AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #1 Skrevet 20. januar 2022 Lurer på hva dere tenker. Kan man anvende det som en hersketeknikk f. eks i en diskusjon om noe, for å gjøre motpartens argumenter mindre valide? Anonymkode: a5fab...8cd
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #2 Skrevet 20. januar 2022 Nei, det burde man la være. Anonymkode: effea...a3c
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #3 Skrevet 20. januar 2022 Det er en dårlig hersketeknikk. Brukes av folk uten ordentlig argumenter. Anonymkode: 3abd8...325 8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #4 Skrevet 20. januar 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det burde man la være. Anonymkode: effea...a3c Ja, helt enig i at man ikke skal bruke hersketeknikker. Mente mer om dere tenker det kan bli brukt som en hersketeknikk? Kanskje på samme måte som latterliggjøring er en hersketeknikk. Anonymkode: a5fab...8cd 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #5 Skrevet 20. januar 2022 Det er en hersketeknikk, som kan brukes av bøller. Og som kan slå tilbake siden det er en veldig åpenbar hersketeknikk. Anonymkode: 7073d...480 2
Balian d'Ibelin Skrevet 20. januar 2022 #6 Skrevet 20. januar 2022 Noen ganger er det tilfelle, andre ganger er det sannheten. 12
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #8 Skrevet 20. januar 2022 Synes det er innafor å si at noen er lettkrenka. Både på jobb og fritid enes vi også om hvem som er det, så det høres ut som et "samfunnsproblem" Anonymkode: dd740...bd2 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #9 Skrevet 20. januar 2022 Det er jo inn for tiden å bli krenket for den minste lille ting, de verste er de som blir krenket på andres vegne. Anonymkode: bac88...b04 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #10 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lurer på hva dere tenker. Kan man anvende det som en hersketeknikk f. eks i en diskusjon om noe, for å gjøre motpartens argumenter mindre valide? Anonymkode: a5fab...8cd Å kalle noen krenka ødelegger kun for deg selv hvis du bruker det som hersketeknikk. Rett og slett fordi ordet krenket er svært negativt ladet. Ironisk nok er ordet egentlig ikke det. Det er en påpekning om at man tar seg nær av noe som man kanskje ikke burde ta seg nær av. Det er en påpekning om at man muligens reagerer irrasjonelt og overdrevent. Og da er ordet mer på sin plass enn noe annet. Men skal du påpeke at reaksjonen er irrasjonell og overdrevent, så bør du velge et annet ord enn krenket, fordi ordet krenket har blitt negativt ladet og folk eksploderer når de hører det imot seg. Så i praksis bør du ikke bruke ordet overhodet i det hele tatt. Anonymkode: 5eca1...5fb 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #11 Skrevet 21. januar 2022 Noen ganger er det riktig ja, andre ganger ikke. Anonymkode: 90388...b8f 1
Pippi Lotta Skrevet 21. januar 2022 #12 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er jo inn for tiden å bli krenket for den minste lille ting, de verste er de som blir krenket på andres vegne. Anonymkode: bac88...b04 Nei de verste er de som må skrike ut over at andre er «let krenkede», og så ender de opp med å være krenker over at noen andre er krenket😂 Men ja helt klarte en hersketeknikk å kalle folk for krenka!
PetterKanin Skrevet 21. januar 2022 #13 Skrevet 21. januar 2022 Det kan brukes som en hersketeknikk, men det brukes som oftest for å påpeke et faktum.
skreppamedleppa Skrevet 21. januar 2022 #14 Skrevet 21. januar 2022 (endret) Ja det kan en nok helt sikkert. Men det er ikke til å komme fra at det i veldig mange sammenhenger er mennesker som blir krenket/fornærmet/ tar ting på værst tenkelige måte pga et vindpust i disse dager og da er det også helt greit å poengtere det uten noe form for hersketeknikk. På dette forumet har jeg blant annet i det siste sett at noen mente at friluftsmennesker ikke skulle legge ut bilde i some pga overvektige eller funksjonshemmede kunne bli støtt og bli lei seg. Jeg gav absolutt + til kommentaren som kom etterpå at det får da være måte på til å være støtt og krenket. Andre eksempler på mennesker og saker som opplagt føler seg slått i bakken av et vindpust: incels "ååå jeg får meg ikke dame jeg, uffa er så fornærma jeg hater hele verden jeg". Nei din kronidiot, få på deg voksenbuksene og slutt å lek krenka... Eller dette🙄 Eller (noen) bønder, melkekartong og en tegnet ulv i samme historie Noen ganger blir det rett og slett for dumt i en diskusjon å si at "dette må alle andre slutte å gjøre, jeg blir fornærmet, jeg reagerer, blir forbanna og såret og vonbroten". Javel, eller du blir lettkrenka? Og det å bli fornærmet, vonbråten, såret, sint osv i alle situasjoner kan jo også være en hersketeknikk Endret 21. januar 2022 av skreppamedleppa 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #15 Skrevet 21. januar 2022 Folk må slutt og ta seg selv så høytidelig hele tiden! Lære seg og se litt "rundt" på ting, og ikke slutte ha humor! Nå mener jeg ikke personangrep og skikkelig mobbing, men er stor forskjell på det, og et ord et par "viktig" personer mener er krenkende! MINDRE SELVHØYTIDELIGHET OG MER VANLIG FOLKESKIKK - kommer en langt med! Anonymkode: 07753...b27
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #16 Skrevet 22. januar 2022 Som oftest sier en bare sannheten om en påpeker at noen blir lett krenka Anonymkode: c34d0...321
Kipling Skrevet 22. januar 2022 #17 Skrevet 22. januar 2022 Kommer ann på om de faktisk er det eller ikke. Noen folk er for lett krenka, og deres krenkethet burde ikke tas alvorlig fordi de selv bruker det som en hersketeknikk, men det skjer også selvsagt at noen oppførere seg som en drittsekk og så beskylder andre for å være lett krenka når den dårlige oppførselen får en negativ respons, så det går begge veier. 1
Gjest Huldretusse Skrevet 24. januar 2022 #18 Skrevet 24. januar 2022 Det som er populært nå om dagen er å bli krenket over at andre blir krenket. Jeg synes det er uempatisk og lite intelligent.
Lava Anne Skrevet 24. januar 2022 #19 Skrevet 24. januar 2022 (endret) Det er vel sjeldent rent beskrivende. Som oftest en hersketeknikk. Og ikke minst en ræv måte å kommunisere på. Skyr ordet som pesten på grunn av måten det blir brukt. Dukker alltid opp ved siden av andre hersketeknikker, som irrasjonell og lignende. Og så sier den samme typen: Du argumenterer med følelser, ikke rasjonalitet. Det er til å spy av. For å være helt ærlig vitner denne typen argumentasjon om dårlig utviklede sosiale antenner. Var det å kommunisere man ønsket, har man allerede tapt. Det hender selvfølgelig at jeg himler med øynene fordi jeg tenker noen overreagerer, men det betyr ikke at jeg velger et brødhue-vokabular som permanent uttrykksmåte. Endret 24. januar 2022 av Lava Anne 1
Gjest AprilRyan Skrevet 24. januar 2022 #20 Skrevet 24. januar 2022 Det spørs jo. Noen blir lett krenket, men noen ganger når jeg ser det i diskusjoner så er det brukt som hersketeknikk for å kneble motstander. Hvis folk hadde sluttet å engasjere seg i (bli krenket over) at andre blir krenket og klikket seg inn på artikler der en eller annen har blitt krenket over noe så hadde det nok vært mindre av den slags, men avisene ser at det gir klikk og engasjement så derfor fortsetter de å legge det ut. Så det er ikke nødvendigvis bare de som blir krenket som er problemet, men også alle de som skal inn og himle med øynene og skrive illsinte kommentarer i kommentarfeltene og generelt være engasjert over det i alle slags sammenhenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå