AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #1 Skrevet 20. januar 2022 Jeg bruker kode for å komme inn på wifi så i seg selv er det sikkerhetsnøkkel for å komme inn i dit. Allikevel opplever jeg at jeg får beskjed fra bitdefender virusbeskyttelse sier at wifi er osäkert på svensk. Det er også hengelås på navnet til wifi. Er wifi sikkert? Anonymkode: 554af...6a3
trøndermann38 Skrevet 20. januar 2022 #2 Skrevet 20. januar 2022 Er forskjellig sikkerhet på wifi med passord 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #3 Skrevet 20. januar 2022 Det er ikke selve WIFI tilkoblingen som er usikker men nettverket, WIFI er jo bare et trådløst tilkoblingspunkt på et nettverk. Anonymkode: e1d51...6cf
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #4 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ikke selve WIFI tilkoblingen som er usikker men nettverket, WIFI er jo bare et trådløst tilkoblingspunkt på et nettverk. Anonymkode: e1d51...6cf hva bør jeg gjøre for at wifi blir sikker? Anonymkode: 554af...6a3
Michaelhe Skrevet 21. januar 2022 #5 Skrevet 21. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): hva bør jeg gjøre for at wifi blir sikker? Anonymkode: 554af...6a3 Jeg har ikke brukt windows på nesten 15 år, men kan du ikke bruke opera nettleser? De har gratis vpn. Bitdefender selger kanskje VPN? Endret 21. januar 2022 av Michaelhe
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #6 Skrevet 21. januar 2022 Står det noen forklaring på hvorfor ditt nettverk skulle være usikkert? Du burde jo i det minste ha en ordentlig kode på nettverket ditt da, med tall, tegn og bokstaver. Aldri la passordet være «1234» eller noe annet som er lett å gjette. Hva slags bolig bor du i? Er det ditt eget nettverk eller logger du på hos noen andre (huseier eller liknende) ? Anonymkode: 1aa1b...597
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #7 Skrevet 21. januar 2022 Michaelhe skrev (49 minutter siden): Jeg har ikke brukt windows på nesten 15 år, men kan du ikke bruke opera nettleser? De har gratis vpn. Bitdefender selger kanskje VPN? Ja, jeg benytter faktisk bitdefender vpn. Men merker at wifi hele tiden kobles av, også kommer det uttrykket at wifi er osäkert. Det står på svensk siden det er eneste skandinaviske språk bitdefender kan levere ellers måtte jeg brukt engelsk. Anonymkode: 554af...6a3
Michaelhe Skrevet 21. januar 2022 #8 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg benytter faktisk bitdefender vpn. Men merker at wifi hele tiden kobles av, også kommer det uttrykket at wifi er osäkert. Det står på svensk siden det er eneste skandinaviske språk bitdefender kan levere ellers måtte jeg brukt engelsk. Anonymkode: 554af...6a3 Der har du jo forklaringen. Kan du ikke skfte til et annet anti-virusprogram? Kanskje noe er bedre og billigere med samme funksjonalitet?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #9 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Står det noen forklaring på hvorfor ditt nettverk skulle være usikkert? Du burde jo i det minste ha en ordentlig kode på nettverket ditt da, med tall, tegn og bokstaver. Aldri la passordet være «1234» eller noe annet som er lett å gjette. Hva slags bolig bor du i? Er det ditt eget nettverk eller logger du på hos noen andre (huseier eller liknende) ? Anonymkode: 1aa1b...597 ja, det burde jeg selvsagt nevnt. Det er egen bolig, så eget nettverk som er bygd opp med boks på vegg som med egen antenne på utsiden. Til det har internett vært tilknyttet lenge, men siden wifi fra der ble slitasje på, så kjøpte jeg ny ekstern asus wifi boks. Det har ikke vært forut noen problemer eller hele tiden sier usikkert nettverk, det er i det siste det har vært. Anonymkode: 554af...6a3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #10 Skrevet 21. januar 2022 Michaelhe skrev (Akkurat nå): Der har du jo forklaringen. Kan du ikke skfte til et annet anti-virusprogram? Kanskje noe er bedre og billigere med samme funksjonalitet? nå har jeg allerede kjøpt til den bærbare pc jeg bruker ett års abonnement på bitdefender. både til virussikkerhet og vpn. Hvilke andre bør jeg bruke da? Anonymkode: 554af...6a3
Michaelhe Skrevet 21. januar 2022 #11 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): nå har jeg allerede kjøpt til den bærbare pc jeg bruker ett års abonnement på bitdefender. både til virussikkerhet og vpn. Hvilke andre bør jeg bruke da? Anonymkode: 554af...6a3 Jeg bruker linux, og de er mindre utsatte for virus. Dog de finnes jo. Men jeg vet jo at symantec er store. Norton? Jeg vet faktisk ikke. Du må spørre en windows bruker hva som er det beste kjøpet. Hva slags behov har du egentlig? Hva bruker du VPN til?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #12 Skrevet 21. januar 2022 59 minutter siden, Michaelhe said: Jeg har ikke brukt windows på nesten 15 år, men kan du ikke bruke opera nettleser? De har gratis vpn. Bitdefender selger kanskje VPN? Greit råd å bruke VPN, men opera VPN sine noder har ikke akkurat godt rykte på seg. I tillegg er det langt flere applikasjoner enn nettlesertrafikk man bør beskytte, som for eksempel SMTP/sjekking av e-post fra Outlook. HTTPS er uansett beskyttet av relativt god kryptering om man benytter nyere TLS. Jeg hadde ikke brydd meg så mye om hva bitdefender sier her, så lenge det er et kryptert nett, med ett unntak; sjekk at det som et minimum er WPA2 som blir brukt som krypteringsmetode. Hvis det dreier seg om en veldig gammel AP/ruter, så kan det være at bitdefender reagerer på svak kryptering (?). Et sterkt passord er også anbefalt for å redusere sjansen for et vellykket brute-force-angrep (hvor angriperen prøver nye passord i en rasende fart i håp om å treffe riktig). Anonymkode: f0072...0e1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #13 Skrevet 21. januar 2022 Jeg har sluttet med antivirusprogram. De er ute etter å selge, og til det brukes skremselspropaganda. Du er din beste sikkerhet. Ikke gå inn på nettsider du ikke er trygg på, ikke åpne mail som virker suspekt, ikke del passord. Og når du er ute av hjemmet, bruk mobildata. Anonymkode: d5353...714 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #14 Skrevet 21. januar 2022 Michaelhe skrev (1 minutt siden): Jeg bruker linux, og de er mindre utsatte for virus. Dog de finnes jo. Men jeg vet jo at symantec er store. Norton? Jeg vet faktisk ikke. Du må spørre en windows bruker hva som er det beste kjøpet. Hva slags behov har du egentlig? Hva bruker du VPN til? vpn er jo for å beskytte deg for å ikke bli utsatt. Den nye bærbare pc så var mcafee jeg kunne tilknytte meg til, men da hadde jeg jo allerede bitdefender. Et annet interessant perspektiv var at bitdefender var svartelistet hos sbanken. Anonymkode: 554af...6a3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #15 Skrevet 21. januar 2022 Michaelhe skrev (1 time siden): Jeg har ikke brukt windows på nesten 15 år, men kan du ikke bruke opera nettleser? De har gratis vpn. Bitdefender selger kanskje VPN? jeg visste ikke at opera har gratis vpn. Anonymkode: 554af...6a3 1
Michaelhe Skrevet 21. januar 2022 #16 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): jeg visste ikke at opera har gratis vpn. Anonymkode: 554af...6a3 https://www.opera.com/features/free-vpn
Michaelhe Skrevet 21. januar 2022 #17 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): vpn er jo for å beskytte deg for å ikke bli utsatt. Den nye bærbare pc så var mcafee jeg kunne tilknytte meg til, men da hadde jeg jo allerede bitdefender. Et annet interessant perspektiv var at bitdefender var svartelistet hos sbanken. Anonymkode: 554af...6a3 Hva er det du er redd for å bli utsatt for? Bor du i en blokk med mange andre synlige nettverk i din wifi-sniffer/ detector? Man tilpasser seg de behov man har. VPN er nyttig for eksempel for få logge inn på ulike ting, kanskje nedlastning. Men du gir fra deg all informasjon om din nettaktivitet til VPN selskapet. Sbanken? Da logger du inn med bankId, som kan komme i konflikt med noen VPN, tror jeg. Jeg er ikke sikker? BankId er en egen løsning.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #18 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 20.1.2022 den 22.13): Det er ikke selve WIFI tilkoblingen som er usikker men nettverket, WIFI er jo bare et trådløst tilkoblingspunkt på et nettverk. Anonymkode: e1d51...6cf hva skal jeg gjøre for at nettverket blir sikkert? igjen fikk jeg melding på e-post denne gang med at nettverket ikke er sikkert, derfor fikk jeg ikke logget inn i hjemmesiden til noe jeg bruker i hverdagen. Dette stod det: "Nettverket du prøver å logge inn fra er dessverre et usikkert nettverk" Anonymkode: 554af...6a3
trøndermann38 Skrevet 23. januar 2022 #19 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): hva skal jeg gjøre for at nettverket blir sikkert? igjen fikk jeg melding på e-post denne gang med at nettverket ikke er sikkert, derfor fikk jeg ikke logget inn i hjemmesiden til noe jeg bruker i hverdagen. Dette stod det: "Nettverket du prøver å logge inn fra er dessverre et usikkert nettverk" Anonymkode: 554af...6a3 Bruk wpa2 kryptering
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #20 Skrevet 23. januar 2022 trøndermann38 skrev (4 minutter siden): Bruk wpa2 kryptering finnes det link med veiledning å gjøre det riktig noen steder? Anonymkode: 554af...6a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå