Gå til innhold

Dumt å gå ned i vekt for fort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på uke 3 av livsstilsendringen som forhåpentligvis skal vare en god stund.

Jeg har vært i kategorien fedme, og har egentlig tenkt å ta en ting av gangen, tenkt at dette skal vare og ikke gape over for mye.

Jeg har nok hatt mye å forbedre, for det har vært daglig inntak av snop, ikke spist så ekstremt usunt, men overhodet ikke tenkt på mengder. 

Jeg ser nå at jeg har gått ned tre kilo siden søndag. Skal egentlig veie meg i morgen, men surret med dagene et øyeblikk. Jeg har gått over fra brød til knekkebrød (grovt, Wasa sport) men beholdt Nugattien til frokost foreløpig. Jeg har spist mye mer grønnsaker, salat og renere mat (mindre Toro, for eksempel). Jeg har vært sulten til neste måltid, og av og til kjent litt sult når jeg har lagt meg, men fint fått sove. Jeg har ikke telt kalorier, men prøvd å fylle på med grønt istedenfor tilbehør ellers. Har i tillegg spist en del avokado for det sunne fettet sin del.

Det jeg vet jeg kunne være flinkere til er å drikke vann. Mye av denne vekta er kanskje væske? Jeg føler ikke jeg drikker noe mindre enn jeg har gjort før, men burde jeg prøve å drikke MER enn før?

Jeg vil jo ikke gå ned for fort, dersom det er noe som heter det.... Men samtidig føler jeg ikke at denne uka har vært noe vanskelig matmessig, jeg har ikke sultet på noe vis. Bør jeg prøve å spise mer?

Har gått fra 119 til 116 kilo på fire dager....

Anonymkode: 17472...f83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er væske i starten. Drikk 1.5-2l vann daglig.

Anonymkode: a830a...77a

• Liker 5
Skrevet

Går alltid fort i starten på grunn av vannvekt, men ikke mist motivasjonen når det går litt tregere 😄

Anonymkode: 7ebd9...1a2

• Liker 6
Skrevet

Helt normalt i starten. Spesielt da også hvis du har gjort store endringer. 

Jeg tenker at så lenge du ikke går fra en ekstrem til en annen er vektnedgangen fin. Da tenker jeg på at du ikke skal sulte deg selv eller føle at du må ligge under så og så mange kalorier hver dag eller bli sykelig opptatt av trening for å gjøre opp for matinntaket osv. Heldigvis virker det som du ikke er der så det er fint! 

Litt sult blir det jo uansett. Det e rjo helt normalt men ofte uvandt for oss som kanskje har spist for mye over lange perioder. 

Veldig fint at du spiser mye grønt i vært fall. Er vell den beste erstatningen du kan velge ❤️

Bli vandt til å drikke mer vann. For meg hjalp det mye å kutte i alt av brus/søte drikker selv om de var kalorifri. For jeg fikk alltid lyst på noe godt når jeg drakk brus. Jeg drakk ikke så mye brus før men drikker det nå bare i helgene og ikke fordi jeg prøver veldig hardt å være sunn men bare fordi det ikke frister like mye lengre og det trigger ofte søtsug osv for meg. 

Anonymkode: 966db...a83

• Liker 1
Skrevet

Dette er helt normal vektnedgang i starten, særlig når startvekten var såpass høy. Bare fortsett med de gode vanene. Ikke mist motivasjonen dersom nedgangen stagnerer etterhvert. Du har mye du kan endre på etterhvert også:)

Anonymkode: 9c0c7...cfd

• Liker 2
Skrevet

Du har får mange gode råd her som jeg ville ha fulgt. Og pass på å drikke nok vann, det hjelper på vektnedgangen. Mener å ha lest at du skal gange vekten din med 0,3 - eks: 70 kg x 0,3 = 21. Altså 2,1 liter vann. Når jeg er hjemme fyller jeg opp en flaske type camelback, og har ved meg hele tiden. Enklere å se hvor mye en har drukket også drikker jeg mer når det er sugerør. Fyller jeg tre flasker på 0,7 så vet jeg at jeg har fått minimum ihvertfall.

Anonymkode: a1b23...a9f

Skrevet

TS her!

Tusen takk for mange supre svar!

Jeg føler ikke at jeg sulter meg, teller heller ikke kalorier, men sjekker mer på forpakninger osv enn jeg gjorde før. Sånn at jeg kan styre unna for mye av det med mest kalorier. Har oppdaget en del "skjulte" kalorier man ikke tenker over, ihvertfall gjorde ikke jeg det. Men jeg gidder heller ikke spise hvis jeg føler jeg kan vente til neste måltid. Altså, hvis jeg er sulten en time før middag, så tenker jeg mer over om jeg faktisk trenger å spise noe, eller om jeg kan klare meg uten. Det er forskjell på å være sulten og å være skjelven av lavt blodsukker!

Jeg skal prøve å bli bevisst på å drikke litt mer vann (men jeg tror ikke jeg klarer 3,5 liter, som det blir hvis jeg skal gange det med 0,3 ;) ). Alle monner drar vel, og man klarer ikke snu alt på en gang! Sukkerfri brus har jeg beholdt, det er det jeg unner meg. Men jeg merker ingen ulemper med søtsug selv om jeg drikker det, så da lar jeg meg selv få lov til det foreløpig!

Jeg er klar over at det er mye kalorier i avokado, så når jeg sier at jeg spiser "en del" av det, så betyr det kanskje en halv til en hel maks, pr dag. Kan også slenge noen oliven oppå salaten.

Den største endringen jeg har gjort er nok å spise mer grønt. Jeg er mye mer glad i rå grønnsaker enn i kokte eller stekte, så det har gått en del i diverse salater og gulrotstaver. Har i snitt hatt minst halve tallerkenen med grønt disse siste ukene, og det er klart det sikkert utgjør en forskjell! I tillegg til at det er snop bare på lørdag, og da ikke i de samme mengdene - og muligens bittelitt potetgull på fredag, men det er først ETTER en skål med gulrot og dip sånn at man ikke orker like mye.

Føler jeg er på en vei som jeg kan klare å holde meg på. Jeg er klar over at det kan bli sprekker, og jeg har lovet meg selv at jeg ikke skal synes det er fullstendig krise om vi må ty til en ferdigpizza en sjelden gang, men at hovedtrekkene er i ferd med å bli positive føler jeg meg ganske sikker på!

Tusen takk for alle fine tips!

Skrevet

Tråden er ryddet for diskusjon rundt daglig matinntak under 1200 kcal.

Perelandra, mod. 

Skrevet (endret)

Ikke noe problem å gå raskt ned i starten det er helt normalt. Men etterhvert når det blir - 10,-20,-30kg på veldig kort tid kan man få mye slapp og overflødig hud. Bruk tid, dette er en livsendring og kroppen trenger tid til å omstille seg til nye vaner og færre kilo. 

Endret av Ugresset
Livsendring ikke livesending :O
Skrevet
Ugresset skrev (10 minutter siden):

Ikke noe problem å gå raskt ned i starten det er helt normalt. Men etterhvert når det blir - 10,-20,-30kg på veldig kort tid kan man få mye slapp og overflødig hud. Bruk tid, dette er en livsendring og kroppen trenger tid til å omstille seg til nye vaner og færre kilo. 

TS her.

Jeg er helt enig, jeg synes bare det blir for dumt på en måte å skulle dytte i seg mer enn man føler behov for i starten, istedenfor å ta det som nå når det er uproblematisk foreløpig.... Men jeg kan kanskje ikke nok om dette....

Jeg teller som sagt ikke kalorier, men prøver å ta bevisste valg og dytte på mer grønt enn jeg har gjort før, samt unngå sjokolade og potetgull. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Helt normalt i starten. Spesielt da også hvis du har gjort store endringer. 

Jeg tenker at så lenge du ikke går fra en ekstrem til en annen er vektnedgangen fin. Da tenker jeg på at du ikke skal sulte deg selv eller føle at du må ligge under så og så mange kalorier hver dag eller bli sykelig opptatt av trening for å gjøre opp for matinntaket osv. Heldigvis virker det som du ikke er der så det er fint! 

Litt sult blir det jo uansett. Det e rjo helt normalt men ofte uvandt for oss som kanskje har spist for mye over lange perioder. 

Veldig fint at du spiser mye grønt i vært fall. Er vell den beste erstatningen du kan velge ❤️

Bli vandt til å drikke mer vann. For meg hjalp det mye å kutte i alt av brus/søte drikker selv om de var kalorifri. For jeg fikk alltid lyst på noe godt når jeg drakk brus. Jeg drakk ikke så mye brus før men drikker det nå bare i helgene og ikke fordi jeg prøver veldig hardt å være sunn men bare fordi det ikke frister like mye lengre og det trigger ofte søtsug osv for meg. 

Anonymkode: 966db...a83

Samme erfaring her! Elsker pepsi max... Men det er lettere å bare holde meg unna og drikke vann, da blir det ikke så mye annet tull.

Anonymkode: c3cf2...b17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...