Gå til innhold

🤓Vil lære meg sykepleie pensum på egenhånd i sommer - hvordan lese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har mye som skjer i livet mitt til neste år. Skal skrive en bachelor i økonomi og ledelse, men også starte på første året i sykepleien. Jeg oppfyller kravene så jeg vet jeg kommer inn allerede. Siden jeg kun mangler et år av øk.ad tenker jeg det er lurest å fullføre. Angående sykepleie er jeg trygg her også. Har jobbet på sykehjem i to år så har blitt ganske godt vant til stell, sterke meninger og travle dager. 

Vil sette meg inn i sykepleien i sommer. Hører alle trekker fram anatomi. Er det den som er vanskeligst? Skal skaffe meg MedEasy og har lest om emnene vi skal ha første året.

Hvordan kan jeg komme langt på egenhånd? Litt detaljert pensum er jeg ute etter. 

Ellers noen tips og råd til neste år?

Anonymkode: 4ae7e...ca6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen hjelp å få? Ts

Anonymkode: 4ae7e...ca6

Skrevet

Sykepleiestudiet er et ganske tøft og krevende studie, slik at du burde vie din fulle oppmerksomhet til studiet når du først starter. Så hvis du tenker å ta to studier parallelt, vil jeg ikke anbefale det. 

Når det er sakt så er det selvsakt anatomien i første omgang som vil være fornuftig å sette seg inn i. Denne må du mestre godt når du skal studere sykdomslære, mikrobiologi osv. Til å begynne med vil jeg faktisk aller helst startet med å lese etikken, sett deg inn i de ulike teoretikerne og forstå selve sykepleiefaget. Bøkene grunnleggende sykepleie del 1-2-3 er utrulig bra bøker, leser dem fortsatt flere år etter endt utdanning. På lik linje som jeg ofte tar opp anatomi og sykdomslærebøkene🙊

Skrevet

Gå inn på pensum lista til en høy skole, skaff deg bøkene om fysiologi og anatomi først, de må du lese før du begynner på patologi bøkene(sykdomslære) så må du lese generell sykepleie, og Spl 2 og 3. farmakologi 1 og 2, og lære deg medikament regning som skal være uten feil for å bestå. Så må du lese etikk bøkene og Spl teorier.. og sikkert et drøss mer.. lykke til 

Skrevet

Det er lettere å få inn kunnskapen når det er lystbetont. Få med jentegjengen, sett frem pizza og en bolle chips, og spill sykepleierspillet. 😃

https://www.sykepleierspillet.no

Anonymkode: 00449...04c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er ikke sykepleier, men kan mye om læring på høyskolenivå. I anatomifaget opplever mange at det kreves mye pugg. Da kan en app med anatomiquizer, som Anatomi (norsk) være til god hjelp.

Ellers er det medikanmentregning som for mange er den store bøygen, men har du studert økonomi har du forhåpentligvis brukbar forståelse av matematikk.

Endret av ashera
Skrevet

Hei

Heier på deg. Ville absolutt begynt selv om du må kombinere to utdanninger. Lag deg en plan B. Blir det for tøft, kan du melde deg av eksamen og ta den senere. Evt ta opp igjen eksamen for å forbedre karakter. Så der finnes løsninger. Reglene rundt dette er du sikkert kjent med. 

Tenker det er lurt å begynne med anatomi og evt grunnleggende sykepleie. Anatomi er mye pugg. Lurt med tankekart og tegneblokk.  Ta kontakt med den skolen du skal søke på og spør om pensum i første og evt andre semesteret. Du kan sikkert få tak i bøkene på bokhandelen på høgskolen/universitetet. All pensum senere enn første semester ville jeg egentlig ikke tenkt så mye på. 

Du jobber som assistent. Kan du spørre om du kan få skygge en sykepleier en dag. Morgen til lunsj. Må være en som er interessert i å ta deg under vingen og forklare litt mer ifht observasjoner? 

Lykke til

Anonymkode: 980e3...0bd

Skrevet

Jeg satte meg inn i det forrige helg. Relativt kjapt gjort, da kan du også låne bøkene. 

Skaff deg en pensumliste, de er ofte klare før sommeren. 

Anonymkode: c0c79...65c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg satte meg inn i det forrige helg. Relativt kjapt gjort, da kan du også låne bøkene. 

Skaff deg en pensumliste, de er ofte klare før sommeren. 

Anonymkode: c0c79...65c

Du lærte seg pensumet på en helg?

Anonymkode: a5ecf...ba2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...