Gå til innhold

Er det virkelig slik at hun må betale for ikke møtt hos tannlegen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Ei jeg kjenner kunne ikke møte opp til tannlegetimen (tannpleier) pga sykdom. Hun ringte dagen før og varslet, men har nå fått et gebyr på 1350 kr for ikke møtt. Grunnen er at hun ringte 2 timer for sent (mtp å varsle 24 timer før). Men hun var jo syk og sov lengre denne dagen. Og dagen før (da hun ble syk) var det helligdag. 

Har tannlegekontoret lov til å kreve dette når det er pga sykdom? Gjelder 24 timers regelen fortsatt da? Jeg synes det virker rart, for hva om noen blir kjempedårlig kvelden før, skal de da møte opp likevel i frykt for å få gebyr? 

Er det noen som vet hvem hun kan henvende seg til? Jeg synes dette er så frekt. Hun er nesten 80 år og har allerede dårlig økonomi, så dette er en kostnad som virkelig vil merkes. 

På forhånd takk for svar! 

Anonymkode: d5b2a...bf8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det, så lenge man ikke varsler 24 før …

Anonymkode: 439b8...3e8

• Liker 9
Skrevet

Det er vanlig å betale når man avlyser for seint, men noen tannlegekontorer er "snillere" enn andre.

Men 1350 var en absurd sum da.

Anonymkode: 8a189...506

• Liker 39
Skrevet

Veldig vanlig, sånn er det på sykehus også. 

Anonymkode: c4b3f...67d

• Liker 8
Skrevet

Hvis det er en tannlege hun har gått til lenge så er de kanskje rundere? Kan du ringe tannlegen og forklare for henne? Mulig det går ut regninger automatisk, prøv!

• Liker 4
Skrevet

Vanlig å må betale innenfor 24-timersfristen, men synes det var en høy sum! Jeg betaler ikke så mye for en vanlig sjekk.

• Liker 12
Skrevet

24t er regelen nesten overalt.

Anonymkode: 611b9...e5f

• Liker 6
Skrevet

Jeg har ringt og utsatt timen under 24 timer før uten å måtte betale. Men det er vel opp til det enkelte tannlegekontor å avgjøre hvor «snille» de vil være. Jeg synes det er absurd å skulle kreve så mye penger fra en eldre dame som har blitt syk

Anonymkode: efc65...5f6

• Liker 13
Skrevet

Dette var leit, kanskje hun kunne fått legeerklæring på sykdom, men er vel for sent nå …

• Liker 3
Skrevet

Spørs vel på tannlegen, jeg slapp og betale når jeg rett og slett glemte timen en gang

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar alle sammen ❤️ Jeg synes også prisen virker veldig høy, så vi kan eventuelt ringe om det 😊

• Liker 4
Skrevet

Hvis hun visste at hun var syk burde hun jo satt på vekkerklokke for å være sikker på at hun fikk varslet i tide - såpass ansvar må man faktisk ta selv. 24-timersregelen gjelder uansett - det er jo inntektstap for tannlegen når noen ikke møter, uavhengig av grunn. Surt, men det er ikke mer naturlig at tannlegen skal ta tapet enn at pasienten som avlyser betaler.

• Liker 17
Skrevet

Hvorfor skal tannlegen ta tapet for at hun er syk?

Anonymkode: cbad0...fc1

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal tannlegen ta tapet for at hun er syk?

Anonymkode: cbad0...fc1

Hvorfor skulle hun ta tapet selv?

Hvis jeg våkner opp den dagen jeg skal til tannlegen og er sjuk, så skal jeg jo ikke betale for tannlegen så lenge jeg sier i fra om ar jeg ikke kan komme fordi jeg er sjuk. Hvis de hadde våget å fakturere meg så hadde jeg virkelig latt de høre det, og dratt dem med meg inn i forliksrådet. 

Bare fordi hun er gammel og forsiktig av seg, så skal hun straffes? Ikke tale om. 

Anonymkode: 72aca...388

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis jeg våkner opp den dagen jeg skal til tannlegen og er sjuk, så skal jeg jo ikke betale for tannlegen så lenge jeg sier i fra om ar jeg ikke kan komme fordi jeg er sjuk. Hvis de hadde våget å fakturere meg så hadde jeg virkelig latt de høre det, og dratt dem med meg inn i forliksrådet. 

Bare fordi hun er gammel og forsiktig av seg, så skal hun straffes? Ikke tale om. 

Du hadde nok tapt den der 

Anonymkode: 156a0...53b

• Liker 32
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hei! 

Ei jeg kjenner kunne ikke møte opp til tannlegetimen (tannpleier) pga sykdom. Hun ringte dagen før og varslet, men har nå fått et gebyr på 1350 kr for ikke møtt. Grunnen er at hun ringte 2 timer for sent (mtp å varsle 24 timer før). Men hun var jo syk og sov lengre denne dagen. Og dagen før (da hun ble syk) var det helligdag. 

Har tannlegekontoret lov til å kreve dette når det er pga sykdom? Gjelder 24 timers regelen fortsatt da? Jeg synes det virker rart, for hva om noen blir kjempedårlig kvelden før, skal de da møte opp likevel i frykt for å få gebyr? 

Er det noen som vet hvem hun kan henvende seg til? Jeg synes dette er så frekt. Hun er nesten 80 år og har allerede dårlig økonomi, så dette er en kostnad som virkelig vil merkes. 

om hun avbestilte dagen før skulle hun ikke fått gebyr

• Liker 1
Skrevet

Jeg ringte en gang samme dag for å avbestille siden jeg våknet syk. Fikk beskjed om at jeg måtte betale for timen, men da jeg sa at jeg godt kunne møte opp hvis de ikke brydde seg om å bli smittet, droppet de gebyret. Jeg var frisk nok til å dra, men ville avbestille for ikke å smitte noen. Urimelig at det skal straffes mener jeg.

Anonymkode: 0334d...f52

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hei! 

Det er helt vanlig at tannleger, frisører, hudpleiere og andre som yter lignende tjenester har en avbestillingsfrist på 24t. Etter det alminnelig praksis at man må betale for timen i sin helhet.

Dette er på grunn av at mange avbestiller på kort varsel, noe som gjør at bedriften gjerne står uten kunder den timen og da ryker på et økonomisk tap. Dette har jeg faktisk full forståelse for!

Synd for venninnen din, men her har hun altså seg selv å takke. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det ansvaret ligger fortsatt på deg? Du har tatt plassen i en time de kunne brukt på noen andre, du dukket ikke opp, de skal da få kompensasjon for at du har tatt plassen til en potensiell annen betalende kunde?

Anonymkode: 92a77...8e1

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...