Gå til innhold

flytte hjemmefra så snart man er 18 år gammel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min eldste bodde hjemme til han var 20, og flyttet da på studenthybel. Siden han studerte lange perioder i Asia så sa han opp hybelen, og bodde hjemme de periodene han var i Norge, sånn 6 mnt om gangen. Nå er det litt over ett år siden han flyttet for godt, da var han 27, og ferdig med studiene. Satser på at yngstemann vil gjøre noe lignende når han begynner å studere 🙂 . Eldste har jo fortsatt "rommet sitt" her hjemme, og det får stå til han har kjøpt seg en leilighet. Jeg kommer nok til å selge huset mitt om tre år ca. men skal da ha leilighet med tre soverom, så guttene mine alltid kan komme "hjem" om de ønsker det ❤️ .  Eldste har forresten jobbet hele tiden ved siden av studiene, og aldri fått en krone hjemmefra. Nå, etter ferdig master, (altså for ett år siden) hadde han 126 000 i studielån! Altså nesten ingen ting 🙂 

Anonymkode: e5563...451

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva er planene dine etter vgs da, uavhengig av dette med hvor du skal bo? De fleste skal jo studere etter vgs? Da er det vanlig å flytte på hybel eller i kollektiv feks, finansiert med deltidsjobb og studielån. Selv fikk jeg bo hjemme 1 år etter vgs før jeg startet på studier og flyttet ut (og da flyttet jeg i kollektiv i en by veldig nære der jeg vokste opp så sov omtrent aldri hjemme mer, soverommet mitt ble gitt til søsken), men mange jeg kjente flyttet ut direkte etter vgs og jobbet enten fulltid eller studerte. Andre dro på FHS. 

Bare husk at så lenge du går på vgs har moren din forsørgerplikt så du kan ikke bli kastet ut før du er ferdig med vgs:) 

Anonymkode: 5ecb0...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min vennegjeng bodde samtlige som studerte i vår hjemby hjemme hos foreldrene sine i flere år etter de ble 18, til de hadde nok EK til å kjøpe en leilighet. De som studerte i en annen by fant seg en hybel å bo på, så null problem. 

Du skriver at du har vanskelig med å finne en deltidsjobb. Altså, når du er ferdig med vgs må du enten studere og leve av studielånet eller jobbe? Tenkte du å gå hjemme hos moren din og drive dank? Isåfall skjønner jeg godt at hun ikke vil la deg bo hjemme 😅

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (15 minutter siden):

Høres iskaldt ut å bare kaste ungene ut omtrent på 18 års- dagen. Da er jobben unnagjort liksom.. Skjønner det hvis det er spesielle omstendigheter. Men kunne aldri kastet 18-åringen min ut, kun fordi han var myndig. 

Det er heller ikke lov. Man er pliktig å forsørge barnet sitt så lenge de går på videregående selv om de er over 18. Man må selvfølgelig bidra mer hjemme etc men man skal egentlig få alt det grunnleggende man trenger.

Anonymkode: d2522...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet ut som 15-åring for å gå på VGS, har klart meg helt på egenhånd siden den gang. Dette klarer du 😊

Anonymkode: 886cb...b31

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Flyttet ut som 15-åring for å gå på VGS, har klart meg helt på egenhånd siden den gang. Dette klarer du 😊

Anonymkode: 886cb...b31

Samme her, selvstendighet er en herlig følelse (selv om man er “kronisk blakk”)🙂

Anonymkode: 91201...35e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan du skal klare deg? Du leier en hybel, skaffer deg jobb(er) og lever med få utgifter. Når man er 18 bør man være klar for å ta ansvar for seg selv. 

jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16, og måtte da leve på stipend og jobb. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts går jo bare i 1. klasse på vgs, det er lenge til hun er ferdig. Den tid den sorg, ts. Mye vil skje før du er 18-19 og ferdig. :) 

Anonymkode: 3cbe0...8ba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to unge i hus, den ene går siste på VGS og den andre er 20 og studerer, begge bor hjemme og får bo hjemme så lenge de ønsker under VGS og studier. Den eldste skal begynne på 2.året og velger bo hjemme også fra høsten av, vi bor i grei avstand fra Oslo og de sparer mye på å bo gratis hjemme, vi betaler osgå mobil, spotify etc. yngste skal begynne studere til høsten og det går nok mot at det blir hjemmeboing første året, det er dyrt og vanskelig å få seg hybel nær UIO . Ville aldri sagt til barna at de måtte flytte ut etter VGS, mange av barnas venner tar seg også friår, og vi vil jo at de unge skal ha et sted å komme hjem til på besøk

Anonymkode: 92711...4df

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine foreldre har forsørgerplikt for deg til du er ferdig med videregående (forutsatt at du blir det til normal tid). Du kan kreve bidrag via nav. 

Anonymkode: 57766...3f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

måtte du ta opp masse studielån da? 

Anonymkode: c1c24...255

Det er helt vanlig å ta opp studielån når man studerer og at man bor for seg selv. 

Et lite fåtall bor hjemme mens de studerer. 

Du får ikke akkurat så høye lønninger eller kjekke jobber med bare VGS-utdanning (uten at en har tatt yrkesfag), så da er det gjerne nødvendig å studere noe du allerede tydeligvis har erfart siden du skriver at du til og med sliter med å få deltidsjobb. Så når du er ferdig utdannet er det ikke verdens undergang å ha noen hundretusener i studielån. Jeg har 300K i studielån etter master og betaler 1500 kr i mnd på det.

Anonymkode: 6be80...c9d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel tenkt å studere når du er ferdig på vgs? 

Anonymkode: 5f064...24d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

de aller fleste foreldre ville sannsynligvis latt barna sine bo hjemme, for eksempel hvis barna ikke har råd til å flytte for  seg selv selv. 

men ikke moren min, tydeligvis... 

Hva lever moren din av? 

Kommer jo ann på hvor mye hun har å leve for selv hver mnd.

Anonymkode: 5f293...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

de aller fleste foreldre ville sannsynligvis latt barna sine bo hjemme, for eksempel hvis barna ikke har råd til å flytte for  seg selv selv. 

Moren din har kanskje høye boutgifter selv, og trenger å spare til pensjon?

Kanskje bor hun på dette stedet utelukkende pga at det er her du har røttene dine, men mistrives veldig? 

Slik er det i hvert fall for meg. 

Anonymkode: 77880...08f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde hjemme de to første årene på videregående. Men akkurat i det jeg var ferdig med de to første årene på videregående, så solgte moren min plutselig huset vi hadde bodd i. Hun var pensjonert i fra cirka seks måneder før dette, men tjente veldig godt så lenge hun var i arbeid. Men hun ønsket å selge huset, for å reise en del og se verden. Jeg hadde jo fylt atten år ett par måneder før dette, så hun begynte at jeg burde klare meg 100 prosent på egen hånd. 

Tråd-starter i denne tråden ser i alle fall ut til å fått vite om at han / hun må flytte veldig god tid på forhånd. Jeg fikk faktisk INGEN sånn beskjed. Når jeg var ferdig på videregående en dag i slutten av mai, så måtte jeg først ta en buss til nærmeste skyss-stasjon og deretter bytte til en annen buss for å komme hjem. Men en dag møtte jeg moren min som stod der ved skyss-stasjonen, og ventet på meg. Da hadde hun booket hotell-rom (ett rom til meg, og ett annet rom til henne) hvor vi skulle bo i ett par uker. Hun påstod faktisk at det plutselig hadde skjedd en slags "vann-lekkasje" i kjelleren der vi bodde. Derfor var vi nødt til å bo på hotell i ett par uker, frem til denne "vann-lekkasjen" kunne fikses. Men den dagen jeg var ferdig med aller siste skole-dag ett par uker seinere, så reiste jeg til hotellet der vi hadde bodd (slik jeg hadde gjort hver dag de siste par ukene) men der oppdaget jeg at moren min hadde forsvunnet! Jeg hadde ikke med meg ryggsekken jeg vanligvis bruker til skolen den dagen.

Dette var jo en så kort skoledag, og alle bøker og sånn var selvfølgelig levert tilbake flere dager før dette. Men de ansatte ved hotellet hadde fått beskjed av moren min om å gi denne ryggsekken (med alle klærne mine, og så videre) oppi, med en beskjed om hva hun hadde gjort: Hun hadde solgt hele huset, som var gjeldene fra måned-skiftet mai / juni. Dette var den egentlige årsaken bak at vi plutselig måtte flytte på hotell. Hun hadde også lagt ved kopier av salgspapirer og sånn, så jeg kunne se at hele greia var solgt. Hotellet vi hadde bodd ved, gjaldt bare frem til siste skole-dag for meg. Etter dette tenkte hun vel "ikke mitt problem lenger!" ettersom jeg nylig hadde fylt atten år og akkurat var ferdig med det andre skole-året.

Problemet var at jeg fremdeles hadde det tredje året  igjen på videregående. Jeg forsøkte  å kontakte NAV for å høre om jeg kunne få noe ekstra stipend, eller annen økonomisk støtte. Men de jeg snakket med sa rett ut at "du er over atten år, og burde klare deg selv" hvis jeg hadde vært arbeidsløs, så ville situasjonen  kanskje vært annerledes. Men jeg var jo fremdeles student, så jeg fikk ikke samme støtte som folk uten fast arbeid. Jeg endte opp med å overnatte i sånne buss-skur som i alle fall har delvis tak over seg, park-benker (hvis det var oppholdsvær) eller jeg gjemte meg i en garderobe eller lignende på skolen. Når alle sammen var gått for dagen kunne jeg sove på en liten sofa eller noe. Alt er mulig, hvis du er oppfinnsom nok og virkelig går inn for det. Men å sette seg ned og gråte, hjelper ingen. 

Anonymkode: e47d5...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg skal begynne på andre året på videregående i august. Moren min har sagt at hun ønsker å selge huset vi bor i, så snart jeg er ferdig med videregående. Da er jeg over atten år gammel, og mamma mener at jeg burde klare meg selv så snart jeg er "voksen" 

hvordan skal jeg klare dette? Jeg har problemer med å skaffe deltidsjobb, og det er vel ikke særlig mange som ønsker å ansette folk med bare videregående heller?

De som må flytte for å studere bor i kollektiv og jobber gjerne deltid. 

De som bor i større byer i nærheten av universitetet flytter som regel ikke ut før de er ferdig å studere. 

Uansett så har de fleste et rom å komme hjem til i ferier ol. Ønsker ikke din mor at du skal ha det? Det høres trist ut i så fall.

Jeg flyttet selv ut som 16 åring. Men mine barn skal bo hjemme så lenge de studerer. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å flytte til en mindre bolig før barna er ferdig utdannet og er i jobb. 

Anonymkode: d3e95...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke sånn at hun kaster deg ut på 18-årsdagen, men har forberedt deg på at når du er ferdig på vgs må du flytte hjemmefra.
Jeg regner med at du går studieforberedende, så da regner jeg med at du skal studere og vil få studielån. 
Du vil da være over 18 år og det vil være lettere å få deltidsjobb for å spe på studielånet. 
for meg var det uaktuelt å bli boende hjemme fordi det var langt fra høyskole/universitet, så jeg flyttet til Oslo. Bare et fåtall av vennene mine i Oslo bodde hjemme mens de studerte, selv om foreldrene bodde i Oslo, og de som gjorde det flyttet på hybel etter første året for å få mer frihet og et ønske om å stå på egne ben. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor vil du ikke flytte ut når du er myndig? 

Anonymkode: 11e8e...fc6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bodde hjemme de to første årene på videregående. Men akkurat i det jeg var ferdig med de to første årene på videregående, så solgte moren min plutselig huset vi hadde bodd i. Hun var pensjonert i fra cirka seks måneder før dette, men tjente veldig godt så lenge hun var i arbeid. Men hun ønsket å selge huset, for å reise en del og se verden. Jeg hadde jo fylt atten år ett par måneder før dette, så hun begynte at jeg burde klare meg 100 prosent på egen hånd. 

Tråd-starter i denne tråden ser i alle fall ut til å fått vite om at han / hun må flytte veldig god tid på forhånd. Jeg fikk faktisk INGEN sånn beskjed. Når jeg var ferdig på videregående en dag i slutten av mai, så måtte jeg først ta en buss til nærmeste skyss-stasjon og deretter bytte til en annen buss for å komme hjem. Men en dag møtte jeg moren min som stod der ved skyss-stasjonen, og ventet på meg. Da hadde hun booket hotell-rom (ett rom til meg, og ett annet rom til henne) hvor vi skulle bo i ett par uker. Hun påstod faktisk at det plutselig hadde skjedd en slags "vann-lekkasje" i kjelleren der vi bodde. Derfor var vi nødt til å bo på hotell i ett par uker, frem til denne "vann-lekkasjen" kunne fikses. Men den dagen jeg var ferdig med aller siste skole-dag ett par uker seinere, så reiste jeg til hotellet der vi hadde bodd (slik jeg hadde gjort hver dag de siste par ukene) men der oppdaget jeg at moren min hadde forsvunnet! Jeg hadde ikke med meg ryggsekken jeg vanligvis bruker til skolen den dagen.

Dette var jo en så kort skoledag, og alle bøker og sånn var selvfølgelig levert tilbake flere dager før dette. Men de ansatte ved hotellet hadde fått beskjed av moren min om å gi denne ryggsekken (med alle klærne mine, og så videre) oppi, med en beskjed om hva hun hadde gjort: Hun hadde solgt hele huset, som var gjeldene fra måned-skiftet mai / juni. Dette var den egentlige årsaken bak at vi plutselig måtte flytte på hotell. Hun hadde også lagt ved kopier av salgspapirer og sånn, så jeg kunne se at hele greia var solgt. Hotellet vi hadde bodd ved, gjaldt bare frem til siste skole-dag for meg. Etter dette tenkte hun vel "ikke mitt problem lenger!" ettersom jeg nylig hadde fylt atten år og akkurat var ferdig med det andre skole-året.

Problemet var at jeg fremdeles hadde det tredje året  igjen på videregående. Jeg forsøkte  å kontakte NAV for å høre om jeg kunne få noe ekstra stipend, eller annen økonomisk støtte. Men de jeg snakket med sa rett ut at "du er over atten år, og burde klare deg selv" hvis jeg hadde vært arbeidsløs, så ville situasjonen  kanskje vært annerledes. Men jeg var jo fremdeles student, så jeg fikk ikke samme støtte som folk uten fast arbeid. Jeg endte opp med å overnatte i sånne buss-skur som i alle fall har delvis tak over seg, park-benker (hvis det var oppholdsvær) eller jeg gjemte meg i en garderobe eller lignende på skolen. Når alle sammen var gått for dagen kunne jeg sove på en liten sofa eller noe. Alt er mulig, hvis du er oppfinnsom nok og virkelig går inn for det. Men å sette seg ned og gråte, hjelper ingen. 

Anonymkode: e47d5...f1c

... Nei, dette skjedde aldri.

Anonymkode: 11e8e...fc6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er en selvfølge lengre at barna må klare seg selv sekundet de fyller 18. 

Jeg studerte ikke og slet psykisk. Søkte jobb i hytt og pine men fikk ingen, sikkert fordi jeg ikke skinte livsglede på intervju. Jeg ble kastet ut. Hadde ikke sparepenger fordi familien mente jeg kunne bruke dem på mat og klær og ting jeg trengte mens jeg fortsatt bodde hjemme og gikk på videregående. 

Måtte flyttet til landet for å finne jobb da så og si bare studenter og deltid ble ansatt i byen. Det var også alt for dyrt å leie. 

Fikk en 50% der og var ekstremt heldig som fant en liten leilighet til en lav leie som heller ikke krevde depositum. Hadde jeg ikke vært så heldig har jeg nok slitt. 

Jeg har ikke spesielt godt forhold til familien lengre. De var for opptatt av å krangle om hvor mye utgifter jeg ga seg i mellom. 

Jeg sier ikke at man skal bo hjemme til man er 30, men får man unger så må man faktisk hjelpe dem. Du kan ikke bare regne med at alle er klar når de blir 18. Folk er forskjellige. Noen vil studere andre vil bare ut i jobb, men det betyr ikke at de får jobb så lett. Om det var lett for dere betyr ikke at det er lett for alle. 

Dere fikk barn, så hjelp dem. Hvis de absolutt skal flytte ved alder 18 må dere i det minste hjelpe til. 

Jeg sterkt å flytte og hadde gjort det på sekundet selv hvis jeg kunne. Jeg trivdes uansett ikke. Men så lett var det faktisk ikke. 

Anonymkode: 8592e...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...