Gå til innhold

flytte hjemmefra så snart man er 18 år gammel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne på andre året på videregående i august. Moren min har sagt at hun ønsker å selge huset vi bor i, så snart jeg er ferdig med videregående. Da er jeg over atten år gammel, og mamma mener at jeg burde klare meg selv så snart jeg er "voksen" 

hvordan skal jeg klare dette? Jeg har problemer med å skaffe deltidsjobb, og det er vel ikke særlig mange som ønsker å ansette folk med bare videregående heller?

Anonymkode: c1c24...255

Skrevet

Da jeg var ferdig med videregående begynte jeg på universitetet og bodde da i studenthybel. Etter studiene fikk jeg en jobb og leide en liten leilighet til jeg hadde spart nok til egenkapital så jeg kunne kjøpe. Det samme gjorde 99% av alle jeg kjenner, nesten ingen har bodd hjemme etter videregående.

Anonymkode: 4b79c...8ad

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da jeg var ferdig med videregående begynte jeg på universitetet og bodde da i studenthybel. Etter studiene fikk jeg en jobb og leide en liten leilighet til jeg hadde spart nok til egenkapital så jeg kunne kjøpe. Det samme gjorde 99% av alle jeg kjenner, nesten ingen har bodd hjemme etter videregående.

måtte du ta opp masse studielån da? 

Skrevet

Flyttet hjemmefra da jeg var 18 år for å studere. Det måtte alle som skulle studere der jeg er fra.

Levde på studielån og sommerjobb.

Anonymkode: 6b770...4d6

• Liker 17
Skrevet

Etter videregående flytter veldig mange hjemmefra for å studere. Jeg tror nok din mor vil la deg sove på gjesterommet i leiligheten i juleferien. Det er ingen som kan forvente at en mor beholder barndomshjemmet pga myndige barn som ønsker å bo der.

Anonymkode: 91201...35e

• Liker 6
Skrevet

Er det ikke vanlig å flytte ut etter videregående da?

Anonymkode: b284e...f4d

• Liker 10
Skrevet

Hvorfor skal du ikke klare det? Jeg måtte flytte selv som 18 åring, var nettopp fylt 18 og klarte det fint. Er 20 år nå. 

Anonymkode: 1b636...be3

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke vanlig å flytte ut etter videregående da?

Anonymkode: b284e...f4d

Jo, veldig vanlig. Så rart TS mener hen ikke klarer det. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og jeg kjenner få som flyttet ut i det de gikk ut av VGs. De fleste bodde ett til 3 år hjemme mens de jobbet, studerte, militæret/folkehøyskole (og så hjem igjen). Å ikke ha et hjem å høre hjemme i som 18 åring hørtes tøft ut.

Anonymkode: 08e73...738

• Liker 8
Skrevet

Enig med mammaen din 

Anonymkode: b6dd6...fea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

måtte du ta opp masse studielån da? 

Det er helt normalt å få masse studielån, og ikke et problem. Lav rente gjør at man kun betaler det man må. Alle andre klarer det, så da klarer du det også.

Anonymkode: 607cc...270

• Liker 9
Skrevet

Folk er forskjellige. Og mange unge hadde nok bodd litt lenger hjemme hvis skolen hadde vært på hjemplassen. Kjenner en drøss med folk som bodde hjemme mens de studerte. Hvorfor skal man bo seg ihjel i et kollektiv/kott når man har mulighet til å bo hjemme? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo, veldig vanlig. Så rart TS mener hen ikke klarer det. 

de aller fleste foreldre ville sannsynligvis latt barna sine bo hjemme, for eksempel hvis barna ikke har råd til å flytte for  seg selv selv. 

men ikke moren min, tydeligvis... 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og jeg kjenner få som flyttet ut i det de gikk ut av VGs. De fleste bodde ett til 3 år hjemme mens de jobbet, studerte, militæret/folkehøyskole (og så hjem igjen). Å ikke ha et hjem å høre hjemme i som 18 åring hørtes tøft ut.

Å ikke ha ett hjem? Ts må da flytte på hybel som andre, finnes masse hybler. 

• Liker 6
Skrevet

de aller fleste foreldre ville sannsynligvis latt barna sine bo hjemme, for eksempel hvis barna ikke har råd til å flytte for  seg selv selv. 

men ikke moren min, tydeligvis... 

Nei, ikke alle. Jeg ble selv kastet ut, hadde ikke penger, måtte flytte på kollektiv. 

Annonse
Skrevet

Nei, ikke alle. Jeg ble selv kastet ut, hadde ikke penger, måtte flytte på kollektiv. 

Høres iskaldt ut å bare kaste ungene ut omtrent på 18 års- dagen. Da er jobben unnagjort liksom.. Skjønner det hvis det er spesielle omstendigheter. Men kunne aldri kastet 18-åringen min ut, kun fordi han var myndig. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å ikke ha ett hjem? Ts må da flytte på hybel som andre, finnes masse hybler. 

De ferreste anser en studenthybel som et «hjem». Poenget mitt er at frem til man selv er godt etablert, så kan man ha behov for en trygg havn å krasje i. Jeg sier ike at moren til ts ikke bør selge boligen, men at hun bør regne sin datter som en del av husholdningen litt lengre enn 18 årsdagen. Jeg kjenner 0 mennesker som ble kastet ut på 18 års dagen, alle som flyttet så tidlig gjorde det av egen fri vilje. 

• Liker 10
Skrevet

Du tenker ikke det nå, men du kommer til å takke din mor for det hun gjør nå. Det vil kanskje føles litt tungt i starten, men det vil gå veldig bra etterhvert. Du lærer å stå på egne ben og ta ansvar for ditt eget liv. Det gjør deg robust og du vil ha et fortrinn på de som blir boende hjemme til de er 26 år og ikke rydder etter seg en gang.

Søk på alt du kan komme over av jobber. Vikarbyråer, renhold, butikk, sykehjem eller hva som helst bare for å tjene penger ved siden av studier. Prioriter tiden din godt og ha det moro i blant så kommer dette til å bli helt supert for deg.

Du er sterkere enn du tror.

Anonymkode: 6cd1e...20f

• Liker 8
Skrevet

Jeg flytta da jeg var atten og det gjorde de fleste jeg kjente. Jeg begynte å studere og tok opp studielån, bodde på studenthybel og hadde sommerjobb og i en periode ekstravakter. Dro hjem i noen helger og ferier. Nå er jo jeg godt voksen og dette noen år siden, men jeg kjenner flere i begynnelsen av tjueårene som har flytta hjemmefra for å studere eller jobbe og det går helt fint. Så klart er det en del å sette seg inn i når man skal bo alene for første gang, men man lærer seg det.

Jeg vet noen som har flytta og kommet hjem igjen litt for en overgang mellom jobb eller at de mangler sted å bo, en slags mellomlanding før de flyr ut igjen. Det er ulike måter å gjøre det på også tenker jeg det er helt naturlig å være engstelig og spent for å flytte hjemmefra! Det er en stor overgang.

Hva er du TS redd for at du ikke skal greie? Er det de praktiske tingene, økonomi eller det å bo alene og kanskje kjenne på ensomhet? Er det noe du kan snakke med moren din eller andre om? Fastlegen? Vet du kanskje ikke hva du har lyst å gjøre etter videregående? Jeg vet noen kommuner/byer har lavterskeltilbud rettet til unge voksne hvor man lærer slike ting om å bo for seg selv, så det er alltids ei rå! 

Anonymkode: 45c52...007

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg skal begynne på andre året på videregående i august. Moren min har sagt at hun ønsker å selge huset vi bor i, så snart jeg er ferdig med videregående. Da er jeg over atten år gammel, og mamma mener at jeg burde klare meg selv så snart jeg er "voksen" 

hvordan skal jeg klare dette? Jeg har problemer med å skaffe deltidsjobb, og det er vel ikke særlig mange som ønsker å ansette folk med bare videregående heller?

Sosialen eller jobb

Anonymkode: 914ef...f21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...