Gå til innhold

Min datter vil avtjene verneplikten. Jeg er litt engstelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tviler ikke på at det blir et spennende og lærerikt år, men hva innebærer det å avtjene verneplikten? Hva forplikter hun seg til?

Anonymkode: 5b267...b5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være kanonføde ved krig.

Anonymkode: 23454...2f7

• Liker 7
Skrevet

Hvis hun er født etter 1997 er hun allerede vernepliktig, og den plikten endrer seg ikke ved å gjennomføre førstegangstjeneste. 

Dagens førstegangstjeneste er litt som et år på folkehøgskole, bare at du får betalt. Hvordan det helt praktisk foregår kommer veldig an på hvilken tjeneste hun får, det er mye forskjellig. 

Det er ikke noe å være engstelig for, og du har uansett ikke noe du skulle sagt. 

Anonymkode: 498e2...08d

• Liker 9
Skrevet

Ikke noe skummelt det. Det dreier seg om å være et år i "kongens klær", og din datter vil ikke være den første som gjør det og ganske sikkert ikke den siste. 

Det man forplikter seg til er førstegangstjeneste som vanligvis varer et år, litt avhengig av våpengren og avdeling. Noen avdelinger kan ha litt kortere, men det får man informasjon om. Man blir vanligvis innkalt til hæren, marinen eller luftforsvaret, og så kan man evt. spesialisere seg innen en gitt avdeling innenfor den aktuelle våpengrenen (Innenfor hæren er det f. eks. artilleri, infanteri, sanitet etc. - I alle våpengrener er det også f. eks. logistikk/transporttjenester som noen vernepliktige deltar i). Før man spesialiserer seg, så er det vanlig med rekruttskole der man gjennomgår 1-3 måneder med opptrening av grunnleggende soldatferdigheter, fysisk trening, våpensikkerhet, trening på skytebane, militære øvelser i og utenfor leir osv. Og ja, mest sannsynlig marsjering. Det pleier også å være strengere disiplin på rekruttskole med tanke på å holde orden, våpenpuss, støvlepuss osv. Dette er som regel den mest krevende perioden for de fleste i førstegangstjeneste siden det er mye nytt på en gang samtidig som man lærer å kjenne de man er på kaserne/rom sammen med. 

For de fleste kan førstegangstjeneste ende opp med å være et fint år, selv om det noen ganger kan være krevende. De som ønsker kan evt. søke seg videre til befalsskole eller som f. eks. grenader (som frivillig vervet), da mot lønn. Et tips til din datter om hun er motivert, er å være proaktiv med tanke på hvor hun blir plassert, for med et par telefoner til vernepliktsverket kan hun om mulig påvirke hvilken våpengren og evt. avdeling hun blir plassert under. Jeg gjorde det i min tid, og havnet der jeg ville :). Ingen garanti siden det handler om kapasitet og de ulike våpengrenenes/avdelingenes behov, men det er mange som bare venter passivt på å bli plassert tilfeldig, og det bør man prøve å bruke til sin fordel om det er et spesielt sted eller våpengren man har lyst til å tjenestegjøre i. 

Anonymkode: 36aa9...cfc

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke hun som velger forsvaret, forsvaret velger henne. Alle født i 1997 eller senere er vernepliktige, både kvinner og menn. Dette er ikke noe som frivillig, alle må gjennom sesjon, dog er det ikke så mange som forsvaret trenger, så de plukker vel de som er mest motivert.

Anonymkode: fff05...b08

• Liker 11
Skrevet

Førstegangstjenesten i dag er ikke samme som før. Langt flere jenter der i dag, og langt mer motiverte rekrutter. Før måtte "alle" inn, i dag er det så få som blir innkalt, slik at forsvaret kan være temmelig selektive med hvem som skal inn.

Anonymkode: 4aef0...0d4

• Liker 1
Skrevet

Det kan godt henne hun vil avlegge men likevel får avslag. Jeg har matallergier og skulle opereres i en fot, det var nok til at jeg fikk avslag, selv om jeg var motivert. 

Anonymkode: 19303...f2b

• Liker 5
Skrevet

Jeg har hatt en sønn og en datter gjennom militærtjeneste de siste årene. Det er helt fint, en god modning og ingenting for foreldre å være redd for. Snarere tvert imot.

Men det er noen myter. Man skal ikke tro at de velger de som er mest motiverte. De gjør ikke det.

Utgangspunktet deres er om man driver noen form for fysisk aktivitet, er med i idrett og annet. Hvis man er det, kommer man på listen over aktuelle uavhengig av motivasjon. Dersom man er kjempemotivert vrakes man dersom man ikke er aktiv og passe sprek.

Min datter var så umotivert at hun gråt. Hun hadde røket korsbåndet to ganger også. Men det hjalp ikke. Hun kom inn. De sa at motivasjon gjerne endret seg, og siden hun spilte fotball kunne ikke kneskaden være problematisk. Sønnen min hadde venner som ønsket å komme inn, men som ble avvist.

Jeg har en klar teori om at de setter opp to lister etter sesjon. Er man først på den ene, kommer man nesten aldri over på den andre. Litt latskap fra Forsvarets folk, naturligvis. Det er enklest å sortere én gang og ikke gjøre så mange vurderinger.

Men hun umotiverte kom greit gjennom. Glad når det var over, men klaget ikke mens det pågikk. Det har vært bar for henne, ser jeg. 

• Liker 5
Skrevet

Den største faren for henne er seksuelle overgrep og voldtekt fra medsoldater. Det er mye overgep i alle lands forsvar der menn og kvinner tjener side om side. 99% kommer aldri frem i lyset. Kvinnene lider i stillhet.

Anonymkode: 08908...c7c

• Liker 4
Skrevet

Hun vel forplikter seg til å være første ut i krigen nå som Russland skal angripe ....

Anonymkode: 35c5e...bf0

Skrevet

Hun må vel forsvare Norge dersom vi blir invadert. Men er det bare den tiden hun er i førstegangstjenesten (?) eller er det mange år etterpå? Feks etter at hun ev har fått barn?

Hva må hun bidra med dersom det blir krig feks i Ukraina?

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hun må vel forsvare Norge dersom vi blir invadert. Men er det bare den tiden hun er i førstegangstjenesten (?) eller er det mange år etterpå? Feks etter at hun ev har fått barn?

Hva må hun bidra med dersom det blir krig feks i Ukraina?

ts

Dersom Norge blir invadert må hun nok bidra uansett. Som vernepliktig er man vernepliktig til man er 44 år (55 år for befal), uavhengig av om man gjennomfører førstegangstjeneste eller ei.

Så vidt jeg vet har ikke Norge planer om å krige i Ukraina, så dersom det smeller der er det nok "bare" økt beredskap som gjelder. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dersom Norge blir invadert må hun nok bidra uansett. Som vernepliktig er man vernepliktig til man er 44 år (55 år for befal), uavhengig av om man gjennomfører førstegangstjeneste eller ei.

Så vidt jeg vet har ikke Norge planer om å krige i Ukraina, så dersom det smeller der er det nok "bare" økt beredskap som gjelder. 

Må hun inn på “repp”? Hvor ofte er i så fall det? Og hvor lenge varer en repp?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den største faren for henne er seksuelle overgrep og voldtekt fra medsoldater. Det er mye overgep i alle lands forsvar der menn og kvinner tjener side om side. 99% kommer aldri frem i lyset. Kvinnene lider i stillhet.

Anonymkode: 08908...c7c

Jeg avtjente førstegangstjeneste på nittitallet. Da ble kvinner, soldater som befal, ofte omtalt som feltmadrasser. Får håpe det har endret seg nå.

Anonymkode: d889c...3ff

Skrevet

Hei jeg er 20 år og ganske nylig ferdig med førstegangstjenesten min. Mamma var veldig nervøs og trodde vel egentlig at jeg ble å reise hjem ila første uka😅 Men jeg kan med hånda på hjertet si at året i Forsvaret er det beste jeg har hatt!

Fikk mange kjempegode venner, både gutter og jenter, og det er veldig morsomt å ha venner over hele landet. Det beste med Forsvaret var at jeg lærte utrolig mye om meg selv og alt jeg kunne få til og jeg er blitt mye tøffere. Før Førstegangstjenesten hadde jeg egentlig bestemt meg for å studere i hjembyen og bo hjemme så lenge jeg fikk lov, men nå studerer jeg på andre siden av landet og er blitt veldig selvstendig. 

Det hun kan forvente er at det kommer til å bli tøft. Det er både høye fjell og dype daler, spesielt i begynnelsen. Det forventes mye av en og man må hele tiden pushe seg. Trivselen er veldig avhengig av hvem man har rundt seg. På grunn av korona fikk vi sjelden permisjonsreiser hjem og det var tøft for mange. Jeg var heldig og havnet i en tjenestestilling der jeg lærte veldig mye som jeg kan ta med meg i videre arbeidslivet , og det er en stor fordel at man får en stilling man synes er spennende.

Etterhvert blir hun kanskje innkalt til Heimevernet. (Tror det er spesielt vanlig hvis man er fra nord Norge, men er ikke helt sikker)

Hvis hun er positivt innstilt går det sikkert kjemebra, jeg ville værtfall aldri vært foruten året mitt i forsvaret. 
Er bare å spørre hvis du lurer på noe TS!

Anonymkode: d599c...4bf

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei jeg er 20 år og ganske nylig ferdig med førstegangstjenesten min. Mamma var veldig nervøs og trodde vel egentlig at jeg ble å reise hjem ila første uka😅 Men jeg kan med hånda på hjertet si at året i Forsvaret er det beste jeg har hatt!

Fikk mange kjempegode venner, både gutter og jenter, og det er veldig morsomt å ha venner over hele landet. Det beste med Forsvaret var at jeg lærte utrolig mye om meg selv og alt jeg kunne få til og jeg er blitt mye tøffere. Før Førstegangstjenesten hadde jeg egentlig bestemt meg for å studere i hjembyen og bo hjemme så lenge jeg fikk lov, men nå studerer jeg på andre siden av landet og er blitt veldig selvstendig. 

Det hun kan forvente er at det kommer til å bli tøft. Det er både høye fjell og dype daler, spesielt i begynnelsen. Det forventes mye av en og man må hele tiden pushe seg. Trivselen er veldig avhengig av hvem man har rundt seg. På grunn av korona fikk vi sjelden permisjonsreiser hjem og det var tøft for mange. Jeg var heldig og havnet i en tjenestestilling der jeg lærte veldig mye som jeg kan ta med meg i videre arbeidslivet , og det er en stor fordel at man får en stilling man synes er spennende.

Etterhvert blir hun kanskje innkalt til Heimevernet. (Tror det er spesielt vanlig hvis man er fra nord Norge, men er ikke helt sikker)

Hvis hun er positivt innstilt går det sikkert kjemebra, jeg ville værtfall aldri vært foruten året mitt i forsvaret. 

Veldig kjekt å høre! 😃

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Må hun inn på “repp”? Hvor ofte er i så fall det? Og hvor lenge varer en repp?

Det kan hende, men ikke sikkert. 

Jeg avtjente førstegangstjeneste i 2016-17, men har ikke blitt kalt inn enda, selv om noen av de jeg hadde tjeneste sammen med har blitt det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvilken tjenestestilling havnet du i?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun vel forplikter seg til å være første ut i krigen nå som Russland skal angripe ....

Anonymkode: 35c5e...bf0

Hvordan er det i Ukraina ?

Jeg antar at det er der du bor, siden det er ingenting som tyder på at Russland skal angripe Norge.

Anonymkode: 16496...c2a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilken tjenestestilling havnet du i?

ts

Jeg var medic og jeg studerer sykepleie nå😊 Lærte veldig mye, blant annet å sette kateter, intramuskulære injeksjoner og PVK i tillegg til medikamentregning og det kommer veldig godt med nå😁

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...