Gå til innhold

Samboer skjulte at han var vaksinert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg skal si, men samboeren min vet at jeg var bekymret for bivirkninger til vaksinen. Han sa at han drøyde meg å vaksinere seg for å være grei med meg. Han kunne tatt vaksinen tidligst i sommer. Jeg ba han gi meg beskjed dersom han skulle gjøre det, eller hadde gjort det. Han lovet meg å gjøre det. Jeg ville jo vite det i tilfelle han fikk noen bivirkninger feks! Jeg var ganske følsom og hormonell altså. 

Det viste seg i går at han vaksinerte seg i november. Jeg synes det er ganske latterlig at han ikke har fortalt det til meg. Han har med vilje gått og holdt det skjult for meg, redd for krangel, sier han. Skylder på at han er konfliktsky. 

Jeg bryr meg ikke så mye om at han har tatt vaksinen nå, men dette er en prinsippsak. Kjenner det er ekkelt og ubehagelig at han har skjult dette for meg. Nevnte for han at dersom han mente at dette var noe å skjule, da kan han jo holde tilbake noe for meg, som er viktigere. 

Anonymkode: 76cc3...cb7

• Liker 5
Skrevet

Lurer på når han kommer til å avsløre at han tar nr 2 også? 🤔

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vet ikke helt hva jeg skal si, men samboeren min vet at jeg var bekymret for bivirkninger til vaksinen. Han sa at han drøyde meg å vaksinere seg for å være grei med meg. Han kunne tatt vaksinen tidligst i sommer. Jeg ba han gi meg beskjed dersom han skulle gjøre det, eller hadde gjort det. Han lovet meg å gjøre det. Jeg ville jo vite det i tilfelle han fikk noen bivirkninger feks! Jeg var ganske følsom og hormonell altså. 

Det viste seg i går at han vaksinerte seg i november. Jeg synes det er ganske latterlig at han ikke har fortalt det til meg. Han har med vilje gått og holdt det skjult for meg, redd for krangel, sier han. Skylder på at han er konfliktsky. 

Jeg bryr meg ikke så mye om at han har tatt vaksinen nå, men dette er en prinsippsak. Kjenner det er ekkelt og ubehagelig at han har skjult dette for meg. Nevnte for han at dersom han mente at dette var noe å skjule, da kan han jo holde tilbake noe for meg, som er viktigere. 

Anonymkode: 76cc3...cb7

Du kan selvfølgelig bestemme over din egen kropp og derfor kan du fint la være å ta vaksinen! Det som ikke er greit, er å forsøke å overføre dine meninger til å gjelde også for andre. Du har tydeligvis gjort en stor greie ut av dette her, og samboeren din ønsker altså likevel (som flesteparten av Norges befolkning) å ta vaksinen! Du virker til å ha såpass sterke meninger om dette, at jeg har full forståelse for at han lot være å fortelle deg dette!

• Liker 30
Skrevet

Nå skriver TS at problemet ikke er at samboeren har tatt vaksinen, men at han har holdt det hemmelig, til tross for løfte om å fortelle om det. Hvorfor henger alle seg da opp i TS sitt forhold til vaksiner, i stedet for å ta opp spørsmålet i HI som vel er om dette kan anses som et alvorlig tillitsbrudd?

• Liker 9
Skrevet

Noe spesielt at han ikke har sagt det. Så ja, hva annet kan han skjule da?

• Liker 1
Skrevet

Han har jo en god grunn for å holde det skjult all den tid du selv sier at du er følsom og hormonell, samt etter min mening oppfører deg irrasjonelt. Så når du nå blir møtt med hvordan din oppførsel påvirker andre, burde du kanskje heller gå litt i deg selv, enn å være irritert på han som har holdt dette skjult for å slippe en krangel basert på en irrasjonell tankegang?

• Liker 20
Skrevet (endret)
Enda en tulling skrev (16 minutter siden):

Nå skriver TS at problemet ikke er at samboeren har tatt vaksinen, men at han har holdt det hemmelig, til tross for løfte om å fortelle om det. Hvorfor henger alle seg da opp i TS sitt forhold til vaksiner, i stedet for å ta opp spørsmålet i HI som vel er om dette kan anses som et alvorlig tillitsbrudd?

Fordi TS fremstår som hun ikke helt ser seg selv. Hun virker til å ha veldig sterke meninger, samtidig som hun ikke reflekterer noe rund det at kjæresten synes det er vanskelig å snakke med henne.

Ønsker hun et mer ærlig forhold blir hun nødt til jobbe med å respektere typen tror jeg. Så derfor tror jeg mange fokuserer på TS i svaret sitt. 

Når alle fokuserer på at TS sin oppførsel er problematisk, så sier det seg selv at de ikke mener kjærestens oppførsel som et tillitsbrudd. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 8
Skrevet
Enda en tulling skrev (18 minutter siden):

Da kan vi i alle fall fastslå at dette ikke er et alvorlig tillitsbrudd. Greit nok at han ideelt burde kunne ga tatt vaksinen og sagt det, men en hvit løgn/unnlatelse om noe som dette er ikke alvorlig tillitsbrudd,

Dersom noe er alvorlig i dette tilfellet er det TS oppførsel som medførte at samboeren ble satt i den situasjonen han ble.

• Liker 12
Skrevet

Veldig spesielt å holde sånt skjult for kjæresten sin i utgangspunktet? Og ts, du er ikke han. Du kan komme med dine meninger rundt det og du bestemmer selvfølgelig fult og helt hva du selv putter i kroppen din og om du velger å ikke ta vaksinen så er det greit det også. Men du kan ikke pålegge han å gjøre det samme og rette seg etter dine valg, selv om dere er hverandres nærmeste.🙄

• Liker 4
Skrevet
Brunello skrev (7 minutter siden):

Da kan vi i alle fall fastslå at dette ikke er et alvorlig tillitsbrudd. Greit nok at han ideelt burde kunne ga tatt vaksinen og sagt det, men en hvit løgn/unnlatelse om noe som dette er ikke alvorlig tillitsbrudd,

Dersom noe er alvorlig i dette tilfellet er det TS oppførsel som medførte at samboeren ble satt i den situasjonen han ble.

Enig!

• Liker 4
Gjest Ringhalelemur
Skrevet

Jeg tenker at jeg forstår at han ikke sa noe, siden du er så redd for bivirkninger. Han ville vel ikke at du skulle gå rundt å bekymre deg for dette? 

Du sier du trengte å vite om det for å følge med på bivirkninger - men det er jo HAN som eventuelt må følge med på de, ikke du. Det må han ta ansvar for. Det er veldig sjelden at man faller om helt uten forvarsel (uansett vaksine eller ei) - og hvis han hadde gjort det kunne du uansett ikke ha gjort annet enn å ringe ambulanse og gi HLR. 

Ja, det var litt dårlig gjort å ikke si noe, når han hadde lovet å gjøre det. Men det høres jo ut som du har vært ganske ekstrem i dine holdninger til dette? Det sier jeg ikke bare fordi du selv ikke vil ta vaksinen (for det er greit), men siden han var redd for at det skulle bli krangel om han sa det, han ventet med å ta vaksinen for å være snill mot deg og du vil passe på at om han får bivirkninger. Det høres ut som litt mer enn å bare være «bekymret», og du sier selv at du var hormonell og følsom på det tidspunktet. 

Det er jo verdt å reflektere over. Hvis man vil at folk skal være ærlig med en, så må man også håndtere det på en fin og respektfull måte selv når folk velger noe annet enn en selv ville gjort. Tenk litt over om du selv inviterer til ærlighet. Det høres jo ikke ut som du ville hatt særlig respekt for hans valg om å vaksinere seg? Og at du i hvert fall ville vært ekstremt redd og bekymret om du visste at han skulle gjøre det? 

Husk at dine bekymringer for vaksinen er først og fremst dine. Det er noe du må håndtere. Jeg synes mannen din har tatt ganske mye hensyn til din (tross alt ganske irrasjonelle) frykt allerede, som ventet et halvt år med å ta vaksinen. 

Gjest Warrior
Skrevet

Jeg skjønner han jeg at han skjulte det, når du var bekymret for bivirkninger. Kanskje han ikke ville gjøre deg bekymret? Det er da ikke stygt gjort det. Det er heller ikke sånn at man må vite om en kjæreste/samboer eller andre har vaksinert seg. Når det skjedde osv. Det er fortsatt lov med privatliv. Så samboeren din har ikke gjort noe galt. Dette bør du bare legge bak deg nå. For din egen del. 

Gjest Pianobar
Skrevet
Enda en tulling skrev (4 timer siden):

Dette handler om PRIVATE helseopplysninger! Det handler ikke om smittsomme kjønnssykdommer eller en genetisk arvelig feil som barna hans med stor sannsynlighet kan få. Det handler om ei VAKSINE og han har ingen meldeplikt på dette. 

Skrevet

Er vel redd det skal bli ein krangel da

• Liker 2
Skrevet
Tøvftta skrev (6 timer siden):

Noe spesielt at han ikke har sagt det. Så ja, hva annet kan han skjule da?

han visste det ville bli krangel som en jo ser det ble tydeligvis, og ja mannfolk unngår en krangel hvis de kan.  Han ville vel sikre seg grønt koronapass hvis alle kompisene har tatt vaksina. Jeg hadde ikke brydd meg. Hans valg hans kropp. Dropp det. Han har gjort det så det er ingen vei tilbake uansett. Du får ikke gjort noe med fortiden. 

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod.

Skrevet
GrønnNellik68 skrev (11 timer siden):

han visste det ville bli krangel som en jo ser det ble tydeligvis, og ja mannfolk unngår en krangel hvis de kan.  Han ville vel sikre seg grønt koronapass hvis alle kompisene har tatt vaksina. Jeg hadde ikke brydd meg. Hans valg hans kropp. Dropp det. Han har gjort det så det er ingen vei tilbake uansett. Du får ikke gjort noe med fortiden. 

Hvis forholdet er så dårlig at mannen er redd for krangel pga vaksine er det ikke særlig liv laga.

Og ja hans kropp er hans valg, at samboer ikke har gjensidig forståelse for valg er rart det og!

• Liker 2
  • Opprett ny...