Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er fårikål i forhold til kalorier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs om du bruker får eller lam. Lam er jo sunt, så det kan du trygt spise. Kalorier i fårikål aner jeg ikke, men du må vel ta utgangspunktet i hvilken kjøttype du bruker, og om det er magert eller mye fett på stykkene.

Kål kan man vel spise så mye man vil, men er det mye smør/hvetemel (som noen bruker) må man være forsiktig med kraften.

Skrevet (endret)

Fårikål flyter som oftest i fett, så jeg kan ikke tenke meg at det er kalorifattig mat, akkurat. For å gjøre vondt verre, er fettet av den verste typen-mettet fett som er veldig usunn, og som vi skal begrense inntaket av. Tradisjonsmat er som oftest usunn målt etter dagens standard.

Endret av Elphaba
Skrevet

Hvis du lager det til noen timer/dagen før før du skal spise det og lar det bli kaldt kan du ta bort en del fett på toppen, så slipper du det i kraften. Så er det bare å verme det igjen.

Ellers så er fårekjøtt fett, en slik fett type som de med hjerte problemer skal ligge unna. Jeg kjenner en mann som har fått beskjed om å kun spise det en gang i året, altså han kan spise en typisk sunnmørsk julemiddag pr år :) Dette pga hjerte problemer.

Så derfor må jeg nok si at det er nok av fett i får ja...

Skrevet

Om man spiser fårikål en 3-4 ganger i året så spiller det egentlig ikke så stor rolle i den store sammenhengen hvor feit den er (men unntak for mennesker som beskrevet over). Synes ikke man skal ta vekk fettet da dette er viktig for smaken og den er jo viktig når man først lager denne retten.

Skrevet

Som jeg sier til mine slankedamer også (jeg holder kurs).

Det du spiser en eller to ganger i året er ikke så veldig farlig - man skal leve og kose seg, men det er det daglige man skal være litt bevisst på. Det er der overvekten sitter nemlig. Ikke i det du kun spiser i oktober og desember.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...