Gå til innhold

Hvor lenge kan man samsove med barnet sitt før folk stiller spørsmål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alenemor for et lite barn 100 %. Vi har samsovet i 160x200 dobbeltseng siden fødsel, siden vi bare har 1 soverom i leiligheten vår på 70 kvadrat. Barnet er nå 2.5 år. Jeg har ikke råd til å kjøpe bolig eller leie for så mye mer enn det vi betaler nå per dags dato. Hvor lenge kan jeg sove sammen med sønnen min før han eller noen reagerer på samsoving? I Asia er det visst flere som sover med barna sine til de blir 7 år, men er det normalt i Norge?  

Anonymkode: d20da...2bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette kan gå fint opp til skolealder, men ikke mer. Da kommer han til å ha med seg andre hjem. Dersom dere fremdeles bare har ett sovetom, anbefaler jeg at han får rommet og at du sover på stua. Men fram til barnet begynner på skolen tenker jeg bare det er hyggelig for barnet, selv om det ikke er vanlig i Norge.

Anonymkode: 65f41...2db

• Liker 15
Skrevet

Jeg var alene med mine tvillinger og de byttet på å sove i min seng eller på madrass på gulvet til de var 9. De hadde soverom men ville sove hos meg i 1 ett.

Anonymkode: 130b8...e5e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Alenemor for et lite barn 100 %. Vi har samsovet i 160x200 dobbeltseng siden fødsel, siden vi bare har 1 soverom i leiligheten vår på 70 kvadrat. Barnet er nå 2.5 år. Jeg har ikke råd til å kjøpe bolig eller leie for så mye mer enn det vi betaler nå per dags dato. Hvor lenge kan jeg sove sammen med sønnen min før han eller noen reagerer på samsoving? I Asia er det visst flere som sover med barna sine til de blir 7 år, men er det normalt i Norge?  

Anonymkode: d20da...2bc

ja min er snart 4 og vil ikke sove i sin egen seng ennå. Plager meg ikke. syns det er koselig. men håper jo vi får til at han sover i egen seng når hsn starter skolen

• Liker 1
Skrevet

Andre vil stort sett ikke vite noe om det, bry seg om det og med en dobbeltseng er det da ikke så rart at småskolebarn reagerer? Men bytt til køyeseng eller to enkeltsenger da, senere. Når han blir virkelig stor, må du kanskje flytte ut på stua, men det ville jeg ikke bekymret meg ennå. 

Anonymkode: d5330...637

• Liker 4
Skrevet

Sovesofa på stuen til deg etterhvert. Evt to enkeltsenger og litt avdeling på soverommet med forheng, skjermbrett eller sett smale bokhyller rygg mot rygg. IKEA sine Billy for eksempel. Vi har bodd trangt flere steder og måtte løse slike problemer. Familiekøye er også en mulighet. Da har du en enkeltseng i høyden og en dobbeltseng nede. 

Anonymkode: d19a1...acf

• Liker 2
Skrevet

Min nærmer seg 5 og vil ikke sove alene, jeg synes bare det er koselig. Bryr meg ingenting om hva andre tenker om det. 

Skrevet

Til 10-11 tenker jeg 🙂

Anonymkode: 33eac...b33

• Liker 2
Skrevet

Du trenger ikke fortelle noen hvordan dere sover. 

Anonymkode: 4dc8b...67e

• Liker 2
Skrevet
Chroma skrev (10 minutter siden):

Min nærmer seg 5 og vil ikke sove alene, jeg synes bare det er koselig. Bryr meg ingenting om hva andre tenker om det. 

Maleficenta skrev (25 minutter siden):

ja min er snart 4 og vil ikke sove i sin egen seng ennå. Plager meg ikke. syns det er koselig. men håper jo vi får til at han sover i egen seng når hsn starter skolen

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Til 10-11 tenker jeg 🙂

Hvordan ordner dere da "samlivet" med mannen? 

Anonymkode: 37307...a68

• Liker 4
Skrevet

Min 8-åring sover enda med oss. Sover i egen seng i perioder, men nå er det lenge siden...

Anonymkode: efd1a...8ea

Skrevet

fram til skolealder tenker jeg, men helst mye før. Synes han trenger sitt eget rom til leker, og sine ting. Et sted der han kan leke med andre barn. 

jeg tenker at du framover burde finne en løsning på hvordan dere skal få flytta til en 3 roms. Har du feks mulighet til å jobbe noe ekstra? Bo mindre sentralt? Flytte til en annen by? Redusere utgifter?

At du bor i stua og han får soverommet er også en løsning, men i lengden så kan det også tære på. Du får ikke ditt eget privat liv på en måte hvis du skal ha seng/sovesofa i felles områder.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan ordner dere da "samlivet" med mannen? 

Anonymkode: 37307...a68

Samlivet? 

• Liker 3
Skrevet

En familievenn jeg vokste opp med krabbet opp i senga og la seg tett inntil faren sin til han var 12. Mora var så lei, men han kom nesten hver natt. 

Anonymkode: 77746...d47

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Sover sammen så lenge barnet ønsker. 

Men på et tidspunkt trenger barnet eget rom både for å ha med venner og privatliv. 

Skrevet

Andre trenger ikke vite hvordan dere sover, men når barnet kommer litt opp i skolealder, kam det være fint å gi inntrykk til venner av at hen sover i egen seng.

Vi samsover med 5,5-åringen og 2,5-åringen. De har eget rom, men vil sove i vår seng. Vi har seng på 210x210 og liten barneseng (i voksensenghøyde) inntil den.

Anonymkode: 27380...0c3

• Liker 1
Skrevet

Jeg samsov med min mor til jeg var voksen og vel som det! 🤪 Min far jobbet til sjøs, og jeg lå alltid på hans side i senga da han var ute. Besøkte jeg mine foreldre etter jeg flyttet ut, sov jeg alltid på pappa sin side hvis han var på jobb! Bare koselig. Mine egne barn sluttet å komme inn til oss hvis de våknet da de var 11ish. Hender likevel at 13-åringen kommer inn i vår seng hvis han våkner når far står opp kl 0430, men da kommer også hunden vår oppi 😊🤗🤪😁

Anonymkode: 51088...f0c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Andre trenger ikke vite hvordan dere sover, men når barnet kommer litt opp i skolealder, kam det være fint å gi inntrykk til venner av at hen sover i egen seng.

Vi samsover med 5,5-åringen og 2,5-åringen. De har eget rom, men vil sove i vår seng. Vi har seng på 210x210 og liten barneseng (i voksensenghøyde) inntil den.

Anonymkode: 27380...0c3

Enig! Vi forteller ikke andre om samsovingen. 

Anonymkode: 51088...f0c

Skrevet

Jeg samsov med mitt barn litt for lenge, og hun hadde ingen ønsker om å flytte på eget rom før jeg "tvang" henne da jeg møtte og fikk meg kjæreste. Sett tilbake så var 7 år alt for lenge og det var en kamp å få henne til å ligge alene. Nå tre år etter dår det veldig bra. 

Anonymkode: 06f39...c09

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg samsov med mitt barn litt for lenge, og hun hadde ingen ønsker om å flytte på eget rom før jeg "tvang" henne da jeg møtte og fikk meg kjæreste. Sett tilbake så var 7 år alt for lenge og det var en kamp å få henne til å ligge alene. Nå tre år etter dår det veldig bra. 

*går

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...