Gå til innhold

Svigermors forventninger til overnatting av fremtidig barnebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer venter vårt første barn sammen. Vi var i familiemiddag med storfamilien forrige helg, og da fortalte svigermor at hun har kjøpt babyseng til når babyen skal komme på overnattingsbesøk. Hun hadde også vært på tanken om hun skulle rydde ut et av gjesterommene for å innrede barnerom. Altså, kjempekoselig det, men vi hadde ikke tenkt at vår baby skal på overnatting!

Svigermor har en bestevenninne med en sønn som er like gammel som min samboer, og de to er også vokst opp som bestevenner. Han fikk barn for noen år siden, og de startet å sende ungen på overnatting allerede da han var 2-3 måneder. Siden har ungen vært på overnatting flere ganger i måneden. Jeg tror svigermor har blitt litt påvirket av det, og har forventninger til at hennes rolle som farmor skal være lik som venninnes hennes sin. Men jeg og min samboer ønsker ikke å gjøre det slik, og (med mindre det er noe ekstra spesielt) er overnatting av baby uaktuelt. Helst ikke året babyen er 1 år heller. 

Vi prøvde å si dette på middagen, men ble kalt hysteriske og både moren og tantene mente at det er helt vanlig å sende tre måneder gamle babyer på overnatting ( det er jo «bare» å pumpe og finne en voksen som kan gi babyen flaske, skifte bleie og bysse i søvn). Det var visst helt vanlig å dra på fest med en nesten nyfødt hjemme, og babyen hadde bare godt av å venne seg til å være med andre. Så våre tanker og meninger ble bare avfeid og ledd av som overhysteriske foreldre. 

Nå er jeg og samboer litt uenig om vi skal gjøre noe med dette videre. Jeg tenker at samboer kan prøve å ta opp dette med forventninger med svigermor så hun ikke blir veldig skuffet og det blir mye mas når babyen er her, og så hun slipper å legge mer penger i overnattingsutstyr som uansett ikke kommer til å bli brukt. Samboer mener vi ikke skal gjøre noe, så får det heller være svigermors problem den tid babyen kommer. Er det noen som har noen tanker om hva som er lurt?

Anonymkode: 8be1d...b61

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har prøvd å si ifra, mer ville jeg ikke gjort. Vi var i samme situasjon selv, og er det egentlig enda 😅 Vår sønn er rett over 2 år og har fortsatt ikke fått sove hos svigermor. Vi bruker å si "Ja Simen vil veldig gjerne sove hos deg når han blir eldre. " Og det gjentar vi og gjentar.

Så ta det som det kommer. Hadde ikke brukt tid og energi på det nå, men sett det an etthvert.

Anonymkode: 77dfa...493

• Liker 33
Skrevet

Det lureste er nok bare å jatte med og ikke si så mye. La henne kjøpe det hun vil. Min svigermor har huset fullt av babygreier, men når alt kom til stykket orker hun jo ikke passe en baby mer enn en halvtimes tid. Mine foreldre er likedan. 

Vi klarte uansett ikke sende fra oss noen av barna på overnatting til andre før de var over to år🙊 men vi er veldig ofte på besøk hos svigers som familie. 

Anonymkode: ab384...696

• Liker 21
Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde gjort noe mer utav det akkurat nå, dere har jo prøvd å si noe. Er ikke sikkert det uansett lar seg gjøre, ikke alle babyer tar flaske for eksempel. Min baby sov ikke uten puppen i munnen de første åtte månedene. Mamma prøvde å ta babyen ei natt hjemme hos meg (jeg var omtrent suicidal av søvnmangel), men da sov ikke babyen. Og ikke mamma heller 😄 

Synes for øvrig dere gjør helt rett her. Med mindre det er et veldig behov for det, så skjønner jeg ikke hvorfor en baby skal på overnatting. Min 3-åring har fortsatt ikke vært på overnatting til noen (annet enn så smått hos pappaen).

Anonymkode: bd8d9...54a

• Liker 11
Skrevet

Enig med mannen din. Hennes problem at hun ikke lytter til dere. Ikke lag en større sak ut av det nå. Bare si nei når hun spør. 

Her var ikke barna borte på overnatting før de kunne snakke og forklare seg, det vil si da de var ca 2,5 - 3 år. 😅

Anonymkode: 232fc...f49

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere har prøvd å si ifra, mer ville jeg ikke gjort. Vi var i samme situasjon selv, og er det egentlig enda 😅 Vår sønn er rett over 2 år og har fortsatt ikke fått sove hos svigermor. Vi bruker å si "Ja Simen vil veldig gjerne sove hos deg når han blir eldre. " Og det gjentar vi og gjentar.

Så ta det som det kommer. Hadde ikke brukt tid og energi på det nå, men sett det an etthvert.

Men hvorfor kan hun ikke få lov å ha han på en overnatting da? Når barna er passert 2 år er det vel ikke krise. Kjekt for besteforeldre å få lov å ha barnebarn på overnatting selv om dere ikke har behov for barnevakt.

Ikke ment som kritikk dette. Bare lurer på hvorfor ikke besteforeldre kan få låne barnet på en overnatting.

Anonymkode: 37ac5...7a9

• Liker 49
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ville tatt det som det kommer. Er vel bra hun gleder seg til å passe barnet? Tipper dere vil bli glade for barnevakt etter hvert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor kan hun ikke få lov å ha han på en overnatting da? Når barna er passert 2 år er det vel ikke krise. Kjekt for besteforeldre å få lov å ha barnebarn på overnatting selv om dere ikke har behov for barnevakt.

Ikke ment som kritikk dette. Bare lurer på hvorfor ikke besteforeldre kan få låne barnet på en overnatting.

Sunt for ungen også. Kan ikke finnes skadelig når den er 2 år, sendte barna våre på overnatting fra de var 4-5 mnd, ser da ingen skade enda, de er 12 og 14 år.

Anonymkode: 61e53...70b

• Liker 34
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vår sønn sover ofte hos mine foreldre, de er nærmeste nabo og kjenner han like godt som oss foreldre 😅. Min svigermor er aldri på besøk hos oss, alltid vi som må ta initiativ og reise ut dit. Med hektisk hverdag ender det med at hun ser han 1-2 ganger i måneden, så han kjenner henne rett og slett ikke godt nok. Vi inviterer ofte til middag og hun vet hun kan komme til oss når som helst, men det blir stress for henne (for det kan være midt i køen 🙄). Så da blir det slik 😊

• Liker 5
Skrevet

Var jo litt voldsomt å forvente at baby skal overnatte når den er 2-3 måneder. Men det er jo også fint at hun vil avlaste dere, hjelpe til og gleder seg til å være bestemor.

Anonymkode: 47b66...a9f

• Liker 27
Skrevet

Det der lover ikke godt, at svigermor og tantene sitter å ler av deres meninger om foreldrerollen. Ikke la dere overkjøre, det er dere som er foreldrene. 
Jeg tror ikke jeg hadde gjort så mye med dette nå. Når det eventuelt kommer opp at hun vil ha babyen på overnatting, så svarer dere bare at dere syns det er for tidlig. Det må hun bare godta. 

Anonymkode: 36713...34e

• Liker 38
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sunt for ungen også. Kan ikke finnes skadelig når den er 2 år, sendte barna våre på overnatting fra de var 4-5 mnd, ser da ingen skade enda, de er 12 og 14 år.

Anonymkode: 61e53...70b

Det er ikke nødvendigvis sunt for ungene, det er en litt gammaldags tankegang. Sier på ingen måte at det er feil med overnatting hos besteforeldre, vi har selv benyttet det, men det er strengt tatt ikke noe som er særlig sunt for en liten, det er de voksnes behov 😉

• Liker 35
Skrevet

Haha elsker sånne tråder laget av førstegangsforeldre.

Anonymkode: 2c6fb...de1

• Liker 33
Skrevet

Senga kan jo fint brukes til dagsoving også, blir enklere for dere å være på besøk da😄

Anonymkode: 2dab5...d24

• Liker 28
Skrevet

Haha, som jeg skulle skrevet det selv. Er fortsatt i en slags konflikt med svigers og barnet er snart 3 og vi har en baby på 6 måneder. 

Her har vi gode grunner til å si nei, grunner som alle hadde vert enig i hadde jeg skrevet om det. 

Men vi har min mor og en annen i familien som barnet på snart 3 har sovet hos 3 ganger ved spesielle anledninger. Og det var etter barnet var 2 år. 

Ikke la deg presse til å ha barnet på overnatting hvis dere ikke føler for det. Det er deres barn, dere som bestemmer. 

Jeg ville nevnt det en gang til for svigermor når det ikke er familieselskap. Så er dere sikre på at hun har hørt dere. Derretter hadde jeg latt det gå, og når hun nevner det ville jeg svart "når baby blir eldre" 

Anonymkode: 87b56...824

• Liker 6
Skrevet

Nei, altså. Du vet jo aldri hvordan dette blir. Du kan jo få en baby med kolikk som gråter hele natta, der du og samboer er helt utslitt. Dere kan feks bli syke osv, så sånn sett er det jo fint at hun er på tilbudssiden. 

Jeg var ikke uten babyen min før hun var 8,5 måneder, og jeg dro bort en helg. Det var den verste helgen i mitt liv, og jeg var helt syk etter å komme hjem. De to andre så ble jeg hjemme, klok av skade. Jeg var på ferie hos svigermor og mine foreldre med baby, for all del.

...Så jeg skjønner hva du tenker her. Så kan de hende at jeg er hysterisk, men jeg vil vel kalle det en sunn tilknytning. Dere har allerede sagt hva dere tenker, og det velger hun å overhøre. Hun tror dere vil endre mening. Hun om det.  Men en så liten baby ammer jo enda. Men for all del; Det kan jo være at dere kjenner at det kan være greit med kvalitetstid. Vi mennesker er ulike. Hun kan ikke bli skuffet og sint på dere etter at baby kommer, når dere har gitt beskjed. Du kan bare gjenta deg selv.  Hun burde vel i utgangspunktet være glad for at morsinstinktet er sterkt. 

• Liker 10
Skrevet

Og om noen år klager de på at svigermor ikke stiller opp når de trenger barnevakt…

Anonymkode: 7a91a...c65

• Liker 38
Skrevet

For en som ikke har svigerforeldre/egne foreldre eller annen avlastning i mange mils omkrets, så fremstår dette som tidenes i-landsproblem for meg 🤪 Men, for å seriøs; du bør takke ja før barnet er 2 år gammelt med å overnatte, om ikke annet enn for parforholdets del…

Anonymkode: c90c5...b97

• Liker 25
Skrevet

Vi hadde samme situasjon når jeg var liten 😅

Mormor ville passe. Hun maste og maste, men mamma og pappa syns ikke noe om det. Jeg overnattet hos mormor første gang da jeg var 5 år og det var rett og slett fordi jeg skulle få en lillebror, så begge mine foreldre var på sykehuset. 

Anonymkode: 9fb88...3f1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og om noen år klager de på at svigermor ikke stiller opp når de trenger barnevakt…

Anonymkode: 7a91a...c65

For at de ikke ønsker å levere baby på overnatting det første året.? 

Det er ikke bra for babyer på 2-3 mnd å være borte fra primæromsorgpersonen. Les deg opp på nyere forskning. 

Anonymkode: 87b56...824

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...