Gå til innhold

Nybygg rekkehus - erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvilke erfaringer folk har med å kjøpe rekkehus som nybygg?

Hva er vanlig å bruke ekstra på tilvalg osv? 

Anonymkode: b324b...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har kjøpt og holder på med tilvalg nå. Kjøkken og baderomsinnredning er vi på ca 200 000 kr ekstra på nå så pengene flyr fort 🤪 ser for oss å bruke litt på gulv, fliser, belysning og kanskje også trapp... og maling.. Har egentlig satt av 400k ekstra men ser dessverre knapt ut. Var ikke klar over at vi hadde så dyr smak 🙃

Hvor i landet kjøper dere?

Anonymkode: 6530b...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har kjøpt og holder på med tilvalg nå. Kjøkken og baderomsinnredning er vi på ca 200 000 kr ekstra på nå så pengene flyr fort 🤪 ser for oss å bruke litt på gulv, fliser, belysning og kanskje også trapp... og maling.. Har egentlig satt av 400k ekstra men ser dessverre knapt ut. Var ikke klar over at vi hadde så dyr smak 🙃

Hvor i landet kjøper dere?

Om vi kjøper blir det på Sørlandet.

Vi bor i nybygg nå, og det jeg merker jeg er:

- Sykt varmt om sommeren og skarpt lys (vi bor i blokk i høy etasje), så solskjerming er noe jeg tenker vi vil vurdere litt ettersom.

- Stikkontakter som er logiske og ikke minst nok

- Fliser i gang istedetfor parkett

Håper jo en utbygger tilbyr valg - her er alt sterilt hvitt som utgangspunkt. 

Ellers er jeg ikke interessert i innbygde spotter eller veldig spesielle løsninger osv.

Hva har dere valgt? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja belysning ja….det blir nok en grei sum tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja belysning ja….det blir nok en grei sum tenker jeg. 

En kollega holder på med samme prosess. Pris for spotter er 2153 per spot. 9500 kr I tillegg for sorte brytere/dimmere. Blir fort dyrt.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om vi kjøper blir det på Sørlandet.

Vi bor i nybygg nå, og det jeg merker jeg er:

- Sykt varmt om sommeren og skarpt lys (vi bor i blokk i høy etasje), så solskjerming er noe jeg tenker vi vil vurdere litt ettersom.

- Stikkontakter som er logiske og ikke minst nok

- Fliser i gang istedetfor parkett

Håper jo en utbygger tilbyr valg - her er alt sterilt hvitt som utgangspunkt. 

Ellers er jeg ikke interessert i innbygde spotter eller veldig spesielle løsninger osv.

Hva har dere valgt? :) 

Standard pakke med stikk osv er ganske bra. Synes definitivt vi har nok stikk I leilighet vi bor i nå og den har kun standard valg, fra i år.

Vi la til en sittebenk under vindu på kjøkkenet, la til noen benk og overskap, la dekksider rundt skap og veggskap for å få en slags inframe, gullvask, gullhåndtak, ekstra høye overskap, skuffer i stedet for standarden som var hyllemeter, annen farge på høyskapene, og det som dro på mest var nok Dekton benkeplate. Oppgraderte også oppvaskmaskin til noe som var mer stillegående, og et hakk opp på stekeovn. På badene har vi lagt til speilskap med lys og gulldetaljer.

Altså sammenligner man med det originale tilbudet så synes jeg liksom ikke vi har gjort tilvalg for så mye ekstra, men sånn er det 😭😂

Vi skal også legge til noe belysning, endre gulvet, flisene i gangen og på badene, bytte dusjarmaturene og kranene. Også er det trappa da. Vi får se hvordan det går med den rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nytt rekkehus i fjor, med en del ekstra tilvalg. Valgte noen andre gulv og lister. På bad tok vi noen andre valg i dusj. Kjøkkenet var nok det dyreste med annen vask, benkeplate, håndtak, høyskap.. 

Anonymkode: 5332e...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her igjen :) 

Tipper jeg ønsker minst mulig innfelte spotter og egentlig spotter i det hele tatt. Det må bli i boks noen få steder (gang, kjøkken, bad), men så blir det jo uansett dyrt med egenkjøpt belysning til resten. 

Tipper og bytte av fliser og armaturer kan bli en overraskelse i budsjettet 🙈

Og ikke minst: uteplassen. Vi har litt møbler fra før, men ikke beplantningen jeg kommer til å ønske (benk, krukker osv). 

En annen ting er garderobesystem - skjønner at endel dropper tilbudet og heller putter pengene annensteds (eks badet), jeg vil liksom lage egen løsning på dette. 

Googlet litt, og ifølge en artikkel var det ikle uvanlig å bruke rundt 500.000 kr på tilvalg 😬🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nytt rekkehus i fjor, med en del ekstra tilvalg. Valgte noen andre gulv og lister. På bad tok vi noen andre valg i dusj. Kjøkkenet var nok det dyreste med annen vask, benkeplate, håndtak, høyskap.. 

Anonymkode: 5332e...db6

Hva betalte dere for tilvalgene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ts her igjen :) 

Tipper jeg ønsker minst mulig innfelte spotter og egentlig spotter i det hele tatt. Det må bli i boks noen få steder (gang, kjøkken, bad), men så blir det jo uansett dyrt med egenkjøpt belysning til resten. 

Tipper og bytte av fliser og armaturer kan bli en overraskelse i budsjettet 🙈

Og ikke minst: uteplassen. Vi har litt møbler fra før, men ikke beplantningen jeg kommer til å ønske (benk, krukker osv). 

En annen ting er garderobesystem - skjønner at endel dropper tilbudet og heller putter pengene annensteds (eks badet), jeg vil liksom lage egen løsning på dette. 

Googlet litt, og ifølge en artikkel var det ikle uvanlig å bruke rundt 500.000 kr på tilvalg 😬🙈

Å endte fliser var faktisk ikke så voldsomt dyrt som forventet. Alle tilvalgene for oss åpnet i går.

Endring av gulv kom på 25k (foreløpig, må se det først). Det var også et alternativ på 90k så det kommer an på.

Endring av innerdører til noen med profil kom på 5600 kr

Endring av fliser på begge badene kom på rundt 21000 kr, men har ikke sett dem heller enda så kan hende vi endrer men det var liksom ikke de store summene uansett. Hadde sett for meg typ 60k.

Endring av toaletter kom på ca 6000 kr per toalett (standard var veldig umoderne).

Ellers kommer endrng av malingsfarge på 4000 kr per farge om man ønsker det, og vi betaler ekstra for spikerslag bak tv, håndtak på dørene, slukrister og sånne småting.

En ting du aldri må finne på er å kjøpe dusj og armaturer fra entreprenøren men heller ta med standard løsning og bytte ut etterpå. Blandebatteriet vi ønsket oss på badet skulle de ha 5500 kr for, det koster 1800 kr på megaflis. Den ene regndusjen skulle de ha 38 000 KR FOR og den koster 10500 kr på megaflis. Differansene så store at du lett kan betale en rørlegger 2000 kr for å bytte det ut for deg etterpå og heller kjøpe det selv hos en forhandler. 

Foreløpig ligger vi an til 180 000 kr I tilvalg på kjøkken, 12 700 kr I tilvalg for innredning på bad og ca 80 000 kr I øvrige oppgraderinger. Så kommer trapp og elektriker i tillegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp kjøkken og kjøp nytt på ikea med montering. Sparer fort 200.000 på det.

Anonymkode: c332a...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp kjøkken og kjøp nytt på ikea med montering. Sparer fort 200.000 på det.

Anonymkode: c332a...05f

Du kan ikke droppe kjøkken fordi entreprenøren ikke får brukstillatelse uten kjøkken. Man må evt betale for standard kjøkken, rive det og selge det og sette inn nytt etterpå.

Har et vennepar som gjør det, men for vår del er det ikke verdt arbeidet. Betaler heller mer for å få flytte rett inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke droppe kjøkken fordi entreprenøren ikke får brukstillatelse uten kjøkken. Man må evt betale for standard kjøkken, rive det og selge det og sette inn nytt etterpå.

Har et vennepar som gjør det, men for vår del er det ikke verdt arbeidet. Betaler heller mer for å få flytte rett inn.

Det var jo miljøvennlig...

Håper de selger det på finn.no. Sånne regler er jo helt hull i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (8 minutter siden):

Det var jo miljøvennlig...

Håper de selger det på finn.no. Sånne regler er jo helt hull i hodet.

De skal prøve å selge ja, er nok noen som bygger en hybel eller pusser opp på budsjett som får bruk for det får man håpe 😊

Er ikke akkurat så høl i huet, man kan jo bare velge å ha det kjøkkenet som følger med prospektet for den prisen man faktisk har signert kontrakt på. Man må jo ikke påkoste. Det er et valg å endre på ting. Og det at det er krav til å levere boliger med et fungerende kjøkken er jo også en bra ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...