Gå til innhold

Hvorfor nytter ikkje flere koks til oppvarming ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Strømmen er blitt svindyr, og det er også  veden  etterhvert  blitt. Tidligere var kull, og koks, parafin  nytta som alternativ til ved til oppvarming.  Undres over hvorfor mange  ikkje nytter er koks som eit alternativ til oppvarming i ovner. 

Kull, parafin  er en forurensningskilde, og  forbudt, men koks er framleis fult lovleg, og gjir den fordelen at den holder lenger på gløden /varmen, og forlenger m.a.  intervallene til  fyringsvakt ved ovnen. 

Endret av Skybe
Skrevet

Koks og kull? Er ikke det sykt dårlig for miljøet og derfor det er blitt mindre og mindre brukt rundt om i Europa også? Det forurenser jo noe voldsomt, og klimaet og luften blir rene pesten for allergikere og astmatikere. Sunt er det nok ikke for friske lunger heller, å puste inn kullstøv.

Jeg vet ikke om det er forbudt å fyre med det i Norge nå, sånn som oljefyring er blitt, men det skulle ikke forundre meg.

Anonymkode: b8541...cc7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Koks og kull? Er ikke det sykt dårlig for miljøet og derfor det er blitt mindre og mindre brukt rundt om i Europa også? Det forurenser jo noe voldsomt, og klimaet og luften blir rene pesten for allergikere og astmatikere. Sunt er det nok ikke for friske lunger heller, å puste inn kullstøv.

Jeg vet ikke om det er forbudt å fyre med det i Norge nå, sånn som oljefyring er blitt, men det skulle ikke forundre meg.

Koks er da ikke dårlig for miljøet. Ved er verre. 

Anonymkode: 5b9eb...1ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Koks er da ikke dårlig for miljøet. Ved er verre. 

Beklager, mente kull. Det er iflg Store Norske Leksikon den verste forurensingskilden til oppvarming i dag.

Skrevet

Beklager, mente kull. Det er iflg Store Norske Leksikon den verste forurensingskilden til oppvarming i dag.

Og så? Sånn får det gå når klimakrisen misbrukes til å skvise mest mulig kroner ut av folket. 

Jeg har vokst opp i et hjem som fyrte mye med kull. At det er så ille for astmatikere og allergikere er bare tull. God varme gir det også. 

Anonymkode: 0464c...f05

• Liker 1
Skrevet

Det finnes alternativ til strøm, som er billig mot den prisen vi har på strømmen i dag. Og det er ikke kull nei.

Anonymkode: 81292...5dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes alternativ til strøm, som er billig mot den prisen vi har på strømmen i dag. Og det er ikke kull nei.

Nå er det koks vi snakker  om her da, ikke kull, det konkluderer jo ts allerede i hi med at er forurensende.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Og snart blir det vel forbudt å slippe en (Fjært / Fis uten innmontert filter) 🤥

Skrevet
Skybe skrev (1 time siden):

Strømmen er blitt svindyr, og det er også  veden  etterhvert  blitt. Tidligere var kull, og koks, parafin  nytta som alternativ til ved til oppvarming.  Undres over hvorfor mange  ikkje nytter er koks som eit alternativ til oppvarming i ovner. 

Kull, parafin  er en forurensningskilde, og  forbudt, men koks er framleis fult lovleg, og gjir den fordelen at den holder lenger på gløden /varmen, og forlenger m.a.  intervallene til  fyringsvakt ved ovnen. 

Hvor er det du kjøper koks?.

Anonymkode: 51e52...f74

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nå var det snakk om "Koks",  og ikkje kull !

Koks fås kjøpt i sekker, men desv. så er eg ikkje oppdatert på kg prisen. på Koks.  Tidligere kjøpte ein koks i skker, men det var den gang prisen på både koks,ved, og kull var lav.  Fordelen m/ koks er at den holder lenger på varmen i ovnen, og ein får ein jevnere varme.

Mange fylte  koks i vedcaminen tidligere med en dertil egnet bøtte / spann om kvelden, og dagen etter var det framleis god "glød , og varme " fra caminen.    

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor er det du kjøper koks?.

Koks Wrocław, Długołęka i Oleśnica | Węgiel Stach

Skrevet (endret)

Og for den som ikkje vet det.      Sink som m.a. brukes på båter kan med fordel nyttes til rengjøring  ved- ovner / sotrens av piper.  Legger man jevnleg en liten bit av sinken i ovnen vil soten løsne, og falle til bunn i røykpipa. 

Fås kjøpt på m.a. Biltemaforetninger.

Sinkanode 0,5 kg

Endret av Skybe
Skrevet
Skybe skrev (6 minutter siden):

Nå var det snakk om "Koks",  og ikkje kull !

Koks fås kjøpt i sekker, men desv. så er eg ikkje oppdatert på kg prisen. på Koks.  Tidligere kjøpte ein koks i skker, men det var den gang prisen på både koks,ved, og kull var lav.  Fordelen m/ koks er at den holder lenger på varmen i ovnen, og ein får ein jevnere varme.

Mange fylte  koks i vedcaminen tidligere med en dertil egnet bøtte / spann om kvelden, og dagen etter var det framleis god "glød , og varme " fra caminen.    

Har du koksovn eller kokskamin?, jeg husker at mine besteforeldre hadde en gammel Trolla nr.141 som var beregnet på koks men den var nesten umulig å fyre i med ved.

Skybe skrev (4 minutter siden):

Koks Wrocław, Długołęka i Oleśnica | Węgiel Stach

Det ser jo veldig kjent ut, eller ikke.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har du koksovn eller kokskamin?, jeg husker at mine besteforeldre hadde en gammel Trolla nr.141 som var beregnet på koks men den var nesten umulig å fyre i med ved.

Det ser jo veldig kjent ut, eller ikke.

Koksspann i kobber | FINN.no

Kull / Koksspann. 

https://www.nrk.no/innlandet/holder-fast-pa-koksen-1.10874582

Endret av Skybe
Skrevet

Må man ikke ha egne koksovner, fordi det blir så varmt at vanlige vedovner kan bli overopphetet og farlige?

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Hvor får man kjøpt koks da? Jeg har en koksovn som jeg ikke har brukt fordi jeg visste ikke at man fortsatt får kjøpt koks. Har prøvd å fyre med ved i den, men det er upraktisk. 

Anonymkode: ae67b...890

Skrevet (endret)
Alice123 skrev (11 minutter siden):

Må man ikke ha egne koksovner, fordi det blir så varmt at vanlige vedovner kan bli overopphetet og farlige?

Koksen avgjir en jevnere varme en vedfyring, og holder lenger på varmen.  Tidligere kunne de fleste ovner nyttes både til kull, koks, og ved.  Eg vil tru dei flest ovner  kan nyttes til koksbrenning, og er ein i tvil så snakk m/ branntilsynet, leverandør. 

Endret av Skybe
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor får man kjøpt koks da? Jeg har en koksovn som jeg ikke har brukt fordi jeg visste ikke at man fortsatt får kjøpt koks. Har prøvd å fyre med ved i den, men det er upraktisk. 

Anonymkode: ae67b...890

Ser det m.a. det  aventeres på finn.no.  Dei fleste steder hvor det selges ved burde også ha koks i sekker til salgs.

Skrevet

Fyrer du med koks i den?, merkeligste koksovnen jeg har sett.

Nå er det en viss  forskjell på en koks-spann, og en vedovn / koksovn. 😰  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...