AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #1 Skrevet 19. januar 2022 Sliter litt med å vite hva jeg skal spise før trening. Problemet er vel mest hva jeg skal spise når jeg skal trene tidlig. For vil ikke spise en «full» frokost for da må jeg vente 1-2 timer før jeg trener. Tips til hva jeg kan spise som er lett? Anonymkode: c6df9...c0d
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #2 Skrevet 19. januar 2022 spis karbohydrater før trening så du har energi til og yte best mulig. Anonymkode: 22ce4...2bb 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #3 Skrevet 19. januar 2022 Foretrekker å trene på tom mage. Anonymkode: aec0b...6f0 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #4 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Foretrekker å trene på tom mage. Anonymkode: aec0b...6f0 hvorfor? Det gir ingen fordeler og gjøre det Anonymkode: 22ce4...2bb
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #5 Skrevet 19. januar 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: hvorfor? Det gir ingen fordeler og gjøre det Anonymkode: 22ce4...2bb Det er ingen fordeler med å spise først, om du ikke har tenkt å trene veldig lenge med høy intensitet, med mindre du personlig synes det funker best. Selv yter jeg som sagt best på tom mage. Faste øker ofte både yteevne og forbrenning, sannsynligvis fordi vi i fortiden var avhengige av å kunne mobilisere mye energi og fokus for å skaffe mat. Når vi så hadde skaffet maten, var det tid for å spise og så hvile. Dette er fysiologiske tilpasninger vi fortsatt har. Før da jeg trodde at jeg "måtte" spise noe før trening ble jeg ofte fort sliten. Kroppen var jo opptatt med å fordøye mat, ikke å skaffe den (trening i dag kan ses på som en erstatning for innsatsen vi før måtte legge i å skaffe mat). Så det jeg gjør er å trene på tom mage, og så spiser jeg når jeg blir sulten, for det er jo den mest åpenbare indikasjonen på at man trenger mat (har kuttet ut det evindelige proteinpulveret som liksom må inntas et mikrosekund etter trening). Og når jeg spiser fokuserer jeg mest på protein. Anonymkode: aec0b...6f0 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #6 Skrevet 19. januar 2022 knekkebrød med ost og paprika er min go-to før trening Anonymkode: 5ea6a...3e9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #7 Skrevet 19. januar 2022 Altså. Glykogenlagrene dine er fulle dersom du har spist normalt dagen før, og trener på tom mage tidlig på morgenen. Med mindre treningen din er oppimot 2 timer er det ingen grunn til å spise først. Jeg trener selv på morgenen, har gjort det i mange år, og har eksperimentert med ulike varianter for å få en god trening. Å spise frokost før trening er det verste. Da får jeg problemer med magen, og sure oppstøt om jeg trener hardt. Å spise noe lett, feks en banan funker dersom jeg spiste en tidlig middag kvelden før. Men det jeg har hatt mest hell med er vann og kaffe. Så tar jeg frokosten etterpå. Anonymkode: a0c1f...154 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #8 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det er ingen fordeler med å spise først, om du ikke har tenkt å trene veldig lenge med høy intensitet, med mindre du personlig synes det funker best. Selv yter jeg som sagt best på tom mage. Faste øker ofte både yteevne og forbrenning, sannsynligvis fordi vi i fortiden var avhengige av å kunne mobilisere mye energi og fokus for å skaffe mat. Når vi så hadde skaffet maten, var det tid for å spise og så hvile. Dette er fysiologiske tilpasninger vi fortsatt har. Før da jeg trodde at jeg "måtte" spise noe før trening ble jeg ofte fort sliten. Kroppen var jo opptatt med å fordøye mat, ikke å skaffe den (trening i dag kan ses på som en erstatning for innsatsen vi før måtte legge i å skaffe mat). Så det jeg gjør er å trene på tom mage, og så spiser jeg når jeg blir sulten, for det er jo den mest åpenbare indikasjonen på at man trenger mat (har kuttet ut det evindelige proteinpulveret som liksom må inntas et mikrosekund etter trening). Og når jeg spiser fokuserer jeg mest på protein. Anonymkode: aec0b...6f0 Karbohydrater gir deg energi så du kan yte mer (Karbohydrater=energi). Trenger ikke være et stort måltid som gjør deg trøtt men et lite måltid eller en snack 1-2 timer før trening er bare en positiv. Men man gjør hva man selv føler fungerer best. om man spiser proteiner enten 2-4timer før eller etter trening har lite og si man trenger ikke drikke proteinpulver rett etter trening det er bare en myte. Akkurat nå spiser jeg mye protein og en god del karbohydrater + litt fett. Men man varierer jo inntaket av karbohydrater etter hva man ønsker og oppnå. spiser 4 ganger i løpet av døynet + litt snacks imellom om jeg blir sulten Anonymkode: 22ce4...2bb 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #9 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Karbohydrater gir deg energi så du kan yte mer (Karbohydrater=energi). Trenger ikke være et stort måltid som gjør deg trøtt men et lite måltid eller en snack 1-2 timer før trening er bare en positiv. Men man gjør hva man selv føler fungerer best. om man spiser proteiner enten 2-4timer før eller etter trening har lite og si man trenger ikke drikke proteinpulver rett etter trening det er bare en myte. Akkurat nå spiser jeg mye protein og en god del karbohydrater + litt fett. Men man varierer jo inntaket av karbohydrater etter hva man ønsker og oppnå. spiser 4 ganger i løpet av døynet + litt snacks imellom om jeg blir sulten Anonymkode: 22ce4...2bb TS sier hun eller han trener så tidlig at å vente 1-4 timer etter mat ikke er aktuelt. Dermed så bør vedkommende trene uten å spise først. Anonymkode: a0c1f...154 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #10 Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS sier hun eller han trener så tidlig at å vente 1-4 timer etter mat ikke er aktuelt. Dermed så bør vedkommende trene uten å spise først. Anonymkode: a0c1f...154 Ja da må han/hun det. Eller så må personen stå opp en time tidligere hehe Anonymkode: 22ce4...2bb
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #11 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er ingen fordeler med å spise først, om du ikke har tenkt å trene veldig lenge med høy intensitet, med mindre du personlig synes det funker best. Selv yter jeg som sagt best på tom mage. Faste øker ofte både yteevne og forbrenning, sannsynligvis fordi vi i fortiden var avhengige av å kunne mobilisere mye energi og fokus for å skaffe mat. Når vi så hadde skaffet maten, var det tid for å spise og så hvile. Dette er fysiologiske tilpasninger vi fortsatt har. Før da jeg trodde at jeg "måtte" spise noe før trening ble jeg ofte fort sliten. Kroppen var jo opptatt med å fordøye mat, ikke å skaffe den (trening i dag kan ses på som en erstatning for innsatsen vi før måtte legge i å skaffe mat). Så det jeg gjør er å trene på tom mage, og så spiser jeg når jeg blir sulten, for det er jo den mest åpenbare indikasjonen på at man trenger mat (har kuttet ut det evindelige proteinpulveret som liksom må inntas et mikrosekund etter trening). Og når jeg spiser fokuserer jeg mest på protein. Anonymkode: aec0b...6f0 Fungerer generelt dårlig hvis ikke jeg har spist før trening. Har opplevd å bli ganske svimmel og fort sliten når jeg har spist ingenting/for lite. Anonymkode: c6df9...c0d
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #12 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): hvorfor? Det gir ingen fordeler og gjøre det Anonymkode: 22ce4...2bb Joda, det er jo forsket litt på. Mener at trening i fastende tilstand gir økt utskillelse av veksthormoner og sånt, husker ikke helt. Er en stund siden jeg leste om det. Men finnes nok mye spennende lesning å finne. Anonymkode: 81986...e06 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #13 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): TS sier hun eller han trener så tidlig at å vente 1-4 timer etter mat ikke er aktuelt. Dermed så bør vedkommende trene uten å spise først. Anonymkode: a0c1f...154 Spiste 2 brødskiver med egg 40-50 min før trening i dag og det funket egentlig ganske greit. Men trente bare overkropp da og ikke noe særlig utholdenhet, så kommer nok litt an på hva man trener. Men tror ikke jeg hadde orket å trene så hardt uten å spise først. Har gjort det før og da ender det alltid opp med at jeg blir svimmel og ikke orker å ta i. Men det har som oftest vært på ettermiddagen og når jeg har spist dårlig generelt på dagen at det har skjedd. Så kan jo hende det går bedre om jeg trener på morgenen uten å ha spist.. Kan jo prøve å ikke spise før trening så lenge det er ganske tidlig, tror det ville gått bedre. Anonymkode: c6df9...c0d
Gjest Dævendøtte Skrevet 20. januar 2022 #14 Skrevet 20. januar 2022 Noen skjeer havregrøt med nøtter og en dobbel espresso gjør susen. Så spiser du heller en god frokost etter trening.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #15 Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): hvorfor? Det gir ingen fordeler og gjøre det Anonymkode: 22ce4...2bb For min del er det en fordel å trene på så tom mage som mulig. Dersom jeg spiser et normalt måltid før trening får jeg hold mens jeg løper, og det synes jeg ikke er noe særlig. Anonymkode: 1b302...dac 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #16 Skrevet 20. januar 2022 Hvis jeg går rett fra senga og på trening, så spiser jeg vanligvis ingenting. Hvis økta jeg skal ha har veldig høy intensitet så tvinger jeg i meg en banen eller lignende. Du må nesten bare prøve deg frem og se hva som passer for deg. Anonymkode: d4e0e...a77 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #17 Skrevet 20. januar 2022 33 minutter siden, AnonymBruker said: Fungerer generelt dårlig hvis ikke jeg har spist før trening. Har opplevd å bli ganske svimmel og fort sliten når jeg har spist ingenting/for lite. Anonymkode: c6df9...c0d Det handler jo også om hva man er vant til. Jeg har fastet periodisk i flere år og er vant til å bruke av kroppens energilagre. Hvis du derimot pleier å spise ofte og vanligvis bare forbrenner det du nettopp har spist, går du nok tom fortere. Det kan ta litt tid før kroppen omstiller seg. Anonymkode: aec0b...6f0 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #18 Skrevet 20. januar 2022 Hvis du absolutt må spise noe rett før trening, kan du feks ta en yoghurt, skyr, ett knekkebrød med skinkeost, eller en banan. Anonymkode: cbaf8...217 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #19 Skrevet 20. januar 2022 Hvis jeg trener så tidlig at det kræsjer med frokost, spiser jeg heller etterpå. Spiser normalt kvelden før og det har alltid vært godt nok. Anonymkode: 0ff75...0e9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #20 Skrevet 20. januar 2022 Spiser en liten porsjon havregrøt og evt litt banan, funker bra for meg. Anonymkode: 115d6...3d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå