Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lurt eller ikke? 

Anonymkode: efaea...563

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymkode: 72b1e...437

• Liker 2
Skrevet

Det lureste du kan gjøre ever.

Anonymkode: 4c7f7...6c2

• Liker 2
Skrevet

Jeg leste et sted at «det er vanskelig å bli frisk i det miljøet man ble syk i». Det tenker jeg ofte på.

Jeg ble utbrent, kom tilbake og jobbet to år til på samme arbeidsplass før jeg byttet jobb. Jeg skjønte først etter jobb-byttet at jeg egentlig ikke hadde blitt ordentlig frisk før jeg byttet jobb og kom meg ut av miljøet jeg ble syk i. Det var ikke gamlejobben sin skyld at jeg ble syk, altså - men det var jo der jeg ble utbrent og gamle vaner er vonde og vende. 

Anonymkode: 5a09b...05a

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror det. Jeg prøvde å bytte men innen samme fagfelt. Nå kjenner jeg at jeg antageligvis må gjøre helomvending for plagene vedvarer.

Anonymkode: 1ef13...d84

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg leste et sted at «det er vanskelig å bli frisk i det miljøet man ble syk i». Det tenker jeg ofte på.

Jeg ble utbrent, kom tilbake og jobbet to år til på samme arbeidsplass før jeg byttet jobb. Jeg skjønte først etter jobb-byttet at jeg egentlig ikke hadde blitt ordentlig frisk før jeg byttet jobb og kom meg ut av miljøet jeg ble syk i. Det var ikke gamlejobben sin skyld at jeg ble syk, altså - men det var jo der jeg ble utbrent og gamle vaner er vonde og vende. 

Det har ingen hensikt å fordele skyld. Men at folk blir utbrent på arbeidsplassen er ikke bare et personlig problem, det er et sykdomstegn på arbeidsmiljø. Hvis leder ikke er ops på dette kan flere bli syke eller den som ble utbrent igjen gå på en smell.

• Liker 4
Skrevet

Støtter denne. Jeg var piss lei jobben min. Jeg sluttet ikke helt med det samme da jeg var bekymret for å ikke tjene nok til lån og alle andre utgifter. Er ikke mange full stillinger å finne her jeg bor så føltes tryggere å ha en mindre prosent stilling i jobben jeg var i fram til jeg fant noe annet. Tok heldigvis ikke lang tid, men det var uansett lettere å jobbe der når jeg hadde mye lavere prosent. 

Takket være samboer hoppet jeg også endelig også på drømmen om å starte enkeltpersonforetak, da jeg driver med kunst og tjener ganske greit på det. Hadde nok aldri gjort det hvis jeg ikke hadde slutta i den jobben. 

Gikk til psykolog en stund før jeg sluttet da jeg var helt utbrent og generelt skikkelig negativ til arbeidslivet og redd for at jeg ikke kom til å finne noe annet eller at jeg ikke fortjente bedre. Helt sykt hvilken forskjell det gjorde på psyken å endelig komme seg bort derfra. 

Så ja, jeg sier at det absolutt er lurt. 

Anonymkode: 0b34c...26b

• Liker 3
Skrevet

Ja, definitivt. Bruk den lille energien du har på å søke og selge deg inn i ny jobb. Men - sørg for å ikke gå fra vondt til verre, og søk en jobb du ønsker deg - ikke bare en «fluktjobb». Den smellen har jeg gått på selv. 

Anonymkode: 532c8...afa

• Liker 1
Skrevet

Tenker det kommer an på hvilken måte og i hvilken grad jobben/arbeidsplassen i seg selv har ført til utbrentheten. For mange er det sikkert både lurt og nødvendig 😊👍

Jeg har vel kanskje hatt en litt uvanlig form, som legen likevel setter i samme kategori, men som i seg selv ikke kommer av jobb. Så for meg er det ikke aktuelt, jeg er på vei tilbake etter over et år (AAP) og synes det er veldig godt å komme til et sted der folk kjenner meg og vet at dette ikke er slik jeg «egentlig» er og fungerer. Kjent plass, kjente folk, trygt. 

Jeg har lyst å bytte arbeidsplass av andre grunner enn trivsel, men velger å legge det på is til jeg er helt god igjen. Først da vil jeg måtte gjøre et førsteinntrykk på nye kolleger og sjef.

Anonymkode: e30d1...1bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har ingen hensikt å fordele skyld. Men at folk blir utbrent på arbeidsplassen er ikke bare et personlig problem, det er et sykdomstegn på arbeidsmiljø. Hvis leder ikke er ops på dette kan flere bli syke eller den som ble utbrent igjen gå på en smell.

Det er jo veldig individuelt hvor mye utbrentheten har med jobben å gjøre. For min del var det ikke jobben sin skyld. Det var en kombinasjon av flere ting, men jeg tror nesten jeg hadde blitt utbrent uansett hvor jeg hadde jobbet - for det hadde mest med meg og min personlighet å gjøre. Jeg var utrolig opptatt av å yte mest, veldig perfeksjonist, og gjorde veldig mye hele tiden - både på jobb og utenfor. Stoppet aldri opp. Jeg jobbet meg mot veggen gjennom mange år, og det måtte en skikkelig smell til før jeg forsto at måten jeg lever på ikke er bærekraftig. 

Så jeg mener det ikke var jobben sin skyld, men det var likevel veldig viktig for meg å få en ny start, fordi de vanene jeg hadde som indirekte bidro til utbrentheten var vanskelige å bli kvitt når jeg var på samme sted. 

Ellers er jeg helt enig i at arbeidsplassen bør være obs på det, og at det ofte er er tegn på usunt arbeidsmiljø. Bare at i mitt tilfelle var det ikke egentlig det. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...