Gå til innhold

Oktoberbarn og barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et oktoberbarn som jeg skal søke inn i bhg. Barnet har rett på barnehageplass fra han fyller et år, men vi søker han ikke inn før i midten av desember. Får vi da kontantstøtte for november? Selv om han har rett på barnehageplass? Og har hørt noen si at man får kontantstøtte fra mnd barnet blir 1 år om de ikke går i bhg. Barnet er født helt mot slutten av mnd (30 okt), vil vi evt da få kontantstøtte i oktober også? 

Anonymkode: 2a934...730

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil få kontantstøtte for november og desember. Hver obs på at dere ikke har rett på barnehageplass i desember. Begynner ikke barnet i oktober, har dere ikke rett på plass før neste august.

Anonymkode: 21c54...825

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil få kontantstøtte for november og desember. *Hver obs på at dere ikke har rett på barnehageplass i desember. Begynner ikke barnet i oktober, har dere ikke rett på plass før neste august.

Vær

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vær

Det visste jeg ikke🤯takk! Men vet du om det går på dato eller mnd?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det visste jeg ikke🤯takk! Men vet du om det går på dato eller mnd?

Hva tenker du på, barnehageplassen? Det er isåfall innen utgangen av den måneden barnet er født. Dere har altså rett på barnehageplass innen 31. oktober.

Det er mulig å få plass utenom, men det er ikke noe dere har krav på. Må nesten se an hvordan det er i din kommune. Her i Bergen, som jeg bor, er det veldig vanskelig å få plass utenom opptak.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva tenker du på, barnehageplassen? Det er isåfall innen utgangen av den måneden barnet er født. Dere har altså rett på barnehageplass innen 31. oktober.

Det er mulig å få plass utenom, men det er ikke noe dere har krav på. Må nesten se an hvordan det er i din kommune. Her i Bergen, som jeg bor, er det veldig vanskelig å få plass utenom opptak.

Jeg bor i en nabokommune av Bergen så er sikkert mye likt her da.. Da spørs det om vi må endre planene😅 syns bare det er så tidlig å begynne når de er 12 mnd🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bor i en nabokommune av Bergen så er sikkert mye likt her da.. Da spørs det om vi må endre planene😅 syns bare det er så tidlig å begynne når de er 12 mnd🙈

Helt enig med deg. Vi fikk heldigvis barn i mars, så oppstart august året etter var helt perfekt. Utrolig at man nesten må time når man skal få unge pga barnehageplass 🙄

• Liker 1
Skrevet

De fleste kommuner lar deg utsette oppstart med iallfall 3 uker. Noen bhg lar deg også betale for plassen lenger enn det før barnet begynner. Altså at dere får plassen fra 31. oktober og starter å betale i november men starter ikke opp før slutten av november feks, eller senere hvis bhg går med på det. 

Anonymkode: 81308...887

Skrevet

Du har rett på kontantstøtte til barnet er 18 måneder. Mellom 18 og 24 måneder har man rett på ventestøtte mens man venter på barnehageplass. Det forutsetter at man har søkt om plass og tar imot plass når man får tilbud.

Anonymkode: 00635...78e

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har rett på kontantstøtte til barnet er 18 måneder. Mellom 18 og 24 måneder har man rett på ventestøtte mens man venter på barnehageplass. Det forutsetter at man har søkt om plass og tar imot plass når man får tilbud.

Anonymkode: 00635...78e

Det er feil. Kutt ut med slik feilinformasjon

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Korte dager og lang tilvenning med fridager innimellom kan vel være et alternativ? 

Anonymkode: 2602b...916

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Har et oktoberbarn som jeg skal søke inn i bhg. Barnet har rett på barnehageplass fra han fyller et år, men vi søker han ikke inn før i midten av desember. Får vi da kontantstøtte for november? Selv om han har rett på barnehageplass? Og har hørt noen si at man får kontantstøtte fra mnd barnet blir 1 år om de ikke går i bhg. Barnet er født helt mot slutten av mnd (30 okt), vil vi evt da få kontantstøtte i oktober også? 

Du får kontantstøtte fra mnd etter barnet har fylt ett år. Altså fra november. Om du takker nei til plass du får tildelt i hovedopptaket har du ikke rett på plass før august neste år. Det kan likevel hende du får plass fra desember om det er ledig plass i barnehagen. Vi tok ikke sjansen og vesla fikk starte som ettåring. Gikk helt fint. To mnd forskjell gjør ikke så mye. 

Anonymkode: 6fde3...786

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...