NordicViking Skrevet 20. januar 2022 #1 Skrevet 20. januar 2022 Mange møtte opp utenfor Stortinget på torsdag ettermiddag for å demonstrere mot de høye strømprisene. Det var sterke budskap å lese på plakatene som demonstrantene hadde tatt med seg til Stortinget. 'Hvorfor vil de oss så vondt', 'Støre, jeg fryser' og 'Vi har ikke millionlønn og gratis strøm i pendlerleiligheten' er bare noen eksempler. Folkemengden ropte etter et maksimumstak på 50 øre per kilowattime, inkludert nettleie og avgifter. - Støre, nå må du høre! Maks 50 øre, ropte de frammøtte i kor. (Dagbladet) Det var ikke bare demonstrasjon utenfor Stortinget i Oslo, men også i Kristiansand, Bergen, Stavanger, Arendal og Harstad. ... På januarmålingen utført av Norstat for Aftenposten og NRK, faller Ap med 3,9 prosentpoeng og Sp med 2,6 prosentpoeng. Det gir Ap en oppslutning på 21.1% og Sp en oppslutning på 9.8%. På bakgrunn av det, er det realistisk å tro at regjeringen vil sette et maksimumstak på 50 øre pr. kilowattime? 5
Apis Skrevet 20. januar 2022 #2 Skrevet 20. januar 2022 Stortinget vedtar, regjeringen utøver. Det som er spennende er om aksjonen klarer å holde sammen da den spriker mye politisk, eller om det blir for mye skittkasting mellom de forskjellige politiske fraksjonene. Det beste er å la partipolitiske diskusjoner ligge og fokusere på det vi er enige i, de alt for høye strømprisene. 5
I Grosny Skrevet 21. januar 2022 #3 Skrevet 21. januar 2022 (endret) Jeg forstår ikke at regjeringen tør å tillate så høye strømpriser. Massevis av næringsliv inkludert gartnerier og bønder skades eller knekkes når regningene tar overhånd, og knuser vi næringslivet så mister vi grunnlaget for å kunne betale lønn til offentlig ansatte. Jeg forstår heller ikke at Sp ikke ser problemet på fullt alvor. Nå er vel ikke Ap kjent for å støtte næringslivet, men hadde de hatt en rest av det gamle solidariske sosialdemokratiske hjertet så hadde de ikke tatt de mindre bemidlede med stort strømbehov så hardt. Endret 21. januar 2022 av I Grosny 10
amit Skrevet 21. januar 2022 #4 Skrevet 21. januar 2022 8 hours ago, I Grosny said: Jeg forstår ikke at regjeringen tør å tillate så høye strømpriser. Massevis av næringsliv inkludert gartnerier og bønder skades eller knekkes når regningene tar overhånd, og knuser vi næringslivet så mister vi grunnlaget for å kunne betale lønn til offentlig ansatte. Du forstår ikke hensikten med de høye strømprisene. Politikernes hensikt med høye strømpriser er nettopp å knekke de norske småbedriftene og overlate det norske markedet til internasjonale kapitalister. 7
I Grosny Skrevet 21. januar 2022 #5 Skrevet 21. januar 2022 amit skrev (3 timer siden): Du forstår ikke hensikten med de høye strømprisene. Politikernes hensikt med høye strømpriser er nettopp å knekke de norske småbedriftene og overlate det norske markedet til internasjonale kapitalister. Hensikt eller ikke, ting heller dessverre i den retningen du antyder. Du antyder samtidig at politikerne ikke er idioter, men bare later som. Vi gjorde det veldig dårlig på valget 2
Gliffy Skrevet 21. januar 2022 #6 Skrevet 21. januar 2022 Strømsystemet har jo vært som dette i årevis. Det er jo ikke noe nytt, så det blir litt snålt å skylde på den ferske regjeringen for det. 2
Drizzt Skrevet 21. januar 2022 #7 Skrevet 21. januar 2022 NordicViking skrev (18 timer siden): Mange møtte opp utenfor Stortinget på torsdag ettermiddag for å demonstrere mot de høye strømprisene. Det var sterke budskap å lese på plakatene som demonstrantene hadde tatt med seg til Stortinget. 'Hvorfor vil de oss så vondt', 'Støre, jeg fryser' og 'Vi har ikke millionlønn og gratis strøm i pendlerleiligheten' er bare noen eksempler. Folkemengden ropte etter et maksimumstak på 50 øre per kilowattime, inkludert nettleie og avgifter. - Støre, nå må du høre! Maks 50 øre, ropte de frammøtte i kor. (Dagbladet) Det var ikke bare demonstrasjon utenfor Stortinget i Oslo, men også i Kristiansand, Bergen, Stavanger, Arendal og Harstad. ... På januarmålingen utført av Norstat for Aftenposten og NRK, faller Ap med 3,9 prosentpoeng og Sp med 2,6 prosentpoeng. Det gir Ap en oppslutning på 21.1% og Sp en oppslutning på 9.8%. På bakgrunn av det, er det realistisk å tro at regjeringen vil sette et maksimumstak på 50 øre pr. kilowattime? Det mest interessante er at Rødt og Frp fant sammen. Det er sjeldent at de to ytterste fløyene på Stortinget finner sammen og det viser at dette er en sak som forener omtrent uansett partitilhørighet og politisk syn ellers. At Støre og Vedum ikke har skjønt det ennå er forventet, men likevel skadelig for hele landet. Ikke minst for dem selv som regjering. Jeg tror ikke regjeringen vil innføre makspris, nei. Jeg tror at Støre vil fortsette å være handlingslammet og uten evne å forstå hva folk trenger og at dette vil eskalere. Ja, det kommer vår i år også, men det kommer vinter etter det igjen. Støres mangelfull forståelse for at Norge ikke kan ha samme strømpriser som varmere sørlige europeiske strøk som tradisjonelt bruker mindre strøm til oppvarming enn Norge, vil nok skade ham som statsminister veldig hardt. I tillegg til sirkuset med Jens og sentralbaksjefstillingen hvor Støre lyver gang på gang i media mens han ser journalistene i øynene og vet at folket hører. Den desidert svakeste statsministeren Norge har hatt på mange år, la hans regjering ha et kort liv. 10
I Grosny Skrevet 21. januar 2022 #8 Skrevet 21. januar 2022 (endret) Gliffy skrev (3 timer siden): Strømsystemet har jo vært som dette i årevis. Det er jo ikke noe nytt, så det blir litt snålt å skylde på den ferske regjeringen for det. En ting er systemet, en annen ting når systemet kræsjer. Høyreregeringen har i og for seg lagt grunnlaget for strømkrisen med Eu, Acer og strømkabler til Europa samtidig som de har tilrettelagt for elbiler. Men selv om krisen kom på grunn av deres politikk, så er det AP/SP/SV som har ansvaret nå, og det er dagens regjering som må vise styrke og handlekraft og håndtere krisa på riktig måte (sette makspris til 50 øre kwh, muligens med unntak for kryptomining). Hvis vi spikrer en overkommelig makspris nå , så redder vi masse arbeidsplasser som er i ytterste fare, og vi redder fattige mennesker som fyrer med strøm. Vi redder også konsumprisindeksen og unngår et vanvittig lønnsoppgjørskrav og landbruksoppgjørskrav. Endret 21. januar 2022 av I Grosny 2
Madame Butterfly Skrevet 21. januar 2022 #9 Skrevet 21. januar 2022 Når det gjelder energi situasjonen er det kun Rødt man kan høre på. Til dels FrP, Dolvik-Olsen det går an å høre på. Det er bra de sa de tok feil, eller at situasjonen ble verre enn hva de hadde trodd, og må revurdere. Det burde jo være greit nok. Høyre og Venstre er en skandale, MDG har heldigvis lukket munnen. Vi vil jo ikke ha det sånn, samme hva Guri Melby vil, hun tilhører et lite mindretall. 4
Callisto83 Skrevet 21. januar 2022 #10 Skrevet 21. januar 2022 "Støre, nå må du høre: Maks 50 øre" "Det går nok ikke an, jeg er opptatt med taliban" 13
I Grosny Skrevet 22. januar 2022 #11 Skrevet 22. januar 2022 (endret) Drizzt skrev (11 timer siden): Støres mangelfull forståelse for at Norge ikke kan ha samme strømpriser som varmere sørlige europeiske strøk som tradisjonelt bruker mindre strøm til oppvarming enn Norge, vil nok skade ham som statsminister veldig hardt. I tillegg til sirkuset med Jens og sentralbaksjefstillingen hvor Støre lyver gang på gang i media mens han ser journalistene i øynene og vet at folket hører. Den desidert svakeste statsministeren Norge har hatt på mange år, la hans regjering ha et kort liv. Angående Rødt, de er mer populære enn noensinne. Når et parti som inneholder kommunistiske elementer får vesentlig oppslutning så er det et signal om at noe er hakkende galt. Støre, hvorfor er han sjefen? Før han bombet Libya var han veldig vakker. etterpå fikk han utseende som en sjelløs dementor fra Harry Potter. Valget er jo egentlig en skjønnhetskonkurranse, men Jens og Jonas måtte betale for Libyabombingen med sin skjønnhet. De er ikke lenger attraktive. Ap forstår ikke det. Landets ledelse handler vel egentlig ikke om skjønnhet. Det handler om å ta ansvar. Staten må ha penger inn, men grådigheten kan ikke ta overhånd slik det gjør i strømbonanzaen. Skatteinnkreving og pengeinnhenting må være bærekraftig. man kan ikke flå så mye at næringslivet blør ihjel . Næringslivet er et vitalt organ i staten, og når næringslivet dør vil også staten dø. Uten næring dør man. Strømkrisen er ikke noe nasjonalt pengekupp. Det er en nasjonal katastrofe. Endret 22. januar 2022 av I Grosny 4
Drizzt Skrevet 22. januar 2022 #12 Skrevet 22. januar 2022 (endret) Madame Butterfly skrev (19 timer siden): Når det gjelder energi situasjonen er det kun Rødt man kan høre på. Til dels FrP, Dolvik-Olsen det går an å høre på. Det er bra de sa de tok feil, eller at situasjonen ble verre enn hva de hadde trodd, og må revurdere. Det burde jo være greit nok. Høyre og Venstre er en skandale, MDG har heldigvis lukket munnen. Vi vil jo ikke ha det sånn, samme hva Guri Melby vil, hun tilhører et lite mindretall. Hvorfor har MDG lukket munnen? Fordi deres våte drøm å ødelegge norsk økonomi i klimasakens alter begynner å gå i oppfyllelse og partiet har dermed ingenting av verdi å bidra med i debatten nå. Guri Melby viser oss oppskriften på hvordan man mister velgere. Når folk fryser ihjel, sulter for å betale strømregningen og mange rett og slett ikke har pengene som trengs for å betale regningen uansett hvor de kutter, så kommer hun med et sterkt ønske om flere utenlandske kabler og mer av det onde. En ting skal miljøfanatikerne ha - de klarte å omvende ganske mange fra det grønne skiftet og tilbake til en bærekraftig løsning vi hadde før hele klimahysteriet begynte. Endret 22. januar 2022 av Drizzt 5
Madame Butterfly Skrevet 22. januar 2022 #13 Skrevet 22. januar 2022 39 minutter siden, Drizzt said: En ting skal miljøfanatikerne ha - de klarte å omvende ganske mange fra det grønne skiftet og tilbake til en bærekraftig løsning vi hadde før hele klimahysteriet begynte. Ja, og bra er det. Per dags dato finnes det ikke særlig med alternativ energi kilder. Det er ikke lenge siden EU utelukker all gass, inkludert denne blå gass som aktuell energi kilde. Nå sier de at gass er grønt. De praktiske realiteter slår inn over den idealistiske symbol politikk. Kan de ikke helle bruke ressursene på å bevare regnskogen? Den fanger co2, og produserer o2. Fint det, om noen kommer på noe lurt, men per nå har vi ikke særlig å velge mellom.
Drizzt Skrevet 22. januar 2022 #14 Skrevet 22. januar 2022 Madame Butterfly skrev (4 timer siden): Ja, og bra er det. Per dags dato finnes det ikke særlig med alternativ energi kilder. Det er ikke lenge siden EU utelukker all gass, inkludert denne blå gass som aktuell energi kilde. Nå sier de at gass er grønt. De praktiske realiteter slår inn over den idealistiske symbol politikk. Kan de ikke helle bruke ressursene på å bevare regnskogen? Den fanger co2, og produserer o2. Fint det, om noen kommer på noe lurt, men per nå har vi ikke særlig å velge mellom. Regnskogen skal vel brukes til nye sitteplasser i Oslo. https://www.aftenposten.no/oslo/i/kRpKnk/oslo-kommune-kjoepte-benker-av-regnskogtoemmer-til-prestisjefylte-miljoeg Hykleriet ble avslørt for lenge siden. Men jeg stusser veldig på dette her: https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/RrQaMW/vedum-mener-listhaug-burde-beklage-at-frp-har-banet-vei-for-hoeyere-str?fbclid=IwAR2G0z65rfSYFjrCcG_lzxokdQVxxqzXIRSNNGzkhYYHiSBt0B0Qp9DnQI4 Leser ikke Vedum aviser? Det var ikke så lenge siden Frp beklaget at de stemte for Acer, utenlandskabler og det hele, innrømmet feil og lovet å jobbe for å rette opp mest mulig av den. Som eneste parti. Men når skal han beklage for sine feil og slutte å skylde på irrelevante faktorer for strømkrisen han og Støre nekter blankt å løse? 3
Agnesjenta Skrevet 22. januar 2022 #15 Skrevet 22. januar 2022 (endret) NordicViking skrev (På 20.1.2022 den 19.42): Mange møtte opp utenfor Stortinget på torsdag ettermiddag for å demonstrere mot de høye strømprisene. Det var sterke budskap å lese på plakatene som demonstrantene hadde tatt med seg til Stortinget. 'Hvorfor vil de oss så vondt', 'Støre, jeg fryser' og 'Vi har ikke millionlønn og gratis strøm i pendlerleiligheten' er bare noen eksempler. Folkemengden ropte etter et maksimumstak på 50 øre per kilowattime, inkludert nettleie og avgifter. - Støre, nå må du høre! Maks 50 øre, ropte de frammøtte i kor. (Dagbladet) Det var ikke bare demonstrasjon utenfor Stortinget i Oslo, men også i Kristiansand, Bergen, Stavanger, Arendal og Harstad. ... På januarmålingen utført av Norstat for Aftenposten og NRK, faller Ap med 3,9 prosentpoeng og Sp med 2,6 prosentpoeng. Det gir Ap en oppslutning på 21.1% og Sp en oppslutning på 9.8%. På bakgrunn av det, er det realistisk å tro at regjeringen vil sette et maksimumstak på 50 øre pr. kilowattime? Jeg tror de driter i oss, politikerne altså. Det som skjer nå er ‘The Great Reset’, det grønne skiftet, Agenda 2030, you name it. Det nytter ikke å stemme på forrige regjering, de er like ille og har også vært med på det som nå skjer. Nei man må stemme på ‘andre’. Men selv om folket skulle våkne så er jeg redd det er for sent. Jeg vet ikke om klimafanatikerne syns det er greit at vi skal bli lutfattige, sultne, hjemløse, kalde og arbeidsledige? Men det er altså konsekvensen dessverre… 😢 Endret 22. januar 2022 av Agnesjenta . 3
Drizzt Skrevet 22. januar 2022 #16 Skrevet 22. januar 2022 Agnesjenta skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke om klimafanatikerne syns det er greit at vi skal bli lutfattige, sultne, hjemløse, kalde og arbeidsledige? Men det er altså konsekvensen dessverre… 😢 Ja, de synes det er greit. Jo færre folk, jo mindre forurensning. 3
Swifty Skrevet 22. januar 2022 #17 Skrevet 22. januar 2022 Det er vel egentlig villet politikk fra hele gjengen, altså forslag om både 35 øre og 50 øre var oppe på fredag (om jeg husker rett nå). Ca 70 stk gadd ikke møte opp, og alle stemte mot bortsett fra rødt (35 øre og 50 øre) og frp (50 øre). Så virker ikke som det er mye villighet til å bedre situasjonen på den plassen. 4
Agnesjenta Skrevet 22. januar 2022 #18 Skrevet 22. januar 2022 Apis skrev (På 20.1.2022 den 21.37): Stortinget vedtar, regjeringen utøver. Det som er spennende er om aksjonen klarer å holde sammen da den spriker mye politisk, eller om det blir for mye skittkasting mellom de forskjellige politiske fraksjonene. Det beste er å la partipolitiske diskusjoner ligge og fokusere på det vi er enige i, de alt for høye strømprisene. Enig, men samtidig så nytter det jo ikke å stemme på de ‘samme gamle’, og det er ganske frustrende at det er partier som ikke kan nevnes i den fb gruppa. Hvordan skal folket bli opplyst at det finnes alternative parti som er mot EU, EØS og for Norge og Norges befolkning?
Gjest Marbelle Skrevet 22. januar 2022 #19 Skrevet 22. januar 2022 amit skrev (På 21.1.2022 den 9.12): Du forstår ikke hensikten med de høye strømprisene. Politikernes hensikt med høye strømpriser er nettopp å knekke de norske småbedriftene og overlate det norske markedet til internasjonale kapitalister. Åsså lærer vi ungdomen våres å finne seg en jobb å trives i. Dette blir bare tull. Alt kan ikke dreie seg om hvem som tjener mest .
Agnesjenta Skrevet 22. januar 2022 #20 Skrevet 22. januar 2022 Swifty skrev (2 minutter siden): Det er vel egentlig villet politikk fra hele gjengen, altså forslag om både 35 øre og 50 øre var oppe på fredag (om jeg husker rett nå). Ca 70 stk gadd ikke møte opp, og alle stemte mot bortsett fra rødt (35 øre og 50 øre) og frp (50 øre). Så virker ikke som det er mye villighet til å bedre situasjonen på den plassen. De møtte vel ikke opp fordi de ikke får stemme slik de egentlig vil? Jeg kan ikke forstå at alle på Stortinget er så ondskapsfulle at de vil skakkjøre hele Norge 😢 Men samtidig ser det jo sånn ut. Jeg er så utrolig lei meg og skuffet, dersom verden faktisk blir slik som det er beskrevet i ‘The great reset’ så nekter jeg å være med på det! Jeg vil ha demokrati, jeg vil eie min egen bolig, jeg vil ikke bli styrt og kontrollert! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå