AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #1 Skrevet 19. januar 2022 Har firmaet som sendte ut fakturaen mulighet til å se hvem som betalte den? Anonymkode: 989b1...9e9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #2 Skrevet 19. januar 2022 Ja, det får de opp. Men, tipper de ikke ser noe særlig over det. Hvorfor lurer du? Anonymkode: 1e749...251
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #3 Skrevet 19. januar 2022 Er kid- nr som forteller hvem betaler er. Anonymkode: b94cb...15a 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #4 Skrevet 19. januar 2022 Selvfølgelig. Anonymkode: 46dcd...8b8
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #5 Skrevet 19. januar 2022 Ja, men har fakturaen KID er sannsynligheten tilnærmet lik null for at de gidder å bruke tid på det. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er kid- nr som forteller hvem betaler er. Anonymkode: b94cb...15a Du kan se hvem som har betalt med KID også, men ingen gidder å gjøre det da enn bare matcher KID mot hverandre i stedet for å lete etter riktig åpen faktura 😊 (I de aller fleste programmer gjør programmet det så ingen bryr seg med mindre faktura ikke er betalt) Anonymkode: e3f81...0c3 1
Frøkenfryd30 Skrevet 19. januar 2022 #6 Skrevet 19. januar 2022 Ja, kan se hvem som betaler, men fint lite utenom det 👍 (Har firma).
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #7 Skrevet 19. januar 2022 Selvfølgelig. Enten via KID- eller f.eks faktura nr. Ellers hadde det blitt vanskelig å ha oversikt over hvem som står bak innbetalte og utestående fakturaer. Anonymkode: 1e8bc...7fc 1
Gjest Blondie65 Skrevet 20. januar 2022 #8 Skrevet 20. januar 2022 Jeg skjønner ikke hva dere mener når dere skriver at betalingsmottaker kan se hvem som har betalt ut fra KID. La oss si at @Frøkenfryd30 mottar en faktura med KID nr 12345 og denne blir betalt av meg. Når jeg betaler den har den fortsatt KID nr 12345. Ut fra kontonr får de vel bare frem de siste 5 sifrene og ikke noe navn på betaler?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #9 Skrevet 20. januar 2022 Blondie65 skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner ikke hva dere mener når dere skriver at betalingsmottaker kan se hvem som har betalt ut fra KID. La oss si at @Frøkenfryd30 mottar en faktura med KID nr 12345 og denne blir betalt av meg. Når jeg betaler den har den fortsatt KID nr 12345. Ut fra kontonr får de vel bare frem de siste 5 sifrene og ikke noe navn på betaler? Det kommer jo som oftest opp navn i nettbank på betalinger og overføringer. Enten navn på bedrift eller person. Anonymkode: eccf6...e54 2
Gjest Blondie65 Skrevet 20. januar 2022 #10 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kommer jo som oftest opp navn i nettbank på betalinger og overføringer. Enten navn på bedrift eller person. Anonymkode: eccf6...e54 Ikke alltid, men ofte. Men det har ingenting med KID å gjøre.
Frøkenfryd30 Skrevet 20. januar 2022 #11 Skrevet 20. januar 2022 (endret) Blondie65 skrev (På 20.1.2022 den 8.10): Jeg skjønner ikke hva dere mener når dere skriver at betalingsmottaker kan se hvem som har betalt ut fra KID. La oss si at @Frøkenfryd30 mottar en faktura med KID nr 12345 og denne blir betalt av meg. Når jeg betaler den har den fortsatt KID nr 12345. Ut fra kontonr får de vel bare frem de siste 5 sifrene og ikke noe navn på betaler? Jeg bruker Klarna i min nettbutikk og når jeg logger inn der kan jeg se om vedkommende har betalt regningen, men jeg ser ikke på min konto at Nina og Truls har betalt, da står det kun "Klarna", siden det jo er de som utbetaler pengene. Men dersom jeg får bestilling utenom nettbutikken og selv oppretter en faktura (da uten KID), så kommer det jo opp navn i nettbanken. Endret 20. januar 2022 av Frøkenfryd30
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #12 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det kommer jo som oftest opp navn i nettbank på betalinger og overføringer. Enten navn på bedrift eller person. Anonymkode: eccf6...e54 Det kommer bare opp OCR i nettbanken på de som har betalt med KID i foreningen jeg er kasserer for. I faktura-systemet blir betalingen koblet mot riktig faktura ut i fra KID-nummeret. Men jeg får ikke vite om medlemmet har betalt selv eller om noen andre har betalt fakturaen med KID. Anonymkode: aa780...06a 1
Mt3 Skrevet 20. januar 2022 #13 Skrevet 20. januar 2022 Om du betaler en annen persons faktura og skriver inn Kid.nr så vil ikke systemet bry seg om å registrere at det er 'ditt navn' som har betalt. 1
Barix Skrevet 20. januar 2022 #14 Skrevet 20. januar 2022 Det er mulig å finne det ut hvis noen virkelig vil det, ved å hente opp innbetalingsbilaget, men hvis betalingen er med KID, blir fakturaen automatisk registrert som betalt, og det vil være mye ekstraarbeid å sjekke hvor betalingen kom fra. Ingen vil gidde å gjøre det. Er betalingen uten KID vil firmaet måtte registrere innbetalingen selv i regnskapet. Da vil de se på bilaget at noen andre enn deg betalte. Men betalinger uten KID er veldig sjelden nå til dags.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #15 Skrevet 20. januar 2022 Betalinger med og uten kid kan ikke nødvendigvis spores tilbake til navn Kun bankkonto og bankene gir ikke ut navn på innehaver av en kontor sånn uten videre. Dette er min erfaring som selvstendig næringsdrivende. Det kan være et helvete å finne frem til en betalers navn på en innbetaling . Anonymkode: 5f83d...6e8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #16 Skrevet 20. januar 2022 Vi kan se hvem som har betalt inn på konto ja, dersom det er nødvendig å vite. Om det ikke er opplyst på selve innbetalingen, ringer vi banken og oppgir kontonummer som er brukt. Vi må kunne spore hvor pengene kommer fra. Hilsen regnskapsfører Anonymkode: 6d59e...3ab
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #17 Skrevet 20. januar 2022 Blondie65 skrev (44 minutter siden): Jeg skjønner ikke hva dere mener når dere skriver at betalingsmottaker kan se hvem som har betalt ut fra KID. La oss si at @Frøkenfryd30 mottar en faktura med KID nr 12345 og denne blir betalt av meg. Når jeg betaler den har den fortsatt KID nr 12345. Ut fra kontonr får de vel bare frem de siste 5 sifrene og ikke noe navn på betaler? Jeg betaler regningene for min mor, jeg bruker KID, men betaler de i hennes navn av papirfaktura. De par gangene jeg måtte få funnet betalt faktura så var det ikke så lett å se at den var betalt av meg. Det stod bre kid nummer og min mors navn og profil hos strømselskapet, og for å se at jeg hadde betalt så måtte jeg snakke med økonomiavdelingen senere på dagen. Var noe lignende hos telenor også en gang. Anonymkode: df4b4...33d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #18 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 23.03): Har firmaet som sendte ut fakturaen mulighet til å se hvem som betalte den? Anonymkode: 989b1...9e9 hvis en bedrift ikke klarer å se hvilke kunder som faktisk har betalt regningene sine (eller ikke betalt) så kan vel ikke bedriften vite hvilke kunder som burde få purringer, eller ikke. Anonymkode: e0fbd...ae4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #19 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): hvis en bedrift ikke klarer å se hvilke kunder som faktisk har betalt regningene sine (eller ikke betalt) så kan vel ikke bedriften vite hvilke kunder som burde få purringer, eller ikke. Anonymkode: e0fbd...ae4 Med Kid-nummer vil fakturaen bli registrert som betalt automatisk uten av man ser hvem som faktisk har betalt. Anonymkode: aa780...06a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #20 Skrevet 22. januar 2022 Man kan fint finne ut hvem som har betalt, selv om man har brukt kid. Du må gå et par ekstra steg for å finne ut av det, bare. Man kan for eksempel gjøre oppslag i Nets om man har tilgang til dette. Anonymkode: ff7ff...37c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå