Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med det? Er det egentlig helt umulig å få til?

Kjæresten og jeg bor ikke sammen, og ser at jeg da kan søke om hele permisjonstiden som alenemor grunnet at vi jo bor på ulike adresser. Er dette noe som kun blir mellom nav og oss, eller også arbeidsgiver(altså grunnen til at jeg evt tar hele permisjonen selv)?

Anonymkode: e6de8...bf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bodde heller ikke med kjæresten da vi fikk barn, han jobbet i en annen del av landet. Jeg tok hele permisjonen selv, arbeidsplassen min hadde ingenting med å legge seg oppi mitt liv. 

Anonymkode: 0b81d...6a0

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bodde heller ikke med kjæresten da vi fikk barn, han jobbet i en annen del av landet. Jeg tok hele permisjonen selv, arbeidsplassen min hadde ingenting med å legge seg oppi mitt liv. 

Anonymkode: 0b81d...6a0

Men altså, når jeg evt blir borte et helt år, vil ikke arbeidsgiver se i dokumentasjon fra nav at jeg får permisjon som aleneforsørger? Arbeidsgiver vet jo jeg har kjæreste, så vil fremstå rart.

Skrevet

Men... hvorfor? Skal ikke far få være hjemme med barnet?

Anonymkode: f29c5...c68

• Liker 10
Skrevet

Men... hvorfor? Skal ikke far få være hjemme med barnet?

Han bor og jobber i en annen by…

• Liker 4
Skrevet

Han bor og jobber i en annen by…

Uff, så trasig 😕 Har du andre rundt deg til avlastning og støtte?

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Du kan ikke søke stønader som alenemor når dere er kjærester, det står det helt tydelig på NAVs sider - alt som har med aleneforeldrerettigheter å gjøre krever at man ikke lever i et forhold med barnets andre forelder. Skal man være særbo (altså kjærester på ulike adresser) får man ingenting ekstra.

Endret av Anonymus Notarius
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke søke stønader som alenemor når dere er kjærester, det står det helt tydelig på NAVs sider - alt som har med aleneforeldrerettigheter å gjøre krever at man ikke lever i et forhold med barnets andre forelder. Skal man være særbo (altså kjærester på ulike adresser) får man ingenting ekstra.

Personen som skrev innlegg to i tråden her, sier jo det samme; bodde ikke sammen med barnefar, fikk hele permisjonen selv. Kjæresten min bor og jobber en time unna, så tenker det er mest praktisk at jeg tar hele permisjonen da.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uff, så trasig 😕 Har du andre rundt deg til avlastning og støtte?

Nei. Men har alt på stell, så skal nok gå fint. Vi flytter sammen etterhvert, men avhengig av flere ting som jobb bla.

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (6 minutter siden):

Ts skal ikke søke om ekstra stønad, men ta hele foreldrepermisjon. Det koster ingenting ekstra, stor sannsynlighet for at det faktisk koster mindre (menn tjener vanligvis mer enn kvinner).

Anonymkode: 30012...eb4

• Liker 19
Skrevet

Men når han har permisjon fra jobben kan han vel bo hos deg? 1 time er ikke spesielt langt for eventuelle erend han har i hjembyen, så skjønner ikke hvordan det kan være et problem. Spesielt når han ikke er med baby til vanlig er det viktig at han får sin del av permisjonen, sånn at de kan få en god relasjon.

Anonymkode: 5ca5b...bc1

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kjæresten og jeg bor ikke sammen, og ser at jeg da kan søke om hele permisjonstiden som alenemor grunnet at vi jo bor på ulike adresser. Er dette noe som kun blir mellom nav og oss, eller også arbeidsgiver(altså grunnen til at jeg evt tar hele permisjonen selv)?

Du kan søke om å få hele permisjonen siden dere ikke bor sammen. Vet ikke om atbeidsgiver refunderer foreldrepenger, men en del arbeidsgivere som krever refusjon krever at den ansatte viser vedtaket til arbeidsgiver, og der vil det stå at du har aleneomsorg. 

Anonymkode: a942a...65f

• Liker 2
Skrevet

Men når han har permisjon fra jobben kan han vel bo hos deg? 1 time er ikke spesielt langt for eventuelle erend han har i hjembyen, så skjønner ikke hvordan det kan være et problem. Spesielt når han ikke er med baby til vanlig er det viktig at han får sin del av permisjonen, sånn at de kan få en god relasjon.

Anonymkode: 5ca5b...bc1

Babyer under ett år trenger vel moren mer enn faren. Amming etc. Får nok sett hverandre mye uansett. 

• Liker 7
Skrevet

Det går helt fint om du tar hele. Her trenger du ikke å rådføre deg med arbeidsgiver, men du informerer kun om det. 

I og med at dere ikke bor sammen så faller jo mye av det naturlige og daglige samværet som skulle ha vært før hans del av permisjonen bort. Så fremt han ikke har mulighet til å bo sammen med dere og ta permisjonen sin der så bør du av hensynet til barnet ta hele.

Anonymkode: 4ca96...1b0

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så lenge dere ikke har noe forhold i det hele tatt så. For å bli tatt som alenemor så kan man ikke ha noen relasjon til barnets far utenom henting og levering. I blant finner nav folk ut at foreldre svindler dette systemet ved å ha forskjellige adresser. Men om de har en mistanke så kan de anmelde dere og politiet tar sjekk i hus og mobiler for å finne ut om dere svindler. 

Anonymkode: 82f02...9b6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan søke om å få hele permisjonen siden dere ikke bor sammen. Vet ikke om atbeidsgiver refunderer foreldrepenger, men en del arbeidsgivere som krever refusjon krever at den ansatte viser vedtaket til arbeidsgiver, og der vil det stå at du har aleneomsorg. 

Anonymkode: a942a...65f

Jobber i det offentlig, krever de å se vedtaket fra nav? Det er jo veldig privat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge dere ikke har noe forhold i det hele tatt så. For å bli tatt som alenemor så kan man ikke ha noen relasjon til barnets far utenom henting og levering. I blant finner nav folk ut at foreldre svindler dette systemet ved å ha forskjellige adresser. Men om de har en mistanke så kan de anmelde dere og politiet tar sjekk i hus og mobiler for å finne ut om dere svindler. 

Anonymkode: 82f02...9b6

Seriøst? Har ikke nav bedre ting å ta seg til enn å snoke i folks mobiler? 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ts skal ikke søke om ekstra stønad, men ta hele foreldrepermisjon. Det koster ingenting ekstra, stor sannsynlighet for at det faktisk koster mindre (menn tjener vanligvis mer enn kvinner).

Anonymkode: 30012...eb4

Slik jeg forstår NAVs sider er dette bare mulig når man er enslig mor, og det er ikke TS. Det står "Hvis du er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, får du hele foreldrepengeperioden, inkludert kvoten til den andre forelderen." 

(Ellers kan mor overta fedrekvoten når far ikke har opptjent foreldrepenger eller er for syk til å ha permisjon, men det blir utenfor tema her.)

TS kan søke om å ta hele, men nei, hun kan ikke ta det for gitt, som noen påstår.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jobber i det offentlig, krever de å se vedtaket fra nav? Det er jo veldig privat. 

De får automatisk vedtak fra nav. Om ikke vet de jo ikke om du har lovlig permisjon. Av alle papirer på min permisjonsak så tror jeg 90%var vi HR

Anonymkode: 7e245...182

• Liker 3
Skrevet

Det spiller jo ingen rolle hvor han jobber når han skal ha permisjon, for da skal han jo ikke på jobb. Så her må far ta sin del, så får han være hos deg når han har permisjon. Du bør jo også bo hos han når du har permisjon slik at barnet blir godt kjent til dere begge. 

At dere har valgt å være særboere betyr ikke at dere kan utnytte muligheten som er ment for eneforsørgere. 

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...