Gå til innhold

Tenkte du noensinne på bekkenbunnen før du ble gravid/fødte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjorde ikke jeg. Åh, for et herlig bekymringsfritt liv! Slippe å være bekymret for lekkasjer. Slippe å ha ubehag og vondt. Slippe arrvev som er vondt å ta på og vondt å strekke. Ingen problemer under samleie, trengte ikke være bekymret for om skjeden var for vid til at mannen kjente noe særlig. Gruet meg aldri til å gå på do. Kunne bruke tamponger uten problemer.

Nå går jeg og kjenner på den hele dagen. Trener, med lite effekt. Må huske å knipe før nysing og hosting og løfting. Måten jeg kjenner at jeg må bæsje på er at bakveggen buler inn i skjeden. Er jeg hard i magen er det helt krise. Tør ikke løpe eller hoppe eller løfte tungt.

Hvorfor får vi så lite opplæring om bekkenbunnen generelt? Hvorfor er det for eksempel ingen som sier at det er dumt å holde inne magen hele tiden, for det svekker bekkenbunnen? Garantert ikke bare meg som har holdt inne magen hele livet.

Visste du noe som helst om bekkenbunnen før du ble gravid? Fikk du noe informasjon av jordmor eller andre? Var du flink til å trene knipeøvelser under graviditeten og etterpå? Hvordan gikk det, er din bekkenbunn ødelagt som min eller kom du deg greit igjennom det hele?

Anonymkode: 1314a...5b5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viste fint lite, tisser på meg litt når eg nyser og kan ikkje hoppa på trampoline. Tampong er ubehagelig, sex er greitt.

Anonymkode: 4262f...7ce

Skrevet

Det er veldig mye i livet man ikke er forberedt på før det skjer en selv. Det meste hadde jeg hørt om på forhånd, men å forberede seg på hvordan det faktisk er å leve med, er noe annet. 

Jeg opplevde en del forberedelse da jeg gikk til fysioterapi under svangerskapet. Damen hadde spesialisert seg på gravide med plager. 

Jeg har brukt det jeg lærte hos fysioterapeut og nå når barnet er 1.5 år har jeg ingen plager lengre. 

Tampong kan jeg ikke bruke, det gir kraftige smerter, men det har alltid vært slik. 

Anonymkode: 98fdf...797

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du med å holde inn magen, hvorfor gjorde du det?

Anonymkode: 4e925...9de

Skrevet

Aldri. 

Anonymkode: be9c2...d8a

Skrevet

Er det lenge siden du fødte? Jeg hadde det også sånn de første månedene, men det gikk over. 

Har aldri tenkt over bekkenet før jeg ble gravid, men gjorde mange knipeøvelser før jeg fødte. Det er tre år siden nå og jeg har ingen problemer. Tisser ikke på meg og merker det ikke ellers. Gjør litt knipeøvelser om jeg kommer på det.

Anonymkode: 426e7...e7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva mener du med å holde inn magen, hvorfor gjorde du det?

Fordi jeg var tjukk og hadde mage vel. Veldig vanlig ting å gjøre, bevisst eller ubevisst.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det lenge siden du fødte? Jeg hadde det også sånn de første månedene, men det gikk over. 

Har aldri tenkt over bekkenet før jeg ble gravid, men gjorde mange knipeøvelser før jeg fødte. Det er tre år siden nå og jeg har ingen problemer. Tisser ikke på meg og merker det ikke ellers. Gjør litt knipeøvelser om jeg kommer på det.

11mnd, så... er vel ikke så mye bedring å håpe på nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi jeg var tjukk og hadde mage vel. Veldig vanlig ting å gjøre, bevisst eller ubevisst.

Det er vel ikke noe selvfølge det vel! Har aldri tenkt på det engang, må være veldig slitsomt og ubehagelig, hadde ikke giddet, da hadde jeg heller tatt av noen kilo.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel ikke noe selvfølge det vel! Har aldri tenkt på det engang, må være veldig slitsomt og ubehagelig, hadde ikke giddet, da hadde jeg heller tatt av noen kilo.

Regner med at du er slank og alltid har vært det da :)  Uansett, å holde inne magen er det mange som gjør. Enten selv eller med trange klær m.m.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du vært til legen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Regner med at du er slank og alltid har vært det da :)  Uansett, å holde inne magen er det mange som gjør. Enten selv eller med trange klær m.m.

Jepp, holdt inn magen hele livet. 

Skrevet

Jeg har alltid trent bekkenbunn, både for bedre sex og bedre orgasmer. Er i tilegg rytter så bekkenmuskulaturen er veldig «trent». Veldig spent på hvordan det blir etter fødsel 😵💫

Anonymkode: 8aa35...875

• Liker 1
Skrevet

Har alltid vært veldig bevisst over bekkenbunnen og har trent den jevnlig, helt siden jeg ble seksuelt aktiv og først hørte om knipeøvelser. 

Anonymkode: 0e2de...e06

• Liker 1
Skrevet

Noen som har brukt elektriske apparater som skal stramme bekkenbunn? Noen tips til noe som funker?

Anonymkode: 5f9d5...5ae

• Liker 1
Skrevet

Jeg fødte for andre gang for en måned siden og synes det er sååå vanskelig å finne igjen knipemuskulaturen denne gangen. Nesten så jeg lurer på om samtlige muskler har røket rett av og bare skrangler rundt inni der, for jeg får ikke ordentlig kontakt med dem. Shit, at det skal være så vanskelig altså!

Anonymkode: 402e4...e8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har alltid trent bekkenbunn, både for bedre sex og bedre orgasmer. Er i tilegg rytter så bekkenmuskulaturen er veldig «trent». Veldig spent på hvordan det blir etter fødsel 😵💫

Anonymkode: 8aa35...875

Får nok mye "gratis" kjernetrening av å være rytter, ja! Drev også med hest i tenåra men det er lenge siden nå.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har alltid vært veldig bevisst over bekkenbunnen og har trent den jevnlig, helt siden jeg ble seksuelt aktiv og først hørte om knipeøvelser. 

Anonymkode: 0e2de...e06

Skulle ønske jeg hadde starta da jeg også :(

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg fødte for andre gang for en måned siden og synes det er sååå vanskelig å finne igjen knipemuskulaturen denne gangen. Nesten så jeg lurer på om samtlige muskler har røket rett av og bare skrangler rundt inni der, for jeg får ikke ordentlig kontakt med dem. Shit, at det skal være så vanskelig altså!

Anonymkode: 402e4...e8a

Uff, det er skikkelig utfordrende ja 😕Vil anbefale deg å dra til fysioterapeut som kan bekkenbunn. Hun hjalp meg å finne kontakten og sjekket at jeg kniper riktig. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Uff, det er skikkelig utfordrende ja 😕Vil anbefale deg å dra til fysioterapeut som kan bekkenbunn. Hun hjalp meg å finne kontakten og sjekket at jeg kniper riktig. 

Samme her! Hjalp enormt å få bekreftet at jeg fikk kontakt, selv om det var svak muskulatur

Anonymkode: 6b379...2c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det gjorde ikke jeg. Åh, for et herlig bekymringsfritt liv! Slippe å være bekymret for lekkasjer. Slippe å ha ubehag og vondt. Slippe arrvev som er vondt å ta på og vondt å strekke. Ingen problemer under samleie, trengte ikke være bekymret for om skjeden var for vid til at mannen kjente noe særlig. Gruet meg aldri til å gå på do. Kunne bruke tamponger uten problemer.

Nå går jeg og kjenner på den hele dagen. Trener, med lite effekt. Må huske å knipe før nysing og hosting og løfting. Måten jeg kjenner at jeg må bæsje på er at bakveggen buler inn i skjeden. Er jeg hard i magen er det helt krise. Tør ikke løpe eller hoppe eller løfte tungt.

Hvorfor får vi så lite opplæring om bekkenbunnen generelt? Hvorfor er det for eksempel ingen som sier at det er dumt å holde inne magen hele tiden, for det svekker bekkenbunnen? Garantert ikke bare meg som har holdt inne magen hele livet.

Visste du noe som helst om bekkenbunnen før du ble gravid? Fikk du noe informasjon av jordmor eller andre? Var du flink til å trene knipeøvelser under graviditeten og etterpå? Hvordan gikk det, er din bekkenbunn ødelagt som min eller kom du deg greit igjennom det hele?

Nei jeg aner ikke hvor bekkenbunnen er engang.. men så endte jeg med keisersnitt og har generelt ingen endringer noen steder..

Anonymkode: f078d...a25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...