Gå til innhold

Gir dere bursdagsgaver til voksne tantebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flere tantebarn som er voksne. Ett av dem har snart bursdag. Blir 23 år. Jeg ser han kun når familien samles ved foreks en dag i julen, eller ved en spesiell anledning. Har ellers ingen kontakt. Vet at min søster kjøper til mine voksne barn. Men en gang må en av oss begynne med å slutte med det. Det er dessuten vanskelig å finne på hva jeg skal gi. Det må sendes for vi bor et godt stykke ifra hverandre også. 

Hva gjør dere i slike situasjoner? Gir dere selv om de er voksen? 

Anonymkode: 35051...91b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, kjøper eller vippser.

Anonymkode: b7e6b...2eb

• Liker 1
Skrevet

I vår familie slutter vi med det når de blir konfirmert.

• Liker 9
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, kjøper eller vippser.

Anonymkode: b7e6b...2eb

Tenker på å kjøpe noe. Er vanskelig å bli den første som slutter å gi. 

• Liker 1
Skrevet

Vi slutter å gi når barna fyller 18. Men det er wn enighet blant oss. Kan du ikke spørre hvordan de andre tenker å gjøre det?

Anonymkode: bc760...a96

• Liker 7
Skrevet

i vår familie slutter vi når de blir 18 år.

• Liker 4
Skrevet

Nei, ikke med mindre det er organisert en bursdag. Men gir julegave da. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi slutter å gi når barna fyller 18. Men det er wn enighet blant oss. Kan du ikke spørre hvordan de andre tenker å gjøre det?

Jeg synes ikke noe om at man skal prate og spørre om man er enig i sånnt. Jeg mener at dersom man vil så gir man, dersom man ikke vil så lar man være. Men det er mine tanker. Jeg har knappt kontakt med søsken og. 

• Liker 4
Skrevet

Vi gir fortsatt. Tenker å gi til de blir etablert. Har bare 4 uansett. To voksne og to små.
Mannen min fikk av sine til vi møttes. Får fortsatt av noen av de selv om han er over 50. Jeg har aldri vært vant til å få fra tanter. Litt mer, kanskje frem til konfirmasjon fra ene. Sporadisk fra andre. Onkelen min tror jeg at jeg aldri fikk fra.

Anonymkode: 6c9e5...7f9

Skrevet

Jeg gir til voksne tantebarn og får fortsatt fra mine gamle tanter. Det er helt normalt hos oss.

Anonymkode: 2e6b8...823

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes ikke noe om at man skal prate og spørre om man er enig i sånnt. Jeg mener at dersom man vil så gir man, dersom man ikke vil så lar man være. Men det er mine tanker. Jeg har knappt kontakt med søsken og. 

Da er det jo ingenting å lure på da 🤦🏻‍♀️ da gir du fortsatt om du vil eller lar være.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er det jo ingenting å lure på da 🤦🏻‍♀️ da gir du fortsatt om du vil eller lar være.

Enig.  Vi har så liten kontakt at jeg synes det blir teit å ta kontakt bare for å si det med gave osv. Det er kun derfor :). . Dersom vi pratet mye så hadde det vært lettere å ta kontakt å snakke om det. Så her er det bare å velge om man skal gi eller ikke :)

Skrevet

Her har vi gitt både julegaver og bursdagsgaver til tante- og onkelbarn uansett alder.

Men nå blir det endring- og "forskjellsbehandling" når det gjelder de to eldste (de er fra hhv min og mannen sin familie), som begge har fått egne barn. 

Fra den ene har vi alltid fått julegaver og bursdagsgaver- også da hun gikk på videregående og bodde på hybel.

Fra den andre har vi aldri fått noe som helst etter at hun blei så gammel at mora sluttet å gi noe på vegne av henne.

Har gitt beskjed til mora om at ho blir å få noe orntlig til bursdagen som er ganske snart, og er runddag, og deretter er det slutt. Blir vel å gi til ungen hennes, ettersom vi gjør det til ungen til den andre niesa vår. Ungene er 1 år å 3 år. 

På en måte er det sårt å gjøre forskjell, men samtidig syns vi jo at når folk er 30, har jobb og barn, er detpå tide å "avslutte". Den andre niesa er noen år eldre, men det blir mere gjensidighet mellom oss og hennes familie.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ingen selv, men min eksmann sluttet å gi da de ble 18 år. Vår datter får fra sin tante til hun blir 18. 

Anonymkode: 14d8f...1f1

Skrevet

Nei. -Men dersom jeg var invitert i bursdagslag ville jeg hatt med en liten ting.

Anonymkode: fb258...a0e

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg er fortsatt tante selv om de er over 18 så selvsagt kjøper jeg

Anonymkode: 0f1d6...ed0

• Liker 1
Skrevet

For meg blir det rart å slutte når de blir 18, som om jeg forteller dem at "plikt gavene" mine stopper så fort de er voksne på papiret....

Anonymkode: bc83d...897

Skrevet

Ja, det gjør jeg, og det kommer jeg nok til å fortsette med livet ut. De gir til meg også, men vi har daglig kontakt. Jeg forstår godt at det er annerledes for de som ikke har kontakt, slik var det for mamma og mine tanter også. De sluttet å gi til sine nevøer og nieser etterhvert som de ble voksne, men der var det enighet om det. 

Anonymkode: 9d00d...196

Skrevet

Nei, slutter etter konfirmasjonen. Mannen min har en stor familie, og mange nieser og nevøer. Veldig greit å forholde seg til faste regler her :)

Er man tilfeldigvis på besøk når det feires bursdag, har man jo med noe, men vi bor langt unna hverandre, så det er ekstremt sjelden.

Anonymkode: 11999...a4b

• Liker 2
Skrevet

På min manns side slutter de ved 18-års alderen. Vi har ingen fastsatt grense på min side, det er bare 3 barn, mitt stebarn på snart 20 og mitt søskens barn på snart 15 og 17. Så jeg regner med at det blir en stund fremover, i hvertfall så lenge de selv ikke er godt etablert.  

Anonymkode: effdb...bdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...