Gå til innhold

Trekkes jeg for mye i skatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tjener 460.000, trekket har blitt satt til 35%. Noen som kan si om det stemmer? 

Anonymkode: 35fb1...561

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt umulig å svare på uten å få vite mer. 

Anonymkode: c1d9c...e77

• Liker 3
Skrevet

Har en bil med verdi 86000. Står ikke så mye annet. Studielån på 165000. Ikke noe annet som barn, hus e.l.

Skrevet

Arbeidegiver trekker skatt etter skattekort, og det er du som kan justere skattekortet ditt basert på din egen økonomiske situasjon (hva du forventer å tjene, lån etc). Om det er trukket for mye får du det tilbake, og det trekkes for lite må du betale.

35% skatt høres normalt ut. 

Anonymkode: f2f71...f4e

• Liker 5
Skrevet

Har du ikke sjekket/endret/satt deg inn i skattekortet ditt?

35% høres normalt ut

Anonymkode: 406f2...67d

Skrevet

Jeg tjente 480k i 2020, og skattet da 33%. Fikk igjen 15k på skatten. Helt umulig å si noe sikkert, men jeg vil tro du skatter litt for mye med mindre du ønsker å få igjen masse skattepenger.

Anonymkode: 45421...f65

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tjente 480k i 2020, og skattet da 33%. Fikk igjen 15k på skatten. Helt umulig å si noe sikkert, men jeg vil tro du skatter litt for mye med mindre du ønsker å få igjen masse skattepenger.

Anonymkode: 45421...f65

Takk, ja jeg synes også det virker litt for mye. Vil ha det så riktig som mulig, har lagt til endringer på skattekortet og kontaktet skatteetaten men de har ikke svart enda. 

Skrevet

35% høres mye ut, men samtidig har du få fradrag. Det er uansett bare å gå inn på skatteetaten og skrive inn inntekt, hva du har skattet til nå og eventuelle fradrag. Jeg pleier å gjøre det på begynnelsen av året og så en ekstra sjekk i august/september hvor jeg legger inn hva jeg har tjent og skatter til sa, pluss justert fradrag til riktig rentenivå. 

Anonymkode: 78497...7c4

Skrevet

Skjønner ikke noe av den kalkulatoren. Jeg vet ikke hva jeg har fått i renter, eller hva jeg har betalt i renter. Sparer også litt i fond, og synes ikke det er spesielt greit forklart. Om jeg fyller inn det jeg tror får jeg 27% som også virker helt feil.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke noe av den kalkulatoren. Jeg vet ikke hva jeg har fått i renter, eller hva jeg har betalt i renter. Sparer også litt i fond, og synes ikke det er spesielt greit forklart. Om jeg fyller inn det jeg tror får jeg 27% som også virker helt feil.

Du bør ha fått en oppsummering fra banken din om hvor mye renter du betaler/får, sjekk innboksen i nettbanken. Samme med Lånekassen, de vil ha en årsoppsummering fra i fjor som gir deg en pekepinn. 

Anonymkode: 819cd...8f1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har fått årsoppgave på renter/innskudd/lån for 2021 - sjekk disse og bruke ca. samme tall.

Det samme med fond.

Du må huske på at skattetrekket er fordelt på 10,5 måneder, så dersom du får opp at skatten blir kr. 100 000,- må du dele den 10,5 før du regner ut prosenten per måned. 

Anonymkode: 0b2f2...5c0

Skrevet

Det står 0 på årsoppgaven men begynte å betale studielånet før jul.

Er det noen man kan ringe om dette for å få hjelp? Føler meg som en idiot. Første ordentlige jobben min fikk jeg i sommer etter utdannelse, så ikke gjort alt dette før.

Tenker også å kjøpe leilighet, men da blir vel dette enda mer komplisert 😛

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det noen man kan ringe om dette for å få hjelp? Føler meg som en idiot. Første ordentlige jobben min fikk jeg i sommer etter utdannelse, så ikke gjort alt dette før.

Du kan ringe Skatteetaten å høre. De er veldig greie og hjelpsomme å prate med om alt mulig skatterelatert.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tjener 460.000, trekket har blitt satt til 35%. Noen som kan si om det stemmer? 

Tja, vi har jo fått my regjering … For meg utgjør dette flere tusenlapper i måneden fra i fjor til i år. De trekker prosent men ikke tabell som ble gjort i fjor. Kjenner en person som har pensjon og fikk tusen kroner mindre utbetalt denne måneden. Ingen forskjell i inntekt eller noe annet på oss begge fra i fjor.

Anonymkode: 63ab6...bfc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har fått en nedbetalingsplan som viser hvor mye du skal betale i renter og avdrag i 2022. Rentebeløpet kan du legge inn i skattekalkulatoren.

Anonymkode: 0b2f2...5c0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du ikke sjekket/endret/satt deg inn i skattekortet ditt?

35% høres normalt ut

Anonymkode: 406f2...67d

Normalt? Det er altfor mye. Jeg betalte 30% i fjor med en inntekt på 730 000 og formuesskatt.

Men ts, har du fått prosentkort? Eller har du tabell og ser på prosenten som skal trekkes på ekstrainntekt?

Anonymkode: e1ee2...d8e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Normalt? Det er altfor mye. Jeg betalte 30% i fjor med en inntekt på 730 000 og formuesskatt.

Men ts, har du fått prosentkort? Eller har du tabell og ser på prosenten som skal trekkes på ekstrainntekt?

Anonymkode: e1ee2...d8e

Det er jo der de fleste bommer... Ser folk som hevder hardnakket at de skal betale 35% skatt på uføretrygd, men de har stort sett ikke skjønt det der med biinntekt...

Anonymkode: c574a...e84

• Liker 2
Skrevet

Ts her, tusen takk for så mange tips!! Skal sette meg ned i kveld og se på videoene skatteetaten har og lese meg opp :)

det står tabell og % siden av så håper jeg har misforstått som de andre. Da jeg jobbet i høst betalte jeg veldig lite skatt da jeg var student frem til juni så satte meg aldri ordentlig inn i alt - sløvt av meg. 

skal sjekke nedbetalingsplanen også :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her, tusen takk for så mange tips!! Skal sette meg ned i kveld og se på videoene skatteetaten har og lese meg opp :)

det står tabell og % siden av så håper jeg har misforstått som de andre. Da jeg jobbet i høst betalte jeg veldig lite skatt da jeg var student frem til juni så satte meg aldri ordentlig inn i alt - sløvt av meg. 

skal sjekke nedbetalingsplanen også :)

Hvis du tar det du er trukket i skatt og deler på bruttoinntekten så ser du hvor mange prosent du skatter reelt. Sannsynligvis ligger det på ca 27-29%

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...