Gå til innhold

Min bror har lyst til å bo i boden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en bod hvor vi oppbevarer ting vi ikke trenger. Boden er ca 30kvm.

Min bror ønsker å bo hjemme i 1 år for å spare penger til egenkapital, men huset er trangt og han vil sikkert ha en plass for seg selv der han kan være alene. Vi har flere ganger sagt at han kan bo i huset og ingen kommer til å plage han,men han vil ikke. 

Han er tømrer og han vil fikse på boden før han flytter inn. Da hadde han planlagt å legge inn varmekabler i veggene, gulvet, legge på gulv, fikse litt her og der før han flytter inn der. Jeg synes det er helt absurd at han vil, det er skummelt, kaldt og jævlig der inne. 

Er det akseptabelt at et menneske kan bo i en bod hvis man fikser på den? eller kan det være farlig for helsa etc? Hva tenker dere? 

Anonymkode: d2ada...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo strengt tatt ikke lov å bo i et rom som ikke er godkjent til varig opphold, noe en bod sannsynligvis ikke er. Om dere skal selge senere så må endringene sannsynligvis merkes som "ikke byggemeldt" også (usikker på hvor mye man har lov å gjøre før det må byggemeldes men varmekabler osv slår meg som noe som kanskje må gjøres av fagperson?)

Anonymkode: bc9af...263

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må i så fall søkes om. Hvor skal han gå på do? I huset? 

Anonymkode: 69b4a...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det må i så fall søkes om. Hvor skal han gå på do? I huset? 

Ja, han tenker at boden skal være hans fristed, men han skal være i stua osv stort sett av tiden. Han skal bruke alt annet i huset utenom soverommet. Boden er rett ved hoveddøra-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, han tenker at boden skal være hans fristed, men han skal være i stua osv stort sett av tiden. Han skal bruke alt annet i huset utenom soverommet. Boden er rett ved hoveddøra-

Det er vel ikke noe helseskadelig med å ha en slags mancave i hagen, men som sagt, det må omsøkes. Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har en bod hvor vi oppbevarer ting vi ikke trenger. Boden er ca 30kvm.

Min bror ønsker å bo hjemme i 1 år for å spare penger til egenkapital, men huset er trangt og han vil sikkert ha en plass for seg selv der han kan være alene. Vi har flere ganger sagt at han kan bo i huset og ingen kommer til å plage han,men han vil ikke. 

Han er tømrer og han vil fikse på boden før han flytter inn. Da hadde han planlagt å legge inn varmekabler i veggene, gulvet, legge på gulv, fikse litt her og der før han flytter inn der. Jeg synes det er helt absurd at han vil, det er skummelt, kaldt og jævlig der inne. 

Er det akseptabelt at et menneske kan bo i en bod hvis man fikser på den? eller kan det være farlig for helsa etc? Hva tenker dere? 

Isolerer han den vil det øke verdi på boligen

Endret av lillevill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en skikkelig uting at voksne barn flytter «hjem» - dvs tilbake til foreldrene - for å snylte på dem mens de sparer penger. Voksne folk får klare seg selv så lenge det ikke er nød! 

det er for øvrig ulovlig å bo i boden hvis han ikke får tillatelse til omgjøring.

Anonymkode: 6096b...5ca

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ser godkjent rømningsvei med stort vindu? Hvor gammel er han?  Orker du å ha ham der i 1 år, selv om han kanskje roter og krever oppvartning? 

Anonymkode: 8b7ba...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg synes det er en skikkelig uting at voksne barn flytter «hjem» - dvs tilbake til foreldrene - for å snylte på dem mens de sparer penger. Voksne folk får klare seg selv så lenge det ikke er nød! 

det er for øvrig ulovlig å bo i boden hvis han ikke får tillatelse til omgjøring.

Gjesp 🥱 Det bestemmer vel ikke du?!?

Synes det var fint jeg at eldste flyttet hjem igjen for en periode for å spare penger. Det var jo ikke akkurat som om han snyltet på oss, betalte for mat og strøm..... Og vi synes det var kjekt å få se han litt mer ;) Ønsker heller ikke at de andre barna skal flytte med en gang de fyller 18 år. Kan godt bo hjemme så lenge de går på høyskole og kanskje ønsker å spare litt etterpå. Det blir folk av dem også ;) 

Anonymkode: c7bc0...061

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Snylte gjelder bare om foreldrene har dårlig råd, og man bor der uten å løfte en finger. Mange foreldre har rikelig, og ønsker å hjelpe "barna" inn på boligmarkedet på en eller annen måte, og da er det å bo hjemme 1-2 år en ypperlig løsning. 

Jeg har ingen enorm stolthet av å ha klart meg selv, bare fordi jeg er voksen. Hadde ikke hatt noe i mot å være i en situasjon der 1-2 år hjemme hadde spart meg for 4 år med superstramt budsjett, boende i en liten hybel. 

Anonymkode: d066d...1d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønte jeg ikke. Broren din vil bo "hjemme" - altså hos dine foreldre? Hva har du i så fall med det? (For ditt hjem er vel ikke hjemme for ham?) Og han vil pusse opp boden og bruke den som areal for "privatliv", og ellers bruke resten av huset normalt, unntatt soverommet? Betyr det at det ikke er noe eget soverom til ham der? Skal han bo under trappa som Harry Potter? 

Her var det veldig mange rare forhold, eller veldig dårlig forklart. :P

Anonymkode: d0ae4...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...