Gå til innhold

Beskjed fra skolen ved fraværende lærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt eldste barn går i første klasse, så jeg har veldig liten erfaring med skolebarn. I dag fikk jeg vite at kontaktlæreren til sønnen min er syk og har vært det i et par uker. Dette har vi ikke fått beskjed om, men det er kanskje å forvente for mye? I barnehagen får vi alltid beskjed dersom noen er borte over lengre tid. Sønnen min har språklige utfordringer, som gjør at han ikke nødvendigvis klarer å formidle slike ting selv. Jeg forsøkte å finne ut om de har vikar, men utfra det han forteller er det assistenten og spespedlæreren hans som tar seg av undervisningen. Det gjør jo at jeg undrer meg over om han får det han etter planen skal ha. (Fulldekking med assistent og x antall timer med spesped i uka. 

Jeg forstår at det er sprengt kapasitet i skolen for tiden, men jeg synes ikke det for mye forlangt at man får beskjed om slike ting. Eller er jeg kravstor? 

Anonymkode: 3057b...6a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville forventet at vi fikk vite det hvis kontaktlærer var langvarig sykemeldt. Her sender kontaktlærer ut epost hver fredag (de skriver litt om hva klassen har gjort den uken og hva som skjer neste uke) så dette er en naturlig arena hvor slikt blir formidlet. I ditt tilfelle ville jeg vært spesielt opptatt av at slik informasjon kommer fram så du er definitivt ikke kravstor.

Endret av Arkana
Skrevet

Vi gir beskjed om langvarig fravær hos kontaktlærer. Rart at dere ikke har fått det. Hilsen lærer

Anonymkode: 8970f...314

Skrevet

Vi får beskjed om fravær. Men erfarer det samme som deg - assistent settes inn som vikar og barnet som skal ha assistent får ikke det. 

Anonymkode: 931bb...d22

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt eldste barn går i første klasse, så jeg har veldig liten erfaring med skolebarn. I dag fikk jeg vite at kontaktlæreren til sønnen min er syk og har vært det i et par uker. Dette har vi ikke fått beskjed om, men det er kanskje å forvente for mye? I barnehagen får vi alltid beskjed dersom noen er borte over lengre tid. Sønnen min har språklige utfordringer, som gjør at han ikke nødvendigvis klarer å formidle slike ting selv. Jeg forsøkte å finne ut om de har vikar, men utfra det han forteller er det assistenten og spespedlæreren hans som tar seg av undervisningen. Det gjør jo at jeg undrer meg over om han får det han etter planen skal ha. (Fulldekking med assistent og x antall timer med spesped i uka. 

Jeg forstår at det er sprengt kapasitet i skolen for tiden, men jeg synes ikke det for mye forlangt at man får beskjed om slike ting. Eller er jeg kravstor? 

Vi gir beskjed om langvarig fravær, og eventuelt anna planlagt fravær. Men desverre så er det spes. ped som ryker når lærer er borte. Dette handler om dårlig økonomi og mangel på vikarer desverre. 

Det har vert skikkelig kjipt i denne korona-tida, masse sjukdom i skolen, og elever som ikke har fått det de har krav på. 

Anonymkode: f354c...e2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette stemmer nok, dessverre. Slik er det i norske skoler, pandemi eller ei. Assistenter og vi som er spes.ped. blir dessverre ofte brukt som vikarer, noe som går utover de anbefalte timene til elvene som har rett på spesialundervisning. Jeg hadde tatt en telefon til ledelsen og forhørt meg ang. dette. Dersom dette forsetter, hadde jeg sendt inn klage. Dette skjer dessverre oftere enn man skulle tro. 

Anonymkode: 5fac9...93b

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde tatt kontakt med avdelingsleder vedrørende spesped-timene.

Anonymkode: 98a87...04e

Skrevet

Har gutten bpa? Isåfall bør dere prøve å få bpa inn i skolen, da kan ikke skolen bruke den som vikar, siden personen ikke er ansatt på skolen, verken i gutten sin klasse eller andre steder på skolen/Sfo!

Anonymkode: 011c5...a47

Skrevet

På «min» skole får foresatte informasjon når kontaktlærer er borte over lengre tid. 
Det er dessverre slik at spesialundervisning/assistent ofte utgår for tiden, pga. høyt fravær. Det er så vidt vi klarer å dekke opp slik at det er én lærer i hver klasse, og klasser må til og med slås sammen. Vi gjør det vi kan for å unngå hjemmeundervisning. Du får nok ikke beskjed om at barnet ditt ikke har fått timene han har krav på, men du kan selvsagt etterspørre det. Ledelsen får dessverre gjort lite med det, slik som situasjonen er nå. Vi prøver i det minste å gjøre en rettferdig fordeling, slik at det ikke er de samme elevene som mister det de har krav på hver gang. Det er heller ikke lett å få tak i gode vikarer nå. 

Anonymkode: 598b3...b92

Skrevet

Tildelningen av spesialundervisning skal føres i årlige timer. Dersom man mister timer i en periode skal det tas igjen seinere. Jeg hadde and mail til skolen og spurt hvordan det organiseres. 

Anonymkode: 8ad5d...77b

Skrevet

Beskjed om langvarig fravær bør man få. At spes.ped og assistenttimer utgår fordi læreren blir brukt som vikar er ganske vanlig. Hva gjør man da, når det ikke er folk å få tak i? De har hvertfall en viss peiling på hva klassen holder på med i de ulike fagene. Greit nok at spes.ped er en rett, men de andre elevene har også rett på å ha en voksen person i rommet. Hjemmeundervisning løser ingenting så lenge det ikke finnes noen som kan ha opplegget. Lærermangelen er en varslet krise, og  nå i koronaen er det virkelig unntakstilstand! 

Anonymkode: 9dfd3...89a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...