sushigirl Skrevet 19. oktober 2005 #1 Skrevet 19. oktober 2005 Hei! Dersom man gifter seg i utlandet, og tar mannens etternavn, hvordan går man fram da? Tenker i forhold til pass og andre papirer. Ordner man det når man kommer hjem?
Malama Skrevet 19. oktober 2005 #2 Skrevet 19. oktober 2005 Så vidt jeg har skjønt utfra debatter om navneskifte så er det bytte navn en prosess som er helt uavhegig av brylluippet, du bytter ikke navn i det du skriver under på papirene eller noe sånn, du søker om det og.. vips, så har du bytta navn, før eller etter brylupet, det skjer ikke eksakt når du står der i kirka... så... du kan vel alltids orden det før eller etterpå? (men, dette har jeg svææææært lite peiling på egentlig, siden jeg ikke har planlagt å bytte navn enda (siden jeg ikke er forlova engang))
Søta Skrevet 19. oktober 2005 #3 Skrevet 19. oktober 2005 Du endrer navnet ditt når du søker om å bli gift - men navnendringen skjer vel ikke før du har fått alle papirene fra folkeregisteret. Jeg vil tro at du bestiller reise i ditt nåværende navn og beholder det gamle passet. Du får nok ikke pass med navnendring før det er registrert i folkeregistertet. Ikke sikker - ta kontakt med folkeregisteret / politiet
Malama Skrevet 19. oktober 2005 #4 Skrevet 19. oktober 2005 Du endrer navnet ditt når du søker om å bli gift - men navnendringen skjer vel ikke før du har fått alle papirene fra folkeregisteret. Jeg vil tro at du bestiller reise i ditt nåværende navn og beholder det gamle passet. Du får nok ikke pass med navnendring før det er registrert i folkeregistertet. Ikke sikker - ta kontakt med folkeregisteret / politiet ← I så fall har jeg misforstått litt, men det er ikke så rart ettersom jeg ikke ahr studert dette så nøye. Men.. ja, ta kontakt med de som jobber med dette
sushigirl Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter #5 Skrevet 19. oktober 2005 Jeppers, skal sjekke med de som fikser sånt, når det nærmer seg. Begynte bare å lure, så tenkte jeg måtte høre her. Takk for svarene!
Olifant Skrevet 19. oktober 2005 #6 Skrevet 19. oktober 2005 "Tingretten foretar ikke lenger noen saksbehandling i forbindelse med navnendring ved vigsler. Dette gjøres nå ved at det sendes inn endringsmelding til folkeregisteret. Vi kan imidlertid bistå med å sende inn meldingsskjema om endring av navn til folkeregisteret. Dette må sendes inn dersom man ønsker å endre navn etter vigselen. Partene kan også velge å sende inn skjemaet til folkeregisteret selv. Skjemaet får man hos oss eller hos folkeregisteret. Det kan også lastes ned over internett." Sakset herfra.
Olifant Skrevet 19. oktober 2005 #7 Skrevet 19. oktober 2005 Se også her. Så vidt jeg kan skjønne kan du ta navnet når som helst dersom det er flere enn 200 som har dette etternavnet. (Sjekkes evt her. Det viktigste er å passe på at navn på flybilletter stemmer med navn på pass. Det enkleste er nok å orden med alt dette i etterkant så slipper du å være stressa med pass bestilling og slikt.
Malama Skrevet 19. oktober 2005 #8 Skrevet 19. oktober 2005 Da hadde jeg ikke misforstått likevel da? At man altså kan bytte når man vil? Jeg trodde nemlig at jeg, dersom jeg ville, kunne bytte til min samboers etternavn nå om jeg hadde lyst... (det hr jeg ikke, det gjør jeg om/når vi gifter oss, ikke nå, men jeg trodde jeg hadde lov...)
Gjest gjest1 Skrevet 20. oktober 2005 #9 Skrevet 20. oktober 2005 Da hadde jeg ikke misforstått likevel da? At man altså kan bytte når man vil? Jeg trodde nemlig at jeg, dersom jeg ville, kunne bytte til min samboers etternavn nå om jeg hadde lyst... (det hr jeg ikke, det gjør jeg om/når vi gifter oss, ikke nå, men jeg trodde jeg hadde lov...) ← Jepp - det har du lov til. Du kan egentlig velge deg hvilket som helst navn som du ikke har noen tilknytning til i det hele tatt..så lenge det er mer enn 200 (er ikke helt sikker på dette tallet, men siden Tomias skriver det satser vi på at det stemmer) som har det etternavnet.
Malama Skrevet 20. oktober 2005 #10 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg velger n likeel å beholde det navet jeg har så lenge jeg. Skal jeg mot formodning noen gang skifte til et annet navn enn min samboers (det bytter jeg til om vi gifter oss) så er det et navn det ikke er mer enn rundtom 30 mennesker som har. Det får jeg nok om jeg vil, man må jo ha tillatelse av de som heter det da, men det er slekta mi det. Det er mammas pikenavn, nemlig. Men jeg beholder nok det jeg ar, inntil jeg bytter til min samboers navn, en gang i fremtida. Men da er vi enige om at trådstarter kan dra til utlandet og gifte seg, og deretter søke navnebytte og få nytt pass og alt det der når de er vel tilbake i landet, eller kan søken navnebytte og få nytt pass og biletter til reisen i sinn nye navn før turen.
Søta Skrevet 20. oktober 2005 #11 Skrevet 20. oktober 2005 Når jeg søkte om å gifte meg til folkeregisteret var det en egen rubikk for navnendring - så da gjord ejeg det da.... Også stod det gamle og det nye navnet mitt på vielsesattesten... Alle kan skifte navn når de vil - et begrenset antall ganger...
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #12 Skrevet 20. oktober 2005 Malama har helt rett. Det å skifte navn og det å gifte seg er to helt uavhengige ting! Skifte navn er en helt egen sak som du kan gjøre når som helst.. Helt uten å gifte deg. Dersom du skal endre nanv må du nødvendigvis gjøre det enten før du drar ned og gifter deg eller etter at du har kommet hjem. Skal du gjøre det før du drar ned bør du gjøre det mist 1 1/2 måned før så du rekker å få nytt pass og nye bankkort ol
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå