Gå til innhold

Nei, jeg har ikke Asperger. Men jeg skjønner ingen ting av dette!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått ny jobb.

De siste månedene har jeg opplevd en del rare kommentarer jeg ikke forstår, som ikke gir mening. Disse kommentarene er knyttet til en annen ansatt på jobb, og de dukket opp før jeg fikk snakket noe særlig med vedkommende.

Noen av kommentarene gir ingen mening, og kollegaene mine nevner «Per» unormalt ofte, og i et litt rart tonefall. Typ: «Har du spurt Per, da?», «Hva tror du at Per mener om dette?», etc, etc, etc.

Dersom vi tilfeldigvis tar samme heis og en kollega tusler inn, kan det komme kommentarer som: «Her står dere to, ja. Det så jammen hyggelig ut!». 

På et tidspunkt snakket jeg med en av de andre ansatte, og nevnte kjæresten min i i en bisetning. Da sa hun: «Har DU kjæreste?», og nærmest snublet ut av kontoret mitt.

Ingenting av dette hadde vært påfallende hver for seg, men når jeg ser det i sammenheng fremstår det som veldig rart.

Vedkommende har et veldig nervøst kroppsspråk i nærheten av meg. Han har veldig høye skuldre, og et tydelig ønske om å unngå meg. Hvis jeg spør om noe som er viktig og som haster, kan han si at han har dårlig tid og at han må gå. Så går han rett til kantina, setter seg ned med en kaffekopp og leser i avisa.

Andre ganger er han hyggelig på en veldig intens måte. Han veksler veldig mellom disse to modusene, og det virker ikke som han har noen mellomting.

I nærheten av andre oppfører han seg på en helt normal måte. Det begynte en annen kvinnelig ansatt på samme tid som meg, og henne kommuniserer han også helt greit med.

Forsøkte å prate med ham, og spørre om alt var i orden eller om jeg hadde sagt noe som var feil overfor han. Men det hjalp ikke, han sa bare «neida» og begynte å prate om noe annet.

Jeg er hundre prosent sikker på at «Per» ikke er forelsket i meg eller noe slikt. Men han har et stort ubehag når jeg er i nærheten, og det er kjempevondt å se på. Spesielt når jeg ikke vet årsaken, eller hva jeg skal gjøre med dette. 😓

De første ukene i ny jobb hadde jeg ikke så mye kapasitet til å tenke på hvordan jeg fremsto, pga. krevende hendelser i privatlivet mitt. Jeg husker at «Per» var en av de kollegaene jeg umiddelbart likte, men at jeg synes at han virket nervøs. Han møtte ikke blikket mitt, og virket litt anspent. Jeg forsøkte å være hyggelig mot ham, men da ble ting bare enda rarere. Etterhvert begynte de andre å komme med kommentarer.

Kan han ha oppfattet vennligheten min som romantisk eller seksuell interesse, og fortalt om dette til de andre?

Jeg vrir hodet mitt her, men blir ikke klok på hva som skjer! 🤷🏼‍♀️

Er åpen for forslag til hvordan jeg bør håndtere dette.

Anonymkode: 84880...c9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I alle dager. Tror du har blitt paranoid og ser ting som ikke fins 

Anonymkode: 5beb9...c8d

• Liker 13
Skrevet

Voldsomt til analysering. Har du lyst at han skal være forelsket i deg? Virker litt sånn av innlegget ditt 😊

Anonymkode: 5b6a7...6af

• Liker 11
Skrevet

Kanskje Per har Asperger's. 

Neida. 

Kanskje du tolker litt mye? 

• Liker 4
Skrevet

Han høres ut som meg, jeg har angst. Min sosiale angst er personavhengig. Jeg har brukt lang tid på å tøre å være meg selv rundt mine kolleger, og jeg må "vende meg til" nye folk hver gang de begynner. Noen klikker det med umiddelbart, andre ikke. Kan det være noe sånt?

Anonymkode: f0cc5...262

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er helt åpenlyst. 

Per har løyet på seg at dere har hatt sex.  Derfor ble den ene kollegaen overrasket over at du har kjæreste. Per er livredd for at sannheten skal komme frem og oppfører seg rart.

Anonymkode: 7fccc...be3

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har fått ny jobb.

De siste månedene har jeg opplevd en del rare kommentarer jeg ikke forstår, som ikke gir mening. Disse kommentarene er knyttet til en annen ansatt på jobb, og de dukket opp før jeg fikk snakket noe særlig med vedkommende.

Noen av kommentarene gir ingen mening, og kollegaene mine nevner «Per» unormalt ofte, og i et litt rart tonefall. Typ: «Har du spurt Per, da?», «Hva tror du at Per mener om dette?», etc, etc, etc.

Dersom vi tilfeldigvis tar samme heis og en kollega tusler inn, kan det komme kommentarer som: «Her står dere to, ja. Det så jammen hyggelig ut!». 

På et tidspunkt snakket jeg med en av de andre ansatte, og nevnte kjæresten min i i en bisetning. Da sa hun: «Har DU kjæreste?», og nærmest snublet ut av kontoret mitt.

Ingenting av dette hadde vært påfallende hver for seg, men når jeg ser det i sammenheng fremstår det som veldig rart.

Vedkommende har et veldig nervøst kroppsspråk i nærheten av meg. Han har veldig høye skuldre, og et tydelig ønske om å unngå meg. Hvis jeg spør om noe som er viktig og som haster, kan han si at han har dårlig tid og at han må gå. Så går han rett til kantina, setter seg ned med en kaffekopp og leser i avisa.

Andre ganger er han hyggelig på en veldig intens måte. Han veksler veldig mellom disse to modusene, og det virker ikke som han har noen mellomting.

I nærheten av andre oppfører han seg på en helt normal måte. Det begynte en annen kvinnelig ansatt på samme tid som meg, og henne kommuniserer han også helt greit med.

Forsøkte å prate med ham, og spørre om alt var i orden eller om jeg hadde sagt noe som var feil overfor han. Men det hjalp ikke, han sa bare «neida» og begynte å prate om noe annet.

Jeg er hundre prosent sikker på at «Per» ikke er forelsket i meg eller noe slikt. Men han har et stort ubehag når jeg er i nærheten, og det er kjempevondt å se på. Spesielt når jeg ikke vet årsaken, eller hva jeg skal gjøre med dette. 😓

De første ukene i ny jobb hadde jeg ikke så mye kapasitet til å tenke på hvordan jeg fremsto, pga. krevende hendelser i privatlivet mitt. Jeg husker at «Per» var en av de kollegaene jeg umiddelbart likte, men at jeg synes at han virket nervøs. Han møtte ikke blikket mitt, og virket litt anspent. Jeg forsøkte å være hyggelig mot ham, men da ble ting bare enda rarere. Etterhvert begynte de andre å komme med kommentarer.

Kan han ha oppfattet vennligheten min som romantisk eller seksuell interesse, og fortalt om dette til de andre?

Jeg vrir hodet mitt her, men blir ikke klok på hva som skjer! 🤷🏼‍♀️

Er åpen for forslag til hvordan jeg bør håndtere dette.

Det er antagelig noen som har gjort Per flau sagt at han må være litt frampå med hun nye eller noe. Det du kan gjøre er å få kjæresten din til å komme med noe eller hente deg eller bringe deg så gir du han et ordentlig farvellkyss selvfølgelig så alle ser det. Da blir du ikke så farlig for Per.

Det er selvfølgelig ikke sikkert dette passer, kanskje du kan ha bildet av kjæresten på pc eller på pulten om det er kontorjobb.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I alle dager. Tror du har blitt paranoid og ser ting som ikke fins 

Anonymkode: 5beb9...c8d

Er åpen for den! Men mye av dette handler om kroppsspråk og mimikk, og det er veldig mange detaljer jeg ikke forklarer her. 

Det kan absolutt være at jeg overanalyserer eller er litt paranoid, har en angstlidelse som ofte fører til at jeg overanalyserer. Men har aldri opplevd noe slik før.

Vil også legge til at jeg ikke tror at noen vil meg noe vondt, det virker bare som om det har skjedd en eller annen misforståelse jeg ikke får grep om. Det er veldig, veldig ubehagelig.

• Liker 1
Skrevet
Flintis skrev (5 timer siden):

Det er antagelig noen som har gjort Per flau sagt at han må være litt frampå med hun nye eller noe. Det du kan gjøre er å få kjæresten din til å komme med noe eller hente deg eller bringe deg så gir du han et ordentlig farvellkyss selvfølgelig så alle ser det. Da blir du ikke så farlig for Per.

Det er selvfølgelig ikke sikkert dette passer, kanskje du kan ha bildet av kjæresten på pc eller på pulten om det er kontorjobb.

Hehe, det kunne vært en forklaring. Men jeg tror ikke det, er ganske sikker på at han også har en partner.

Det er også en ganske stor arbeidsplass, og det er nye mennesker hele tiden. Derfor gir dette ingen mening.

Jeg må ha tråkket i salaten og sagt noe som er helt krise, tror jeg. Men det er rart at jeg ikke kan huske det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er helt åpenlyst. 

Per har løyet på seg at dere har hatt sex.  Derfor ble den ene kollegaen overrasket over at du har kjæreste. Per er livredd for at sannheten skal komme frem og oppfører seg rart.

Anonymkode: 7fccc...be3

Hahaha, hvorfor skulle han det?

Jeg er ikke spesielt attraktiv i utgangspunktet, og de første ukene på jobb måtte jeg deale med noe som var vanskelig i privatlivet mitt. Jeg hadde skyhøyt stressnivå. Klarte ikke å holde fokus på noen ting, og hadde ikke tid til å sminke meg eller lignende. 

Tenker at jeg i denne perioden (som var litt kaotisk), kan ha sagt noe til Per som kan ha blitt oppfattet helt feil. Men jeg skjønner ikke hva. I tillegg virker Per som en grei fyr, ikke typen til å sladre eller fremstille andre i et dårlig lys. Så dette gir ikke mening for meg.

Skrevet

Høres muligens ut som han enten er litt betatt av deg, eller at han missliker deg (viss han prøver å unngå deg).

Eventuelt bitter for at du allerede har en kjæreste, og ønsker å ta litt avstand fra deg.

Er egentlig umulig å si da jeg ikke kan se kroppspråket, samtalene, situasjonene dere er i, høre hva andre ansatte sier osv.

Anonymkode: fa2db...c28

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres muligens ut som han enten er litt betatt av deg, eller at han missliker deg (viss han prøver å unngå deg).

Eventuelt bitter for at du allerede har en kjæreste, og ønsker å ta litt avstand fra deg.

Er egentlig umulig å si da jeg ikke kan se kroppspråket, samtalene, situasjonene dere er i, høre hva andre ansatte sier osv.

Anonymkode: fa2db...c28

Det er ganske åpenbart at han misliker meg, og det er helt greit. Man kan jo ikke like alle. Sånn er det jo på enhver arbeidsplass, eller i enhver setting med mange mennesker samlet. Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være en big deal, eller hvorfor andre skal legge seg oppi det. 🤷🏼‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hehe, det kunne vært en forklaring. Men jeg tror ikke det, er ganske sikker på at han også har en partner.

Det er også en ganske stor arbeidsplass, og det er nye mennesker hele tiden. Derfor gir dette ingen mening.

Jeg må ha tråkket i salaten og sagt noe som er helt krise, tror jeg. Men det er rart at jeg ikke kan huske det.

Det er vel det med avsender og mottaker da. Det du har ment har kommet litt skakt ut og blitt tatt helt feil.

Det må vel til en medarbeider samtale med deres leder og Per for å klare opp dette.

Skrevet

Voldsomt til analysering. Har du lyst at han skal være forelsket i deg? Virker litt sånn av innlegget ditt 😊

Anonymkode: 5b6a7...6af

Hehe, nei. Jeg vil at det skal slutte å være rar stemning.

Jeg er lykkelig med kjæresten min, har flyttet halve landet rundt for å være nærmere ham. Derfor ny jobb ;)  Vi er også på boligjakt, og kjæresten min har et veldig sterkt ønske om at vi skal stifte egen familie. Så alt er veldig bra, egentlig.

Skrevet
Flintis skrev (2 minutter siden):

Det er vel det med avsender og mottaker da. Det du har ment har kommet litt skakt ut og blitt tatt helt feil.

Det må vel til en medarbeider samtale med deres leder og Per for å klare opp dette.

Tenker at dette må være forklaringen, det er bare ekkelt å ikke få det oppklart. Og jeg vil ikke at det skal bli en sak på ledernivå.

Jeg har ikke noe langt tidsperspektiv i denne jobben, så jeg kan sikkert bare late som ingenting. Har jo pratet med Per, og gitt ham mulighet til å si ifra. 

Føler meg ikke mobbet eller noe slikt, alle er egentlig greie mot meg. Det er bare en veldig ekkel følelse, dette her. 

Skrevet

Han høres ut som meg, jeg har angst. Min sosiale angst er personavhengig. Jeg har brukt lang tid på å tøre å være meg selv rundt mine kolleger, og jeg må "vende meg til" nye folk hver gang de begynner. Noen klikker det med umiddelbart, andre ikke. Kan det være noe sånt?

Anonymkode: f0cc5...262

Takk for innspill! Nei, det virker ikke som om han sliter med noe sånt. Jeg sliter med angst selv, tror at det er derfor dette blir litt slitsomt for meg.

Skrevet

Er det gutta boys som blir oppjaga over at du har kjæreste? Da har gutta gjengen snakka om deg og per. At du er vennlig og sikkert liker per.⁰

Kansje han vil ha kjæreste, og de andre vet det. Virker som de andre tenker at siden du er vennlig så liker du per. Neste gang noen begynner med det per greiene, spør du. "Vet litt. Hva mener du egentlig nå?"

Dette er nok bare gutta på jobb som finner underholdning.

Anonymkode: 731b1...7b2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2022 den 7.41):

Er det gutta boys som blir oppjaga over at du har kjæreste? Da har gutta gjengen snakka om deg og per. At du er vennlig og sikkert liker per.⁰

Kansje han vil ha kjæreste, og de andre vet det. Virker som de andre tenker at siden du er vennlig så liker du per. Neste gang noen begynner med det per greiene, spør du. "Vet litt. Hva mener du egentlig nå?"

Dette er nok bare gutta på jobb som finner underholdning.

Anonymkode: 731b1...7b2

Dette kunne ha gitt mening, men jeg er ganske sikker på at Per har kjæreste.

Tror heller ikke at han har noen slik interesse for meg, da ville jeg ha plukket det opp. Det virker mest som om han føler et sterkt ubehag i nærheten av meg, og tidvis forsøker å være grei. Og da er han intenst hyggelig.

Veldig rart!

Skrevet

nei nå blev jeg meget perpleks

Anonymkode: b7999...262

Skrevet

Kunne du ikke bare konsentrere deg om å gjøre jobben din, ts? La resten være. 

Anonymkode: 2904d...b96

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...