AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #1 Skrevet 20. januar 2022 Vi har 2 hus, et der vi bor i og et rennoveringprosjekt. Det skal sies at jeg var negativ i utgangspunktet til et så stort prosjekt, men samboer overtalte meg. Husprosjektet har stått på is siden i fjor sommer pga vi får ikke mer i lån pga samboer har tatt dårlige økonomiske valg. Han prøver å få orden på økonomien, men det vil ta nok min 2 år før et nytt hus vil stå ferdig. Jeg er drittlei etter å ha levd som aleinemor til flere barn i over 1 år og vi er totalt uenig i hva vi bør gjøre videre. Vi kan knapt snakke om tema før det ender i en krangel... Jeg ser ingen andre løsninger enn å ta det gjennom advokat, men da må vel saken til retten om vi ikke blir enig? Min samboer vil absolutt fullføre dette husprosjektet koste hva det koste vil, mens jeg er utslitt og ønsker selge det. Det er nok et taprosjekt slik det står i dag, men det koster jo å ha det stående også. Jeg er så sliten av forholdet og av å være aleine om alt og at han ikke bryr seg om mine tanker/føleser rundt dette her. Det virker som at forholdet kommer til å ryke, for vi klarer ikke bli enig og samarbeide om sånne store viktige ting. Jeg føler livet mitt er satt på vent, for han jobber hele tiden og jeg klarer ikke se fremover pga denne konflikten😔 Anonymkode: a38c0...d93 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #2 Skrevet 20. januar 2022 Noen som har noen råd til meg? Anonymkode: a38c0...d93
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #3 Skrevet 20. januar 2022 En av dere må gi dere, så enkelt . Anonymkode: 31794...3f2 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #4 Skrevet 20. januar 2022 Om du eier deler av det andre huset så kan du kreve det solgt Anonymkode: 3a8d1...07b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #5 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du eier deler av det andre huset så kan du kreve det solgt Anonymkode: 3a8d1...07b Takk for tips, vet du hvordan det fungerer? Anonymkode: a38c0...d93
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #6 Skrevet 20. januar 2022 Regner med du må ta kontakt med advokat om kjøresten din ikke går med på å selge, men best å nevne det for han først kanskje? At om han ikke gir seg så blir det tvangssalg. Heter vel å kreve sameiet oppløst eller noe slikt, men har ikke personlig erfaring så vet ikke Anonymkode: 3a8d1...07b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #7 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Regner med du må ta kontakt med advokat om kjøresten din ikke går med på å selge, men best å nevne det for han først kanskje? At om han ikke gir seg så blir det tvangssalg. Heter vel å kreve sameiet oppløst eller noe slikt, men har ikke personlig erfaring så vet ikke Anonymkode: 3a8d1...07b Jeg har kontakt med advokat ang testament og fordeling av lån, men ba oss bli enig først. Det blir vi jo tydeligvis ikke om jeg ikke gir meg! Anonymkode: a38c0...d93
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #8 Skrevet 20. januar 2022 Men snakka du med de om å få solgt huset? https://www.eiendomsadvokater.no/eierformer/hva-skal-til-for-at-en-innsigelse-mot-opplosning-av-et-eiendomssameie/?gclid=Cj0KCQiAraSPBhDuARIsAM3Js4rIn4HjvDPRfCVUvP2YXAzp_7rrLvDB4oIMSvAhdgL7iRraV9BXNH4aAt3LEALw_wcB Anonymkode: 3a8d1...07b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #9 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Men snakka du med de om å få solgt huset? https://www.eiendomsadvokater.no/eierformer/hva-skal-til-for-at-en-innsigelse-mot-opplosning-av-et-eiendomssameie/?gclid=Cj0KCQiAraSPBhDuARIsAM3Js4rIn4HjvDPRfCVUvP2YXAzp_7rrLvDB4oIMSvAhdgL7iRraV9BXNH4aAt3LEALw_wcB Anonymkode: 3a8d1...07b Nei, er nok nødt for å kontakte de igjen snart.. Takk for link🙏 Anonymkode: a38c0...d93
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #10 Skrevet 20. januar 2022 Still ultimatum: Deg eller renoveringsobjektet. For du sier det jo: Du er sliten av forholdet, du er lei av å bli satt på vent, du er lei av å være alenemor og du er lei av at han ikke bryr seg om dine tanker og følelser. Så la han ta valget for deg/dere. Ultimatum. Anonymkode: c5a08...d3d 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #11 Skrevet 20. januar 2022 Hva med en samtale på Familievernkontoret? Prøve å løse dette i fred og fordragelighet.... Og beholde hverandre. Anonymkode: 4f7db...2aa 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #12 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva med en samtale på Familievernkontoret? Prøve å løse dette i fred og fordragelighet.... Og beholde hverandre. Anonymkode: 4f7db...2aa Vi går der, men de kan ikke mekle om sånnt desverre😔 Anonymkode: a38c0...d93
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #13 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Still ultimatum: Deg eller renoveringsobjektet. For du sier det jo: Du er sliten av forholdet, du er lei av å bli satt på vent, du er lei av å være alenemor og du er lei av at han ikke bryr seg om dine tanker og følelser. Så la han ta valget for deg/dere. Ultimatum. Anonymkode: c5a08...d3d Jeg har prøvt å si det, men for hans del finnes det kun et alternativ😏 Anonymkode: a38c0...d93
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #14 Skrevet 20. januar 2022 Ikke gi deg. Få sameiet oppløst og gå. Ta vare på deg selv og barna, og vern om verdiene dine ❤ Anonymkode: 1d1ac...36c 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #15 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har prøvt å si det, men for hans del finnes det kun et alternativ😏 Anonymkode: a38c0...d93 Hvis du har prøvd å stille han et ultimatum, og det ikke "fungerte", så har du stilt utimatumet feil Anonymkode: c5a08...d3d 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #16 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du har prøvd å stille han et ultimatum, og det ikke "fungerte", så har du stilt utimatumet feil Anonymkode: c5a08...d3d Da må du jo gå videre med saken og si du kommer til å søke om tvangsoppløsning. Han tar det jo ikke seriøst med mindre du viser handling. Anonymkode: f0223...64a 7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #17 Skrevet 20. januar 2022 Fikk du ikke gode svar i den forrige tråden? Anonymkode: 82df6...c26 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #18 Skrevet 20. januar 2022 Sinnasnekker'n er jo løsningen for dere 🙈 Har du selv realistisk regnet på det, hvor mye dere vil tape på å selge nå? Dere selger også hus som dere ikke ha bodd i siste året, så da kan dere vel skrive 28% av skatten på underskudd. Er huset i det heletatt salgbart som det står? Hvis salgbar, hvor vil dere realistisk tape? Hvis det er snakk om f.eks, to millioner i tap, minus 28%, er du fortsatt for å selge? Har dere lønn for å kjenne inn igjen disse pengene, eller er det er tap som blir med dere lenge fremover? Har dere lån på det huset som må betales? Jeg ville først og fremst tenkt praksisk og økonomi. Okey, det var samboeren din sin idé å kjøpe, men du gikk jo med på det. Nå er samboeren din totalt overarbeidet og stresset, og du bare maser om å selge, uten å tenke på økonomiske konsekvenser? Som jeg bare antar, er mye større enn du tror. Du finner barnevakt, og hjelper samboeren med oppussingsprosjektet DERES. Fordi du kan faktisk gjøre nesten like mye som han. Og sammen vil dere jobbe over dobbelt så fort, fordi dere kan motivere hverandre, og holde hverandre oppe mentalt. Om dere bare gjør minimum for å gjøre huset til mer attraktivt salgsobjekt - kan være nok. Hvis du er så lei huset at du kan aldri tenke deg å bo der. Men du må bidra for å få dere ut av knipa. Anonymkode: 9b79d...7b6 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #19 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Sinnasnekker'n er jo løsningen for dere 🙈 Har du selv realistisk regnet på det, hvor mye dere vil tape på å selge nå? Dere selger også hus som dere ikke ha bodd i siste året, så da kan dere vel skrive 28% av skatten på underskudd. Er huset i det heletatt salgbart som det står? Hvis salgbar, hvor vil dere realistisk tape? Hvis det er snakk om f.eks, to millioner i tap, minus 28%, er du fortsatt for å selge? Har dere lønn for å kjenne inn igjen disse pengene, eller er det er tap som blir med dere lenge fremover? Har dere lån på det huset som må betales? Jeg ville først og fremst tenkt praksisk og økonomi. Okey, det var samboeren din sin idé å kjøpe, men du gikk jo med på det. Nå er samboeren din totalt overarbeidet og stresset, og du bare maser om å selge, uten å tenke på økonomiske konsekvenser? Som jeg bare antar, er mye større enn du tror. Du finner barnevakt, og hjelper samboeren med oppussingsprosjektet DERES. Fordi du kan faktisk gjøre nesten like mye som han. Og sammen vil dere jobbe over dobbelt så fort, fordi dere kan motivere hverandre, og holde hverandre oppe mentalt. Om dere bare gjør minimum for å gjøre huset til mer attraktivt salgsobjekt - kan være nok. Hvis du er så lei huset at du kan aldri tenke deg å bo der. Men du må bidra for å få dere ut av knipa. Anonymkode: 9b79d...7b6 Takk for konkrete tips. Det er nok mest arbeidstimer som går tapt, men jeg aner ikke hva i kan forvente å få for det slik som det står i dag. Det blir på en måte en tomt med skall på + teininger på et nytt hus med påbygg. Vi har ikke penger til å gjøre noe der nå, så det blir stående til huset vi bor i er solgt. Vi må også ha et nytt sted i mellom tiden eventuelt. Vi har ingen som kan avlaste oss med barna desverre. Jeg er nok for negativ pga han tok dårlige økonomiske valg som har gjort at vi er der vi er i dag. Huset skulle vært ferdig snart i utgangspunktet. Jeg maser ikke på han, men i prater knapt sammen heller om dagen. Han er sjelden hjemme. Setter pris på tilbakemelding🙏 Anonymkode: a38c0...d93 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #20 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hvis du har prøvd å stille han et ultimatum, og det ikke "fungerte", så har du stilt utimatumet feil Anonymkode: c5a08...d3d Jeg har nok det😌 Anonymkode: a38c0...d93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå