Gå til innhold

Ta tredje dose til tross for at en er ung&frisk og Omikron er mild?

Jullen

Anbefalte innlegg

Nå har vi fått det endelig bekreftet. Omikron holder seg til øvre luftveier og det er derfor svært liten risiko for alvorlig sykdom. Med eller uten vaksine. FHI har derfor ingen klare anbefalninger for voksne mellom 18-45 år Generelt sett vil de fleste tåle denne varianten greit. Men klart en skal ta en individuell vurdering dersom en vet en har underliggende risikofaktorer. Noe også FHI poengterer. 

Så hvorfor skal vanlige sunne og friske mennesker under 45 år egentlig ta denne vaksinen?

https://www.nettavisen.no/okonomi/bor-du-si-ja-til-3-vaksinedose-hvis-du-er-under-45-ar/s/12-95-3424230491

FHI er også skeptiske til coronaserfikat. Fordi det vil gi feil signaler og ingenting som tyder på at det vil hindre Omikron smitte. Kjerkol ønsker coronaserfikat likevel. Med støtte fra HD. Dette vil kunne holde uvaksinerte unna potensiell smitte der stor folkemengder samles og dermed skåne dem. Fair enough. Virker rett og rimelig at de vaksinerte skal føle de får noen fordeler tilbake. Problemet er at vaksinene vi har tatt for å bli dobbelvaksinert, samt booster dosen egentlig er beregnet på Alfa varianten (og virker også godt mot Deltavarianten). Dermed blir en smittet så og si like lett etter vaksinen. Og alvorlig sykdom slipper jo de aller fleste med Omikronen uavhengig av vaksiner.

I tillegg vil det bli slik at det ganske snart etterhvert vil kreves en oppfriskingsdose for å få godkjent coronaserfikat. Og dermed gi karantenefordeler, samt gjøre utenlandsreiser lettere. Dermed blir i teorien alle tidligere ‘fullvaksinerte, nå kun ‘delvaksinerte’, og vil miste rettigheter på lik linje med uvaksinerte.

Mange unge og friske som egentlig ikke hadde tenkt (og trengt) å ta tredje dose, blir dermed presset til å ta den likevel.

Hva tenker dere om dette?

https://www.tv2.no/a/14470407/

P.s Vennligst svar med takt og tone her nå slik at tråden ikke slettes eller stenges🌸

Endret av Jullen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har innlegget mitt vært inne til vurdering hos admin og det ble omsider godkjent☺️

SÅ; er det noen som har noen tanker om tema?🙂

Endret av Jullen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke jobbet i helsevesenet hadde jeg aldri orka å ta 3. dose. Er livredd for å smitte de som er i risikogruppen. Det er vel den eneste grunnen til at jeg har tatt de. 

Er ikke bekymret for min egen del dersom jeg får covid, heller ikke for samboeren, da vi begge er relativt friske og under 30. Møter ikke familien min så ofte, har ikke eldre slektninger som jeg er redd for å smitte. Er stort sett hjemme uansett (med unntak av jobben) og når jeg først  går ut så følger jeg alt av smittevernsregler. Handler det jeg kan på nettet og har aldri besøk. Ingen av oss hjemme har hatt symptomer eller vært smittede ila de to siste årene. 

Dersom man ønsker å ta vaksinen så er det veldig fint at vi har en ganske grei kapasitet til å få ordnet det. Synes det er bra at vi har muligheten, men synes at folk generelt sett uansett skal bruke hodet og la være å reise, gå på store fester og holde avstand uavhengig av vaksinasjonsstatus.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var usikker, men har valgt å ta 3. dose. 

Jeg er i øvre 3-del av 18-44 og Camilla Stoltenberg sa på debatten at hun "ville tatt den". 😄

Og vi vet vel ikke helt enda hva som skjermed delta når vi åpner opp? Hvor godt beskytter Omikron mot Delta?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jeg skal følge FHI sine råd og dermed ikke ta dose 3. Foreløpig tyder alt på at omikron er mild og for fremtidig immunitet vil det egentlig bare være gunstig å bli smittet av denne typen. Men kommer fortsatt til å leve mitt eremitt liv og oppfordre mine bekjente på 45+ om å ta 3 dose.

Om politikerne nå skulle velge å innføre coronapass ala Tyskland, til tross for FHI sine råd, så vil nok min tillitt til myndighetene bli kraftig redusert.

Men tiden får vise. Kanskje endrer jeg mening og tar 3 dose dersom ting skulle utvikle seg i en veldig negativ retning.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i det du skriver.

Slik det er nå, blir det en evighetssirkel basert på "vi kan ikke se bort ifra" prinsippet. Fordi om sannsynligheten for at noe ille skal skje, er liten. 

Det er grenser for hvor lenge land kan styre etter "føre var"- prinsippet. Og grensen for hvor lenge befolkningen, bedrifter og næringsliv er villige til å være lojale, nærmer seg for hver dag som går.

Jeg er over 45 år, og kommer til å se det an frem mot nærmere tidspunktet for når mitt koronapass såkalt "utgår". Ser ikke bort i fra at denne grensen endres utpå våren, og dermed også behovet for å ta en 3. dose.

Den eneste grunnen til at jeg anbefaler sønnene mine å ta 3. dose, er i forhold til reglene for karantene, og hva det betyr for de selv og arbeidsplassen om de eller noen annen på jobb blir smittet. Men disse reglene endres jo og hele tiden.

Jeg tror at så lenge man oppfører seg etter prinsippet om avstand, vask hender og unngå store folkemengder, så er sjansen stor for å unngå smitte. Og om man blir smittet, så er ikke det kanskje likså greit. Så er man ferdig med det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok dose 3 fordi jeg jobber i helsevesenet og fordi jeg er i risikogruppen og dermed er bekymret for å bli sykere enn de som er friske fra før...Hadde det ikke vært for dette tror jeg ikke jeg hadde tatt den, faktisk...Men jeg har også lest at 3 doser gir veldig god beskyttelse mot alvorlig sykdom. Det er mulig at også 2 doser gjør det? Men hva om man er uheldig og blir veldig dårlig likevel? Det er mye man kan sette spørsmål ved og det er skummelt å råde andre når vi ikke vet med sikkerhet...Men om det er slik at denne virusvarianten ikke er farlig for friske, oppegående mennesker, skulle det ikke være nødvendig med dose 3.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...