Gå til innhold

Hva går jeg med på kontoret for å ikke se ut som en traust småbarnsmor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har klart å presse ut to barn og er nå klar til å komme tilbake på kontoret – i kommunen. Jeg har ikke lyst til å være en grå, traust mus, men jeg trenger heller ikke være et fyrverkeri av en dame heller. På kontoret mitt er halvparten 20-30 år og halvparten 40-60. Jeg er midt mellom, og vil helst ikke se ut som jeg prøver for hardt, men har heller ikke lyst til å kapitulere til tunika og tights. På kontoret mitt går man i alt fra dressbukse og fin genser, fin bukse og hettegenser, kjole og blazer. Litt av alt, og man kan kanskje kalle det for business casual, med enkelte innslag av veldig casual. Kan dere hjelpe meg nå når jeg skal komme tilbake som nybakt tobarnsmor midt i trettiårene?

Anonymkode: 74961...fba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. En start er kanskje å ikke identifisere deg som «tobarnsmor». Jeg har også to barn, men på jobb er jeg «dyktig», «initiativrik», etc. 

 

Anonymkode: 3613d...961

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, som påpekt over er du ikke «mor» til noe som helst på kontoret. Du er ansatt, kollega, fagansvarlig, hjelpsom eller sur - men du er verken strikker, mor, skigåer eller religiøs. Alt det der er fritid.

 Ut fra antrekkene du beskriver jobber du i et standard kontorlandskap, trolig innen økonomi eller service. Da er svaret bukse, men ikke dongeri og genser, gjerne med en skjorte under (eller bluse, for all del, men plagget skjorte er mye mer behagelig), alternativt nevnte bukse med en topp og cardigan. Du bør aldri, noensinne, ta på deg skjørt, kjole, tunika, joggebukse, tights, hettegenser(!), sykkeltights, våtdrakt eller annet av snodig og upassende art. Liker du ikke bestemme antrekk daglig? Kjøp en casual dressbukse og en blazer. Ha de på hver dag. 

Jobber du innen mer praktiske yrker (teknisk, barnehage, skole) er svaret dongeri og genser. Noe som tåler bruken en slik jobb medfører. 

I min jobb går absolutt alle i dongeri og genser eller t-skjorte. Bortsett fra hun i resepsjonen, som kler seg i det merkeligste. Her en sommer hadde hun på seg en topp som gjorde at hun så naken ut når hun satt, hadde nakne tær og kort skjørt. Ikke kle deg som henne. Folk trodde trolig vi hadde begynt med prostitusjon. :ler: Er det 30 grader ute? Ha på deg bukse og genser likevel.

Anonymkode: 7ec65...0e7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindex har mange fine dressbukser som ser litt casual ut, uten å være veldig pynta. Jeg liker å gå med disse, i tillegg til en fin skjorte med en nøytral genser over. Og et par loafers. Da ser jeg sånn passe ut, ikke for business og ikke for casual :)

Og - noe jeg egentlig synes er mye viktigere enn klær for min egen del - bruk litt ekstra tid på hår og sminke/hudpleie. Det er der jeg ofte synes småbarnsmødre feiler (jeg er en selv altså). Håret er tørt og ikke klipt på tre år, og huden er grå, tørr og gusten. Da hjelper det liksom ikke hvor pent man går kledd synes jeg. 

Anonymkode: d79cf...45b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du bør aldri, noensinne, ta på deg skjørt, kjole,

Hva i alle dager er feil med skjørt eller kjoler?  Man går jo ikke i miniskjørt eller paljett-kjole på jobb uansett. 

Anonymkode: 645c1...17c

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva i alle dager er feil med skjørt eller kjoler?  Man går jo ikke i miniskjørt eller paljett-kjole på jobb uansett. 

Anonymkode: 645c1...17c

Enig, det finnes jo mange fine, enkle kjoler. Kjenner flere advokater som går med kjole på jobb. Men det er jo selvsagt ikke flagrende gevanter de går i.

Anonymkode: d79cf...45b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shit, er ikke kjole innafor?😬 Nå går riktignok kontorkollegene mine i dongegibukse eller håndverkerbukse(!), så har liksom ikke tenkt at kjole/skjørt var slaskete.

Anonymkode: 03d3e...e10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette virkelig et problem? Gå med normale klær. Er ingen som kommer til å drepe deg for det.

Anonymkode: abb4b...188

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Shit, er ikke kjole innafor?😬 Nå går riktignok kontorkollegene mine i dongegibukse eller håndverkerbukse(!), så har liksom ikke tenkt at kjole/skjørt var slaskete.

Anonymkode: 03d3e...e10

Kjole er ikke slaskete. Er bare sånn kg-vrangforestilling. 

Anonymkode: 6924e...f60

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i noe du trives i som får deg til å føle deg fin. For meg er det en midi-kjole og ullstrømpebukse og en litt chunky cardigan på vinteren. Andre trives i andre ting. Noen her nevner dressbukse og blazer, i mine øyne er det en stil jeg ikke  liker i det hele tatt, men andre digger det. Vi er forskjellige. 

Jeg er litt enig med de som sier at det nok har mest med at man bør legge litt energi i hår og egenpleie. Ikke sette opp håret i en praktisk, bustete tust (skyldig!) og få nok søvn og drikke nok vann og bruke litt sminke hvis man vil. Ikke møt på jobb med yoghurt på klærne (også skyldig!).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker gjerne jeans på kontoret, eller skinn, stoffbukser, skjørt, kjole - whatever liksom, men jeg steller meg på håret, passer påa t vippene har farge så jeg ikke ser død ut og thats it.. Jeg har gjerne joggis til kjole også så selvsikker er jeg liksom :P kle deg i det du føler er pent og komfortabelt, ikke la andre styre hva du skal ta på deg (bortsett fra shorts eller joggis eller miniskjørt liksom) - føler du deg fresh og klar er det ikke noe andre som tenker over hva du har på deg.. 

Endret av Carrot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjole er ikke slaskete. Er bare sånn kg-vrangforestilling. 

Anonymkode: 6924e...f60

Enig, men strengt tatt de fleste kjolene man ser folk poste bilde av her på KG er enten Gudrun Sjøden, skikkelig 50-talls inspirerte kjoler, eller lange bodycon ullkjoler 😅 Ikke akkurat hva man går med på kontoret om man har kleskode

Anonymkode: 0c916...397

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lindex har mange fine dressbukser som ser litt casual ut, uten å være veldig pynta. Jeg liker å gå med disse, i tillegg til en fin skjorte med en nøytral genser over. Og et par loafers. Da ser jeg sånn passe ut, ikke for business og ikke for casual :)

Og - noe jeg egentlig synes er mye viktigere enn klær for min egen del - bruk litt ekstra tid på hår og sminke/hudpleie. Det er der jeg ofte synes småbarnsmødre feiler (jeg er en selv altså). Håret er tørt og ikke klipt på tre år, og huden er grå, tørr og gusten. Da hjelper det liksom ikke hvor pent man går kledd synes jeg. 

Anonymkode: d79cf...45b

Det er vel dette mange ser på som kjerring.

Jeg ville i stedet satset på en business casual garderobe fra litt bedre merker, med mer moderne snitt. Tiger, Filippa K, Marlene Birger og Samsøe, har veldig mye fint. Bare styr unna Marlene Birger mønster, det virker virkelig mot sin hensikt... 

Jeg er veldig glad i etuikjolene til Tiger, men det blir mulig for pyntet? Ellers har jeg flere kroppsnære kjoler i sort, som kan pyntes både opp og ned. Bukser må først og fremst passe kroppsfasong, alt annet blir veldig fort kjerring, og ødelegger helhetsinntrykket. 

Styr unna alt av lange topper, pumps med rund tupp, lange cardigans, skjorter - alt dette er verstingene om man vil prøve å unngå "traust". 

Anonymkode: da14b...9e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel dette mange ser på som kjerring.

Jeg ville i stedet satset på en business casual garderobe fra litt bedre merker, med mer moderne snitt. Tiger, Filippa K, Marlene Birger og Samsøe, har veldig mye fint. Bare styr unna Marlene Birger mønster, det virker virkelig mot sin hensikt... 

Jeg er veldig glad i etuikjolene til Tiger, men det blir mulig for pyntet? Ellers har jeg flere kroppsnære kjoler i sort, som kan pyntes både opp og ned. Bukser må først og fremst passe kroppsfasong, alt annet blir veldig fort kjerring, og ødelegger helhetsinntrykket. 

Styr unna alt av lange topper, pumps med rund tupp, lange cardigans, skjorter - alt dette er verstingene om man vil prøve å unngå "traust". 

Anonymkode: da14b...9e7

Haha, takk liksom? Var det nødvendig å kalle meg kjerring fordi jeg ikke har råd til å handle alle klærne mine hos Filippa K?

Anonymkode: d79cf...45b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, takk liksom? Var det nødvendig å kalle meg kjerring fordi jeg ikke har råd til å handle alle klærne mine hos Filippa K?

Anonymkode: d79cf...45b

Jeg kalte ikke deg kjerring. Mulig du kler stilen utmerket godt. 

Jeg sier at bukser fra Lindex. Skjorter. Og ikke minst genser over skjorter. For de aller, aller fleste, er slikt man vil unngå om man ikke vil i boksen "kjerring". Og det var jo det TS ville ha tips om. 

Anonymkode: da14b...9e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kalte ikke deg kjerring. Mulig du kler stilen utmerket godt. 

Jeg sier at bukser fra Lindex. Skjorter. Og ikke minst genser over skjorter. For de aller, aller fleste, er slikt man vil unngå om man ikke vil i boksen "kjerring". Og det var jo det TS ville ha tips om. 

Anonymkode: da14b...9e7

Det sto ikke noe om kjerring i tråden før du nevnte det, men OK.

Anonymkode: d79cf...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig, men strengt tatt de fleste kjolene man ser folk poste bilde av her på KG er enten Gudrun Sjøden, skikkelig 50-talls inspirerte kjoler, eller lange bodycon ullkjoler 😅 Ikke akkurat hva man går med på kontoret om man har kleskode

Anonymkode: 0c916...397

Er ikke kjoler i 50-tallsstil fine? Eller blir de for voldsomme?

Anonymkode: 03d3e...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er ikke kjoler i 50-tallsstil fine? Eller blir de for voldsomme?

Anonymkode: 03d3e...e10

Blir for voldsomt om man har kleskode på kontoret synes nå jeg. De er fine for seg, men når kleskoden er dress så går man heller for en nøytral etuikjole

Anonymkode: 0c916...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Jeg kan ikke kle meg med det jeg er komfortabel i, for det eneste som passer meg nå er turbukse og ulltrøyene mine. Kroppen min er ikke som før, og jeg må handle hele garderoben på ny. 

Jeg identifiserer meg ikke som mor på jobb, meningen var bare å gi et bilde av hvordan jeg ser ut for tiden. Jeg er jurist, men de jeg jobber med har ulik bakgrunn. 

Jeg setter veldig pris på tips om andre merker enn kjedebutikkene, men jeg synes det er litt overveldende å se på nettsidene deres. Det er veldig mye der, er det noe konkret jeg bør se etter? Jeg føler meg ikke komfortabel i blazer, og foretrekker nok kjole fremfor dressbukse. 

Skal definitivt ta meg en tur til frisøren før jobbstart :) 

Anonymkode: 74961...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...