Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har søkt og søkt på nettet, men klarer ikke å finne svar på det jeg lurer på. Som arbeidstaker, hvilke rettigheter har vi i henhold til lønn? Til informasjon er jeg 21 år.

Jeg har vært tilkallingsvikar på ulike sykehjem (avhengig av hvilken by jeg har bodd i) i 4-5 år nå, og lønnen har økt én gang - altså etter jeg fylte 18 år. Grunnet studier har jeg de to siste årene hovedsakelig jobbet i sommerferien. Når man da regner ansiennitet, er det antall timer som gir utslag eller er det antall år? Gjelder ansienniteten i det hele tatt for vikarer?

Jeg lurer også på lønn i henhold til studier. Har man krav på høyere lønn etter man har fullført videregående? Og har studiepoeng noe å si? Jeg har fullført et årsstudium og går nå første året på sykepleien. Hittil har jeg 77 studiepoeng. Har lest at sykepleierstudenter har krav på høyere lønn dersom man jobber innenfor helsevesenet, og at man kan ha krav på høyere lønn avhengig av hvor mange studiepoeng en har. 

Per dags dato tjener jeg 163,33 kr i timen, + tillegg, og til sommeren har jeg lov til å dele ut medikamenter. Vil gjerne få oppklart dette før jeg eventuelt tar en prat med arbeidsgiver.

Håper noen kan gjøre meg klok på dette :) 

Endret av jordbær,
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med forbehold om at ting har forandret seg: i utgangspunktet regnes ikke ansiennitet i det offentlige når man er tilkallingsvikar. Men mulig det kan ordnes via arbeidsgiver for å få på plass dette?

Eksempelvis som lærer får en ansiennitet for alle stillinger som offentlig ansatt, selv om det ikke har noe med skoleverket å gjøre. Satser på at sykepleiere dukker opp i tråden og svarer på alt du lurer på :)

Anonymkode: 28810...ae6

• Liker 1
Skrevet

Ville nok ikke gjort noe. Ansatte som ikke er lojale og tenker bare «lønn lønn lønn» er ufyselige 

Anonymkode: efe40...b2c

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville nok ikke gjort noe. Ansatte som ikke er lojale og tenker bare «lønn lønn lønn» er ufyselige 

Denne holdningen er også grunnen til at folk tjener dårlig.

Anonymkode: 28810...ae6

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Lojalitet er verdt lite i arbeidslivet nå til dags. Ingen vil takke eller belønne deg for å være lojal mot arbeidsgiveren din. Trenger de å kutte noen, så kommer de ikke til å nøle med å kutte deg dersom de kan. Får sjefen din en kjempebra jobbtilbud, tar han eller hun det og forlater arbeidsplassen og de ansatte. Jobber du lenge på et sted, utnytter jobben din det ved å gjøre deg til en lønnstaper. 

Lojalitet i arbeidslivet er dødt, og det er arbeidsgivernes egen feil. 

Anonymkode: 21388...c0d

• Liker 8
Skrevet

Kommunale sykehjem følger tariffavtalen til KS. Lønnen øker årlig. Ift ansiennitet er det knyttet til antall timer. Husk: mer ansvar bør utløse økt lønn. 

Anonymkode: 65616...037

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hensikten med denne tråden er å få innsikt i rettighetene mine som arbeidstaker, i forhold til lønn. Dette er ikke et innlegg hvor jeg klager over lønnen min - der tror jeg du har misforstått. Anbefaler deg å lese gjennom en gang til.

Det spørres om hva JEG som arbeidstaker må informere arbeidsgiver om, slik at lønnen blir rettferdig i forhold til arbeidsoppgaver og ansvar. Gjerne forklar meg hva du ville gjort annerledes om du var i samme situasjon. Jeg lurer også på hvor du får idéen om illojaliteten fra?

• Liker 1
Skrevet

Hvis du går sykepleien har du kanskje meldt deg inn i NSF som student? Da vil de sikkert kunne svare deg på de spørsmålene du har :) 

Anonymkode: d926c...ce6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fy skam deg. TS tjener latterlig lavt, spesielt for å være i Oslo. 

Heia deg TS. Finn ut hvilke rettigheter du har og stå på krava!

Anonymkode: 4f016...d60

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, jordbær, said:

Hensikten med denne tråden er å få innsikt i rettighetene mine som arbeidstaker, i forhold til lønn. Dette er ikke et innlegg hvor jeg klager over lønnen min - der tror jeg du har misforstått. Anbefaler deg å lese gjennom en gang til.

Det spørres om hva JEG som arbeidstaker må informere arbeidsgiver om, slik at lønnen blir rettferdig i forhold til arbeidsoppgaver og ansvar. Gjerne forklar meg hva du ville gjort annerledes om du var i samme situasjon. Jeg lurer også på hvor du får idéen om illojaliteten fra?

Så mye mas… bare vær glad du har jobb i disse tider. Ikke la griskheten seire 

Skrevet

Du bør ta en samtale med leder hvor du spør om lønn fordi du har hatt samme lønn i flere år. I praksis betyr det lønnsnedgang, siden alt i samfunnet blir dyrere. Du burde fått noen kroner økt hvert år. 

bare spør rett ut når den økes/hvor lenge du må jobbe. Nevn også at du går sykepleien og om det ikke er slik at du bør få litt tillegg for hvert år du er ferdig på sykepleien, eller om det først blir tillegg etter fullført utdanning. 

Anonymkode: 9756b...9b1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For du jobber selv bare for gøy? 

Personlig jobber jeg for å leve, ikke lever for å jobbe. 

Da jeg var ung og dum var jeg overlojal mot arbeidsgiver, og jeg stilte opp i hue og ræva. Den ene gangen jeg sa nei, ble arbeidsgiver helt kald og ekkel mot meg, og han prøvde aktivt å hindre meg i å få papirer jeg trengte fra han, for å søke skole. Hadde det ikke vært for at regnskapsavdelingen hadde de papirene jeg trengte, så hadde jeg ikke kommet inn på skolen jeg søkte på. 

Aldri igjen. 

Anonymkode: 9a80e...acc

• Liker 3
Skrevet

Ved tariff er det vanlig at lønnen øker 2-3kr hvert tredje år. Dette kalles ansiennitetstillegg. + to tre kroner ved forhandling på lokale og nasjonale lønnsforhandlinger. 

Hvis du har jobbet fulltid i såpass mange år er det innafor å be om ansiennitetstillegg. Du skal ha krav på det. Du kan også tenke på å ta fagbrev. Da må du dokumentere 5 års yrkeserfaring eller 8000 timer. Fagbrevet setter deg som regel opp ca 20 000,- i året i lønn. 

Mange useriøse arbeidsgivere sniker seg unna disse to/tre kronene her og der. Derfor er det viktig å vise at man følger med. 
De to kronene i timen blir ganske mye penger over årene og frem mot du blir gammel. 

Anbefaler å organisere deg. Da "glemmer" ikke arbgiver slike ting like ofte

Anonymkode: f42f9...489

• Liker 2
Skrevet

Du har ikke krav på å øke i lønn når du er ferdig med 1 eller 2 året på sykepleien, men mange kommuner gir det. Ta en prat med lederen din om at du har fått mer erfaring og kompetanse, og derfor lurer på om hun kan se på lønna di.

Anonymkode: cfe2f...9fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...