitteteam og kan få vite helt konkret hva som gjelder situasjonen for den enkelte i husstanden. Anonymkode: 02682...6bf 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #19 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er pcr "offisiell" test på testastasjon? I nese, eller munn? Anonymkode: 9c0cd...aed Stemmer! Vi tok i dag, hun som utførte testen sa at det kom nye testregler i går: alle født før 2012 (eller 2013?) må testes i hals og nese (langt opp), de mellom 2012-2015 skal testes i hals og nese (men kun 1-2cm inn), og de som er 5 år eller yngre skal kun testes i hals. Mulig jeg blingser litt med årstall, var opptatt med å roe ned 8-åringen, men det gikk fint og hun sa det var mindre smertefullt enn hjemmetest. Anonymkode: f5485...165
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #20 Skrevet 20. januar 2022 Det er ikke så vanskelig. Hvis en i husstanden har testet positivt, skal dere alle i karantene med mindre dere a) har tre vaksinedoser eller b) har hatt corona de siste tre månedene. Hvis a eller b er tilfelle, må dere teste dere hver dag i sju dager og avlegge negativ test. Hvis den er positiv, skal dere i isolasjon. Anonymkode: 29a41...6de 1
Anbefalte innlegg